Kampforum.no - Norsk Kampsportportal
Forsiden
Forum
Kalender
Send inn sak
RSS
Linker
Shop
Klubbkart
Welcome,
Guest
. Please
login
or
register
.
Did you miss your
activation email?
10.09.10 at 21:38:17
1 Hour
1 Day
1 Week
1 Month
Forever
Login with username, password and session length
Kampforum.no
|
Disipliner
|
Jeet Kune Do
(Moderator:
Leif T. Røbekk
) | Topic:
Sparring Sparring Sparring
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
« previous
next »
Pages:
1
...
19
20
21
22
[
23
]
24
25
26
27
...
33
Author
Topic: Sparring Sparring Sparring (Read 14377 times)
Leif T. Røbekk
Veteran
Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
Re: Sparring Sparring Sparring
«
Reply #330 on:
13.02.10 at 22:26:35 »
De viktigste kjennetegn JKD er fraværet av den vanlige klassiske passive blokkering. Blokkering er den minst effektive. ”Jeet Kune-Do is offensive; it's alive and it's free” Det skal være levende i sparring, kaster slag og spark fra alle vinkler.
Det er ingenting bedre enn fri-stil sparring i praksis av combative kunst. I sparring du skal bruke egnet verneutstyr og går fult ut. Da kan du virkelig lære riktig timing og avstand for levering av slag, spark, osv. Det er lurt å sparre med alle typer mennesker - høye, korte, raske, klossete. Den beste sparringspartner, er en som er rask, sterk, som ikke vet noe, en gal mann som går alle ut, riper, ta tak i, grappling, slag, spark, og så videre.
Den første regelen er å holde deg godt dekket hele tiden og aldri la deg åpne under sparring rundt posen. For all del bruke fotarbeid - side steg, feinting, varierende din spark og slag mot posen. Ikke skubb eller flick på det. Eksplodere gjennom det og husk at strømmen av spark og slag kommer fra riktig kontakt på rett sted og på riktig tidspunkt med kroppen i perfekt posisjon.
Den gode gamle ”topp and botten bag” lærer deg å treffe rett og presist, hvis du ikke treffer den rett posen vil ikke returnere direkte til deg. Foruten å lære fotarbeide, kan du treffer oppover også. En annen viktig funksjon er at etter leveringen av slag, vil ”baggen” komme tilbake umiddelbart, og dette vil lære deg å være oppmerksom og å komme deg raskt tilbake i posisjon.
Å utvikle riktig avstand og penetrasjonen mot et bevegelig mål, bruk en partner utstyrt enten med en kropp protector. Man kan enten stå stille og ta hovedtyngden av spark, eller kan ta unna angrep. Tidligere opp lærering i riktig bruk av spark, er spesielt verdifull i undervisningen av nybegynnere. Sistnevnte trening er å undervise penetrasjon. Så snart din partner tror du vil angripe, prøver han igjen bort så fort som mulig
JKD hilsen
Leif T. Røbekk
”Autoriserte JKD instruktør i Norge”
www.jkdscandinavia.com
sabumnim
Veteran
Ørsta Taekwondo klubb
«
Reply #331 on:
13.02.10 at 22:49:17 »
Litt "retro" i denne tråden var det litt snakk om dette med å trene med hansker/uten hansker og skader i neven i "streetfights":
Å trene med hansker er bra for å kunne trene med litt kraft i teknikkene, samt at mottageren får trent litt litt realistisk i forhold til å "tåle litt" og å ta imot slag...
Å trene uten hansker gir litt mer av dette med realisme i forhold til smerten ved å ta imot ett slag i selvforsvar, samt det gir deg en bedre neve.. Problemet er at du må holde litt igjen, men jeg ser ikke det som ett problem i forhold til selvforsvar..
Så til det jeg egentlig ville skrive her, og det gjelder skader i neven og herding..
Herding kan man gjøre på en sekk, og ikke på en person på treningen. Herding tar tid uansett..
Men det største problemet i forhold til dette er at folk ikke KAN å knytte neven på en ordentlig måte.. Og dette gjelder veldig mange.. Trener man med hansker så får man heller ikke knyttet neven på riktig måte..
Den viktigste delen av neven i forhold til å knyte den er faktisk lillefingeren. Og jeg føler nok at denne kunnskapen er noe som dessverre veldig få instruktører rundt omkring poengterer. Jeg håper at dere her inne gjør det ihvertfall.
Er dette noe dere innen JKD poengterer på treningene?
Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
sabumnim
Veteran
Ørsta Taekwondo klubb
«
Reply #332 on:
14.02.10 at 00:33:08 »
Ingen som har noen erfaringer og meninger i forhold til min forrige post? Ingen lillefinger erfaringer?
Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Mikael Egidéus
«
Reply #333 on:
14.02.10 at 23:52:16 »
Quote from: MisterFister on 12.02.10 at 12:26:47
Stefan: mener du at de klippene av deg og Mikael som går på pads representerer den overlegne JKD-måten å genere kraft på? For jeg må si at selv om dere ser flinke ut, så er det både mindre kraftfullt og presist enn feks Badr Hari klippet jeg postet. Noe som forresten er helt naturlig siden han er en av verdens beste tungvekts kickboksere.
Hva om jeg postet et klipp av Mike Tyson? Jeg anser han som det ultimate når det gjelder slagkraft og eksplosivitet. Hadde du hatt noe å utsette på hans teknikk og kraft?
Tror inte du kan se skillnaden i kraft på några klipp, du behöver känna det
Mikael Egidéus
«
Reply #334 on:
14.02.10 at 23:55:15 »
Quote from: Frode-Falch on 12.02.10 at 00:19:11
Fremste hook, som oftest venstre hook (eller høyre for lebanner sin del, og dere jkd'ere sin del), er et av de aller vanskeligste slagene å lære seg skikkelig. Men det er også et av de mest effektive slag når man først mestrer det.
Dessuten er fremre hook, et veldig personlig slag. En jab, er stort sett en jab, mens en hook vil skille seg veldig fra fighter til fighter. Men en som mestrer hook'en sin, bruker den veldig effektivt. Uansett hvordan det måtte se ut fra en text-book fasit sin ståsted..
samme kan man si om guard (on-guard)
Måste säga att hook är det enklaste slaget och jab/front hand lead är det svåraste.
Mikael Egidéus
«
Reply #335 on:
14.02.10 at 23:58:08 »
Quote from: Lucifer on 12.02.10 at 00:43:12
Skal man snakke om å være trangsynt:
"Nåväl...Det råder heller ingen tvekan om att de skulle slå hårdare med JKD principer, men de BEHÖVER det säkert inte."
...
NEI! er relativt my tvil om at de ville det. Det er jo nettopp en slik dogmatisk og nærmest religiøs "JDK GJØR DET RIKTIG, DET HADDE BLITT BEDRE MED JKD-PRINSIPPER!!"-holdning som gjør at dere ser ut som en scientologisk sekt på skogstur.
Pinsamt.
Mikael Egidéus
«
Reply #336 on:
15.02.10 at 00:00:04 »
Quote from: Agandhjin on 12.02.10 at 10:10:31
Som jeg har nevnt tidligere; Hvis dette stemmer, så vil denne informasjonen revolusjonere sporten! Ta kontakt med fightere, og vis dem! Slik som Mikael snakker om: tilnærmet 100% treffsikkerhet. Og med ytterligere kraft (!!) så er dette utvilsomt noe som interessant for sportslige utøvere!
Spørsmålet mitt igjen, vil være:
Siden dette er utøvere på verdenstoppen som lever av det de gjør, reiser rundtomkring i verden og fighter med alle mulige utøvere. Hvorfor har de ikke møtt helt dødsråe JKD utøvere enda? Som sparker hardere enn noen andre? Som slår hardere enn noen andre?
Återkom när du har lite mer erfarenhet
Du hakar upp dig på min erfarenhet, den är inte avgörande för alla jkdare.
«
Last Edit: 15.02.10 at 07:06:52 by Mikael Egidéus
»
Mikael Egidéus
«
Reply #337 on:
15.02.10 at 00:01:41 »
Quote from: Lucifer on 11.02.10 at 20:38:53
Å påstå at Le Banner og Badr Hari ikke bruker fotarbeid og hofterotasjon når de slår er jo ... fascinerende.
Jeg er ganske sikker på at Le Banner og Badr Hari slår langt hardere som de slår nå, enn om en eller annen religiøs JKD-kar skulle rotet med teknikken deres..
Jag är starkt tveksam till att LeBanner och Badr Hari slår hårdare. Och jag tror att med JKD teori bakom skulle de slå ännu hårdare.
«
Last Edit: 15.02.10 at 07:09:41 by Mikael Egidéus
»
Mikael Egidéus
«
Reply #338 on:
15.02.10 at 00:03:00 »
Quote from: XemX on 11.02.10 at 20:50:38
Oh, dear. Badr hari og JLB er gutter som gjennom 100 talls kamper har bevist slagkraften sin. De har kommet seg til toppene fordi de er blandt den millimillipromillen som slår hardest i verden.. Det er flott og bra at har meninger om de.. men slik som ste-fan legger det fram, blir nesten for dumt.
Det er som om jeg skulle påstå at tiger woods slår hardere om han hadde tatt løpefart i svingen sin. Kanskje på papiret, men i virkligheten fungerer det ikke..
Du har rätt, tävling avgör allt! herregud, vakna.
AndersBreiflabb
Veteran
«
Reply #339 on:
15.02.10 at 00:08:10 »
Mikael: Har du drukket tresprit eller?
Mikael Egidéus
«
Reply #340 on:
15.02.10 at 00:12:36 »
Quote from: AndersBreiflabb on 15.02.10 at 00:08:10
Mikael: Har du drukket tresprit eller?
Ha ha, hittar inget svar till detta.
Kanske dax att styra tillbaka tråden till dess syfte.
S P A R R I N G
Helst från JKDare och inte massa klipp från vissas idoler,
Påltergeist
Gjenganger
«
Reply #341 on:
15.02.10 at 15:36:07 »
Quote from: Mikael Egidéus on 15.02.10 at 00:03:00
Oh, dear. Badr hari og JLB er gutter som gjennom 100 talls kamper har bevist slagkraften sin. De har kommet seg til toppene fordi de er blandt den millimillipromillen som slår hardest i verden.. Det er flott og bra at har meninger om de.. men slik som ste-fan legger det fram, blir nesten for dumt.
Det er som om jeg skulle påstå at tiger woods slår hardere om han hadde tatt løpefart i svingen sin. Kanskje på papiret, men i virkligheten fungerer det ikke..
Jeg tror kanskje ikke det er XemX som har størst behov for å våkne her. K1-utøvere i verdenstoppen har særdeles gode rammer og insentiver for å utvikle god og velfungerende slagteknikk. Det å til stadighet slå knockout på andre verdensklasseutøvere må også sies å være en relativt god indikasjon på at man kan slå, eller hva? Mener du kanskje at det eneste som beviser slagkraft er å slå på dynamometer og måle trykk per kvadrattomme?
Mikael Egidéus
«
Reply #342 on:
15.02.10 at 15:44:02 »
Quote from: Påltergeist on 15.02.10 at 15:36:07
Quote from: Mikael Egidéus on 15.02.10 at 00:03:00
Jeg tror kanskje ikke det er XemX som har størst behov for å våkne her. K1-utøvere i verdenstoppen har særdeles gode rammer og insentiver for å utvikle god og velfungerende slagteknikk. Det å til stadighet slå knockout på andre verdensklasseutøvere må også sies å være en relativt god indikasjon på at man kan slå, eller hva? Mener du kanskje at det eneste som beviser slagkraft er å slå på dynamometer og måle trykk per kvadrattomme?
Det råder inga tvivel om det du säger.
Men det var inte det Stefan var ute efter.
XemX
Veteran
«
Reply #343 on:
15.02.10 at 16:10:07 »
Hva er han ute etter? han er ute etter å rette på teknikken til verdens beste strikere.
Mr. sexy!
Mikael Egidéus
«
Reply #344 on:
15.02.10 at 18:41:58 »
alla kan bli bättre
Pages:
1
...
19
20