Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 19:29:21

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Budo / Bujutsu / Bugei (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Om riktig bruk av ordet "osu" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Om riktig bruk av ordet "osu"

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« on: 22.04.06 at 17:48:34 »

http://www.24fightingchickens.com/2005/08/29/appropriate-usage-of-osu/

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #1 on: 22.04.06 at 20:16:13 »

Utrolig kul artikkel, lenge siden jeg leste den... dette er noe karate-greier (og et fåtall jujutsu-skoler...), alltid like underholdende for oss "utenforstående"!

Ch_Omega
« Reply #2 on: 25.05.06 at 23:50:27 »

Haha, denne skal jeg vise til en kompis! Wink
Lyra
**
Stuntposter

Doa!! XP
« Reply #3 on: 23.02.09 at 12:28:40 »

Interessant artikkel!

Jeg er for tiden på utveksling i Kagoshima i Japan, så jeg har hørt "osu!" brukt innimellom. Stort sett som en sammentrekning av "ohayou gozaimasu!", sagt av gutter på skolen min (stort sett de som er i fotball-klubben eller de som spiller baseball, tror jeg) eller som i verbet "osu" - å skyve.

Jeg spurte vertsfaren min nå, og han svarte etter å ha grublet en stund at det kunne være en sammentrukket "ohayou gozaimasu", eller brukes som "ja" eller iblant "forstått". Uansett, et ganske maskulint ord. Har ikke hørt det brukt av jenter.

Er forøvrig ikke medlem av en dojo her (er for tiden medlem av den halvt utdødde kyudo-klubben =P ), så jeg vet ikke hvordan det brukes i den sammenhengen her...

(\ (\
( ^_^)
(_(")(") Pass på, ellers pusser jeg kaninen på deg!! Ju Jitsu! ^_^
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #4 on: 24.02.09 at 03:32:34 »

@ Lyra:

Nemlig. Machopreget ungdomsslang på et temmelig lavt, dvs. lite høfflig språknivå uten noen spesifikk tilknytning til budo.

Jeg har hørt en høyt gradert japansk sverdlærer frabe seg slik ordbruk i treningen - og det temmelig skarpt. Det samme har jeg hørt om japanske karatelærere ("bad word. Nothing to do with karate!")

Det er vel i samme gate som "yo man" eller "skjer'a!?"

Litt off topic: Forstår jeg riktig at du trener kyudo for tiden?

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Lyra
**
Stuntposter

Doa!! XP
« Reply #5 on: 27.02.09 at 11:30:03 »

@ Lyra: Litt off topic: Forstår jeg riktig at du trener kyudo for tiden?

Ja, jeg trener kyudo... men det er liten aktivitet i klubben nå, så "trener" er vel egentlig ikke det rette ordet. Har tenkt å prøve å finne noe annet snart. Men det har vært gøy! smile

Hadde egentlig lyst å prøve kendo, men siden den klubben blir nedlagt og judoklubben (les: judolaget) bare blir for folk som er skikkelig gode (japansk standard...) har jeg tenkt på å prøve å finne noe utenfor skolen. Vi får se. =P

...det var ikke mye ossing i kyudoen, i hvertfall. XP

(\ (\
( ^_^)
(_(")(") Pass på, ellers pusser jeg kaninen på deg!! Ju Jitsu! ^_^
Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #6 on: 27.02.09 at 14:32:48 »

@ Lyra:

Vel, du får gjerne stikke innom hos oss når du er tilbake - vi trener tre ganger i uken og det er ingen mangel på aktivitet. Men også kendo finner du uten problemer i Oslo.

Og du finner neppe noe "ossing" i noen av de dojo som driver med tradisjonelle disipliner og holder et visst nivå også når det gjelder kotyme og språk. Hvor opptatt den japanske kulturen (spesielt i de konservative nisjene som budo er en av) er av dette, trenger jeg ikke å fortelle deg siden du bor der.

Men som tråden viser: Kulturell forståelse er ingen selvfølge.
« Last Edit: 28.02.09 at 08:44:39 by Johannes Ibel » Logged

Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Budo / Bujutsu / Bugei (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Om riktig bruk av ordet "osu" « previous next »
Jump to:  

Social sharing