Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.06.18 at 23:48:36

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Er judo og aikido farlig? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [4]  All Go Down Print

Er judo og aikido farlig?

Shinobi
Gjenganger

« Reply #45 on: 28.08.08 at 08:53:44 »

Innenfor ninjutsu vil jeg ihvertfall si, min erfaring, at det er nærmest skadefritt. Har sittet og tenkt tilbake, og den eneste egentlige skaden jeg kan komme på er en skulder ut av ledd i slutten av 80-tallet, et par-tre tilfeller av brukne ribben. Selvsagt noen små sår og blåmerker men ingenting av betydning. Ahh.. og en tannregulering stuck i et rep.
Og vi bruker veldig mye ledd låser, kast og lignende -samt våpen. Men selvsagt er jo det veldig mye fokus på å bevege seg korrekt for å unngå f.eks kneskader, og utrolig mye terping på rulling før man begynner å kaste folk rundt.
Tror også at mye av skadene er avhengig av hva instruktørene tillater og hvordan de legger opp treningen.
OlympicTKD
« Reply #46 on: 28.08.08 at 09:52:55 »

Min erfaring med skader i Taekwondo (konkurransebasert kamp) er at de fleste skadene kommer på trening. De mest vanlige skadene er:
1. Overtråkk
2. Vridningsskader i knær
3. Slagskader på vrista

Etter at jeg økte fokus på skadeforebyggende trening, reduserte vi skadene mye (forsket ikke på det og har ikke tall, men kun erfaring). Vi kjører mye skadeforebyggende trening som:
1. Styrke/stabilitet på anklene
2. Styrke/stabilitet på knær
3. Styrke/stabilitet midtseksjon 4 sider
4. Vi polstrer vristen når vi sparrer
Ch_Omega
« Reply #47 on: 28.08.08 at 12:34:55 »

Ahh.. og en tannregulering stuck i et rep.

rofl1

Men tilbake til topic. På judoen har jeg sett knekt underarm, knekt finger, knekt tå, finger ut av ledd, kneskade, skulder ut av ledd, blåveis, småkutt, blåmerker og mattebrannsår, samt poppa kapsel i albuen. Og jeg har bare trent judo i litt over halvannet år tilsammen(med ett år MMA-trening midt i, der jeg ikke kan huske like mange skader), så tja...
« Last Edit: 24.09.08 at 17:03:23 by Christian O » Logged
kjetilo
*
Forummedlem

« Reply #48 on: 24.09.08 at 16:57:28 »

Det er såklart snakk om hvordan man def. skade. I vår klubb har vi ei som har jobbet som førstehjelp på mange judo stevner i 15 år. Hun har ikke opplevd mange skader, og om vi ser på fotball er det en meget farlig idrett.

Jeg har selv kun vært skadet 2 ganger i de årene jeg har trent judo, jeg har da trent 1-4 ganger i uken og bla. med lanslaget og jeg anser ikke judo som en farlig sport. Men igjen, hva er en skade? Jeg ser ikke på blåmerker, blåveis og neseblod som skader. Skader for meg er bruket finger, tå, arm, skulder ut av led, o.s.v. skader som man må på legevakt og sykehus for å få "fikset".

Mvh
Kjetil Olsen
BarteSam
Forumavhengig

« Reply #49 on: 04.10.08 at 11:31:45 »

Har ikke fått lest det så grundig selv, men her står det litt om kampsport (judo, tkd og karate) og skader.
http://www.dansksportsmedicin.dk/arkiv.asp?m=35&id=20052

Last ned som pdf-fil

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #50 on: 05.10.08 at 15:53:42 »

Interessant lesning smile Takk for linken!

Spesielt denne sammenligningen har jeg lett etter:

Skadesfrekvensen var 1,2 skade pr 1000 træningstimer. Sammenlignelig frekvens i fodbold: 4,1 og i håndbold: 8,3 skader pr 1000 træningstimer (Uffe Jørgensen, 1981)

Her er ikke bare antall skader tatt med, men antall per trente time, noe som gjør tallene sammenlignbare, og i denne undersøkelsen er faktisk judo vist å være betydelig mye tryggere enn både fotball og håndball.
« Last Edit: 05.10.08 at 16:00:11 by Addey » Logged

Pages: 1 2 3 [4]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Er judo og aikido farlig? « previous next »
Jump to:  

Social sharing