Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
10.09.10 at 21:19:46

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse  |  Off topic  |  Topic: Kjøpe ny bærbar pc.. noen anbefalinger? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print
Author Topic: Kjøpe ny bærbar pc.. noen anbefalinger?  (Read 1540 times)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

Píng shí duō liú hàn zhàn shí shao liú xuè
« Reply #15 on: 07.02.10 at 21:27:27 »

Hva er det egentlig som er så bra med mac?

Det er mye bra, og det er mange grunner til det. Men for å gjøre det litt kort:

- Samme firma som lager alle programmene, dermed fungerer de bra isammen.
- Mindre utsatt for virus angrep. Til nå har jeg hatt ingen (null) problemer med dette
- Mye stabilt. Kontra mine erfaringer med MANGE pc'er. Har drevet nettcafe, og hatt utallige forskjellige PC'er.
- Jeg liker designen. En smaksak selvfølgelig.
- Ett ryddigere 'biblioteksystem'. Føles litt uvant i starten, men utrolig praktisk og ryddig etter en uke.
- En gjennomført stil (apple style) på all GUI (=Grafix User Interface)
- Basert på et veldig stødig operativsystem (Unix - > OS Snow leopard)
- Kompatibelt med alt av pc-filer

Det viktigste punktet er egentlig stabiliteten. Jeg har hatt mange pc'er, og de har jeg måtte reboote i hytt og pine. Programmer kræsjer, og diverse viruser kommer og går. Jeg hadde aldri brukt mac før den dagen jeg bestilte den. Jeg gjorde kun fordi jeg likte designen den gangen.
Fikk maskinen - startet den opp - Lærte igjennom å lete meg fram i en time - Aldri snudd meg tilbake.

Kona har pc, på jobben har vi pc'er, på skolen har vi pc'er og på kontoret har vi pc'er. Foretrekker fremdeles mac'ene mine.

Dette var den første mac'en min.

De nyere er kjappere, billigere og enda finere enn den jeg kjøpte for endel år siden. Men litt dyrere enn tilsvarende pc'er er det desverre. Men de varer også desto lengre, og gir etter min mening desto mer nytte (stabilitet!).

2.26GHz : 250GB
2,26 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB DDR3-hukommelse
250 GB harddisk1
8x dobbeltlags SuperDrive
NVIDIA GeForce 9400 M grafikk
Innebygd 7-timers batteri2
Unibody-kabinett i polykarbonat

kr 7.990,00

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Kine
*
Gammel ørn

« Reply #16 on: 12.02.10 at 12:20:27 »

Skulle jeg kjøpt en laptop i dag ville jeg kjøpt en bærbar mini-PC, Asus Eee. Hvorfor? Den er LITEN, kan få plass i en litt stor håndveske, veier ca 1 kg. God batterilevetid, opptil 11 timer. Den er tilnærmet gratis, "min" ønskemodell koster ca. 2.500,- hos ps.no.
Vi har en sånn i huset allerede og det er en god, stabil pc.

PS! Hadde jeg hatt et kulere budsjett ville jeg nok kjøpt Mac.
Eller så ville jeg kanskje heller brukt de overskytende 5.500,- på sko?
Christian O.
乱取り
*
Veteran

Rudeness is the weak man's imitation of strength.
« Reply #17 on: 12.02.10 at 12:33:41 »

Jeg har en relativt vanlig laptop med 15'6" skjerm, og greit med minne og prosessor,  men fant ut at jeg skjeldent orket å ta den med meg på universitetet. Kjøpte derfor en EEE PC 901 for halvannet år siden, men syntes tastaturet var altfor lite på denne til at jeg kunne klare å skrive effektivt på den. Etter litt undersøking rundt hva som var tilgjengelig av mindre bærbare, fant jeg ut etterhvert ut at en HP Compaq Mini 311 var ideelt for meg. Denne har en 11'6" skjerm(altså 2,7" større skjerm enn EEE'en, og høyere oppløsning), veier bare litt mer enn en kilo, har mulighet til å oppgradere minnet til 3GB, har ION-grafikk(som er HD-kapabel, og innebærer også en HDMI-utgang), er liten nok til å kunne ta med seg hvor som helst, også i liten bag, og det viktigste, den har et tastatur som er stort nok og godt nok til at jeg kan skrive effektivt på den. Denne har jeg nå med meg overalt hvor jeg går, og er meget fornøyd.

