Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
11.03.10 at 15:16:21

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Street Fight? Sparke i skrittet? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3]  All Go Down Print
Author Topic: Street Fight? Sparke i skrittet?  (Read 1875 times)
MT-Fighter
*
Forummedlem

« Reply #30 on: 29.01.10 at 06:28:31 »

, men smart å ha det som vital target etter øyne og hals
Er det ikke utrolig farlig å slå noen i halsen? Ønsker jo ikke å ende opp som drapsmann (Men mindre noen prøver å drepe meg mad)
Ryan
Gjenganger

« Reply #31 on: 29.01.10 at 14:27:11 »

En lett webhand strike mot pusterøret (trachea) vil få personen til å hoste voldssomt og få mer enn nok med seg selv i noen sekunder. Det egner seg som pre-emptiv strike, fordi man kan kontrollere kraften i det bedre, og fordi man lett skader sin egen tommel ellers ved et urent  treff. Fungerer bra som stun & run, og vil da ironisk nok ofte være mer humant enn mange andre alternativer. Men også dette slaget kan være farlig, for hvis man slår skikkelig hardt mot trachea, vil det svelle opp og personen vil ikke få puste til slutt.

Ved andre slag mot halsen vil strupehodet (larynx) være for utsatt for skade, men i ekstreme cases der det snakk om liv eller død...

Rudeness is the weak man's imitation of strength
AndersBreiflabb
Forumavhengig

« Reply #32 on: 29.01.10 at 14:45:48 »

Slag mot strupehodet var fullt lov i mange former for mma og tidligere vale tudo. Var lov blant annet i UFC frem til Zuffa tok over. Jeg har enda ikke sett et effektivt strupeslag mot en som fighter imot med fullt adrenalin. IMO er strupehodet vanskelig å treffe rent da det er ganske fleksibelt og vil "gli" unna ved mange typer slag. Klart det kan være vondt, og klart det teoretisk sett kan være farlig...men effektivt? jeg ville ikke prøvd å sikte meg inn på strupehodet, det er alt for mange usikre variabler på å beregne et forsvar på det.

Samme med "øyeslag" ekstremt vanskelig å treffe i en opphetet situasjon. Er sjansen der, så tar man jo den...men jeg tror heller jeg ville forsøkt å skape rom for en KO etc fremfor å fokusere på å treffe øynene...kan fort gå galt når man prøver å treffe et så lite mål, og det kan også eskalere situasjonen betraktlig hvis motstanderen merker at du prøver på dette. Hva om han får overtaket? Vil han da holde noe tilbake?
Shemhazai
Forumavhengig

Homo Homini Lupus
« Reply #33 on: 29.01.10 at 17:11:38 »

Jeg ble "kakket" temmelig hardt i strupehodet av en venninne en gang mens jeg lå på ryggen med haka i været. (Ingen spesiell situasjon, bare klin gæren jente.) Hostet én gang, var litt øm i noen minutter, men ble på ingen måte satt særlig ut av spill. For all del, slag mot strupehodet kan være farlig, men det er ingen sikker fight stopper, og det må nok ofte mye mer kraft til enn man skulle tro for å gjøre reell skade.

Arte suave.
sabumnim
Veteran

« Reply #34 on: 05.02.10 at 02:56:28 »

Ekte eller juks? biggrin

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
tantor
Gammel ørn

« Reply #35 on: 05.02.10 at 09:55:36 »

Haha! biggrin Da er du hard mann. Herde leggene og knokene? Litt pinglete for meg. Jeg tror jeg heller satser på å herde testiklene!! shock

Vel, vel, blir ikke mye unger av sånt, i hvert fall, vil jeg tro...
rey
**
Stuntposter

« Reply #36 on: 05.02.10 at 12:00:12 »

Lurer på om noen av dere her husker et intervju med en kar som drev en mma gym. Sør Afrika og straight blast gym ringer noen bjeller men jeg kan ikke si sikkert det var de.

Uansett, da han ble spørt om dette med mma og selvforsvar og dette med at TMA sverger til ballespark og andre "skitne" triks så kom han med en historie. Den gikk noe sånt:

En kar hadde havna i slåsskamp og det endte vel med at han kvelte fyren (var vel snakk om en dårlig guillotine eller noe). Da politiet kom og skulle intervjue ham så begynte han å kaste opp. Da de spørte hvorfor han kasta opp så sa han at han hadde blitt slått i balla 50 ganger mens han prøvde å kvele ham.

Dette var nok unøyaktig gjengitt av meg, jeg husker bare det med balleslag/kveling og oppkast :p Noen av dere husker kanskje dette intervjuet? Mener jeg leste det her for lang tid tilbake.
Sandposen
Gjenganger

O-o-o krabbe-krabbe-krabbeklo.......
« Reply #37 on: 05.02.10 at 12:47:06 »

På den annen side. Ballespark, strupeslag og øyeteknikker kan fungere.
 Jeg har selv gått i bakken etter et spark i pungen, da var jeg nærmest edru.

En gang ble jeg kneet i skrittet 3 ganger Det hadde ingen dramatisk effekt, annet enn at jeg bøyde meg litt framover et sekund. Da hadde jeg drukket en del vodka...

Det blir også et spørsmål om hva man skal satse på. Jeg tror at for enkelte personer, er det urealistisk å forvente at de kan lære seg å knocke folk på gata. Da er angrep på ømme punkter det lille man kan gjøre.... Noen RBSD metoder lærer forresten ut knyttneveslag mot nesa.
sabumnim
Veteran

« Reply #38 on: 05.02.10 at 13:01:47 »

Jeg har selv gått i bakken etter et spark i pungen, da var jeg nærmest edru.

En gang ble jeg kneet i skrittet 3 ganger Det hadde ingen dramatisk effekt, annet enn at jeg bøyde meg litt framover et sekund. Da hadde jeg drukket en del vodka...

Og lærdommen er da; TA DEG EN DRAM FØR DU SKAL FORSVARE DEG!!  biggrin

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
AndersBreiflabb
Forumavhengig

« Reply #39 on: 08.02.10 at 23:23:19 »

altså...det meste kan fungere i en gitt situasjon. Men teknikker som kvelninger, slag mot ansiktet osv er sikre vinnere da de både er "sosialt aksepterte" under en kamp, samt at dette er teknikker uten ukjente variabler.

Er jeg nødt til det, og det finnes en åpning, så går jeg for ballene/øyne...men det er ikke den innstillingen jeg har når jeg eventuelt må forsvare meg selv. Jeg ser på dette som et supplement til basic teknikker som IMO er mye viktigere og mer effektivt enn alt annet...
Pages: 1 2 [3]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Selvforsvar (Moderators: Rune Lind, Tormod, Simon Flack)  |  Topic: Street Fight? Sparke i skrittet? « previous next »
Jump to: