Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
10.09.10 at 21:12:59

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Film/TV & bilder  |  Topic: Ninja-filmer 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print
Author Topic: Ninja-filmer  (Read 892 times)
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« on: 09.03.10 at 03:04:58 »

Vi som er gamle nok til å ha vært gjennom Ninja-tiden på 80-tallet, og fortsatt merker savnet etter Sho Kosugi, American Ninja og alle de andre "høykvalitets Ninja-filmene" som kom ut på den tiden, vi har gått rundt i "Skyggenes Dal" nå i mange år, med knapt en eneste Ninja-produksjon å se. Det siste året har det dog skjedd en del del ting, og ENDELIG ser det ut til at Ninja-genren er i ferd med å få en aldri så liten oppblomstring igjen.

Men for de av dere som savner det glade 80-tallet og alle de gamle Ninja-filmene, her er en liten oppsummering av noen av filmene jeg anbefaler dere å få med dere (inkludert noen nyere produksjoner). Mesteparten av dette er ute på DVD nå, så det er absolutt muligheter for å få dem inn i filmsamlinga etterhvert. smile Legg gjerne til flere titler, regner med jeg har glemt flere viktige produksjoner.  ph34r

(til og begynne med kommer det her bare en lista over en del av filmene, så fort anledningen byr seg, vil jeg skrive litt om hver film, legge ved noen bilder, linker til trailere osv.). Men her er altså lista over noen av de mest interessante filmene:

SHOGUN`S NINJA (1980) - Regi: Norifumi Suzuki. Med Sonny Chiba, Hiroyuki Sanada.

THE OCTAGON (1980) - Regi: Eric Karson. Med Chuck Norris, Lee Van Cleef og Tadashi Yamashita.

ENTER THE NINJA (1981) - Regi: Menahem Golan. Med Sho Kosugi og Franco Nero og Christopher George. Cannon Films, som ga ut Enter The Ninja, står også bak en rekke andre av de kjente 80-talls ninja-filmene, inkludert American Ninja, og de fleste andre Sho Kosugi-filmene. Enter the Ninja har Franco Nero som den hvitkledde, "snille" ninja`en, mens Sho Kosugi er her badguy`en. En del hysterisk artig dialog her er det også, til tider ufrivillig morsomt, he he! Action-scenene er overraskende bra, spesielt intro`en er kul. Dessverre er tilgjengligheten dårlig... filmen er kun gitt ut på dvd i England, tilbake i 2001, i en fullscreen utgave. Men forhåpentligvis får man gitt ut filmen snart i widescreen og med skikkelig lyd!

REVENGE OF THE NINJA (1983) - Regi: Sam Firstenberg. Med Sho Kosugi og Keith Vitali. Dette er vel en av de mest kjente Ninja-filmene, og en av de bedre også. Selv om fighting-scenene til tider er tvilsomme, så er allikevel filmen underholdende, og en av de bedre Ninja-filmene fra 80-tallet. Bør absolutt være i DVD-hylla til enhver seriøs Ninja-film samler. smile Filmen er faktisk ganske stilfull til tider, og musikken er også bra.

THE MASTER (TV-serie) -  (1984) - Regi: Gordon Hessler, Ray Austin, Bruce Kessler. Med Lee Can Cleef, Sho Kosugi og Timothy Van Patten. Lee Van Cleef spiller her en Ninja Master, Timothy Van Patten er "læregutten", mens Sho Kosugi har rollen som "badguy dvs. bad-ninja". Dette er en tv-serie, og på 80-tallet var det ute en rekke VHS-videoer med episoder fra denne serien. Jeg aner ikke hvor mange som kom ut, men kan godt hende det var opp mot et to-sifret antall (hver med 3 episoder på, hvis jeg husker rett). Har gode minner om denne serien, og fikk tak i en DVD med 3 av episodene på ifra USA. Mulig at flere er utgitt... Lee Van Cleef gjør en god rolle som den sympatiske Ninja-masteren. I tillegg er han jo en god skuespiller, og det gjør det hele litt mer troverdig. Anbefaler defintivt dere å lete opp episodene til denne serien. Den er helt klart severdig.

