Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 00:46:05

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Lære nye ting: Bakspark og turnkick? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Down Print

Lære nye ting: Bakspark og turnkick?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 23.04.08 at 13:41:10 »

Det er en stund siden jeg sparket aktivt. Etter at jeg avsluttet mine TKD-dager, så har det hovedsakelig gått i lave svingspark og frontspark i forskjellige versjoner. Men nylig har nysgjerrigheten min blomstret litt opp igjen. De som har vekket litt interesse, er bakspark, og det jeg tror kickboxing kaller turnkick.

I utgangspunktet to forskjellige spark. Spørsmålet er:
a) Hvordan mekanisk/teknisk utføre dem
b) Hvordan bruke dem praktisk (set-up under sparring)
c) Treningsmetoder/øvelser

Det jeg strever med, er sentrale ting som balanse, treffsikkerhet, hurtighet og kraft. Min filosofi er "put in the numbers...", og jeg trenger å gjøre det samme her. Men min tekniske innsikt på spark er ikke den dypeste, og håper derfor på en haug med gullkorn.

Det jeg håper på i denne tråden, er mest mulig video dokumentasjon! Jeg kan starte med megselv, og utgangspunktet jeg har idag. Så håper jeg på konstruktiv kritikk, og noen interessante treningsmetoder. Hvis metodene er bra, så skal jeg gjerne filme megselv når jeg tester dem. Og utfordrer andre utøvere til å gjøre det samme.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #1 on: 23.04.08 at 14:08:46 »

Jeg lærte også bakspark på TKD-treninga i tida, men har i årenes løp modifisert teknikken litegrann, slik at den passer meg best mulig.

Nå trener jeg heller ikke TKD lenger, men baksparket er faktisk ett av de sparkene jeg har beholdt, både fordi det kan være et skikkelig overraskelsesspark, det kan tas fra mange vinkler (stående, i lav/på huk stilling, og også både hoppende og flyvende). I tillegg er det et veldig hardt spark, og rett som det er ser man matcher innen f.eks. Kick/Thaiboxing eller K1, som ender med knockout pga. et bakspark mot lever/lave ribbein.

Teknisk sett så er det balansen de fleste sliter med, det tar litt tid å trene inn den, slik at man får krafta i sparket avgårde i riktig retning, men som sagt, med trening så ordner det seg! smile

Når JEG kjører baksparket så forsøker jeg alltid å ha MEST mulig kontakt med bakken med "standfoten", dvs. foten jeg IKKE sparker med. Jeg løfter ALDRI på hælen når jeg sparker (uansett hvilket spark det er). Noen spark krever at man roterer på f.eks. tåball eller hæl, men jeg løfter aldri hælen eller tåball fra bakken for f.eks. å komme høyere. Da mister man masse kraft i spark.

Bakkekontakt er derfor essensielt. Vær også mest mulig avslappet i kroppen når man sparker, idet øyeblikket man begynner å "ta i", da taper man masse fart og kraft. Myk og avslappet er mye bedre enn "hardt" og "tøft".

Man må også passe på at man ikke overroterer. Dvs. når man går inn og evt. svinger seg rundt for å sparke, så STOPPER man bevegelsen der. Deretter er det bare å lene overkroppen ned mot bakken og sparke som en hest ut med beinet. Jeg holder hælen opp under sparket og forsøker også å bruke hælen som treffpunkt, da den er desidert hardest og gir best effekt.

Pass også på blikket. Det er viktig å SE det/den man skal sparke, både FØR sparket er avfyrt og før man har rotert seg i riktig posisjon, og igjen rett før man skal sparke. Noen foretrekker å ha blikket OVER skuldra idet de snur seg rundt eller kikker bakover i sparkretningen, men jeg foretrekker å gå lavere med overkroppen og se UNDER min egen skulder idet jeg sparker. Synes også det gjør at det blir enklere å holde balansen og mindre sjans for overrotasjon.

