Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
16.01.18 at 10:41:20

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Lære nye ting: Bakspark og turnkick? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Down Print

Lære nye ting: Bakspark og turnkick?

Mannen uten x
******
Posts: 2201
Veteran
Offline Offline

« Reply #30 on: 17.05.08 at 10:51:37 »

selv om du trener på sekk, er det ingen grunn til å skippe guarden. Om man går kamp, er det helvete å huske guarden, da er det viktig å ha en god rutine. Finnes mange proffer som  blir knocka fordi de slurver med guarden når de blir slitene. En ting er når man sparrer, men om du har planer om å gå kamp, er det uber viktig å ha guarden inne. Trener du uten guardd på sekk, er det stor sjanse for at den vil gå ned utover i rundene.. Det er utrolig hvor mange ting man glemmer, når man er i siste runden, helt pumpa.. Da er det viktig å ha trent på alltid å holde guard
Logged

Mr. sexy!
mrlee
*
Posts: 3282
Veteran
Offline Offline


Elvis has left the building.....
« Reply #31 on: 17.05.08 at 11:05:42 »

Teknisk sett er det fremdeles et spin-sidekick du utfører og ikke et bakspark. smile MEN det er ikke så enorm forskjell på de to sparkene uansett, så det har jo ikke så mye å si.

Jeg savner kanskje litt "grounding", dvs. bakkekontakt. Jo mer grounding man har og jo mer avslappet man sparker, jo kjappere, hardere og mer eksplosivt blir det. Teknisk sett (spinning sidekick), så ser det imidlertid ikke verst ut.

Som Frode nevner, den lille innhoppen er bra, den gir ekstra punch i sparket, spesielt hvis den du treffer er på tur inn og "går" rett inn i sparket. Da blir det dobbel virkning. smile

Har du forresten prøvd ut et rendyrket bakspark (IKKE spinnnende sidespark)? Og "kjent" på forskjellen på det kontra den spinnende sidespark?
Logged

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12387
Guru
Offline Offline

« Reply #32 on: 17.05.08 at 12:48:03 »

selv om du trener på sekk, er det ingen grunn til å skippe guarden. Om man går kamp, er det helvete å huske guarden, da er det viktig å ha en god rutine. Finnes mange proffer som  blir knocka fordi de slurver med guarden når de blir slitene. En ting er når man sparrer, men om du har planer om å gå kamp, er det uber viktig å ha guarden inne. Trener du uten guardd på sekk, er det stor sjanse for at den vil gå ned utover i rundene.. Det er utrolig hvor mange ting man glemmer, når man er i siste runden, helt pumpa.. Da er det viktig å ha trent på alltid å holde guard
Jeg ser poenget ditt. Men er ikke helt enig. Uansett takk for tilbakemeldingen. Skal holde oppe guarden bedre.
Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Mannen uten x
******
Posts: 2201
Veteran
Offline Offline

« Reply #33 on: 17.05.08 at 13:05:03 »

hvorfor ikke ening? Det er jo en grunn til at tom. proffer blir knocka mot slutten av kamper, bare fordi guarden synker?
Logged

Mr. sexy!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12387
Guru
Offline Offline

« Reply #34 on: 17.05.08 at 13:14:35 »

hvorfor ikke ening?
Jeg er ikke enig i at det er noen big deal her i dette tilfellet. Om dette hadde vært en sparringsvideo, så hadde jeg klart vært enig. Og spørsmålet er aller mest relevant, når jeg er i en treffning, eller gir ild. Som jeg var innom tidligere, så har jeg en usedvanlig tett guard i sparring, som omtrent gjør det motsatte (hindrer meg i å være aktiv). Så guard er ikke det største problemet mitt.

Quote
Det er jo en grunn til at tom. proffer blir knocka mot slutten av kamper, bare fordi guarden synker?
Helt klart, men hovedårsaken til at hans guard synker er ikke bare fordi han ikke gikk med høy guard under utvikling av ett spark på sekk. Når guarden synker, så har det med at folk er slitne, reaksjonstid går ned og selvfølgelig slurv.

Men vi kan være grunnleggende enig i at guarden er viktig. Om man har rutine av å alltid holde bra guard, så vil det være mindre slurv. Allikevel er dette lite relevant akkurat her. Jeg er ikke proff, og det er fokus på spark. Når jeg sparrer åpent (kickboxing, eller MMA) så bruker jeg ikke dette sparket utpreget mye, og guarden er helt klart mye mer sentral.
« Last Edit: 17.05.08 at 13:19:41 by Agandhjin » Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12387
Guru
Offline Offline

« Reply #35 on: 17.05.08 at 13:16:00 »

Teknisk sett er det fremdeles et spin-sidekick du utfører og ikke et bakspark. smile MEN det er ikke så enorm forskjell på de to sparkene uansett, så det har jo ikke så mye å si.
Begynner vel å bli en stund siden vi kartla det smile

Quote
Jeg savner kanskje litt "grounding", dvs. bakkekontakt. Jo mer grounding man har og jo mer avslappet man sparker, jo kjappere, hardere og mer eksplosivt blir det. Teknisk sett (spinning sidekick), så ser det imidlertid ikke verst ut.

Jeg er helt enig når det gjelder grounding. I prinsippet så tror jeg det vil gi ett hardere spark. Når jeg hopper litt, så er det litt for å slippe friksjonen på skoa. Men jeg lurer nok megselv. Etterhvert som jeg klarer å finne litt bedre teknisk rutine på rotasjonen, får bedre balanse og nøyaktighet, så vil jeg fokusere litt mer på å være grounded hele tiden. Men denne sparkingen er ikke noe jeg bruker enormt mye tid på. Bare litt nå og da.

Quote
Som Frode nevner, den lille innhoppen er bra, den gir ekstra punch i sparket, spesielt hvis den du treffer er på tur inn og "går" rett inn i sparket. Da blir det dobbel virkning. smile
Ja, jeg har aldri vært noe fan av å hoppe inne spark. Men akkurat i denne sammenhengen, så plutselig begynte jeg?!

Quote
Har du forresten prøvd ut et rendyrket bakspark (IKKE spinnnende sidespark)? Og "kjent" på forskjellen på det kontra den spinnende sidespark?
Av den lille tiden jeg har prøvd på dette "snurre-rundt-og-sparke"-prosjektet, så har jeg prøvd bitte litt rendyrket bakspark. Mange TKD utøvere råder meg til å teste dette istedenfor. Men jeg syntes det er skikkelig vanskelig å la være å vri hoften over til sidespark!

Så jeg har bestemt meg for å drøye dette rene baksparket til jeg møter noen av dere i person igjen (Werner, Pål, Mr Lee, Xemx osv). Det vil kanskje være litt enklere å gi meg noen "eye-opening" detaljer i person, på hvorfor jeg syntes baksparket er så vanskelig å trøkke ut.
Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
mrlee
*
Posts: 3282
Veteran
Offline Offline


Elvis has left the building.....
« Reply #36 on: 17.05.08 at 13:31:57 »

Kanskje jeg legger ut en liten video-tutorial på hvordan JEG gjør baksparket/kontra spin-sidekick. Kan hende det kan være til hjelp... smile Så kan andre evt. også legge ut SINE versjoner, så er det opp til Agandhjin å finne sin egen variant ut av dette. Kan være en idè det, eller? smile
Logged

Mannen uten x
******
Posts: 2201
Veteran
Offline Offline

« Reply #37 on: 17.05.08 at 14:01:08 »

Jeg er egentlig uenig i det... Når man går kamp er man stressa og utrolig sliten.. Man faller tilbake på vaner. Trener du backkick med hendene på hofta, vil dette kunne skje, når du er i en kamp.. En ting er når du sparrer, men i en konkuranse kamp, er du som oftest helt kjørt, litt groggy, vondt i kroppen osv.. Hvorfor trene uten guard, når du vil benytte den i kamp?

Det finnes ingen bokser som slurver med guarden når han kjører teknikktrening på bag, fordi om han gjør det, er faren stor for at han senere kommer til å slurve med det..

Jeg her en tedens til å slippe h. hånd litt ned når jeg kjører jabs på bag. Forrige trening, når jeg var sliten å sparra, slapp jeg litt ned h. hånd og gikk rett på en hook... Jeg vet at jeg slurva, men siden jeg har fått den uvanen, er det vanvittig slitsomt å få inn den gode vanen igjen. hvorfor trene med en feil?
Logged

Mr. sexy!
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12387
Guru
Offline Offline

« Reply #38 on: 17.05.08 at 14:09:22 »

Kanskje jeg legger ut en liten video-tutorial på hvordan JEG gjør baksparket/kontra spin-sidekick. Kan hende det kan være til hjelp... smile Så kan andre evt. også legge ut SINE versjoner, så er det opp til Agandhjin å finne sin egen variant ut av dette. Kan være en idè det, eller? smile
Absolutt! Takknemlig for all råd. De rådene som har vært mest relevant ift dette "prosjektet" har vært de jeg har  fått lokalt. Men video er jo "the next best thing".

smile
Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12387
Guru
Offline Offline

« Reply #39 on: 17.05.08 at 14:12:17 »

Jeg er egentlig uenig i det... Når man går kamp er man stressa og utrolig sliten.. Man faller tilbake på vaner. Trener du backkick med hendene på hofta, vil dette kunne skje, når du er i en kamp.. En ting er når du sparrer, men i en konkuranse kamp, er du som oftest helt kjørt, litt groggy, vondt i kroppen osv.. Hvorfor trene uten guard, når du vil benytte den i kamp?

Det finnes ingen bokser som slurver med guarden når han kjører teknikktrening på bag, fordi om han gjør det, er faren stor for at han senere kommer til å slurve med det..

Jeg her en tedens til å slippe h. hånd litt ned når jeg kjører jabs på bag. Forrige trening, når jeg var sliten å sparra, slapp jeg litt ned h. hånd og gikk rett på en hook... Jeg vet at jeg slurva, men siden jeg har fått den uvanen, er det vanvittig slitsomt å få inn den gode vanen igjen. hvorfor trene med en feil?
Jo, helt klart ett viktig poeng med å bygge vaner. Ser ingen grunn til å argumentere mot det. Vi er igrunnen enige.
Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
phariid
****
Posts: 301
Gammel ørn
Offline Offline

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #40 on: 17.05.08 at 21:30:01 »

selv om du trener på sekk, er det ingen grunn til å skippe guarden. Om man går kamp, er det helvete å huske guarden, da er det viktig å ha en god rutine. Finnes mange proffer som  blir knocka fordi de slurver med guarden når de blir slitene. En ting er når man sparrer, men om du har planer om å gå kamp, er det uber viktig å ha guarden inne. Trener du uten guardd på sekk, er det stor sjanse for at den vil gå ned utover i rundene.. Det er utrolig hvor mange ting man glemmer, når man er i siste runden, helt pumpa.. Da er det viktig å ha trent på alltid å holde guard

Det spørs på hva øvelsen går ut på, det handler om treningsmetodikk, hva målet er akkurat i dette tilfellet.
Det spørs også på hvilken filosofi man følger. Det kan hende at man blir flinkere med håndguard hvis man alltid trener med den. Og for å bli enda flinkere må man nok trene med håndguard absolutt alltid. Dvs når man jogger, uansett om det er oppvarming, utholdenhetstrening, viljetrening, vektreduksjon eller en deilig søndagstur, så må man da ha håndguard. Det samme vil gjelde når man sykler (men da bør man holde seg til en spinningklasse laugh), når man svømmer, når man tar push-ups med én arm (holder den andre armen opp i håndguard), når man strekker ut, når man sitter i badstue, når man trener presisjon, koordinasjon, reflekser, hurtighet, spenst, eksplosiv og maks styrke for beina (og da går man glipp av benkpresstrening), pusteteknikk, meditasjon, taktikk, når man driver med mental trening osv... ja absolutt alltid. Men da vil man jo aldri ha anledning til å kunne bruke delmetoden, som er en viktig treningsmetode ifølge idrettvitenskapen.
Logged

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12387
Guru
Offline Offline

« Reply #41 on: 17.05.08 at 21:31:18 »

Guard uber ales!
Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
sabumnim
******
Posts: 3041
Veteran
Offline Offline

« Reply #42 on: 17.05.08 at 21:46:12 »

Joda.. fint med guard og greit å alltid ha den der... Men f.eks i WTF TKD kamp er det nok med evnt bakrehånd godt plassert (forran kroppen), i MMA kamp er det nok med fremre hånd godt plassert (mellom fot og ansikt). En tohånd guard er nok ikke så viktig i noen av stilartene... Men.. greit å trene på å ha den der da, men er det nødvendig..... smile

Men så er det dette med situasjonsbetingede behov da... biggrin
Logged

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Kaptein Potetmos
******
Posts: 2764
Veteran
Offline Offline

« Reply #43 on: 17.05.08 at 23:33:26 »

Joda.. fint med guard og greit å alltid ha den der... Men f.eks i WTF TKD kamp er det nok med evnt bakrehånd godt plassert (forran kroppen), i MMA kamp er det nok med fremre hånd godt plassert (mellom fot og ansikt). En tohånd guard er nok ikke så viktig i noen av stilartene ... Men.. greit å trene på å ha den der da, men er det nødvendig..... smile

Men så er det dette med situasjonsbetingede behov da... biggrin

Jo er du utsatt for slag mot hodet fullkontakt så er det greit å ha begge henda opp i guard.
Logged
sabumnim
******
Posts: 3041
Veteran
Offline Offline

« Reply #44 on: 17.05.08 at 23:40:10 »

Joda.. fint med guard og greit å alltid ha den der... Men f.eks i WTF TKD kamp er det nok med evnt bakrehånd godt plassert (forran kroppen), i MMA kamp er det nok med fremre hånd godt plassert (mellom fot og ansikt). En tohånd guard er nok ikke så viktig i noen av stilartene ... Men.. greit å trene på å ha den der da, men er det nødvendig..... smile

Men så er det dette med situasjonsbetingede behov da... biggrin

Jo er du utsatt for slag mot hodet fullkontakt så er det greit å ha begge henda opp i guard.

Situasjonsbetingede behov!! biggrin
Dette kommer an på din kropp i forhold til ditt spark, hva slags "game" din motstander kjører osv.... I forhold til MMA (som det i hovedsak er snakk om her i forhold til Aga) kan det være godt nok med fremre hånd.. Hvor lang tid bruker du på å få opp hånd nr 2 i forhold til en evnt situasjon? For meg er det snakk om brøkdeler av sekund i forhold til utførelsen at sparket, og i forhold til evnt motstanderens angrep mot deg. Fokuserer man for mye på guard i sparkøyeblikket, er det like greit å ikke utføre sparket.... For det ødelegger kvaliteten på det... Just my 5 cents, er det ikke det dere sier? biggrin
Logged

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Lære nye ting: Bakspark og turnkick? « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines