Kampforum.no - Norsk Kampsportportal
Forsiden
Forum
Kalender
Send inn sak
RSS
Linker
Shop
Klubbkart
Welcome,
Guest
. Please
login
or
register
.
Did you miss your
activation email?
10.09.10 at 20:56:33
1 Hour
1 Day
1 Week
1 Month
Forever
Login with username, password and session length
Kampforum.no
|
Disipliner
|
Jeet Kune Do
(Moderator:
Leif T. Røbekk
) | Topic:
Sparring Sparring Sparring
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
« previous
next »
Pages:
1
...
16
17
18
19
[
20
]
21
22
23
24
...
33
Author
Topic: Sparring Sparring Sparring (Read 14374 times)
Frode-Falch
Dr Low kick
Veteran
Rognan Kung-Fu
Practice makes perfect only if u practice perfect.
Re: Sparring Sparring Sparring
«
Reply #285 on:
11.02.10 at 16:52:43 »
Det lurer jeg også på. Her er iallefall en kar som er veldig dyktig på pads:
Muay Thai, RBSD, Free Fighting
Frode-Falch
Dr Low kick
Veteran
Rognan Kung-Fu
«
Reply #286 on:
11.02.10 at 18:33:57 »
Også litt leke-sparring fra en annen thai:
Lucifer
Forummedlem
«
Reply #287 on:
11.02.10 at 18:45:49 »
Lite kraft fra Badr Hari..? Er dere _så_ fulle av dere selv? eventuelt _så_ blinde? Eller har dere bare en absurd form for humor?
Altså, nok en veiking:
«
Last Edit: 11.02.10 at 18:55:06 by Lucifer
»
Påltergeist
Gjenganger
«
Reply #288 on:
11.02.10 at 18:51:25 »
Man kan si mye negativt om Badr Hari, men at han mangler slagkraft blir en hinsides latterlig påstand. Er kritikerne her de samme som prøver å belære Usain Bolt om steglengde, eller Benedikt Magnusson når det gjelder markløfteknikk?
XemX
Veteran
«
Reply #289 on:
11.02.10 at 19:25:04 »
Quote from: Påltergeist on 11.02.10 at 18:51:25
Man kan si mye negativt om Badr Hari, men at han mangler slagkraft blir en hinsides latterlig påstand. Er kritikerne her de samme som prøver å belære Usain Bolt om steglengde, eller Benedikt Magnusson når det gjelder markløfteknikk?
ja.
Mr. sexy!
Ste-Fanjkd
Veteran
«
Reply #290 on:
11.02.10 at 20:20:12 »
Hvis det var lite kraft i de teknikkene, så lurer jeg på hva du syns er mye kraft.
Säkert mycket kraft, men jag menar att om han använde mera JKD priciper, mera footwork, mera bodyalignment så skulle han slå hårdare. Nu verkar de bara slå med armkraft, ingen tyngdpunkt på höftrotation, rotation i axel, förlyttning av kroppsmassan, allt som är basics i JKD
Labanner och de nadra klippen, för mig såg det fortfarande ut som "prewarm up", killen i mellan klippent imponerade doch, nu pratar vi JKD, bara gå in och nöta en enkel teknik
Men för mig är de andra klippen långsam, gående pree warm up tempo
Obserevera att jag kommenterar utifrån filmklippet, det finns säkert en hel del kraft i teknikerna trots att de knappt rör axlarna när de slår och inte sträcker ut tekniken, för mig ser det mera ut som korta rörelser för at värma upp kroppen.
Detta är bara hur jag reagerar när jag ser klippen. Vad är meningen att slå på detta sätt och knappt röra axlar, höft och armar, att bara köra korta och snabba kombinationer med bara armkrfat, har nu sett denna sortens pad träning på alla de senaste klipp som läggs upp. Jag vill bara få svar på min kunnighet.
/SteFan
For the power of steel .. puddel rocker !!
XemX
Veteran
«
Reply #291 on:
11.02.10 at 20:23:26 »
Quote from: Ste-Fanjkd on 11.02.10 at 20:20:12
Hvis det var lite kraft i de teknikkene, så lurer jeg på hva du syns er mye kraft.
Säkert mycket kraft, men jag menar att om han använde mera JKD priciper, mera footwork, mera bodyalignment så skulle han slå hårdare. Nu verkar de bara slå med armkraft, ingen tyngdpunkt på höftrotation, rotation i axel, förlyttning av kroppsmassan, allt som är basics i JKD
Labanner och de nadra klippen, för mig såg det fortfarande ut som "prewarm up", killen i mellan klippent imponerade doch, nu pratar vi JKD, bara gå in och nöta en enkel teknik
Men för mig är de andra klippen långsam, gående pree warm up tempo
Obserevera att jag kommenterar utifrån filmklippet, det finns säkert en hel del kraft i teknikerna trots att de knappt rör axlarna när de slår och inte sträcker ut tekniken, för mig ser det mera ut som korta rörelser för at värma upp kroppen.
Detta är bara hur jag reagerar när jag ser klippen. Vad är meningen att slå på detta sätt och knappt röra axlar, höft och armar, att bara köra korta och snabba kombinationer med bara armkrfat, har nu sett denna sortens pad träning på alla de senaste klipp som läggs upp. Jag vill bara få svar på min kunnighet.