Har et lite filmklipp her som viser et flyvende bakspark, men selve sparket og utførelsen er lik, uansett om man står på bakken eller "flyr", eneste forskjellen er at man er "airborne" under sistnevnte variant.

http://www.freestylemartialarts.net/Emil_for_bank.gif

Og til slutt, praktisk sett, så fungerer baksparket som oftest best som et "stoppspark" eller kontringsspark, idet motstander er på full fart inn mot deg. Timer man det rett, så kan man få plassert et saftig bakspark i mage/ribbein/lever-regionen.  boxing biggrin
« Last Edit: 23.04.08 at 14:15:01 by mrlee » Logged

Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #2 on: 23.04.08 at 14:20:57 »

ikke så mange turnkicks, men mange spinning back kicks smile

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #3 on: 23.04.08 at 14:52:40 »

Her har jeg og treningskollega av meg testet litt forskjellig.

Vi starter med å jobbe med slik vi trente bakspark i TKD, engang i tiden. Den tekniske svakheten jeg blir ofte påpekt her, er at jeg ikke sparker dette direkte bakover. Som ett "hestespark". Personlig føler jeg at jeg får mest "juice" i sparket når jeg vrir hoften. Men en annen TKD treningskollega argumenterer for at jeg vil øke hastigheten ved å sparke mer direkte bak. Andre spark som vi prøver oss på er "shuffle sidekick" (?). Noe som jeg tidligere har brukt for å sparke inn dører (!!).

Hvordan stemmer dette med andre TKD utøvere sin erfaring?Jeg har veldig tunge spark, men de er ikke så kjappe og fleksible. Så hvor mye må jeg ofre, for å oppnå det andre? Ingenting? Mye? Noe?
« Last Edit: 23.04.08 at 14:54:23 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
mrlee
*
Veteran

« Reply #4 on: 23.04.08 at 15:08:11 »

Kort kommentar:

Jepp, baksparket ditt Agandhjin er teknisk sett EGENTLIG et sidespark, og ikke et bakspark. Og DET kan absolutt være bra det, og kan gi mye av de samme effektene som et bakspark, men det mer "hestespark-aktige" baksparket synes ihvertfall jeg er enda kraftigere enn det roterende sidesparket.

Han siste karen som sparket (i hvite klær), så ut som han kjørte mer bakspark ja, men jeg synes han var altfor oppreist i posisjonen, til virkelig å få futt i sparket, hadde han gått lavere med overkroppen, så hadde han fått mer av overkroppen inn i sparket også, ikke bare fra hofta og ned..

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #5 on: 23.04.08 at 15:10:11 »

Chuck liddell's versjon. som sett i UFC 37.5

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #6 on: 23.04.08 at 15:13:42 »

Yepsi Phepsi!

Da skal jeg jobbe litt med det. Føler det er noe vanskelig å få sikt bakover, kraft nok hestesparkløsningen og balanse når jeg lener meg forover/bakover. En teori fra min side, er at jeg ikke har nok fleksibilitet til å få optimal vinkel. Men jeg skal virkelig prøve.

Ellers så oppfordrer jeg alle andre til å laste opp videoer av seg selv... any buyers?

Juggernaut Fight Group
mrlee
*
Veteran

« Reply #7 on: 23.04.08 at 15:15:18 »

Kikk UNDER skuldra nå du er i den fremoverlente posisjonen, istedet for OVER skuldra. Da blir det enklere både å orientere seg, samt å se hvor man treffer, og ikke minst, blir det enklere å holde balansen.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 23.04.08 at 15:16:03 »

Ser chuck foretrekker "TKD hestespark" versjonen. Veldig interessant!

Juggernaut Fight Group
mrlee
*
Veteran

« Reply #9 on: 23.04.08 at 15:20:59 »

Jepp, la også merke til at han kjørte en ganske så oppreist stil, og det er jo sikkert ganske mange forskjellige varianter/versjoner man kan kjøre mht. baksparket. Men den hoppende varianten han viste er bra. Glimrende som stoppspark, kontring!

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #10 on: 23.04.08 at 15:21:25 »

Ser chuck foretrekker "TKD hestespark" versjonen. Veldig interessant!

Samme med "the crow", som faktisk vant på KO med et slikt spark

Mens GSP f.eks foretrekker sidekick versjonen

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #11 on: 23.04.08 at 15:33:11 »

Jeg foretrekker også den versjonen som Chuck kjører smile

Et par pointers:
  • Jobb med "positiv vektfordeling". Det vil si at du skal ha hofta mellom standfoten og sparkefoten. Slik det ser ut på videoen din DanT, så ligger hoften din "bak" standfoten i forhold til sparkefoten og målet.
  • Hensikten med sparket ditt? Noen som kommer bak og du ønsker å stoppe, eller brukt i sparringsituasjon.
    Antar at du vil bruke det i sparring/kamp; ikke stå med ryggen til og telegrafere at du skal komme med baksparket (slik du står i starten av videoen). Pass også på at du faktisk sparker og ikke slenger benet rundt.

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #12 on: 23.04.08 at 19:03:51 »

Knall Werner! Skal summere litt opp senere....

Juggernaut Fight Group
Castell!
**
Stuntposter

« Reply #13 on: 24.04.08 at 09:12:23 »

Litt kommentarer fra meg også, selv om det er nevnt litt tidligere.

Jeg synes du sparker et bra bakspark Aga, selv om du løfter kneet litt ut til siden i det du sparker, du har god strekk i foten, og mye kraft som overføres til målet. Rent treningsmessig ville jeg ikke stått med ryggen vendt mot sekken, men med siden og sparket med bakerste fot. En regel som ofte nevnes når det kommer til bakspark er at kneet på sparkefoten passerer tett inntil kneet på stamfoten. Klarer du det får du kraften mer i en rett linje til målet; Med det resultatet at sparket er raskere, og vanskelige for motstanderen å oppdage.

En god treningsmetodikk for meg hvertfall er å lå målet mitt komme mot meg(da bakspark hovedsaklig er en kontringsteknikk) Et par måter det kan løses på:

1. Sparkepute holdt av partner som steger mot deg, etterhvert som du blir raskere og flinkere kan vedkommende komme stormende mot deg. Her kan du enten sparke direkte med bakerste fot, eller "gå" et steg bakover. (Altså: høyrefot framst, når motstander rusher deg, går du ETT steg bakover, slik at høyrefot er bakerst, da får du bra stem i høyrefoten til å trøkke inn sparket)

2. sving på sekken, desto mer sving, jo mer kraft må du putte inn i sparket.

3. stå helt inntil sekken, noe sidevendt( Slik du ville gjort om du hadde relativt stor avstand til motstanderen din) Står du helt inntil sekken MÅ du hoppe/skippe bakover for å sparke riktig, og treffe sekken.

Og sist; for å understreke, la knærene passere hverandre på veien.... Lykke til!
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #14 on: 24.04.08 at 15:58:19 »

I karate kalles sparket ushiro geri. Ligger en del videoer på youtube under det.
Fra det jeg kunne se på videoen din kan du kanskje prøve å skyve hoftene "frem" i sparket. Det hjelper på balansen og på å få kraftvektoren mot motstanderen. Kan også prøve å lede med hælen. Dvs, når du står med ryggen til sekken, løft hælen opp i ca 90 grader (med knærne samlet) og så spark bakover smile

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #15 on: 29.04.08 at 10:31:16 »

Chuck liddell's versjon. som sett i UFC 37.5
Blir så glad når jeg ser at andre (og her er det ikke hvem som helst heller) har samme tankegang og gjør akkurat som meg smile

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #16 on: 30.04.08 at 08:42:44 »

He i Phariid!  smile
phariid
Gammel ørn

« Reply #17 on: 03.05.08 at 15:40:48 »

... jeg foretrekker å gå lavere med overkroppen og se UNDER min egen skulder idet jeg sparker. Synes også det gjør at det blir enklere å holde balansen og mindre sjans for overrotasjon.

Prøvde å se under skulderen, men det ble for merkelig for meg (sikkert en vanesak...). Følte ikke at jeg fikk bedre balanse, at det hjelper mot overrotasjon kan hende stemmer. Men målet kunne jeg ikke se, for å kunne gjøre det måtte jeg flytte hodet ganske mye til siden og nettopp dette fikk meg ut av balanse!

Til noe helt annet: HEI TORBJØRN K smile

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #18 on: 03.05.08 at 15:45:55 »

Ikke jeg heller. Å se under skulderen var helt upraktisk for min del.

Juggernaut Fight Group
mrlee
*
Veteran

« Reply #19 on: 03.05.08 at 16:01:53 »

Hvis man skal se under skulderen, må man også legge overkroppen en del nedover, hvis man står ganske oppreist når man gjør sparket funker det ikke, men går man ned med overkroppen, så synes ihvertfall jeg det er mye bedre å kjøre blikket under skulderen. smile

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #20 on: 13.05.08 at 19:17:03 »

Videooppdatering Dan T? smile

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #21 on: 13.05.08 at 19:20:10 »

Det skal jeg se om jeg kan få til! Resultatene har ikke kommet stormende, ettersom dette ikke er noe som jeg er altfor aktiv på. Men jeg har prøvd litt nå og da, også fikk jeg noen tips av Pål i helgen. Ettersom han er en gammel TKD rev, så stoler jeg på at han vet hvor jeg bør fokusere når det gjelder spark.

Så får jeg heller hjelpe han med suplex smile

Juggernaut Fight Group
phariid
Gammel ørn

« Reply #22 on: 15.05.08 at 18:09:38 »

Jepp, baksparket ditt Agandhjin er teknisk sett EGENTLIG et sidespark, og ikke et bakspark.

Hvordan defineres egentlig et bakspark?

Bokmåls- og nynorskordboka: bakspark = spark bakover

Grei definisjon... men 'spark bakover' i forhold til hva? clown2

WTF Taekwondo
Ch_Omega
« Reply #23 on: 15.05.08 at 18:43:48 »

Nå har jeg mistet det meste av fleksibiliteten min, samt de fine sparkene jeg engang hadde, men skal sjekke litt og se om jeg klarer å få til noe på video(Har ikke internett hjemme for tiden). smile
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #24 on: 16.05.08 at 20:17:38 »

Sparket litt igjen igår. Her er sparkene jeg fikk gjordt før rulleøkta:

Juggernaut Fight Group
Yuan
Gammel ørn

« Reply #25 on: 16.05.08 at 22:00:31 »

Jeg våger meg innpå her jeg og.
Siden du nok ønsker å utføre sparket under sparring /kamp hvor du ofte vil være i clinch / slagveksling hvorfor ikke stå nært sekken som om du hadde vært i clinch?
Derifra så kan du dytte sekken vekk fra deg og følge opp med sparket , jo nærmere du er jo lettere er det å "lande" sparket.
Jeg har ihvertfall hatt suksess med den taktikken,man kommer inn i clinch og bryter den med å skubbe motstanderen bakover samtidig som man følger etter med bakspark,skal litt til at han klarer å ta seg inn hvis han allerede er i ubalanse og på vei bakover. boxing
Mannen uten x
Veteran

« Reply #26 on: 16.05.08 at 23:04:13 »

guard når du sparker? Du har en tedens til å glemme guarden!

Mr. sexy!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #27 on: 16.05.08 at 23:09:20 »

Jeg våger meg innpå her jeg og.
Siden du nok ønsker å utføre sparket under sparring /kamp hvor du ofte vil være i clinch / slagveksling hvorfor ikke stå nært sekken som om du hadde vært i clinch?
Nja, jeg ser ideen, men er ikke helt enig i det praktiske. Når jeg står nærme, så vil jeg heller stole på never og lave spark. Mens om han er på vei bakover, eller stadig vinkler ut til sidene - så ser jeg rom for å vri kroppen over til ett turnkick.

Derifra så kan du dytte sekken vekk fra deg og følge opp med sparket , jo nærmere du er jo lettere er det å "lande" sparket.
Jeg har ihvertfall hatt suksess med den taktikken,man kommer inn i clinch og bryter den med å skubbe motstanderen bakover samtidig som man følger etter med bakspark,skal litt til at han klarer å ta seg inn hvis han allerede er i ubalanse og på vei bakover
Men jeg skal prøve dette! Men det er ikke så mye bakspark av det... heller "turnkick".

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #28 on: 16.05.08 at 23:12:37 »

guard når du sparker? Du har en tedens til å glemme guarden!
Nja, akkurat nå driver jeg å sparker på en sekk - hvor sparket er aller mest sentralt.

Når jeg sparrer til vanlig har jeg en usedvanlig tett guard. Men uansett takk for tilbakemeldingen.
Det er ikke galt med å huske på det også når jeg sparker på sekken.

Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #29 on: 17.05.08 at 08:21:31 »

Ser den siste halvdelen av klippet så hopper du idet du spinner rundt. Dette er også en løsning jeg liker. Ikke at det er ett hoppspark for min del. Det er bare et kort, veldig lite hopp idet jeg spinner rundt. Jeg er ikke i luften når jeg sparker. Slik som chuck liddells varriant.

Mannen uten x
Veteran

« Reply #30 on: 17.05.08 at 10:51:37 »

selv om du trener på sekk, er det ingen grunn til å skippe guarden. Om man går kamp, er det helvete å huske guarden, da er det viktig å ha en god rutine. Finnes mange proffer som  blir knocka fordi de slurver med guarden når de blir slitene. En ting er når man sparrer, men om du har planer om å gå kamp, er det uber viktig å ha guarden inne. Trener du uten guardd på sekk, er det stor sjanse for at den vil gå ned utover i rundene.. Det er utrolig hvor mange ting man glemmer, når man er i siste runden, helt pumpa.. Da er det viktig å ha trent på alltid å holde guard

Mr. sexy!
mrlee
*
Veteran

« Reply #31 on: 17.05.08 at 11:05:42 »

Teknisk sett er det fremdeles et spin-sidekick du utfører og ikke et bakspark. smile MEN det er ikke så enorm forskjell på de to sparkene uansett, så det har jo ikke så mye å si.

Jeg savner kanskje litt "grounding", dvs. bakkekontakt. Jo mer grounding man har og jo mer avslappet man sparker, jo kjappere, hardere og mer eksplosivt blir det. Teknisk sett (spinning sidekick), så ser det imidlertid ikke verst ut.

Som Frode nevner, den lille innhoppen er bra, den gir ekstra punch i sparket, spesielt hvis den du treffer er på tur inn og "går" rett inn i sparket. Da blir det dobbel virkning. smile

Har du forresten prøvd ut et rendyrket bakspark (IKKE spinnnende sidespark)? Og "kjent" på forskjellen på det kontra den spinnende sidespark?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #32 on: 17.05.08 at 12:48:03 »

selv om du trener på sekk, er det ingen grunn til å skippe guarden. Om man går kamp, er det helvete å huske guarden, da er det viktig å ha en god rutine. Finnes mange proffer som  blir knocka fordi de slurver med guarden når de blir slitene. En ting er når man sparrer, men om du har planer om å gå kamp, er det uber viktig å ha guarden inne. Trener du uten guardd på sekk, er det stor sjanse for at den vil gå ned utover i rundene.. Det er utrolig hvor mange ting man glemmer, når man er i siste runden, helt pumpa.. Da er det viktig å ha trent på alltid å holde guard
Jeg ser poenget ditt. Men er ikke helt enig. Uansett takk for tilbakemeldingen. Skal holde oppe guarden bedre.

Juggernaut Fight Group
Mannen uten x
Veteran

« Reply #33 on: 17.05.08 at 13:05:03 »

hvorfor ikke ening? Det er jo en grunn til at tom. proffer blir knocka mot slutten av kamper, bare fordi guarden synker?

Mr. sexy!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #34 on: 17.05.08 at 13:14:35 »

hvorfor ikke ening?
Jeg er ikke enig i at det er noen big deal her i dette tilfellet. Om dette hadde vært en sparringsvideo, så hadde jeg klart vært enig. Og spørsmålet er aller mest relevant, når jeg er i en treffning, eller gir ild. Som jeg var innom tidligere, så har jeg en usedvanlig tett guard i sparring, som omtrent gjør det motsatte (hindrer meg i å være aktiv). Så guard er ikke det største problemet mitt.

Det er jo en grunn til at tom. proffer blir knocka mot slutten av kamper, bare fordi guarden synker?
Helt klart, men hovedårsaken til at hans guard synker er ikke bare fordi han ikke gikk med høy guard under utvikling av ett spark på sekk. Når guarden synker, så har det med at folk er slitne, reaksjonstid går ned og selvfølgelig slurv.

Men vi kan være grunnleggende enig i at guarden er viktig. Om man har rutine av å alltid holde bra guard, så vil det være mindre slurv. Allikevel er dette lite relevant akkurat her. Jeg er ikke proff, og det er fokus på spark. Når jeg sparrer åpent (kickboxing, eller MMA) så bruker jeg ikke dette sparket utpreget mye, og guarden er helt klart mye mer sentral.
« Last Edit: 17.05.08 at 13:19:41 by Agandhjin » Logged

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #35 on: 17.05.08 at 13:16:00 »

Teknisk sett er det fremdeles et spin-sidekick du utfører og ikke et bakspark. smile MEN det er ikke så enorm forskjell på de to sparkene uansett, så det har jo ikke så mye å si.
Begynner vel å bli en stund siden vi kartla det smile

Jeg savner kanskje litt "grounding", dvs. bakkekontakt. Jo mer grounding man har og jo mer avslappet man sparker, jo kjappere, hardere og mer eksplosivt blir det. Teknisk sett (spinning sidekick), så ser det imidlertid ikke verst ut.

Jeg er helt enig når det gjelder grounding. I prinsippet så tror jeg det vil gi ett hardere spark. Når jeg hopper litt, så er det litt for å slippe friksjonen på skoa. Men jeg lurer nok megselv. Etterhvert som jeg klarer å finne litt bedre teknisk rutine på rotasjonen, får bedre balanse og nøyaktighet, så vil jeg fokusere litt mer på å være grounded hele tiden. Men denne sparkingen er ikke noe jeg bruker enormt mye tid på. Bare litt nå og da.

Som Frode nevner, den lille innhoppen er bra, den gir ekstra punch i sparket, spesielt hvis den du treffer er på tur inn og "går" rett inn i sparket. Da blir det dobbel virkning. smile
Ja, jeg har aldri vært noe fan av å hoppe inne spark. Men akkurat i denne sammenhengen, så plutselig begynte jeg?!

Har du forresten prøvd ut et rendyrket bakspark (IKKE spinnnende sidespark)? Og "kjent" på forskjellen på det kontra den spinnende sidespark?
Av den lille tiden jeg har prøvd på dette "snurre-rundt-og-sparke"-prosjektet, så har jeg prøvd bitte litt rendyrket bakspark. Mange TKD utøvere råder meg til å teste dette istedenfor. Men jeg syntes det er skikkelig vanskelig å la være å vri hoften over til sidespark!

Så jeg har bestemt meg for å drøye dette rene baksparket til jeg møter noen av dere i person igjen (Werner, Pål, Mr Lee, Xemx osv). Det vil kanskje være litt enklere å gi meg noen "eye-opening" detaljer i person, på hvorfor jeg syntes baksparket er så vanskelig å trøkke ut.

Juggernaut Fight Group
mrlee
*
Veteran

« Reply #36 on: 17.05.08 at 13:31:57 »

Kanskje jeg legger ut en liten video-tutorial på hvordan JEG gjør baksparket/kontra spin-sidekick. Kan hende det kan være til hjelp... smile Så kan andre evt. også legge ut SINE versjoner, så er det opp til Agandhjin å finne sin egen variant ut av dette. Kan være en idè det, eller? smile

Mannen uten x
Veteran

« Reply #37 on: 17.05.08 at 14:01:08 »

Jeg er egentlig uenig i det... Når man går kamp er man stressa og utrolig sliten.. Man faller tilbake på vaner. Trener du backkick med hendene på hofta, vil dette kunne skje, når du er i en kamp.. En ting er når du sparrer, men i en konkuranse kamp, er du som oftest helt kjørt, litt groggy, vondt i kroppen osv.. Hvorfor trene uten guard, når du vil benytte den i kamp?

Det finnes ingen bokser som slurver med guarden når han kjører teknikktrening på bag, fordi om han gjør det, er faren stor for at han senere kommer til å slurve med det..

Jeg her en tedens til å slippe h. hånd litt ned når jeg kjører jabs på bag. Forrige trening, når jeg var sliten å sparra, slapp jeg litt ned h. hånd og gikk rett på en hook... Jeg vet at jeg slurva, men siden jeg har fått den uvanen, er det vanvittig slitsomt å få inn den gode vanen igjen. hvorfor trene med en feil?

Mr. sexy!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #38 on: 17.05.08 at 14:09:22 »

Kanskje jeg legger ut en liten video-tutorial på hvordan JEG gjør baksparket/kontra spin-sidekick. Kan hende det kan være til hjelp... smile Så kan andre evt. også legge ut SINE versjoner, så er det opp til Agandhjin å finne sin egen variant ut av dette. Kan være en idè det, eller? smile
Absolutt! Takknemlig for all råd. De rådene som har vært mest relevant ift dette "prosjektet" har vært de jeg har  fått lokalt. Men video er jo "the next best thing".

smile

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #39 on: 17.05.08 at 14:12:17 »

Jeg er egentlig uenig i det... Når man går kamp er man stressa og utrolig sliten.. Man faller tilbake på vaner. Trener du backkick med hendene på hofta, vil dette kunne skje, når du er i en kamp.. En ting er når du sparrer, men i en konkuranse kamp, er du som oftest helt kjørt, litt groggy, vondt i kroppen osv.. Hvorfor trene uten guard, når du vil benytte den i kamp?

Det finnes ingen bokser som slurver med guarden når han kjører teknikktrening på bag, fordi om han gjør det, er faren stor for at han senere kommer til å slurve med det..

Jeg her en tedens til å slippe h. hånd litt ned når jeg kjører jabs på bag. Forrige trening, når jeg var sliten å sparra, slapp jeg litt ned h. hånd og gikk rett på en hook... Jeg vet at jeg slurva, men siden jeg har fått den uvanen, er det vanvittig slitsomt å få inn den gode vanen igjen. hvorfor trene med en feil?
Jo, helt klart ett viktig poeng med å bygge vaner. Ser ingen grunn til å argumentere mot det. Vi er igrunnen enige.

Juggernaut Fight Group
phariid
Gammel ørn

« Reply #40 on: 17.05.08 at 21:30:01 »

Det spørs på hva øvelsen går ut på, det handler om treningsmetodikk, hva målet er akkurat i dette tilfellet.
Det spørs også på hvilken filosofi man følger. Det kan hende at man blir flinkere med håndguard hvis man alltid trener med den. Og for å bli enda flinkere må man nok trene med håndguard absolutt alltid. Dvs når man jogger, uansett om det er oppvarming, utholdenhetstrening, viljetrening, vektreduksjon eller en deilig søndagstur, så må man da ha håndguard. Det samme vil gjelde når man sykler (men da bør man holde seg til en spinningklasse laugh), når man svømmer, når man tar push-ups med én arm (holder den andre armen opp i håndguard), når man strekker ut, når man sitter i badstue, når man trener presisjon, koordinasjon, reflekser, hurtighet, spenst, eksplosiv og maks styrke for beina (og da går man glipp av benkpresstrening), pusteteknikk, meditasjon, taktikk, når man driver med mental trening osv... ja absolutt alltid. Men da vil man jo aldri ha anledning til å kunne bruke delmetoden, som er en viktig treningsmetode ifølge idrettvitenskapen.

WTF Taekwondo
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #41 on: 17.05.08 at 21:31:18 »

Guard uber ales!

Juggernaut Fight Group
sabumnim
Veteran

« Reply #42 on: 17.05.08 at 21:46:12 »

Joda.. fint med guard og greit å alltid ha den der... Men f.eks i WTF TKD kamp er det nok med evnt bakrehånd godt plassert (forran kroppen), i MMA kamp er det nok med fremre hånd godt plassert (mellom fot og ansikt). En tohånd guard er nok ikke så viktig i noen av stilartene... Men.. greit å trene på å ha den der da, men er det nødvendig..... smile

Men så er det dette med situasjonsbetingede behov da... biggrin

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #43 on: 17.05.08 at 23:33:26 »

Joda.. fint med guard og greit å alltid ha den der... Men f.eks i WTF TKD kamp er det nok med evnt bakrehånd godt plassert (forran kroppen), i MMA kamp er det nok med fremre hånd godt plassert (mellom fot og ansikt). En tohånd guard er nok ikke så viktig i noen av stilartene ... Men.. greit å trene på å ha den der da, men er det nødvendig..... smile

Jo er du utsatt for slag mot hodet fullkontakt så er det greit å ha begge henda opp i guard.
sabumnim
Veteran

« Reply #44 on: 17.05.08 at 23:40:10 »

Joda.. fint med guard og greit å alltid ha den der... Men f.eks i WTF TKD kamp er det nok med evnt bakrehånd godt plassert (forran kroppen), i MMA kamp er det nok med fremre hånd godt plassert (mellom fot og ansikt). En tohånd guard er nok ikke så viktig i noen av stilartene ... Men.. greit å trene på å ha den der da, men er det nødvendig..... smile

Jo er du utsatt for slag mot hodet fullkontakt så er det greit å ha begge henda opp i guard.

Situasjonsbetingede behov!! biggrin
Dette kommer an på din kropp i forhold til ditt spark, hva slags "game" din motstander kjører osv.... I forhold til MMA (som det i hovedsak er snakk om her i forhold til Aga) kan det være godt nok med fremre hånd.. Hvor lang tid bruker du på å få opp hånd nr 2 i forhold til en evnt situasjon? For meg er det snakk om brøkdeler av sekund i forhold til utførelsen at sparket, og i forhold til evnt motstanderens angrep mot deg. Fokuserer man for mye på guard i sparkøyeblikket, er det like greit å ikke utføre sparket.... For det ødelegger kvaliteten på det... Just my 5 cents, er det ikke det dere sier? biggrin

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #45 on: 17.05.08 at 23:43:22 »

Det jeg fokuserer mest på nå er balanse og treffsikkerhet. Deretter tenker jeg på set-ups, mindre telegrafering og tilslutt "hardhet". Guarden jeg jobber med ser jeg på ett ledd av telegraferingsbiten. Men før den tid, så jobber jeg mest med balanse og treffsikkerhet.

Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #46 on: 10.07.08 at 13:29:30 »

Oppdatering!

1) Hvordan går det med sparkene dine sånn teknisk sett? (ut i fra din egen følelse)

2) Har du fått mere kraft/treffsikkerhet?

3) har du begynt å bruke sparkene mer aktivt under sparring (video?)?

4) Har du kommet fram til noen ny konklusjon? Er dette spark du skal fortsette å trene på?

5) Hva blir neste på lista? nye spark som skal erobres?

smile

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #47 on: 10.07.08 at 22:55:00 »

1) Hvordan går det med sparkene dine sånn teknisk sett? (ut i fra din egen følelse)
Utviklingen av baksparket har flatet ut litt, mens lave rundsparket har jeg fått noe mer snert i.

Grunnen til det, skyldes nok eksamensperioden + en intensiv jobbperiode nettopp. Så ettersom jeg ikke har allverdens tid til å "leke" på trening, så blir det hovedsakelig å kjøre rutine saker som "Bas workouts" og rolig sparring. Ettersom det er det er shooters camp om noen uker, så vil jeg øke arbeidsmengde (antall timer trening per dag), og holde meg mest mulig skadefri.

2) Har du fått mere kraft/treffsikkerhet?
Disse to elementene har vel egentlig økt litt parallellt føler jeg. Kanskje litt mer på treffsikkerheten.

3) har du begynt å bruke sparkene mer aktivt under sparring (video?)?
Hvis jeg sparrer mot utøvere som ikke har så mye erfaring, dvs svakere teknisk enn meg, så har jeg rom for å være litt eksperimentell. Når jeg går med mer rutinerte utøvere, så er det lite rom for tull og tøys. Så ja, og nei...

4) Har du kommet fram til noen ny konklusjon? Er dette spark du skal fortsette å trene på?
Ikke nødvendigvis som en fast sak i rutinen min. Mer en ting som dukker opp, i ny og ne.

5) Hva blir neste på lista? nye spark som skal erobres?
Falle bakover i bro, og gjerne gå opp igjen smile

Juggernaut Fight Group
bjorn
Forumavhengig

If you think you can, or can not, you are right..
« Reply #48 on: 11.07.08 at 08:37:53 »

Quote from: Agandhjin
Falle bakover i bro, og gjerne gå opp igjen smile

Rett i nakkebro da? biggrin Et bra mål å strekke seg etter uansett!

Grappling-blogg: http://egofreejj.com
Hapkido
Gammel ørn

« Reply #49 on: 22.06.09 at 15:22:43 »

Fet tråd! Jeg liker måten Agandhjin bruker nettet på. Spennende å følge dine bevegelser på forumet.

Klapp på skulderen.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #50 on: 22.06.09 at 16:32:27 »

Takk for det smile

Juggernaut Fight Group
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Lære nye ting: Bakspark og turnkick? « previous next »
Jump to:  

Social sharing