THE NINJA MISSION (1984) - Regi: Mats Helge, med Bo F.Munthe, Krzysztof Kolberger og Curt Broberg. Ja, dette er faktisk noe så sjeldent som en svensk Ninja-film! I denne filmen har man lagt seg på en litt mer "realistisk" stil mht. fighting-teknikker etc. Her får du ikke se Ninjaer som løper oppover husvegger eller dukker ned i bakken, går på vannet osv., men her er det mer en "commando-stil" over dem. Mange profilerte folk fra Bujinkan-systemet er også å se her, så dermed er det vel antageligvis også en del autentiske fighting-teknikker her. Filmen i seg selv, er nærmest som en lavbudsjetts "James Bond" historie, der Ninjaene blir kalt inn for å redde verden.

Den er ganske så "cheesy", og med temmelig middelmådige skuespillerprestasjoner, men allikevel har THE NINJA MISSION blitt en aldri så liten kultfilm gjennom årenes løp. Relativt blodig er den også, og den var jo ute på norsk VHS  en gang i tida, sterkt nedklippet. Men DVD`en fremstår komplett ihvertfall. Bør absolutt finnes i enhver Ninja-samlers DVD-hyller. smile

NINJA III: THE DOMINATION (1984) - Regi: Sam Firstenberg. Med Sho Kosugi og David Chung. Ja, hva ER nå egentlig dette for noe... filmen fremstår som en blanding av en tradisjonell Sho Kosugi film og Exorcisten, he he! Ei dame blir "besatt" av en ond Ninja-ånd, og får alle kreftene hans samtidig. Dermed er helvette løs, bokstavelig talt. Filmen er, foruten den totalt usannsynlige historien, relativt kul, men dessverre er den ikke lett å få tak i på DVD. Nå nylig er den imidlertid gitt ut på DVD i Taiwan (Bonzai Media Corp.), og kan skaffes bl.a. via Ebay. Enjoy!!

AMERICAN NINJA (AMERICAN WARRIOR) (1985) - Regi: Sam Firstenberg. Med Michael Dudikoff, Steve James, Judie Aronson og Tadashi Yamashita. Det fulgte en rekke AMERICAN NINJA filmer i kjølvannet av denne. Det endte vel opp med AMERICAN NINJA 5 til slutt. De to første er nok de to beste. Denne filmen er innspilt i det vakre og eksotisk Filippinene, så omgivelsene i filmen er nydelige. Historien er jo tynn som vann (som det bruker å være i denne typen filmer), men 80-talls sjarmen lyser lang vei av både denne og nr. 2 i serien. Dudikoff og Steve James er jo to trivelige karer det, og Tadashi Yamashita gjør en bra figur som den überonde Ninjaen her. smile Vakre Judie Aronson gjør at man har noe å hvile øynene på innimellom all slåssinga også, he he! Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid likt AMERICAN NINJA, og nr. 2 i serien er også relativt underholdende, deretter bærer det dessverre utforbakke....

EDIT: Pga. av begrenset lengde man kan ha på postene her, så måtte jeg dele den opprinnelige posten i 2 deler. Del 2 er å finne litt lenger nede på sida her....
« Last Edit: 25.03.10 at 09:32:26 by mrlee » Logged

Lars-Erik Lie, http://www.freestylemartialarts.net. Kampsport i Norge - på DVD: http://www.kampsportinorge.com.
mrlee
*
Veteran

« Reply #1 on: 09.03.10 at 10:25:06 »

Jeg fant forresten dette sjeldne intervjuet med Sho Kosugi på YouTube. Det ble filmet i forbindelse med utgivelsen av PRAY FOR DEATH, tilbake i 1985. Enjoy!

