Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.06.18 at 02:45:26

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5  All Go Down Print

Selvforsvar og høye spark mot hodet

Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« on: 02.05.08 at 10:29:51 »

Opp i gjennom årene har jeg i flere tilfeller hørt fra både utøvere og instruktører, at de anser høye spark som en naturlig del av de teknikker som læres bort til bruk i selvforsvarssituasjoner. Er denne "vranglæren"  slik pågrunn av at instruktøren har lært dette fra sin instruktør, som igjen har lært dette fra ... osv.

Disse tankene dukker opp nå og da, og de får meg til å fundere..

Min personlig innstilling er at med mindre motstanderen er 1,30m høy, bør man ikke fokusere på å lære bort spark mot hodet som en selvforsvarsteknikk. Høye spark gjør at man åpner blant annet seg for angrep, det er lett å "se" og setter utøveren som utøver sparket veldig i ubalanse.

Det er garantert mange meninger om dette, men i hapkido har jeg lært at sparkene skal utføres mot hoftehøyde og nedover. Alle spark over trenes kun for å bli mer fleksibel, og for at det forbedrer bla. balanse og hurtighet; Men aldri til bruk i rene selvforsvarssituasjoner. Har du argumenter for eller mot høye spark så kom med dem!

For er det ikke et dilemma at man i de fleste kampsportene fokuserer på spark mot hodet, da dette gir poeng i konkurransekamp? Ser man på spark ut ifra et selvforsvar ståsted er det ikke hensiktsmessig å sparke mot hodet. Utøvere1 som trener mye på å sparke mot hodet, og samtidig får informasjon om at det er helt greit å utføre dette sparket i en selvforsvarssituasjon, blir ikke disse egentlig lurt? Og samtidig er et spark mot hodet ganske farlig ser man på hva som kan skje hvis man sparker og slår ut en person som står oppreist.

Ofte er det ikke sparket som skader, det er resultatet etter at sparket har truffet den andre personen, denne blir slått ut, og kanskje treffer bakken, gulvet eller andre ting med hodet når de faller.

Mener å huske en uttalelse som sier: "Det er ikke sparket som dreper, det er bakken"

Konklusjonen er da at man kanskje kan si at det å sparke lavt er faktisk mer "humant", at det å IKKE sparke høyt reduserer sjansen for at man ender opp i fengsel for å ha ødelagt eller kanskje drept en person pga. av at man sparket til hodet.

Så den endelige konklusjonen i dette lille innlegget er kanskje det å "gå mot skrittet i stedet, det er bedre å gjøre noen impotent enn død"

Ha en god dag..

Hilsen
Edward

Argon
Forumavhengig

« Reply #1 on: 02.05.08 at 10:35:00 »

Opp i gjennom årene har jeg i flere tilfeller hørt fra både utøvere og instruktører, at de anser høye spark som en naturlig del av de teknikker som læres bort til bruk i selvforsvarssituasjoner.

Har faktisk ikke vært borti så veldig mange slike instruktører, og vil tro at dette er instruktører som er idrett-kampsport-poeng-fight-personer og/eller personer uten noen særlig grad av realistisk selvforsvar innabords. Altså personer med lav kunnskap om realistisk selvforsvar.

"Visst Fanden skal der skytes med skarpt!"
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #2 on: 02.05.08 at 10:52:05 »

Det spørs jo litt hvem du er og hva slags trening/talent du har. Er du Hee Il Cho  eller Bong Soo Han (rip) fungerer/fungerte sikkert høye spark bra som selvforsvar, er du Johnny fra Stovner og trener to ganger i uken blir det ikke helt det samme.

Jeg poengterer alltid at det er lettere å få til lave spark enn høye spark, og at innsatsen også er lavere ift å gå på trynet selv. Det kan jo imidlertid diskuteres hvor lurt det er å stadig trene for å sparke så høyt som mulig (slik vi trener i min klubb), siden man da programmerer seg selv litt feil i forhold til selvforsvar. I hvertfall hvis det er selvforsvar som er hovedmotivasjonen for å trene kampsport, da.

Det vi formelt lærer bort til bruk som selvforsvar (ho sin sul) inneholder stort sett bare lave spark (mellomgulv eller under, hvis ikke angripers hode allerede er på bakken da  ph34r), og da som regel som en avsluttende teknikk.

Øh. Det var litt selvmotsigende. Den VANLIGE teknikktreningen på spark foregår slik at man strekker sparket så høyt opp som mulig. I ho sin sul-trening blir det oppgitt spesifikke mål og de er som regel fra mellomgulvet og ned.
« Last Edit: 02.05.08 at 10:54:16 by Torbjørn K » Logged
Mannen uten x
Veteran

« Reply #3 on: 02.05.08 at 11:56:46 »

Tja.. Hodespark i selforsvarssituasjon er etter min mening greit, men jeg mener man bør benytte seg av det når:
Man er veldig sikker på at det går inn
Man er sikker på å kunne utføre det med god balanse
Man kan sloss på bakken ( er man en ok grappler, er det ikke så ille i kjøre hodespark)
Pushkicks mot annsikt, om motstanderen er litt lavere, kan også funke bra

Tror ikke jeg ville trent spesefikt på hodespark, om jeg trente bare for selvforsvar. Men når man trener f.eks Muay Thai, skader det ikke å bruke høye spark. Hodespark er ikke verdt tiden de tar å lære, mtp på selvforsvar.

« Last Edit: 02.05.08 at 12:14:54 by XemX » Logged

Mr. sexy!
Abrakadabra
*
Veteran

« Reply #4 on: 02.05.08 at 12:19:55 »

Er muligheten der og forutsetningene tilstede så spark i hodet. Bøyer personen seg frem eller på en annen måte er veldig åpen so go for it.

Det blir litt feil å tenke på hva som er best for motstanderene og hvilket spark man helst burde bruke. Hver situasjon er forskjellig og noen ganger kan det være helt feil å gå etter en spesifikk teknikk. Når det er sagt så påstår jeg at hvis man først er kommet til det steget at du bli angrepet så  er situasjonen alvorlig og du burde ikke tenke i så stor grad på hva som skjer med han hvis du gjør den og den teknikken. Gjør du det vil det kunne hemme deg i selve situasjonen.

Når det er sagt så vil et slag være farligere enn et spark ettersom du oftere vil bli slått rett bakover hvis du vil bli truffet med slag mens spark oftere vil sende personen i bakken mer sidelengs slik at bakhodet ikke treffe asfalten. Men som sagt så burde ikke dette være fokuset i en selvforsvarsituasjon.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 02.05.08 at 12:21:00 »

Elbowcover dekker det meste.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #6 on: 02.05.08 at 14:30:34 »

Min filosofi enkelt og greit: Hvis man allerede har veldig bra høye spark i "verktøykassa" si, så kan man selvsagt bruke disse i selvforsvar hvis muligheten er der. Derimot er det IKKE et spark som er vits i å trene på hvis man som nybegynner skal trene rent selvforsvar.

GauNodac
« Reply #7 on: 02.05.08 at 16:34:32 »

Bena er nede og tilhører underkroppen.
Armene er oppe og tilhører overkroppen.

Jeg for min egen del ser ikke noe grunn til å snu det opp-ned. For de som er såpass selvsikre på sine høye spark at de kan bruke det i selvforsvar så må de gjerne gjøre det.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 02.05.08 at 16:39:12 »

Bena er nede og tilhører underkroppen.
Armene er oppe og tilhører overkroppen.

Jeg for min egen del ser ikke noe grunn til å snu det opp-ned. For de som er såpass selvsikre på sine høye spark at de kan bruke det i selvforsvar så må de gjerne gjøre det.
I grappling sier vi:"Vi har ikke to armer og to bein, men 4 armer....".

Ok... back to topic smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Master P.K.
Gjenganger

« Reply #9 on: 02.05.08 at 16:57:09 »

Kul frågeställning Wink

Några viktiga frågor man bör ställa sig tror jag är: vad är målet med mitt självförsvar och i detta fall en hög spark?

Är målet att försöka imponera på andra eller är det att ha tryck (effekt) i den höga sparken så har tekniken olika värden och resultat. (effekt = förstöra/ödelägga/göra sönder).

Erfarenhetsmässigt är det "bättre" att sparka loss knäskålen på en affekt person än "örfila"den samme med en oprecis spark i huvudet. Oftast blir nog resultat att den affekte blir om möjligt ännu mer affekt.

Kraften i en spark har sitt högsta värde vid 90 grader (raktgående sparkar) rundgående KAN bli ännu starkare vid lägre höjder än 90 grader.

I dagens samhälle har utvecklingen i gatukamper gått till att sparka i huvudet på människor som redan fallit i backen. Den där upprätta gatukampen alá Bruce Lee tror jag de flesta förstått idag inte fungerar eller ens existerar.

Viktig fråga: vill jag göra en annan människa till invalid eller till ett vrak av en människa? Normalt inte! Det måste alltså vara extrema fall av överfall som gör att man väljer tekniker som garranterat ödelägger en annan person.

Peter Kadergran
OveDavy
Gjenganger

« Reply #10 on: 02.05.08 at 17:51:34 »

Några viktiga frågor man bör ställa sig tror jag är: vad är målet med mitt självförsvar och i detta fall en hög spark?

Är målet att försöka imponera på andra eller är det att ha tryck (effekt) i den höga sparken så har tekniken olika värden och resultat. (effekt = förstöra/ödelägga/göra sönder).

imponere andre med et hodespark i en selvforsvarssituasjon?

Bør man tenke sånn? confused_1

Javel!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #11 on: 02.05.08 at 17:59:54 »

Tror ikke det var det han mente. smile

OveDavy
Gjenganger

« Reply #12 on: 02.05.08 at 18:14:54 »

nei stusset litt her....

må kanskje forbedre svensken min litt også smile

Javel!
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #13 on: 02.05.08 at 18:17:59 »

Vil bare skyte inn at et hodespark ofte også kan ha en overraskende effekt. Folk går gjerne ut i fra det de kjenner til i fra før, og hvis de selv ikke er i stand til å sparke høyt så hender det at de antar at andre ikke kan det heller (eller glemmer / ikke tenker på at det går an). Jeg har ofte lekesloss med kompiser, og har som regel klart å lure inn et og annet spark mot hodet.  Roll Eyes

Når det er sagt, så vil igjen - som mange andre her - påpeke at det bør være en teknikk som faller deg like naturlig som å knyte skolissene, og du bør være obs på både omgivelsene du er i og omstendighetene rundt det, slik at du ikke blir fullstendig off guard om du snubler/sklir eller motstanderen tar deg ned på en eller annen måte.

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #14 on: 02.05.08 at 18:26:39 »

Vel, det er et overraskende spark. Og et av mine beste spark er høyre rundspark mot hodet. Og jeg treffer hele tiden med det under sparring eller lekeslossing med kompiser. Men jeg tror nepe jeg ville ha brukt det i selvforsvar. uansett hvor god man er på høye spark, så vil et ballespark eller saftig thaispark mot låret, være enda enklere å treffe med

Pages: [1] 2 3 4 5  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet « previous next »
Jump to:  

Social sharing