Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.08.18 at 03:12:30

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Är dagens instruktörer för gamla i sitt tänk? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 ... 15 16 17 18 [19] Go Down Print

Är dagens instruktörer för gamla i sitt tänk?

T-bone
Gammel ørn

« Reply #270 on: 04.04.08 at 06:55:04 »

Men kravene til Kukkiwon ligger i bunn og de skal overholdes.

Hvis det stemmer som det blir sagt at man ikke bryr seg nevneverdig om disse kravene i Korea engang. Er det da noen grunn til at det _skal_ overholdes? Burde man ikke da heller se mer på det som veiledende enn som Lover?

Min oppfatning er at de ikke kan ses på som lover fordi det er synes tvilsomt om Kukkiwon har noen bestemmelsesrett ovenfor de nasjonale forbund, jf tidligere innlegg.
Olympic
« Reply #271 on: 08.04.08 at 11:19:40 »

Da er jeg tilbake fra Belgisk smile Jeg synes det er skikkelig bra du allerede har børstet støv av dine gamle drakter Rygh, folk som deg er veldig verdifulle for Norsk Taekwondo  smile Bare så det er sagt, så har jeg stor respekt for både deg som person, din erfaringsbakgrunn, din CV og dine kunnskaper, også dine meninger, selv om vi ikke er enige i alt. La det ikke være noe tvil om det smile Da min klubb startet med konkurranse, ble raskt Nesodden TKD klubb en "tilstand" som vi ville "klatre opp" til i forhold til prestasjonsgruppe, utøverstandard og en del andre ting. Det var motiverende å ha dette målet å strekke seg etter og jeg forsøkte å være en "svamp" på å suge til meg kunnskap om konkurransetaekwondo fra deg Kjetil, samt andre skikkelser i miljøet. Dette driver jeg fortsatt med, jeg har mange å lære av, men i dag, selvsagt med et mer kritisk filter å sile alt igjennom, noe jeg anser som naturlig når man øker sine kunnskaper, man må etter min mening tilpasse det og gjøre det med sitt eget tilsnitt framfor å "blåkopiere". La meg også si jeg har stor respekt for både Werner og Karl-Erik, som jeg samarbeidet mye med før, og jeg er veldig klar over at den jobben de gjør er veldig bra:-)

Det er godt mulig jeg har "sleivet" med kjeften opptil flere ganger på forumet. Jeg prøver så godt jeg kan å unngå dette. Jeg skal prøve å ordlegge meg på en noe mindre bombastisk måte i framtiden i alle fall, øvelse gjør mester også her smile

La meg presisere en ting: Som klubbtrener er jeg en del av et større "klubbsystem", der jeg absolutt ikke er enehersker, men en del av et trenerteam og et styre, der vi sammen tar demokratiske avgjørelser. I dette systemet har vi bestemt at det er OK at enekelte utøvere får muligheten til å spesialisere seg i kampbiten av Taekwondo. Jeg sier ikke at alt det andre ikke er Taekwondo for det. Jeg mener heller ikke at det andre utøvere, klubber og eller trenere velger å gjøre er feil og eller mindre verdt enn det vi i vår klubb velger å gjøre, selv om det er forskjellig. Om jeg har uttalt meg på en måte som får det til å virke slik, vil jeg igjen beklage det.

Dersom en juniorlandslagsutøver spør meg, eller en utøver fra en annen klubb i sin alminnelighet spør meg; så er svaret: "Ja i den klubben jeg er kamptrener, så er det mulig å spesialisere seg på kamp og kun det. Hvordan dette gjøres i klubbene varierer veldig fra sted til sted. Ikke noe er mer riktig enn det andre og jeg mener at som utøver, skal du forholde deg til hva din klubb har som policy på dette området, når det kommer til spesialisering".

Ut fra dette mener jeg det skal endel til for at dette skal ende ut i konflikt med klubbtrenere rundt omkring, da jeg gjerne sier hvordan det er i den klubben jeg er trener, samtidig som jeg ikke hevder at det er et overlegent system, bare et annet system, men at jeg ikke bestemmer om vedkommende skal eller ikke skal gjøre det på samme måte, jeg oppfrodrer alle til å følge sin klubb sin policy, selvfølgelig.

Jeg tror du har rett i at vi er ganske så enige i de fleste toppidrettslige prinsipper Rygh og at det i tillegg til å være ydmyk og lære av NKF, OLT, andre trenere, andre idretter og å tilpasse dette til seg selv med eget tilsnitt er positivt for prestasjonskulturen i klubb og landslag. Jeg tror det er mange veier til toppen jeg, jeg tror ikke jeg sitter på en overlegen fasit hverken i klubb og/eller landslag, jeg har et åpent sinn og forsøker hele tiden å strebe etter optimal utvikling, noe jeg er overbevist om at også du gjør. Men vi er alle ulike, vi har ikke de samme erfaringene i ryggsekken, våre verdier er ikke helt de samme, vår personlighet er ikke helt lik..... summen av dette fører til at man velger noe forskjellig vei til samme mål, tror jeg.

Når det kommer til det å lykkes, kan jeg kanskje ha uttrykt meg feil også. Jeg uttalte meg ut fra klubbens strategiplan og de visjoner og mål som ligger i den, da er vi på riktig vei og faktisk på forskudd pr. dato. selv om vi ennå ikke har lyktes i å skape hverken EM, VM eller OL prestasjoner. Men på veien mot disse toppidrettslige målene, er vi der vi forventer å være pr. i dag og jobber selvsagt hardt og systematisk for å nå enda lengre. Og mens vi gjør dette har vi det forferdelig morsomt, noe jeg mener er en viktig nøkkelfaktor på veien mot nye mål smile

rygh
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #272 on: 23.04.08 at 09:51:59 »

Jøss - jeg trodde tråden var blitt fjernet jeg.... Den lå da under Hapkido tidligere  confused_1 Vel - det spiller da ingen rolle. Jeg fant den ved en tilfeldighet og ser at Olympic har svart for lenge siden.

Jepps - jeg tror mange veier fører til Rom, og den ene veien er ikke nødvendigvis bedre enn den andre. Denne tråden dreide seg om hvorvidt trenere er fastkjørt i gamle spor, og at man med nytenkning ofte kan risikere å rive opp gamle tradisjoner i forbifarten. Som Olympic er inne på, så er det ofte noen motsetninger der, og jeg har sjøl stått ganske heftig i bresjen for å gjøre endringer og tråkke opp nye fotspor uten å ta allverdens historiske hensyn. Mange jeg kjenner som har "tradisjonelle røtter" har ofte kritisert meg for å ha manglende respekt for historien. Jeg har tatt det til meg, men allikevel hatt tro på det jeg driver med.

Jeg tror dessuten du har helt rett i at det vi driver med må være morsomt -først og fremst. Uten gleden uteblir resultatene. Jeg tror derimot at man innenfor toppnivået i Norsk TKD har satt nesen litt i veggen i det siste i så måte. Det er udiskutabelt et alt for stort frafall blant de aller beste, noe som kan skyldes mange elementer. Både i klubb og på landslag må man nok beskue navlen litt. 

Det er derfor flott at trenerne på landslaget har som uttrykt mål at det skal være morsomt å trene TKD på toppnivå. Jeg tror således en endring i forutsetningene for å drive topp-TKD må til (og da snakker jeg ikke om økonomiske forutsetninger) for at man skal kunne lykkes med å gjøre topp-TKD interresant nok.. Det skal 10 år av et menneskes liv til å bli i nærheten av god nok. Èn av ti av de som prøver seg lykkes. Da er det rimelig åpenbart at man MÅ ha et moro i prosessen. 

Det er kanskje her at "nytenkningen" innenfor vår idrett har gått for langt? Det er i alle tilfeller et legitimt spørsmål å stille seg syntes jeg. Jeg tror at man på Juniorsiden i mange år har lyktes med å lage gode forutsetninger, og at disse forutsetningene har vært gode for et kreativt og morsomt læringsmiljø. Jeg har hatt stor respekt for Oguz sin måte å legge opp sitt egen løp på ifm. juniorsatsningen de foregående årene. Oguz turte å gå egne veier, om du vil, uten å la seg forlede av en haug med "bedrevitere", (som undertegnede). Resultatene kom de, og jeg tror mye av det hadde med trivsel og ikke minst trygghet å gjøre.

Her tror jeg det ligger en formiddabel utfordring for alle trenere om dagen - i klubb og på landslag.

Nå skal jeg ikke uttale meg bastant om landslagssatsningen på verken junior eller seniornivå om dagen. Jeg har ikke allverdens innsikt heller. Jeg håper bare at de som i NKF er satt til å gjøre en jobb følger sin egen tro, samtidig som de tar til seg innspill.

Jeg mener Shah Iran og Tøyen TKD således er blant landets beste ledestjerne for trenere. Shah har ofte fått beskjed om "hvordan ting skal gjøres" - innspill som ofte er gitt i beste mening. Tøyen har likevel turt å følge egne veier, både administrativt og sportslig. I forhold til det sistnevnte spesiellt, og jeg syntes det har gitt særdeles gode resultater med tanke på kontinuitet hos topputøvere. Hadde man i Tøyen gjort som man ble "anbefalt" til enhver tid tror jeg ikke Tøyen TKD hadde produsert like mange norgesmestere og EM/VM deltagere som de har. Den samme tro og tankegang ble videreført inn i Wang den gang Rehman var trener der, og bidro også til noe svært positivt. Personlig håper jeg at Rehman tar på seg trener-dressen igjen når han en dag velger å legge opp som utøver på toppnivå. Mange (utøvere og trenere) har noe å lære av hans kultur, noe han åpenbart har fått med seg fra sin klubb - Tøyen.

Det er en grunn til at Tøyen har hatt utøvere i toppen de siste 15 årene. Jeg er overbevist om at det har noe med gode "arbeidsvilkår" og trivsel å gjøre. Der har i hvertfall undertegnede mye å lære, og jeg tror man på landslaget har det i like stor eller enda større grad. Jeg tror mange av oss andre (klubber/trenere/landslag) er i ferd med å bomme stygt i denne sammenheng.

Uten tilsig og ivaretagelse av talent er det kroken på døra. Nytenkning er ikke verdt særlig mye uten utøvere. Trenere tar ikke gull aleine. 

Med vennlig hilsen
Kjetil Rygh
Chrisoro
*
Forummedlem

Hapkido, Taekwondo, Jiu-Jitsu
« Reply #273 on: 19.01.18 at 01:05:36 »

Appropos det å oppdatere stilarten og både hvordan man tilnærmer seg den (beinhardt fokus på tradisjon vs pragmatisme), og hva som den egentlig inneholder, synes jeg det kommer en del interessante bøker fra Korean Taekwondo Association for tiden. Denne organisasjonen er utvilsomt den eldste TKD-organisasjonen (uavhengig av hva ITF måtte mene), men virker veldig pragmatisk i sin tilnærming til TKD. Jeg var på seminar med en av forfatterne av boka "Hand Techniques of Taekwondo for Actual Fighting" for en stund stiden, og der var det svært lite fokus på sports-relevante teknikker, men dermot en hel masse fokus på korrekt biomekanikk og generering av kraft/hurtighet for TKDs håndteknikker, inkludert hvordan disse mest effektivt kan brukes i reelt selvforsvar (applikasjonene liknet forsvinnende lite på det man ser i poomsae, for å si det sånn).

Så det skjer positive ting i TKD for tiden. smile
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #274 on: 19.01.18 at 11:39:07 »

Appropos det å oppdatere stilarten og både hvordan man tilnærmer seg den (beinhardt fokus på tradisjon vs pragmatisme), og hva som den egentlig inneholder, synes jeg det kommer en del interessante bøker fra Korean Taekwondo Association for tiden. Denne organisasjonen er utvilsomt den eldste TKD-organisasjonen (uavhengig av hva ITF måtte mene), men virker veldig pragmatisk i sin tilnærming til TKD. Jeg var på seminar med en av forfatterne av boka "Hand Techniques of Taekwondo for Actual Fighting" for en stund stiden, og der var det svært lite fokus på sports-relevante teknikker, men dermot en hel masse fokus på korrekt biomekanikk og generering av kraft/hurtighet for TKDs håndteknikker, inkludert hvordan disse mest effektivt kan brukes i reelt selvforsvar (applikasjonene liknet forsvinnende lite på det man ser i poomsae, for å si det sånn).

Så det skjer positive ting i TKD for tiden. smile

Interessant! Er det kanskje slik at TKD er mindre "tradisjonalistisk" og mønsterorientert i Sør-Korea enn i vesten?
Chrisoro
*
Forummedlem

Hapkido, Taekwondo, Jiu-Jitsu
« Reply #275 on: 24.07.18 at 11:37:14 »

Mitt inntrykk er at du finner hypertradisjonelle og superpragmatiske skoler innen TKD både i sørkorea og i vesten. I Norge har man f.eks. både Mudo-instituttet, som trener Taekwondo fra et relativt moderne perspektiv, og bl.a. oppfordrer til krysstrening i BJJ o.l., OG Traditional Taekwondo Union, som prøver å trene TKD på en mest mulig tradisjonell måte, samt en rekke andre forbund som befinner seg rundt om kring på samme skale.

Taekwondo er altså svært mye mer allsidig enn det en kan få inntrykk av om en leser kommentarene til folk (som gjerne ikke har særlig mye reell erfaring innen Taekwondo) på diverse nettfora. smile

Mitt inntrykk er at du finner akkurat det samme i Sør-korea, der du har mestre som fokuserer på alt fra bare poomsae, til bare WT-sparring, til nesten rent selforsvarsorientert(der man bl.a. slår nærmere boksing enn den tradisjonelle "karate"-måten du finner i Taekwondo-mønsterne).

Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #276 on: 27.07.18 at 12:37:23 »

Mitt inntrykk er at du finner hypertradisjonelle og superpragmatiske skoler innen TKD både i sørkorea og i vesten. I Norge har man f.eks. både Mudo-instituttet, som trener Taekwondo fra et relativt moderne perspektiv, og bl.a. oppfordrer til krysstrening i BJJ o.l., OG Traditional Taekwondo Union, som prøver å trene TKD på en mest mulig tradisjonell måte, samt en rekke andre forbund som befinner seg rundt om kring på samme skale.

Taekwondo er altså svært mye mer allsidig enn det en kan få inntrykk av om en leser kommentarene til folk (som gjerne ikke har særlig mye reell erfaring innen Taekwondo) på diverse nettfora. smile

Mitt inntrykk er at du finner akkurat det samme i Sør-korea, der du har mestre som fokuserer på alt fra bare poomsae, til bare WT-sparring, til nesten rent selforsvarsorientert(der man bl.a. slår nærmere boksing enn den tradisjonelle "karate"-måten du finner i Taekwondo-mønsterne).

Jeg har absolutt sansen for MUDO-konseptet og hvordan det tilrettelegger for krysstrening. Har selv sparret mot TKD-utøvere på muay thai-trening der, og rommet for gjensidig læring er åpenbart stort.
Pages: 1 ... 15 16 17 18 [19] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Är dagens instruktörer för gamla i sitt tänk? « previous next »
Jump to:  

Social sharing