SHO KOSUGI INTERVJU DEL 1

SHO KOSUGI INTERVJU DEL 2

SHO KOSUGI INTERVJU DEL 3

Lars-Erik Lie, http://www.freestylemartialarts.net. Kampsport i Norge - på DVD: http://www.kampsportinorge.com.
Ste-Fanjkd
Veteran

« Reply #2 on: 09.03.10 at 10:55:37 »

Vi får inte glömma  "The Octacgon" med chuck Norris

Annars tror jag att du fick med mycket bra Ninja filmer. Det var en tid då det var populärt med barnninjas, Three little Ninjas var en film som jag tror det gjordes 3 filmer med.

Ska nog gå ner i VHS arkiven och se vad jag hittar mer.

/SteFan

For the power of steel .. puddel rocker !!
Shinobi
Gjenganger

« Reply #3 on: 09.03.10 at 12:27:38 »

Må ikke glemme "Ninja in the Dragons Den" med bl. Henry Sanada
og den japanske "Shinobi no Mono" hvor bl.a. Hatsumi var inne og instruerte skuespillerne litt.
Morsomt at både Sanada og S.Chiba har vært elever av Hatsumi tidligere. Chiba var også tidligere elev hos Ohyama (kyokushinkai).
« Last Edit: 09.03.10 at 12:33:01 by Shinobi » Logged
P-man
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 09.03.10 at 21:18:29 »

Jag saknar det här gamla mästerverket! smile

Ninja the protector:

http://www.youtube.com/watch?v=scs0vs1smfc
mrlee
*
Veteran

« Reply #5 on: 09.03.10 at 21:24:40 »

He he, ja - man produserte jo tonnevis av Ninja-filmer i HK på 80-tallet, men de fleste av dem var vel ikke "all verden", for å si det slik. Ufrivillig komiske var nok mange av dem ja.. smile, Men mener å huske jeg så en som het SHAOLIN VS. NINJA. Den var ganske bra. Utover det, var det mye dårlige greier, he he! smile

mrlee
*
Veteran

« Reply #6 on: 11.03.10 at 18:37:08 »

EDIT: Har skrevet inn korte omtaler om noen av filmene, i den første posten min. Check it out. Mer kommer senere. smile

Ste-Fanjkd
Veteran

« Reply #7 on: 11.03.10 at 21:50:09 »

jag letade på vinden, hittade några Ninja filmer, däremot vet jag att jag har fler Michael Dudikoff American Ninja filmer liggande någonstans. En B-Ninja film som blev en liten övergång från Ninja boomen till cyborg boomen är en film som ni ser på bilden. När dem epoken tog över mins väl alla JC van dame och Cyborg

Cyborg 2 är en intressant film, där kan man se en ung Lara croft, angelina Jolie, men det är en annan kampsportsfilm era.

Jag trodde jag hade fler Ninja filmer i min samling, men här år några av dem

Ninja tutles är ett intresant Ninja fenomen. jag mins i början på 90-talet när barnserien, Ninja Tutrles blev bannlyst i sverige. För attr kring gå den farliga "NINJA", kampsportstämpeln så böt man namn till "Tenage Mutant HERO Tutrtles", istället för "Teenage mutant NNINJA Turtles"

det var patetiskt i Sverige på denna tid, även Disneys 2Darkwing duck", en mörk brottskämpe i Ankeborg2 bleb bannlyst på barn TV. som vanligt har jag samlat dessa filmer för att se hur de egentligen skadar våra barn

Om vi då diskuterar detta med kampsportsinspirerade barnprogram, minns ni "Power Rangers", dessa var ju de värsta av allt om man ska tro på massmedia, Power rangers var den stora boven i Sverige på början av 90-talert varför samhället var så våldsamt.

För att göra saken väre om min något överdrivna engagemang i kampsport. jag tror att jag t.o.m  har artiklar från dagstidningar om ala debatter om detta med vål och kamppsort. Ska se om jag hitar något i mina arkiv  smile

Vet inte riktigt om det var rätt smiley, men jag hoppas att ni mera ser ut så här  good job  över mit kampsports engagemang

/SteFan

For the power of steel .. puddel rocker !!
Samson
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 16.03.10 at 18:27:21 »

Tongue  Så utrolig nostalgisk å se disse igjen....Drømmer meg tilbake til ungdommen....Mange VAR virkelig bra action(den gang)He he

TK
mrlee
*
Veteran

« Reply #9 on: 16.03.10 at 18:45:31 »

EDIT: Pga. av begrenset lengde man kan ha på postene her, så måtte jeg dele den opprinnelige posten i 2 deler, her kommer da del 2:

PRAY FOR DEATH (1985) - Regi:  Gordon Hessler. Med Sho Kosugi, Kane Kosugi, Shane Kosugi. Dette er en av de bedre filmene med Sho Kosugi, kanskje hans beste. En historie om hevn (som vanlig... he he), men ganske så underholdende. Det virker som om Gordon Hessler har bra taket på denne typen filmer, og hvem kan glemme den FETE Ninja-maska/hjelmen som Sho Kosugi bruker i denne filmen? Virkelig stilig saker! Løp og kjøp!!

9 DEATHS OF THE NINJA (1986) - Regi: Emmet Alston. Med Sho Kosugi, Brent Huff. Dette er vel den svakeste av Sho Kosugi - filmene. Det er lite slåssing, og det som er, er ganske så dårlig, for å si det mildt. Filmen fremstår mer som en standard c-film, med usannsynlige og merkelige løsninger. Med for den store Sho Kosugi-samleren, så må man jo ha denne i filmhylla også. smile Men som sagt, 9 DEATHS OF THE NINJA er ikke av de bedre filmene hans...

RAGE OF HONOR (1987) - Regi: Gordon Hessler. Med Sho Kosugi, Lewis Van Bergen og Robin Evans.

NINJA ACADEMY (1988) - Regi: Nico Mastorakis. Med Gerald Okamura. Dette er en komedie i reneste POLICE ACADEMY - stilen. Gerald Okamura spiller en av hovedrollene her, og han åpner en Ninja-skole, der en samling av de mest vanvittige figurene 80-tallet hadde å by på, samles, en pantomime-kar, selvfølgelig en Playboy-gutt, ei bimbo dame, en nerd, og ikke nok med det - selveste James Bond dukker også opp. smile Og på mange vis er det han som er høydepunktet i komikk-scenene i filmen. Samme hvor hard og tøff treninga er på the Ninja Academy, så er vår venn 007 ALLTID ulastelig antrukket i findressen, han har alltid en flaske med kostbart fludium tilgjenglig, og i fullstendig ro og mak, og med engelsk aksent og engelsk humor, løser han alle oppgaver på det mest usannsynlige vis.

Dette er faktisk en artig film, og med massevis av 80-talls sjarme. Anbefales! smile Har dessverre ikke funnet noen trailer av filmen på YouTube, men den er å få tak i på ei kjent nedlastingsside på nettet, og tipper den også er ute på DVD.

THE HUNTED (1995) - Regi: J.F.Lawton. Med Christopher Lambert,  Joan Chen, Tak Kubota m.fl. Ninja-æraen var over i 1995, men allikevel - her kommer en av mine favoritt Ninja-filmer. Dette er knalle saker rett og slett. Historien er satt til Japan og Christopher Lambert surrer seg inn i problemer, da han faller for den vakre Joan Chen, så blir jaktet på av en gjeng med Ninjaer. Dette er heftig action, godt laget, tøffe locations og heftige scener. Definitivt en film du MÅ ha i samlinga! smile

AZUMI (2003) - Regi: Ryuhei Kitamura. Med Aya Ueto. Kanskje ikke en "tradisjonell" Ninja-film, men dog, denne er knallbra! Azumi tar for seg opptreningen av ei jente ved navn Azumi, en opptrening som snik-morder i det gamle Japan. Sammen med sine kamerater får hun i oppdrag å rydde diverse krigsherrer av veien, men det er mange hindringer underveis.... Dette er som sagt ikke en "tradisjonell" Ninja-film, og den er forøvrig også basert på en tegneserie ved samme navn som filmen, men når alt det er sagt, dette er en vanvittig RÅ film! En av de beste fight-filmene jeg har sett på lenge. Og den er også lett tilgjenglig her i Norge, på DVD fra Asian Vision! Har du ikke sett denne, så er det bare å ta seg kraftig i akt umiddelbart, og legge inn en bestilling fra f.eks. CDon. smile

NINJA (2009) - Regi: Isaac Florentine. Med Scott Adkins, Tsuyoshi Ihara, Mika Hijii. Ja, det er ikke bare NINJA ASSASSIN som kom ut i 2009. Scott Adkins spiller i filmen med det "simple" og enkle navnet "NINJA". I motsetning til NINJA ASSASSIN er denne filmen noe mer historiedrevet, fremfor effektipreget, og jeg må faktisk si at jeg synes NINJA var hakket bedre, siden den går litt mer i dybden på karakterene og vi får en litt mer troverdig og god historie. Men når det er sagt, det er nok av fete fightingscener, og filmen var alt i alt en stor positiv overraskelse! Her er det bare å trekke kortet og gjøre et innkjøp når denne er å finne på DVD.

NINJA ASSASSIN (2009) - Regi: James McTeigue, Med Sung Kang, Sho Kosugi, Naomie Harris, Stephen Marcus m.fl. Splitter ny Ninja-film, som gir masse assosiasjoner til det gode, gamle 80-tallet. Filmen er også fantastisk blodig og voldelig, og selv om mesteparten er dataeffekter, så fungerer det greit nok. Absolutt en bra og underholdende film, og definitivt et must for den som er interessert i Ninja-filmer. Artig og se at man 20 år etter 80-tallet omsider klarer å få til en bra Ninja-film igjen.

mrlee
*
Veteran

« Reply #10 on: 17.03.10 at 09:59:44 »

Oh happy day!! smile Fant nettopp ut at NINJA III: THE DOMINATION er utgitt på DVD i Japan, og den er da å få tak i på Ebay. Bestilling er gjort, så nå er det bare å glede seg! smile

Fant også ut at hele tv-serien med THE MASTER er gitt ut på DVD, samt tilgjenglig på flere kjente torrentsider, Såvidt jeg vet er det tilsammen 13 episoder fordelt på 3 DVD`er som er ute. Nå er jeg ikke sikker på hvor mange episoder det ble spillt inn i utgangspunktet, men her skal det uansett handles!!! smile smile
« Last Edit: 17.03.10 at 18:16:24 by mrlee » Logged

mrlee
*
Veteran

« Reply #11 on: 25.03.10 at 09:26:32 »

Yes! Da har jeg endelig fått sett på NINJA III: THE DOMINATION igjen. Mange år siden sist ja... og gjensynet var hjertelig! Åpningsscena i filmen er jo helt rå, 80-talls sjarmen ligger tjukk gjennom hele filmen, og selv om det er en del ganske så ulogiske og merkelige vendinger underveis, så er det allikevel underholdende.

Utgaven jeg fikk tak i, var ikke japansk, som jeg trodde, men det er gitt ut av Bonzai Media Corp. fra Taiwan. Filmen presenteres i 2:35 widescreen format, og bildet er helt godkjent, dessverre er lyden bare mono, og også litt "ullen" og "tynn", så mangler litt på lydsida ja. Ingen trailere eller ekstramateriale heller... men allikevel, dette var et artig gjensyn. smile

Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Film/TV & bilder  |  Topic: Ninja-filmer « previous next »
Jump to: