Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.10.18 at 15:31:09

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 5 [All] Go Down Print

Selvforsvar og høye spark mot hodet

Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« on: 02.05.08 at 10:29:51 »

Opp i gjennom årene har jeg i flere tilfeller hørt fra både utøvere og instruktører, at de anser høye spark som en naturlig del av de teknikker som læres bort til bruk i selvforsvarssituasjoner. Er denne "vranglæren"  slik pågrunn av at instruktøren har lært dette fra sin instruktør, som igjen har lært dette fra ... osv.

Disse tankene dukker opp nå og da, og de får meg til å fundere..

Min personlig innstilling er at med mindre motstanderen er 1,30m høy, bør man ikke fokusere på å lære bort spark mot hodet som en selvforsvarsteknikk. Høye spark gjør at man åpner blant annet seg for angrep, det er lett å "se" og setter utøveren som utøver sparket veldig i ubalanse.

Det er garantert mange meninger om dette, men i hapkido har jeg lært at sparkene skal utføres mot hoftehøyde og nedover. Alle spark over trenes kun for å bli mer fleksibel, og for at det forbedrer bla. balanse og hurtighet; Men aldri til bruk i rene selvforsvarssituasjoner. Har du argumenter for eller mot høye spark så kom med dem!

For er det ikke et dilemma at man i de fleste kampsportene fokuserer på spark mot hodet, da dette gir poeng i konkurransekamp? Ser man på spark ut ifra et selvforsvar ståsted er det ikke hensiktsmessig å sparke mot hodet. Utøvere1 som trener mye på å sparke mot hodet, og samtidig får informasjon om at det er helt greit å utføre dette sparket i en selvforsvarssituasjon, blir ikke disse egentlig lurt? Og samtidig er et spark mot hodet ganske farlig ser man på hva som kan skje hvis man sparker og slår ut en person som står oppreist.

Ofte er det ikke sparket som skader, det er resultatet etter at sparket har truffet den andre personen, denne blir slått ut, og kanskje treffer bakken, gulvet eller andre ting med hodet når de faller.

Mener å huske en uttalelse som sier: "Det er ikke sparket som dreper, det er bakken"

Konklusjonen er da at man kanskje kan si at det å sparke lavt er faktisk mer "humant", at det å IKKE sparke høyt reduserer sjansen for at man ender opp i fengsel for å ha ødelagt eller kanskje drept en person pga. av at man sparket til hodet.

Så den endelige konklusjonen i dette lille innlegget er kanskje det å "gå mot skrittet i stedet, det er bedre å gjøre noen impotent enn død"

Ha en god dag..

Hilsen
Edward

Argon
Forumavhengig

« Reply #1 on: 02.05.08 at 10:35:00 »

Opp i gjennom årene har jeg i flere tilfeller hørt fra både utøvere og instruktører, at de anser høye spark som en naturlig del av de teknikker som læres bort til bruk i selvforsvarssituasjoner.

Har faktisk ikke vært borti så veldig mange slike instruktører, og vil tro at dette er instruktører som er idrett-kampsport-poeng-fight-personer og/eller personer uten noen særlig grad av realistisk selvforsvar innabords. Altså personer med lav kunnskap om realistisk selvforsvar.

"Visst Fanden skal der skytes med skarpt!"
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #2 on: 02.05.08 at 10:52:05 »

Det spørs jo litt hvem du er og hva slags trening/talent du har. Er du Hee Il Cho  eller Bong Soo Han (rip) fungerer/fungerte sikkert høye spark bra som selvforsvar, er du Johnny fra Stovner og trener to ganger i uken blir det ikke helt det samme.

Jeg poengterer alltid at det er lettere å få til lave spark enn høye spark, og at innsatsen også er lavere ift å gå på trynet selv. Det kan jo imidlertid diskuteres hvor lurt det er å stadig trene for å sparke så høyt som mulig (slik vi trener i min klubb), siden man da programmerer seg selv litt feil i forhold til selvforsvar. I hvertfall hvis det er selvforsvar som er hovedmotivasjonen for å trene kampsport, da.

Det vi formelt lærer bort til bruk som selvforsvar (ho sin sul) inneholder stort sett bare lave spark (mellomgulv eller under, hvis ikke angripers hode allerede er på bakken da  ph34r), og da som regel som en avsluttende teknikk.

Øh. Det var litt selvmotsigende. Den VANLIGE teknikktreningen på spark foregår slik at man strekker sparket så høyt opp som mulig. I ho sin sul-trening blir det oppgitt spesifikke mål og de er som regel fra mellomgulvet og ned.
« Last Edit: 02.05.08 at 10:54:16 by Torbjørn K » Logged
Mannen uten x
Veteran

« Reply #3 on: 02.05.08 at 11:56:46 »

Tja.. Hodespark i selforsvarssituasjon er etter min mening greit, men jeg mener man bør benytte seg av det når:
Man er veldig sikker på at det går inn
Man er sikker på å kunne utføre det med god balanse
Man kan sloss på bakken ( er man en ok grappler, er det ikke så ille i kjøre hodespark)
Pushkicks mot annsikt, om motstanderen er litt lavere, kan også funke bra

Tror ikke jeg ville trent spesefikt på hodespark, om jeg trente bare for selvforsvar. Men når man trener f.eks Muay Thai, skader det ikke å bruke høye spark. Hodespark er ikke verdt tiden de tar å lære, mtp på selvforsvar.

« Last Edit: 02.05.08 at 12:14:54 by XemX » Logged

Mr. sexy!
Abrakadabra
*
Veteran

« Reply #4 on: 02.05.08 at 12:19:55 »

Er muligheten der og forutsetningene tilstede så spark i hodet. Bøyer personen seg frem eller på en annen måte er veldig åpen so go for it.

Det blir litt feil å tenke på hva som er best for motstanderene og hvilket spark man helst burde bruke. Hver situasjon er forskjellig og noen ganger kan det være helt feil å gå etter en spesifikk teknikk. Når det er sagt så påstår jeg at hvis man først er kommet til det steget at du bli angrepet så  er situasjonen alvorlig og du burde ikke tenke i så stor grad på hva som skjer med han hvis du gjør den og den teknikken. Gjør du det vil det kunne hemme deg i selve situasjonen.

Når det er sagt så vil et slag være farligere enn et spark ettersom du oftere vil bli slått rett bakover hvis du vil bli truffet med slag mens spark oftere vil sende personen i bakken mer sidelengs slik at bakhodet ikke treffe asfalten. Men som sagt så burde ikke dette være fokuset i en selvforsvarsituasjon.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 02.05.08 at 12:21:00 »

Elbowcover dekker det meste.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #6 on: 02.05.08 at 14:30:34 »

Min filosofi enkelt og greit: Hvis man allerede har veldig bra høye spark i "verktøykassa" si, så kan man selvsagt bruke disse i selvforsvar hvis muligheten er der. Derimot er det IKKE et spark som er vits i å trene på hvis man som nybegynner skal trene rent selvforsvar.

GauNodac
« Reply #7 on: 02.05.08 at 16:34:32 »

Bena er nede og tilhører underkroppen.
Armene er oppe og tilhører overkroppen.

Jeg for min egen del ser ikke noe grunn til å snu det opp-ned. For de som er såpass selvsikre på sine høye spark at de kan bruke det i selvforsvar så må de gjerne gjøre det.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 02.05.08 at 16:39:12 »

Bena er nede og tilhører underkroppen.
Armene er oppe og tilhører overkroppen.

Jeg for min egen del ser ikke noe grunn til å snu det opp-ned. For de som er såpass selvsikre på sine høye spark at de kan bruke det i selvforsvar så må de gjerne gjøre det.
I grappling sier vi:"Vi har ikke to armer og to bein, men 4 armer....".

Ok... back to topic smile

Juggernaut Fight Group
Master P.K.
Gjenganger

« Reply #9 on: 02.05.08 at 16:57:09 »

Kul frågeställning Wink

Några viktiga frågor man bör ställa sig tror jag är: vad är målet med mitt självförsvar och i detta fall en hög spark?

Är målet att försöka imponera på andra eller är det att ha tryck (effekt) i den höga sparken så har tekniken olika värden och resultat. (effekt = förstöra/ödelägga/göra sönder).

Erfarenhetsmässigt är det "bättre" att sparka loss knäskålen på en affekt person än "örfila"den samme med en oprecis spark i huvudet. Oftast blir nog resultat att den affekte blir om möjligt ännu mer affekt.

Kraften i en spark har sitt högsta värde vid 90 grader (raktgående sparkar) rundgående KAN bli ännu starkare vid lägre höjder än 90 grader.

I dagens samhälle har utvecklingen i gatukamper gått till att sparka i huvudet på människor som redan fallit i backen. Den där upprätta gatukampen alá Bruce Lee tror jag de flesta förstått idag inte fungerar eller ens existerar.

Viktig fråga: vill jag göra en annan människa till invalid eller till ett vrak av en människa? Normalt inte! Det måste alltså vara extrema fall av överfall som gör att man väljer tekniker som garranterat ödelägger en annan person.

Peter Kadergran
OveDavy
Gjenganger

« Reply #10 on: 02.05.08 at 17:51:34 »

Några viktiga frågor man bör ställa sig tror jag är: vad är målet med mitt självförsvar och i detta fall en hög spark?

Är målet att försöka imponera på andra eller är det att ha tryck (effekt) i den höga sparken så har tekniken olika värden och resultat. (effekt = förstöra/ödelägga/göra sönder).

imponere andre med et hodespark i en selvforsvarssituasjon?

Bør man tenke sånn? confused_1

Javel!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #11 on: 02.05.08 at 17:59:54 »

Tror ikke det var det han mente. smile

OveDavy
Gjenganger

« Reply #12 on: 02.05.08 at 18:14:54 »

nei stusset litt her....

må kanskje forbedre svensken min litt også smile

Javel!
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #13 on: 02.05.08 at 18:17:59 »

Vil bare skyte inn at et hodespark ofte også kan ha en overraskende effekt. Folk går gjerne ut i fra det de kjenner til i fra før, og hvis de selv ikke er i stand til å sparke høyt så hender det at de antar at andre ikke kan det heller (eller glemmer / ikke tenker på at det går an). Jeg har ofte lekesloss med kompiser, og har som regel klart å lure inn et og annet spark mot hodet.  Roll Eyes

Når det er sagt, så vil igjen - som mange andre her - påpeke at det bør være en teknikk som faller deg like naturlig som å knyte skolissene, og du bør være obs på både omgivelsene du er i og omstendighetene rundt det, slik at du ikke blir fullstendig off guard om du snubler/sklir eller motstanderen tar deg ned på en eller annen måte.

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #14 on: 02.05.08 at 18:26:39 »

Vel, det er et overraskende spark. Og et av mine beste spark er høyre rundspark mot hodet. Og jeg treffer hele tiden med det under sparring eller lekeslossing med kompiser. Men jeg tror nepe jeg ville ha brukt det i selvforsvar. uansett hvor god man er på høye spark, så vil et ballespark eller saftig thaispark mot låret, være enda enklere å treffe med

en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #15 on: 02.05.08 at 18:29:28 »

Uansett hvor god man er på høye spark, så vil et ballespark eller saftig thaispark mot låret, være enda enklere å treffe med

Jeg tror akkurat den oppfatningen avhenger av om man har trent taekwon-do eller thaiboksing.  Wink

en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #16 on: 02.05.08 at 18:32:17 »

Og før noen kommer meg i forkjøpet: Ja, forrige innlegg var ment humoristisk.  Cool

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #17 on: 02.05.08 at 18:33:23 »

damn.. jeg som allrede hadde begynt å skrive. biggrin

Mannen uten x
Veteran

« Reply #18 on: 02.05.08 at 19:25:50 »

Vel, det er et overraskende spark. Og et av mine beste spark er høyre rundspark mot hodet. Og jeg treffer hele tiden med det under sparring eller lekeslossing med kompiser. Men jeg tror nepe jeg ville ha brukt det i selvforsvar. uansett hvor god man er på høye spark, så vil et ballespark eller saftig thaispark mot låret, være enda enklere å treffe med