Ulempen er vel egentlig bare prosessoren, som er den samme Atom 270 som er i EEEen, men med mer minne og mye bedre grafikk, er den fullt i stand til å kjøre bl.a. Windows 7, og de fleste spill som er mer enn 2-3 år gamle. Så med mindre man skal kjøre veldig prosessor-intensive programmer, vil jeg si at HPen er ideell for PC på farten.
« Last Edit: 12.02.10 at 12:38:01 by 乱取り » Logged

“I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.” -Robert Heinlein
Kine
*
Gammel ørn

« Reply #18 on: 12.02.10 at 12:50:13 »

HP'en er sikkert bra den også smile
Men tastaturet er ikke nødvendigvis et problem for Frodes bedre halvdel, vi damer har oftest mindre hender enn dere gutta. Asus'en her brukes forresten av en mann på over 1.80.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

Píng shí duō liú hàn zhàn shí shao liú xuè
« Reply #19 on: 12.02.10 at 13:32:53 »

Jeg har med mac'n min over alt, men føler den er for stor. Skulle gjerne hatt den 13" versjonen, men da hadde jeg nok ment at gresset er grønnere ved den større versjonen uansett. Men jeg tror at den nye Ipad'n skal gjøre sussen for min del.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Christian O.
乱取り
*
Veteran

Rudeness is the weak man's imitation of strength.
« Reply #20 on: 12.02.10 at 14:32:10 »

Hva er det egentlig som er så bra med mac?
- Samme firma som lager alle programmene, dermed fungerer de bra isammen.

Hva mener du egentlig her? Det er da masse forskjellige firmaer som lager både programvare og drivere til mac?

“I am free, no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.” -Robert Heinlein
Hapkido
Gammel ørn

« Reply #21 on: 19.06.10 at 09:46:26 »

Det er bare en ting.

Mac!
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #22 on: 19.06.10 at 11:30:24 »

Hva mener du egentlig her? Det er da masse forskjellige firmaer som lager både programvare og drivere til mac?

Jeg tipper han mente operativsystemet, noe som er en fordel i forhold til Windowsverdenen, der du har masse hardwareprodusenter som PC-produsenter setter sammen til ymse konfigurasjoner som ikke alltid funker like gjennomført sammen med Windows. Det gjelder forsåvidt i forhold til Linux og sånt også.

Per B. Løvsletten
In God we trust. Everyone else keep your hands where I can see them.
Roy
« Reply #23 on: 19.06.10 at 13:05:46 »

Er det bare jeg som er trøtt, eller er det ingen som har spurt hva hun skal bruke PC-en til ennå?

sabumnim
Veteran

« Reply #24 on: 19.06.10 at 19:13:44 »

Men siden den første posten ble skrevet 06 februar, burde hun ikke ha kjøpt seg en laptop nå da?  biggrin

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Roy
« Reply #25 on: 19.06.10 at 19:18:32 »

Men siden den første posten ble skrevet 06 februar, burde hun ikke ha kjøpt seg en laptop nå da?  biggrin
Godt poeng, selv om det ikke forandrer det faktum at det sikkert den gang også var vanskelig å foreslå PC når bruk ikke ble definert. Litt den der "hvilken kampsport burde jeg begynne på?". Wink

Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse  |  Off topic  |  Topic: Kjøpe ny bærbar pc.. noen anbefalinger? « previous next »
Jump to: