Hei Dan Thomas
Vi driver forsåvidt ikke med noen form for Ju Jitsu elelr lignende, ganske enkelt fordi vi ikke trener på spesifikke teknikker. Men vi fokuserer på balansebrytning og prinsippene bak dette. Du har jo selv deltatt på seminaret vi arrangerte med Alex Kostic og da fikk du oppleve hvordan prinsippene brukes. Alex brukte jo ingen spesifikke teknikker på deg for å bryte balansen din. Det handler om å kjenne til hvordan man KAN bryte motstanderens balanse og deretter "føle" hvordan man kan ta ned vedkommende. Det er noe av grunnen til at vi stort sett alltid er tett inne på motstanderen vår, sånn at vi kjenner hvordan vedkommende beveger seg og hvor i kroppen han har mye spenning. Vi tilfører ulike kroppsdeler spenning for så å ta det vekk igjen. På den måten "kolapser" strukturen i motstanderens kropp. Det er dette Alex refererte til som "breaking structure".
Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier om å bruke krefter/være hardhendt. Dette har ikke noe med Systema å gjøre og jeg trener Ryabko/Vasiliev's stil. Nå kjenner ikke jeg de Russiske kompisene dine og vet ikke hvor lenge de har trent eller hvor dyktige de er, men det høres ut som om at de ikke har trent lenge hvis de må bruke masse krefter.
Når det kommer til slagene, så er vår felles venn, Alex Kostic, også meget dyktig. Når vi trener slag (altså prinsippene bak) så er vi nok veldig åpne for da fokuserer vi på å få de dype og tunge slagene til å gå inn. Men i reell sparring så benytter vi oss av prinsippene som blir brukt i Russian Fist Fighting og det er ganske heftige greier. Det er virkelig ikke åpent i det hele tatt. Fokuset er mer på å beskytte selve kroppen og hodet enn å skulle "møte" slagene for å tappe eller blokkere.
Artig at du har endelig fått startet en egen Systema avdeling på Forumet

Ellers så er det bare å maile meg eller ringe meg hvis du lurer på noe eller vil teste ut ting og tang i forhold til Systema. Mailadresse og telefonnummer finner du på hjemmesiden vår.
Alex har foresten gitt ut 2 nye DVD'er. Den ene heter "Breaking Structure" og den andre heter "Russian Fist Fighting". Der får du se litt av prisnippene du lurer på i tillegg til at du får frisket opp fra forrige møte med Alex. Vi skal prøve å få han tilbake i løpet av høsten.