Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.01.18 at 18:16:41

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Submissions i Hapkido?! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

Submissions i Hapkido?!

Sebastian O
Gjenganger

« on: 26.01.08 at 20:16:55 »

http://youtube.com/watch?v=e5q-OeU9Vh0
 01.25 drar han ene en armbar, er det submissions i hapkido? eller er dette sparring innen en annen MA? Shocked

Holmlia BJJ og MMA
sabumnim
Veteran

« Reply #1 on: 26.01.08 at 20:22:26 »

Og hvor mange Hapkido varianter finnes det? biggrin

I de fleste Hapkido stilene er det ikke konkurranse, så hvilket regelverk disse går etter er vel umulig å vite skulle jeg tro.

Du kan jo se om du finner noe klubb navn eller org. navn, så kan du søke på nettet etter deres regelverk.... smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Sebastian O
Gjenganger

« Reply #2 on: 26.01.08 at 20:24:14 »

Vet du om det finnes hapkido stiler med konkurranse-sparring i Norge?  boxing

Holmlia BJJ og MMA
sabumnim
Veteran

« Reply #3 on: 26.01.08 at 20:26:15 »

Det tror jeg nok ikke nei.  smile Har du lyst?

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #4 on: 26.01.08 at 20:28:04 »

Hwardo Kwan Hapkido inkluderer ihvertfall submissions og grappling (også på bakken). Jeg henviser igjen til Master Bo Mikael Lindström, som starter opp igjen sin gamle klubb i Oslo nå iløpet av ca. 14 dagers tid.

sabumnim
Veteran

« Reply #5 on: 26.01.08 at 20:29:43 »

Men har de konkurranser?

Sebastian O
Gjenganger

« Reply #6 on: 26.01.08 at 20:33:11 »

Konkurranser er ikke så viktig, men submissions og grappling er et STORT pluss for min del! Tongue

mrlee, jeg har pratet med han, jeg tar en tur innom når det starter opp jeg. Wink

Hvis han inkluderer submissions og grappling i hapkidoen, er jo det bare SUPERT!
Gleder meg utrolig Wink

Holmlia BJJ og MMA
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 27.01.08 at 00:29:15 »

Sebastian; Hvor gammel er du, og hvor lenge har du trent sammen med Stian Wiggen?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Sebastian O
Gjenganger

« Reply #8 on: 27.01.08 at 00:41:18 »

Jeg er 12.

Trener forsåvidt ikke sammen med Jan Stian, han trener ikke partiet mitt så ofte.

Men har trent på Holmlia noen måneder nå, hvordan det?

Holmlia BJJ og MMA
snakestyle
Gjenganger

« Reply #9 on: 27.01.08 at 01:09:38 »

hva er forskjellen på hapkidoen som undervises i sangrok, trondheim kontra den som starter opp nå?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 27.01.08 at 01:55:57 »

Jeg er 12.

Trener forsåvidt ikke sammen med Jan Stian, han trener ikke partiet mitt så ofte.

Men har trent på Holmlia noen måneder nå, hvordan det?
Bruk litt tid med den lokale instruktøren din. Jeg kjenner Jan Stian Wiggen relativt godt, så om du får sjansen så ta gjerne ett prat med han også. De har nok mange bra svar på spørsmålene dine

smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Sebastian O
Gjenganger

« Reply #11 on: 27.01.08 at 11:18:35 »

Nå forstår jeg ikke helt, hva skal jeg spørre han om?  Roll Eyes

Holmlia BJJ og MMA
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #12 on: 30.03.08 at 16:15:43 »

Hei,

Velger jeg å tolke ordet "submissons" til "det å låse en person fast på bakken" vil du måtte lete lenge etter slike teknikker hvis du ønsker å trene hapkido som ligger nærmest opp til det grunnleggeren CHOI, Young-Sul lærte bort.

Men etterhvert som hapkido har utviklet seg utenfor Korea har fler og fler teknikker kommet med. Spesielt har USA vært en pådriver for å legge til teknikker i hapkido.

I Korea har man også gjort det samme. Men de kaller det ikke primært for hapkido. De kaller det for eksempel Moosoolwon, Teukgong Moosool m.m. Grunnstammen i disse systemene er dog at hapkido har en veldig sterk innflytelse.

Koreanske mestere som "bryter" med sine mestere velger oftest å lage en ny stilart, og kalle den for noe annet. Dette for å distansere sin stil fra sin mester. Hvorfor dette gjøres kan være at de har blitt bedt om å "finne sin egen vei" av sin mester, eller at de er uenige i hvordan utviklingen i sin stilart (eller mangelen på en) skal være og derfor starter sin egen stil.

Å kalle en kampkunst for "tradisjonell" når den har eksistert i rundt 60 år er kanskje å ta i litt hardt i. Velger du å trene en "tradisjonell" hapkido stil vil det ikke være noen "submissions" teknikker. Mens andre hapkido stilarter vil ha det. Om disse kan kalles tradisjonell eller ikke overlater jeg til andre å definere. Personlig anser jeg at hapkido som har teknikker oppmot hva grunnleggeren trene som "tradisjonell". Alt annet anser jeg som en moderne for for hapkido. Ikke at det er noe feil med moderne hapkido. Men å kalle en hapkido stil som har et utall teknikker som ikke var med fra begynnelsen for tradisjonell, mener jeg er feil.

De koreanske hapkido mestrene jeg har snakket med (i Korea) har fortalt meg at tidlig hapkido (ref. tradisjonell) ikke hadde masse av de teknikkene som vi i dag trener.

Det fine med hapkido er at den alltid er i utvikling, hvilke teknikker som skal være med eller ikke  får det være opp til andre å diskutere. Personlig har jeg nok med å lære de teknikkene min mester prøver å banke inn i mitt hode fremdeles. Submission teknikker får komme senere.

I våre dager finnes det konkurranser i hapkido. Noen forbund har lagt til dette for å gjøre det mer populært, om dette er riktig å gjøre vet jeg ikke. Men å innlemme konkurranser i et system synes jeg har en tendens til å forringe teknikk omfanget i de systemene som har konkurranser i sitt system. Jeg tror man skal være en ganske stor klubb skal man klare å trene på alle teknikker OG gjøre det bra i konkurranse. I mindre klubber vil det, tror jeg, alltid bli en "tradeoff" mellom teknikker og konkurranse teknikker...

I min klubb ville du ikke ha fått lov til å trene da du er for ung. Aldersgrensen er der 16 år. Det er fordi vi har for få instruktører som kan ta hånd om yngre utøvere (det kreves erfaring for å instruere yngre utøvere) , samt at ved 12 års alder vil kroppen din ikke være utviklet nok til å trene de teknikkene som finnes i vårt pensum, og det finnes ikke noe annet pensum for yngre.

Hapkido eksisterer nesten ikke i Norge. Kun et fåtall finnes i Oslo og på Østlandet. Samt en i Trondheim. Det er ikke mange å velge i mellom. Konkurranse i Norge vil jeg si ikke eksisterer, på grunn av antallet klubber og at de færreste samarbeider pr. dd.

Mvh
Edward H. Valholm

Master P.K.
Gjenganger

« Reply #13 on: 15.04.08 at 08:44:48 »

Är helt enig med EHV Wink

När det gäller HKD och submissions så är ALLA lås i HKD en submission.

Lekar, som tävling, bygger ju på att man "klappar av" innan låset ödelägger en kroppsdel. Submission kommer ifrån sparring och har inget egentligt med kamp att göra utan är hämtat ifrån träning.

De tävlingar som finns i HKD är i princip, dålig TKD med kast. Tävlings system är i poängs system. Tävlande får ett poäng då man kastar någon, i övrig gäller det att vara mest aktiv för vinst.

De flesta tävlar inte i HKD eftersom det är en kampkonst.
« Last Edit: 15.04.08 at 15:04:31 by Master P.K. » Logged

Peter Kadergran
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #14 on: 13.07.10 at 03:23:20 »

Det finnes en god del Hapkido stiler rundt i verden. Men stilen i seg selv innholder omtrent 2500 teknikker. Innholder alle forskjellige type teknikker. Hapkido kan bli trent med nesten alle type formål, selvforsvar, stående, NHB, MMA. Alt er avhengig av hvilken teknikker en velger å trene på og hvordan man legger opp treningen. Og selvfølgelig om treneren har tilfredstillende kompetanse og erfaring til å hjelpe en til å lykkes med det.

Never destroy anything if it don't serve something bigger. But if  you do it, make sure there is nothing more of it.
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #15 on: 13.07.10 at 03:49:55 »

De meste av teknikkene finner du i de to bøkene der.

http://www.hapkido-info.net/html/hapkido_books_com.html

http://www.hapkido-info.net/html/hapkido_books_com.html

Og her har du en link hvor andre genrasjons Hwarangdo mester demonstrere en del bakketeknikker og håndledd manipulasjoner for selvforsvar hensikt.

#Invalid YouTube Link#

Never destroy anything if it don't serve something bigger. But if  you do it, make sure there is nothing more of it.
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #16 on: 13.07.10 at 03:50:39 »

http://www.youtube.com/watch#!v=RjluiQqCe9A&feature=related

Hapkido
Gammel ørn

« Reply #17 on: 14.07.10 at 18:14:10 »

Det som Hapkido har utviklet hakket mer enn andre er håndleddsteknikker, og spark. Samt fallteknikk som en følge av mye kast via håndledd.

Dette har ført til en tradisjon hvor man kaster seg ut av spennet som de ulike tekknikkene medfører.
Herav er det ikke så stor tradisjon for å "submitte" motstanderen.

Men som Edward er innom, så har også Hapkido-utøvere (spesielt i vesten) inkludert elementer fra moderne stilarter som BJJ og SW.

Hva man da kaller barnet er jo opp til den enkelte.

Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #18 on: 01.10.10 at 20:18:16 »

Hwardo Kwan Hapkido inkluderer ihvertfall submissions og grappling (også på bakken). Jeg henviser igjen til Master Bo Mikael Lindström, som starter opp igjen sin gamle klubb i Oslo nå iløpet av ca. 14 dagers tid.

Startet igjen?

hilsen
Ed

Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Submissions i Hapkido?! « previous next »
Jump to:  

Social sharing