Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
11.03.10 at 15:13:14

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Aikido (Moderator: Sigurd R)  |  Topic: Dønn ærlige spørsmål til Aikido entusiaster! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print
Author Topic: Dønn ærlige spørsmål til Aikido entusiaster!  (Read 2026 times)
Lasse A
Gammel ørn

Ju Jitsu is the shit
« Reply #15 on: 07.08.09 at 02:43:23 »

Nå er jo ikke jeg en ekspert på akido... men er det ikke mulig at man har trent mer med våpen den gang akido faktisk ble brukt av personer som drev krig. Når jeg da noen år seinere i norge skal få folk til å trene mitt kamp system, vil jeg ta vek ting som tanto og andre våpen...

Ju Jitsu Norge
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #16 on: 07.08.09 at 07:46:12 »

Klarer ikke helt å skjønne at dette kan stemme, med mindre du snakker om spesifike våpenteknikker.
Veldig mange  ubevæpnede aikidoteknikker og for den saks skyld daitoryu aikijujutsu teknikker forutsetter at man har begge hender ledig til å styre motstander med, hvor skal kniven komme fra?

Dumt svar: Kniven kommer fra beltet.

Selvfølgelig kan man ikke bruke våpen (eller atemi, for den saks skyld) i det øyeblikket man bruker begge hender. Men jujutsu/taijutsu var opprinnelig ikke "ubevæpnete" teknikker. Man tager, så man haver...

Straight from the horse's mouth: Saito sensei snakker om våpentrening (1:30 - 2:06)

Og om betydningen av atemi i aikidō: 1:25

Her finnes det noen fine eksempler for hvordan våpenteknikker og taijutsu er integrerte:

« Last Edit: 07.08.09 at 14:58:46 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting.  Kurs fom 10.4.
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no  Et no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Sigurd R
Gasman
*
Veteran

kata mafioso
« Reply #17 on: 12.08.09 at 18:41:07 »

MÅ jeg bruke begge hender? Tongue

Best Budo is Never Happen Fight
Sunyata Aikido Dojo - presentasjonsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=iQRfehJV5Eo
Aikido oppvisning: (Tissier) http://www.youtube.com/watch?v=UGFJUlGfWO8
JR
Forumavhengig

태권도 - 회전무술 - 柔道
« Reply #18 on: 13.08.09 at 03:39:33 »

Ok, skal prøve å forklare spørsmålet mitt litt bedre.

Johannes,
Du sier: "om atemi som skaper åpninger for teknikker (...)"
"In the olden days, of course, you wouldn't use the fist. You would use the tanto."
"- de biomekaniske prinsippene bak aikidō, altså aikijutsu, er utmerket forenlige med det. "

Altså slik jeg forsto det så sier du at in the olden days, brukte man kniv for å skape åpning, så bruke tomme hender for å avslutte. Eller starte med tomme hender, så bruke kniv for å avslutte.
Å trekke en kniv fra beltet for å avslutte, etter å ha brukt tomme hender først, synes jeg passer dårlig inn i flyten i veldig mange typiske aikido teknikker. Og hvis man først har brukt en kniv til å skape åpning så slippe den/putte den tilbake i beltet, for så å avslutte med å bruke tomme hender høres bare rart ut.
Det du viser til i klippene er at våpen og tomme hender fint kan bruke samme bevegelsesmønster, dette er noe jeg kjenner godt fra HJMS, så det trenger jeg ikke noen utdypning på. Derimot at man fint kan blande tomme hender og våpen i samme flyten, er det som virker rart på meg, og jeg kan ikke se noen slik blanding i klippene heller.
Kanskje jeg bare misforsto hva du sa opprinnelig?

Sigurd, om du MÅ bruke begge hender? Spørs nå om du vil at tohåndsteknikken din skal ha noen stor sjangs for å funke eller ikke det. Eller tar jeg feil i at det er overvekt av tohåndsteknikker i Aikido?
Påstanden her, som jeg oppfatter den,  er jo at kniv er en universalerstatning for tom hånd, når det kommer til atemi.

WTF Taekwondo - Judo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #19 on: 13.08.09 at 05:29:17 »

Påstanden her, som jeg oppfatter den,  er jo at kniv er en universalerstatning for tom hånd, når det kommer til atemi.

Jeg ville selvfølgelig formulert det noe svakere og snarere omvendt:

I noen teknikker, der det i dag brukes (eller for det meste snarere antydes) atemi, ville det i den historiske sammenhengen teknikkene kommer fra vært naturlig å bruke et våpen. (Et solid slag i ansiktet kan selvfølgelig fungere utmerket tomhendt.)

På den tiden mange av teknikkene har sitt opphav ville dagens forestilling om den prinsipielle forskjellen mellom bevæpnete og ubevæpnete teknikker virket "rar". Den er en moderne oppfinnelse som skriver seg fra idrettifiseringen av jūjutsu og jūdō og strider komplett mot den integrerte måten stridsteknikkene ble brukt og undervist i middelalderen.

Hvis du for eksempel tar 2:05 her

så er det en gyllen anledning å putte en dolk inn i magen på uke - som nok ville avgjort saken. Her antydes det dog bare en elegant håndbevegelse som ikke en gang minner om slag. Jeg husker spesifikt at kommentaren om "the olden days" falt i denne sammenhengen.

Atemi i 2:20 og 2:30 lar seg utmerket utføre med tanto eller et mindre stikkvåpen (også på en motstander iført rustning, da gir valget av de ikke beskyttete treffpunktene under armen og på ankelen / foten mening) og ingen tvinger deg å pent putte det tilbake i sliren, du kan bare la det stikke. Det gjør jobben å "distrahere" helt fint, men når du stikker / kutter noen i ankelen er du sannsynligvis likevel nødt til å kontrollere motstanderen videre, siden såret kommer ikke til å stoppe / drepe, i hvert fall ikke raskt nok. Valget av ubeskyttete ledd og sener som mål er forresten kjent fra sverdteknikker som var et vesentlig element i Ueshibas "teknikkbase".

Det finnes fortsatt klassiske stiler av taijutsu eller yawara som underviser f. eks. bruken av hjelm som slagvåpen (eller "atemiforsterker") under grappling i rustning. Slikt gir selvfølgelig bare mening i en meget spesifikk setting, men fra de japanske slagmarkene finnes det forensisk-arkeologiske undersøkelser som viser at en betydelig del av dødsfallene skyldtes stump vold, noe som ble fortolket dithen at det i nærkamp var ganske vanlig å sloss med - stein. Man tager, så man haver.

Så subtil teknikkenes prinsipper kan være fra et funksjonell-anatomisk ståsted (noe jeg alltid har hatt sans for), så pragmatisk og brutal var applikasjonen. Det er det jeg snakker om her: Ikke måten dagens aikidō utøves og undervises på, men den praktiske bruken av teknikkene i historisk tid ("the olden days").

For å komme tilbake til temaet: Jeg oppfatter forklaringer om atemi (inkludert det at slag i egnete tilfeller kan skiftes ut med våpenbruk) jeg har fått fra en aikidotungvekter som Saito sensei som mer plausible og forenlige med historisk kunnskap enn spekulasjoner om akupunkturpunkter, også i lys av min egen akupunkturutdanning (som ligger like lenge tilbake i tid som min aikidotrening - jeg har nok drevet med mye rart).

Edit:

Her http://www.aikidojournal.com/article.php?articleID=17 ligger en artikkel av Meik Skoss som poengterer:

Some define jujutsu and similar arts rather narrowly as “unarmed” close combat systems used to defeat or control an enemy who is similarly unarmed. Basic methods of attack include hitting or striking, thrusting or punching, kicking, throwing, pinning or immobilizing, strangling, and joint-locking.

...

From a broader point of view, based on the curricula of many of the classical Japanese arts themselves, however, these arts may perhaps be more accurately defined as unarmed methods of dealing with an enemy who was armed, together with methods of using minor weapons such as the jutte (truncheon), tanto (knife), or kakushi buki (hidden weapons), such as the ryofundo kusari (weighted chain) or the bankokuchoki (a type of knuckle-duster), to defeat both armed or unarmed opponents. Furthermore, the term jujutsu was also sometimes used to refer to tactics for infighting used with the warrior’s major weapons: ken or tachi (sword), yari (spear), naginata (glaive), and bo (staff).
« Last Edit: 13.08.09 at 13:08:57 by Johannes Ibel » Logged

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting.  Kurs fom 10.4.
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no  Et no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Sigurd R
Gasman
*
Veteran

kata mafioso
« Reply #20 on: 17.08.09 at 00:04:21 »

@Jan:

teknikkene avsluttes som regel med en tohåndskontroll, men for å skape inngang benyttes gjerne atemi. for meg er ikke atemi begrenset til "punkter".

overgangen fra tanto er ikke lett å forklare men i all enkelhet - i gamle dager snittet man fienden, i aikido kontrollerer man fienden. bevegelsesmønsterene er nesten like, og i daito ryu er det mer tydelig.

Best Budo is Never Happen Fight
Sunyata Aikido Dojo - presentasjonsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=iQRfehJV5Eo
Aikido oppvisning: (Tissier) http://www.youtube.com/watch?v=UGFJUlGfWO8
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Aikido (Moderator: Sigurd R)  |  Topic: Dønn ærlige spørsmål til Aikido entusiaster! « previous next »
Jump to: