Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
03.09.10 at 13:24:35

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Aikido (Moderator: Sigurd R)  |  Topic: Aikidodrakt 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Aikidodrakt  (Read 570 times)
Kine
*
Gammel ørn

« on: 28.01.10 at 11:40:44 »

Er det noen som har erfaring med disse "nymotens" (og rådyre) aikidodraktene som f.eks. "Budo-Nord Aikikeiko". Selv har jeg alltid trent i billige judodrakter og har ikke hatt noen problemer med det. Har aikidodraktene noen spesielle egenskaper som gjør prisen forsvarlig?
johnsarelli
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 04.02.10 at 22:17:43 »

Jeg har prøvd aikikeiko fra Fighter.
Riktignok har jeg aldri eid en judodrakt, så jeg har ingenting å sammenlikne med, men jeg skjønner ikke helt poenget. smile Jakka er utrolig stor og tjukk og klumpete.
Jeg sverger til Zanshin-drakta fra fighter (karatedrakt). De tåler ikke all verdens riving og sliting, men i bagasjen/treningsbagen tar to zanshindrakter omtrent samme plassen som ei aikikeikojakke. Dessuten tørker de utrolig mye raskere.

Sverre Gullikstad Johnsen
Trondheim Aikidoklubb, http://www.trondheimaikido.no
NTNUI Aikido, http://www.ntnui.no/aikido
karlreinert
*
Forummedlem

« Reply #2 on: 01.09.10 at 21:06:08 »

Siden det er samme spørsmål jeg er ute etter, tenkte jeg at jeg kunne fortsette her.

Jeg trener ikke Aikido, men Aiki Jutsu. Trenger ny drakt, som tåler litt mer juling enn ei kata drakt (mildt sagt). Irritasjonen var stor når fighter ikke har satt opp "tykkelse" på webben sin. Hadde vært koselig å sett om en drakt var 12oz eller 8oz. Den jeg har nå er 12oz trur jeg merke Diamond, og hadde ikek gjort meg noe å ha samme om igjen. FInner bare ikke hvor jeg kjøpte den fra for nesten 8 år siden... Nå har jeg dog blitt litt mer horisontalt utfordret og trenger ny biggrin
Kine
*
Gammel ørn

« Reply #3 on: Today at 08:41:15 »

Siden det er samme spørsmål jeg er ute etter, tenkte jeg at jeg kunne fortsette her.

Jeg trener ikke Aikido, men Aiki Jutsu. Trenger ny drakt, som tåler litt mer juling enn ei kata drakt (mildt sagt). Irritasjonen var stor når fighter ikke har satt opp "tykkelse" på webben sin. Hadde vært koselig å sett om en drakt var 12oz eller 8oz. Den jeg har nå er 12oz trur jeg merke Diamond, og hadde ikek gjort meg noe å ha samme om igjen. FInner bare ikke hvor jeg kjøpte den fra for nesten 8 år siden... Nå har jeg dog blitt litt mer horisontalt utfordret og trenger ny biggrin

Bruker man judo- eller karatedrakt i aikijutsu?

Kodokan-drakta til Fighter er den de fleste aikidoutøverne jeg kjenner bruker (Matsuru har en lignende som også er bra). Billig (ca 500,-), tåler litt riv og røsk, tynn nok til at man kan gripe i den uten problemer.

Innbiller meg at de fleste jujutsuutøverne hos oss kjøper Shogun fra Fighter.
karlreinert
*
Forummedlem

« Reply #4 on: Today at 10:55:30 »

Bruker man judo- eller karatedrakt i aikijutsu?

Aiki Jutsu har vel egenlig alt. Vi har mange av teknikkene til Ju Jutsu, teoriene og gjennomføringene til Aikido. Pluss kastene til Judo. Og innimellom der bruker vo spark, slag og kobinasjoner fra Shorinji Kempo. Alt dett utført med fokus på senter, ki og kontrol.

Så en drakt for meg må være komfortabel å gå i, tåle masse riving og sliting, og samtidig gi rom for at folk skal få tak i den. Det hender og at sortbeltene vandrer rundt i Hakama, noe som i et forvirrende øyeblikk kan få folk til å lure på hva det egentlig er vi trener.
Sunflower Samurai
Gjenganger

Gun'Mo'Zo'o'Nazu
« Reply #5 on: Today at 11:16:54 »

Uten å ha noe inngående kunnskap om aiki drakter spesielt så er Tenki drakten til Budo-Nord en god allround drakt. Den kommer i to utgaver en med europeisk snitt og en tradisjonell. Jeg liker sistnevnte siden den er ganske solid og tungt utformet som tåler endel sliting.

"Learn from the mistakes of others. You may not live long enough to make them all yourselves."
-Kano Jigoro
"Science is built upon facts much the same way that a house is built from bricks, but the mere collection of facts is no more a science than a pile of bricks is a house."
-Henri Poincare
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Aikido (Moderator: Sigurd R)  |  Topic: Aikidodrakt « previous next »
Jump to: