Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.09.18 at 11:44:31

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Är dagens instruktörer för gamla i sitt tänk? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 19 Go Down Print

Är dagens instruktörer för gamla i sitt tänk?

Master P.K.
Gjenganger

« on: 18.03.08 at 12:04:19 »

saxat ifrån ett svenskt forum

" Generationen jag tillhör kommer i från kunskapssamhället, vi sökte kunskap, och vi gjorde överenkommelser i olika former ex. lojalitet, ta på sig uppdrag i klubben, hög närvaro på träningar, styrelsearbete etc.
Samhället dagens barn och ungdomar är i, kommunikationssamhället, ställer troligtvis helt andra krav än enbart fackkunskap. Här är kanske nätverks samt kommunikations kunskap mer, eller åtminstonde lika värdefull som kunskap i ex. taekwondo. Säkerligen är också intresset hos dagens unga av att driva en förvaltning begränsat!

Kulturer som krockar!

Några exempel, jag och min generation har en förmåga att visa en lojalitet som många gånger gränsar till dumhet. Jag har varit kund i Nordea i 15 år och haft Telia som operatör hela tiden, mina barn byter bank efter aktuella erbjudanden och naturligtvis även operatörer för mobilen där de tjänar mest. Varför jag är kvar i Nordea eller har Telia som operatör vet jag faktisktinte. Vet bara att barnen har ett helt annat tänk och med det säkerligen bättre service samt andra förmåner genom sin "ilojalitet". De vill helt enkelt inte göra avtal och binda sig för långa perioder -och känner inga som helst moraliska krav, lägger pannan i djupa veck av moraliska funderingar heller över att de inte gör detta. De lever helt enkelt efter erbjudanden, inte avtal.

Instruktörer!

Skall ett förbund utbilda instruktörer så bör det, enligt mig, vara en sattsning på unga blivande instruktörer, instruktörer som är i -och lever med det samhälle som barnen/ungdomarna befinner sig idag. Här utgår jag ifrån att barn och ungdomar (tonåringar) är målgrupp.

Instruktörer ifrån min generation med gårdagens tänk och dagens barn - tonåringar har säkerligen inte samma världsbild, tankar om moral, etik etc. vilket troligtvis gör att min generation är en förbrukad generation (passé) och en ny  generation instruktörer behövs för fortsatt utveckling av sporten.

Inom visionen som STF arbetar efter "10 000 medlemmar"klingar nog verklighetens klocka lite falskt! Jag tror att en mer verklighetsnära vision är att försöka bibehålla de medlemmar som finns idag, något eller några år till.

Vi ser redan idag att det blir mindre och mindre utövare som vill träna "traditionellt" och fler som vill träna på moderna kampsportsklubbar.

Säkerligen har det med att göra att både instruktörer, kampsporten och klubben lever i dagens samhälle, inte gårdagens samhälle. "

Vad tror ni?

vänligen

Peter
« Last Edit: 18.03.08 at 13:29:05 by Master P.K. » Logged

Peter Kadergran
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #1 on: 18.03.08 at 12:07:01 »

De fleste tradisjonelle kampkunster kommer til å dø en sakte død om ikke både insturktørene og selve systemet/stilarten begynner å forandre seg og oppdatere seg.

IMO har det allerede sånn smått begynnt..

Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #2 on: 18.03.08 at 16:41:15 »

Det vil nok alltid finnes de som vil trene "tradisjonelt", spesielt blant de som er litt eldre (30 og oppover) og som begynner med kampsport for å stramme seg opp litt og kanskje være litt spirituelle også. Jeg tror det vil være et feilgrep av TMA-klubber å plutselig prøve å late som om de er MMA, blant annet fordi det helt sikkert vil bli ganske corny...  Wink

Eksempelvis blir jo til og med de særeste koryu bujutsu videreført fremdeles, til tross for at det er vanskelig tilgjengelig både mentalt (masse kulturelle greier som ikke har noen umiddelbar vestlig parallell), fysisk/geografisk (vanskelig å finne autoriserte instruktører) og sosialt (japanerne vil ikke alltid slippe vestlige til).  Det blir ikke mer attraktivt av at mange av teknikkene er helt utdatert og nokså irrelevante i selvforsvarssammenheng - for eksempel tantojutsu mot en fiende som har på seg samurairustning...

Da skulle neppe de mer masseorienterte do-grenene som karate, taekwondo, judo osv. ha noen problemer hvis de bare modifiserer markedsføring og hvordan de møter nye elever.

Som Master PK sier, kommunikasjon og nettverk er viktig i dag, og på overflaten er det kanskje mer viktig enn faktisk kunnskap. Imidlertid er det ikke til å komme forbi at faktisk kunnskap kombinert med god kommunikasjonsevne og velutviklede nettverk er bedre enn bare det sistnevnte  smile

Av og til tenker jeg at det er på tide for mange TMA å forlate "selvforsvarsmantraet" som har blitt så altoverskyggende og for eksempel ta innover seg at mye av det vi holder på med er rene angrepsteknikker som i liten grad har relevans for selvforsvar (f.ex håndkantslag i rett vinkel mot siden av halsen vil neppe ta seg så bra ut i lagmannsretten), men at mestringen av teknikken er et mål i seg selv på lik linje som det å bli flink i pistolskyting.
Theagenes
Gjenganger

« Reply #3 on: 18.03.08 at 22:34:50 »

Jeg tror vi som driver med TMA må begynne å få et mer bevisst forhold til hva vi egentlig driver med, og begynne å markedsføre dette. Den typiske markedsføringen for flertallet av Karate- og TKD-klubber er at vi driver med selvforsvar, styrke, bevegelighet, koordinasjonstrening, mental trening, konkurranse osv. Vi forsøker å favne bredere enn vi evner, og ender dermed opp å gjøre alt dårligere enn vi behøver.
Hvordan kan vi f.eks. hevde å drive med selvforsvar når konkurransereglene vi forholder oss til tilsier at vi skal spesialisere oss på kampsituasjoner med trente angrep (les urealistiske angrep hva gata angår) i delvis statiske stillinger fra lang avstand?
Det vi driver med er egentlig en eneste stor selvmotsigelse. Vi er nødt til å velge.
Ønsker vi å bruke TMA til selvforsvar må vi trene selvforsvar. Vi må undersøke hva som er det relevante trusselbildet i dag, hvilke psykologiske og fysiologiske elementer er viktige og hvilke tilgjengelige treningsmetoder er mest effektive. Så må vi ta konsekvensene av disse undersøkelsene og fornye oss. Kutte ut konkurranser og regler. Kutte ut soloøvelser slik de blir brukt i dag. Da kan vi markedsføre oss som en selvforsvarsstilart.
Ønsker vi å drive konkurranser trener vi på det. Da kutter vi ut selvforsvar som en del av markedsføringen. Vi kutter ut mye av soloøvelsene til fordel for regelbegrenset sparring. Vi kutter ut irrelevante kata som ikke vinner noen priser.
Ønsker vi å fokusere på det estetiske kutter vi ut sparring og selvforsvar til fordel for soloøvelser som grunnteknikker og kata.

De gamle krigskunstene (koryu bujutsu) har overlevd og kommer til å overleve fordi de har fokus og et mål for treningen. Det er det som gir en ekthetsfølelse ved stilarten, og det som sikrer overlevelse.
TMA kan brukes til mye, og alle målene er like gode. Men den enkelte klubb og stilart er nødt til å bestemme seg for hva de driver med, bli flinke til den ene tingen og selge akkurat det de driver med. Bare slik kan vi gi en helhets- og ekthetsfølelse til treningen. Bare slik kan moderne TMA overleve. Det er det som er den store forandringen som er nødvendig.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #4 on: 18.03.08 at 22:37:03 »

Jeg har ikke noe i mot TMA. Og jeg håper ikke at stilartene forsvinner. Mitt ønske er at vi skal være såpass moderne at vi klarer å skille mellom TMA og systmer som er kun beregnet på kamp og effektivitet.

Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #5 on: 19.03.08 at 08:26:50 »

Ønsker vi å fokusere på det estetiske kutter vi ut sparring og selvforsvar

Selvforsvar kan jo være veldig estetisk det, spørs hva man tenner på høhøhø.  biggrin
Jeg mener at jujutsu er inne på en lur ide med duo-konkurranseformen sin.

Mitt ønske er at vi skal være såpass moderne at vi klarer å skille mellom TMA og systmer som er kun beregnet på kamp og effektivitet.

Ikke for å vikle meg inn i den å-så-kjedelige-og-poengløse TMA vs MMA debatten, men TMA ER jo beregnet på kamp og effektivitet i utgangspunktet. Imidlertid har fokuset på "selvforsvar for en hver pris", i tillegg til det store fokuset på konkurranse spesielt for yngre utøvere, etter min mening ført til at mange av de mest effektive teknikkene ikke blir trent noe særlig på fordi de ikke ville passert i selvforsvarssammenheng. I stedet blir de hengende i løse luften i pumsae/kata og reduseres til ren håndvifting.  Hvor mange trener for eksempel spydhåndsslag (med fingertuppene, beregnet på myke mål som øyne, hals etc.) mot mitts? Alle som trener WTF taekwondo lærer teknikken ifm pumsae, men nesten ingen vet hva de skal gjøre med den eller hvordan de skal trene slik at teknikken kan brukes i det hele tatt.

Derfor er jeg helt enig med Theagenes i at vi må bestemme oss for hva vi skal holde på med  Cool
Ken-Thomas Kvæl
Gammel ørn

« Reply #6 on: 19.03.08 at 09:58:30 »

Nevnte teknikk (spydhånd) trenes i allefall av undertegnede med elever på både mitts og barneplank (for knusing)
Samt full konakt mot brystet for kombinert generell herding og smertetoleranse. Personlig ser jeg ikke vitsen med å trene en teknikk dersom man ikke også kondisjonerer det aktuelle våpen og leveringssystem til faktisk anvendelse? Dette reflekterer egen prioritering selvsagt.
« Last Edit: 19.03.08 at 10:03:41 by Ken-Thomas Kvæl » Logged

Ken-Thomas Kvæl
Pro-Defense
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #7 on: 19.03.08 at 10:56:31 »

Ikke for å vikle meg inn i den å-så-kjedelige-og-poengløse TMA vs MMA debatten, men TMA ER jo beregnet på kamp og effektivitet i utgangspunktet. Imidlertid har fokuset på "selvforsvar for en hver pris", i tillegg til det store fokuset på konkurranse spesielt for yngre utøvere, etter min mening ført til at mange av de mest effektive teknikkene ikke blir trent noe særlig på fordi de ikke ville passert i selvforsvarssammenheng. I stedet blir de hengende i løse luften i pumsae/kata og reduseres til ren håndvifting.  Hvor mange trener for eksempel spydhåndsslag (med fingertuppene, beregnet på myke mål som øyne, hals etc.) mot mitts? Alle som trener WTF taekwondo lærer teknikken ifm pumsae, men nesten ingen vet hva de skal gjøre med den eller hvordan de skal trene slik at teknikken kan brukes i det hele tatt.

Derfor er jeg helt enig med Theagenes i at vi må bestemme oss for hva vi skal holde på med  Cool

Greit nok at stilarten din inneholder en god del teknikker som er absolutt effektive hvis brukes i en skarp situasjon (spydhåndslag er ikke en av disse). Det gjør forsåvidt godt over 90% av alle TMA stilarter IMO. Men det hjelper fint lite når dere ikke trener på en realistisk og matnyttig måte. Sorry.  Wink

roninx
Forumavhengig

I'm a llama!
« Reply #8 on: 19.03.08 at 11:21:56 »

kan du forklare hvorfor spydhåndslag ikke er effektivt confused_1
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #9 on: 19.03.08 at 11:40:18 »

(spydhåndslag er ikke en av disse).
Skal vi prøve?  Wink
Nøyaktig hvilke teknikker som er effektive blir en liten avsporing og jeg syns ikke den debatten er særlig interessant heller.

Det som er poenget er at man må bestemme seg for om man ønsker å bevare en kampkunst for dens egenverdi (TMA), fokusere på hva som til en hver tid er realistisk selvforsvar (rbsd) eller fokusere på å vinne konkurranser (MMA og "sport-versjoner" av TMA). Både teknikker, treningsmetodikk, sosialt miljø, markedsføring og organisatorisk struktur må gjenspeile dette valget.
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #10 on: 19.03.08 at 11:45:37 »

Har du trent mye annet enn WTF Torbjør?

Og har du eksperimentert med disse teknikkene du liker fra WTF under mer realistiske og frie sparringssituasjoner?

MisterFister
Veteran

Med krutt og kvinner skal man trå varsomt
« Reply #11 on: 19.03.08 at 12:04:52 »

Jeg har ikke noe i mot TMA. Og jeg håper ikke at stilartene forsvinner. Mitt ønske er at vi skal være såpass moderne at vi klarer å skille mellom TMA og systmer som er kun beregnet på kamp og effektivitet.
Min teori er at tma forsvinner av seg selv etter hvert. Vel, kanskje ikke forvsinne,men hvertfall sterkt redusert. Hvorfor? Fordi kungfu-karate-ninja filmer er på langt nær så populære som før, og de er grunnen til at asiatiske kampsporter har vært så populære i vesten.
 MMA kommer til bli mer og mer populært, og effektiv kamp vil bli den nye vinen. I filmer kommer slossingen også til å se mer realistisk ut, og det er ofte filmer som påvirker unge menn til å begynne med kampsport.

"You got kicked in the head with a kick" - Ken Shamrock
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #12 on: 19.03.08 at 13:16:47 »

Jau det er min teori også.

Master P.K.
Gjenganger

« Reply #13 on: 19.03.08 at 13:58:59 »

Intressant!

Ofta ser man i forum att det framhålls vikten av att lära ut hela TKD eller tom. "riktig TKD" -och inte så sällan då ifrån håll där tradition och lojalitet är honnörsord. Ännu en fråga måste ju då bli, de som inte går med på att visa och ha livslång lojalitet, får de inte lära sig hela TKD då med följdfråga: vad lär dom sig då istället då?

Personligen tror jag att vi nu befinner oss i utvecklingsfasen "jag börjar i den klubben för de är häftiga, har fräcka unga instruktörer och träningen är kul utan massa asiatiskt tjat om filosofi".

Faktum är säkerligen också att söker man asiatisk filosofi är det bara några tangenttryck bort för att få en god bild av vad det är på nätet. Orsaken till att unga människor börjar i kampsport är därför knappast att få en filosofisk kunskap eller att längst fram i lokalen står en spränglärd 60 åring som vet allt om poomsae/tul och "mystiska/hemliga" tekniker.

Jag tror att de som kan marknadsföra sig bäst idag har störst potential till att ha stora klubbar med mycket aktivitet och säkerligen har de haft framgångar inom sin sport som en del i denna PR eller kommunikation med nyfikna betraktare (potentiella nya medlemmar i klubben).

Unga människor kommunicerar detta är fakta utan att större analytiska undersökningar behövs. Kunskapen i hur unga människor kommunicerar är en mycket viktig kunskap i dagens och morgondagens samhälle bland de som leder/skall leda unga människor och behöver sannerligen analyseras.

För egen del sträcker sig min kunskap till att jag dels vet att unga människor kommunicerar.

Här ett exempel, den "unga flickan/jäntan med så utmanande klädsel och kroppsspråk". (kunskapssamhällets moral). Här kommer min andra kunskap som kanske är nog så viktig, visst hon kommunicerar, men hon kommunicerar inte med mig.

Förekommer då flirtar inom klubben och gentemot "rätt instruktör"? Givetvis gör det detta och kan säkerligen vara en stor del i att vissa instruktörer har stor närvaro på sina pass förutom att de då kanske är duktiga också.

Min åsikt är alltså att merparten av instruktörskåren inom svensk kampsport iaf. är "out of date", bäst före datum är med andra ord passerat rent tankemässigt, ibland även säkert också, teknikmässigt. Vill ex. svensk TKD hänga med samhällets övriga utveckling bör man nog omgående sattsa på utbildning av unga instruktörer, ge dessa mandat till att kunna självständigt sköta en klubb eller flera utan lojalitetskrav gentemot förbund eller instruktörer ifrån min generation.

Det har nämnts saker som tul/poomsae/kata i tråden, bra! Just dessa dicipliner av ett system är ett säkert kort för uttjänta instruktörer att fortfarande ha ett värde, gärna med toppning av en mängd "mystiska tekniker" Arrogant uttryckt lite sån här inställning: Visst du är världsmästare, men JAG kan poomsae! Knappast utvecklande för eleven som förmodligen drar vidare.

Stanna upp i 10 sekunder och tänk efter, vilken 15 åring har behov av tul/poomsae samt olika fingertoppsslag? Säkerligen klarar sig en 15 åring utan denna kunskap ganska så bra i livet ändå! (min åsikt).

tul/poomsae är ett utmärkt exempel på kunskap som egentligen inte behövs i en kampsport, utan kanske mera har sin funktion i säkerhetsställa och bevara elevers beroendeställning till en trögtänkt instruktörskår!

Förödande för en utvecklingsfas är när ledning och instruktörskår befinner sig i läget "en fot i det gamla och en fot i det nya". Ibland måste man faktiskt sätta ned foten och bestämma sig! När det gäller svensk instruktörskår är detta ett ypperligt exempel på när ett sådant beslut behöver fattas, kanske även i Norge,eller?.
« Last Edit: 19.03.08 at 15:52:20 by Master P.K. » Logged

Peter Kadergran
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #14 on: 19.03.08 at 21:30:09 »

Stanna upp i 10 sekunder och tänk efter, vilken 15 åring har behov av tul/poomsae samt olika fingertoppsslag? Säkerligen klarar sig en 15 åring utan denna kunskap ganska så bra i livet ändå! (min åsikt).
Ingen har egentlig "behov" for det, uansett om de er 15 eller 50. Men skal man dra den tanken helt ut, kan vi like gjerne pakke sammen treningsbagen alle mann, for det er svært få (statistisk sett) som trenger kunnskap om selvforsvar, konkurransekampsport, eller gamle, utdaterte og ineffektive spydhåndsteknikker som aldri, aldri kan fungere i den virkelige virkeligheten der Fedor er sjefen over alle sjefer  Wink

Hva folk ønsker er en annen historie, og kanskje mer relevant. Jeg for min del blir ikke lei meg hvis mannen i gata velger å trene MMA eller RBSD fremfor TMA fordi han syns det virker kulere. Det som er viktig for meg er at folk finner noe å holde på med som de føler at de får noe ut av.

AvsporingsFrode: Ja og ja - føler vel også behov for å påpeke at spydhåndsteknikk ikke er spesielt fremtredende i WTF-sparring... Nå kan vi kanskje returnere til tema:

Ännu en fråga måste ju då bli, de som inte går med på att visa och ha livslång lojalitet, får de inte lära sig hela TKD då med följdfråga: vad lär dom sig då istället då?
Tja, jeg krever vel ikke livslang lojalitet fra noen, så lenge de dukker opp og skikker seg som folk på trening så lærer jeg jo bort det jeg kan. Hvis de slutter å komme så lærer de jo ikke mer fra meg, logisk nok. Jeg har vel bare en gang vært borti det der med "troskapsed", det var på en dangradering og jeg syns det bare ble rart og litt fjollete.
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 19 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Är dagens instruktörer för gamla i sitt tänk? « previous next »
Jump to:  

Social sharing