/SteFan
Nå finnes det ingen som har særlig mere slagkraft enn Badr Hari. Han er top k-1 HW, gikk ut i finalen i år.........
Et viktig element når man gjør ting, er å ikke overekstende. man skal kunne bomme på et slag, og fremdeles kunne har kraft i de andre man kommer med.må forøvrig si at det er helt patetisk når man som jkd utøver prøver å rette på en proff k-1 utøver (som av mange er regnet som den beste strikerene pr. dags dato) Man har rett og slett ikke den kompetansen....
«
Last Edit: 11.02.10 at 20:32:58 by XemX
»
Mr. sexy!
Ste-Fanjkd
Veteran
«
Reply #292 on:
11.02.10 at 20:37:21 »
Nå finnes det ingen som har særlig mere slagkraft enn Badr Hari. Han er top k-1 HW, gikk ut i finalen i år.........
Jaså, han är top K-1 fighter, då kan det ju inte finnas någon som slår hårdare
han slår säkert hårt, men det där var väl lite att ta i. Jag har inte sagt att han inte slår hårt, jag har bara sagt att jag tror att med JKd principerna skulle han slå ännu hårdare. Bara för att man lägger höftarotaion, axelrotation och footwork betyder inte att man nödvändigtvis översträcker tekniken.
Teknikerna i JKD är väldigt kompakta, trots att vi använder fler kraftkällor, men som sagt, svårt att diskutera teoretiskt, det är bara min åsikt att man fortfarande kommer att ha kraft i uppföljande tekniken i en kombination om man missar ett slag mitt i kombinationen. Detta har med en balanserad On Guard och Footwork att göra. Principer som det kanske inte läggs lika mycket tyngdpunkt på i andra stsilar än just JKD
Det blir svåt att diskutera detta eftersom det är så få som verkligen vet vad jag talar om, sett och upplevt det med egna ögon. Och där kommer seminarier in. de som är intresserade av JKd principerna jag talar om så är det bara att anmäla sig på något av mina seminarier.
Men vi kan ju alltid fortsätta diskutera detta på en teoretisk nivå, något klokt får vi nog ut av detta om vi behåller ett öppet sinne
/SteFan
For the power of steel .. puddel rocker !!
Lucifer
Forummedlem
«
Reply #293 on:
11.02.10 at 20:38:53 »
Å påstå at Le Banner og Badr Hari ikke bruker fotarbeid og hofterotasjon når de slår er jo ... fascinerende.
Jeg er ganske sikker på at Le Banner og Badr Hari slår langt hardere som de slår nå, enn om en eller annen religiøs JKD-kar skulle rotet med teknikken deres..
XemX
Veteran
«
Reply #294 on:
11.02.10 at 20:50:38 »
Oh, dear. Badr hari og JLB er gutter som gjennom 100 talls kamper har bevist slagkraften sin. De har kommet seg til toppene fordi de er blandt den millimillipromillen som slår hardest i verden.. Det er flott og bra at har meninger om de.. men slik som ste-fan legger det fram, blir nesten for dumt.
Det er som om jeg skulle påstå at tiger woods slår hardere om han hadde tatt løpefart i svingen sin. Kanskje på papiret, men i virkligheten fungerer det ikke..
Mr. sexy!
Lucifer
Forummedlem
«
Reply #295 on:
11.02.10 at 20:57:25 »
Man kan bli litt oppgitt ja, dette er folk som er i den absolutte verdensklasse når det gjelder striking. Det er både sjarmerende og forsåvidt interessant om folk vil plukke på teknikken deres, men det blir fristende å sitere Roosevelts "the critic" når det skjer på en måten her.
Analogien XemX har over er ganske passende. Jeg kan nok sparke et lowkick på en pute/pad/sekk hardere enn veldig, veldig mange, men det er noe helt annet enn å applisere det _suksessfullt_ i en kampsituasjon. Det krever timing, balanse og en hel rekke andre ferdigheter. Det som på papiret og kanskje mot begrenset kapasitet i hjemmeklubben virker fantastisk kan bli veldig avkledd om man møter noen som er noen klasser over.
Mikael Egidéus
«
Reply #296 on:
11.02.10 at 21:16:10 »
Det råder inga tvivel om att dessa herrar slår hårt, kan inte uttala mig om de slår otroligt hårt, men hårt.
(Tyson slog hårdare än dem alla när han var 16!
)
Nåväl...Det råder heller ingen tvekan om att de skulle slå hårdare med JKD principer, men de BEHÖVER det säkert inte.
Och som någon sa, det är skillnad på kraft mot pads och i fight, timing avgörande och ......fotarbete.
Mikael Egidéus
«
Reply #297 on:
11.02.10 at 21:22:12 »
lite offtopic (börjar lära mig av andra), men har inte mr LeBanner en väldigt dålig o slarvig höger hook?? Eller är detta från tiden då hans armbåge var skadad länge?
Frode-Falch
Dr Low kick
Veteran
Rognan Kung-Fu
«
Reply #298 on:
11.02.10 at 21:24:14 »
Quote from: Mikael Egidéus on 11.02.10 at 21:16:10
Nåväl...Det råder heller ingen tvekan om att de skulle slå hårdare med JKD principer, men de BEHÖVER det säkert inte.
En dristig påstand!
Mikael Egidéus
«
Reply #299 on:
11.02.10 at 21:29:57 »
dristig?
Pages:
1
...
16