1. ett saftig thaispark klarer ikke å stoppe noen. Det gjør vondt, thats it.  Det finnes veldig få som går ned på ett eneste low-kick. Jeg ville aldri lowkicka en rusa jævel som kommer for å ta meg. Da finnes det andre ting som er mer effektive
2. Det er ikke alltid ballene er like lette å treffe.  Veldig mange som er ute etter bråk, har i bakhodet at de skal beskytte ballene.
3. En ulempe med å sparke lavt, er at det er lett å ødlegge foten. Skal man gå hardt eller baller eller lår, hender det at man bommer, og treffer f.eks kneet med vrista, noe som ofte hender, og når man er i en stressa situasjon, er det enda lettere å bumme. Da er det ikke så lett å løpe etter dette. Hodet derimot, er det umulig å skade seg på, når man sparker mot motstanderen. Jeg synes ikke at man bør fokusere så mye på spark i en selvforsvarssituasjon.

Treffer man feil med foten= man kan ikke løpe
Treffer man feil med en hånd= man kan løpe
« Last Edit: 02.05.08 at 19:29:10 by XemX » Logged

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #19 on: 02.05.08 at 19:29:25 »

Så din mening er at highkick >> lowkicks og ballespark i selvforsvar?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #20 on: 02.05.08 at 19:32:49 »

1. ett saftig thaispark klarer ikke å stoppe noen. Det gjør vondt, thats it.  Det finnes veldig få som går ned på ett eneste low-kick. Jeg ville aldri lowkicka en rusa jævel som kommer for å ta meg. Da finnes det andre ting som er mer effektive
Jeg delvis uenig med deg. Flere har gått ned på bare ett av mine lave rundspark. Og hvis det kommer en rusa person etter meg, så er det godt mulig jeg kjører ett lavt rundspark for å få han av balanse/posisjon, slik at jeg får tilgang til andre åpninger.

Høye spark har lite treffprosent på meg, og for meg.
2. Det er ikke alltid ballene er like lette å treffe.  Veldig mange som er ute etter bråk, har i bakhodet at de skal beskytte ballene.

Min erfaring er at skrittet er overraskende ofte lett tilgjengelig. Men både angriper og forsvarer er oftest for opptatt med å bruke hendene, beskytte hodet og evt gjenskape balanse. Men jeg er enig at ballespark er ikke det vanligste angrepsstedene "på gata". Allikevel topp 10, av vanlige angrep.

Juggernaut Fight Group
Mannen uten x
Veteran

« Reply #21 on: 02.05.08 at 19:42:01 »

Nei. Men jeg sier at om man kan det, og om muligheten er der, bør man vurdere det. Lowkicks har en risiko, som er større enn å bomme, nemlig å bli skadet, og ikke få muligheten til å komme ut av situasjonen.

Agandhin:
Hvor har du senka folk med lowkicks? Jeg klarer ikke å senke noen på mine lowkicks, kanskje på trening. Men i en kamp, eller på gata, vil nok de fleste holde seg på beina av det.

MTP på høyden din ( jeg har en anelse om at du ikke er høyere en snittet), så er det kanskje ikke rart det har en lavere treffprosent. Men for sånne som f.eks meg, som har tkd bakgrunn ( og Muay Thai da:P) , og er ralativt høye er det litt lettere å få inn hodespark.

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #22 on: 02.05.08 at 19:43:43 »

lave spark senker de fleste som ikke er vant til å ta de.

Mannen uten x
Veteran

« Reply #23 on: 02.05.08 at 19:46:31 »

nja... Kanskje på trening, fordi folk får ett lite sjokk.. men kommer det noen som virkelig skal ta deg, vil nok de fleste bite tenna sammen og fortsette

Mr. sexy!
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #24 on: 02.05.08 at 19:47:15 »

lave spark senker de fleste som ikke er vant til å ta de.

Kun dersom du er i stand til å gi et skikkelig lowkick.

Jeg er desverre ikke det...  weeping

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #25 on: 02.05.08 at 20:33:11 »

Generelt er det nok sånn at hvis man er GOD til å sparke, for all del, da er det bare å bruke det man har, men skal man lære en nybegynner teknikker for selvforsvar, er vel ikke høye spark det første man trener på for å si det slik...

Høye spark tar LAAANG tid å få til, men har man god tid treningmessig sett, så er jo ikke DET noe problem. smile

Et høyt spark kan definitivt komme som en overraskelse på motstanderen, men samtidig er det også elementer man selv må ta med i beregningen, som hva slags klær og sko man selv går i (om de i det hele tatt tillatter høye spark...), underlaget (er det glatt, isete osv.), og ikke minst - man må være istand til å sparke høyt, selv om man er kald, man har neppe tid til å varme opp i en selvforsvarssituasjon. smile

Så det er mange momenter (og sikkert flere enn dette også), som må "oppfylles" hvis man noenlunde trygt skal kunne bruke høye spark, men hvis man oppfyller kriteriene, så er det jo bare å kjøre på! smile

Personlig har jeg et høyt spark som kanskje mitt hardeste spark  (et spin-kick med strak fot), men det rangeres av den grunn ikke som mitt nr. 1 spark mht. selvforsvar, da stoler jeg mer på mitt lave sidespark mot kne/skinnlegg, eller et "simpelt" frontspark, eller Praying Mantis´ sin variant av ballespark. Enklere og tryggere rett og slett.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #26 on: 02.05.08 at 21:20:51 »

Nei. Men jeg sier at om man kan det, og om muligheten er der, bør man vurdere det. Lowkicks har en risiko, som er større enn å bomme, nemlig å bli skadet, og ikke få muligheten til å komme ut av situasjonen.
Det skal en nogenlunde rutinert fighter til å løfte beinet, når lowkicket kommer svingende. Dette kan man også merke på holdning. Mer nøyaktig ved at de ikke står like tungt på det fremste beinet. Noen ser dette kjapt, andre får "learning by burning".

Jeg anser sjansen for å bli skadet under bruk av ett lavt spark, i selvforsvar - som meget lav.

Agandhin:
Hvor har du senka folk med lowkicks? Jeg klarer ikke å senke noen på mine lowkicks, kanskje på trening. Men i en kamp, eller på gata, vil nok de fleste holde seg på beina av det.
Helt konkret? To stk'er;
1. En under en konflikt hvor det var flere involvert (nettcafe), og angriper var særdeles åpen for det. (høyre lowkick)
2. En under masseslagsmål utenfor stedet jeg jobbet nattevakt. Brukte "step-in-lowkick" for å lukke avstanden.

Jeg senket dem ikke, men jeg stoppet den aggressive adferden. Ganske markant!

Dette er selvfølgelig utenom trening. Jeg mener ikke at ett lavt spark er one-shot-one-kill, men at det er ett viktig og praktisk verktøy under konflikt. Hvis du fysisk og teknisk i stand til å bruke det, selvfølgelig.

MTP på høyden din ( jeg har en anelse om at du ikke er høyere en snittet), så er det kanskje ikke rart det har en lavere treffprosent. Men for sånne som f.eks meg, som har tkd bakgrunn ( og Muay Thai da:P) , og er ralativt høye er det litt lettere å få inn hodespark.
Jeg er ganske lav, ja. Men jeg har saftige bein. Og dette uten at jeg har trent beina noe aktivt. Jeg er bare skapt slik. Spesiellt leggene mine er store av genetiske årsaker. Om noen sparker høye spark på meg, så rusher jeg ganske enkelt. Det er noe verre når de lave sparkene kommer.

Men ettersom jeg er lav, så burde det være lettere å ramme meg med høye spark, men min erfaring er motsatt. Når motstanderen min gjør starter med høye spark, så er det oftest mange telegraferinger. Dessuten er det ofte en lukket avstand og "jeg-står-på-ett-bein" problemet.
Det evt treffer, går som oftest i elbowcoveren min. Og gjør han det ofte nok, så soner jeg ut, og krysser (savate forsøk, iallefall).

Ett konkret eksempel er kampen mellom meg og Frode. Han sparket ett høyt spark, og dette var såpass telegrafert at jeg kunne dukke under det. Slag derimot, har jeg ikke tid til å dukke under like lett.

Dette fra en nisse, som egentlig stinker i stående kamp. Men jeg er en panservogn, som tåler det meste, når guarden min er oppe. Og hvis fotarbeidet har en bra dag, så kanskje jeg får til ett par trylletriks.

Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #27 on: 02.05.08 at 21:39:46 »

Med et drøyt tiår med tkd-erfaring ser jeg på meg selv som en ganske habil sparker. Allikevel så har jeg, etter at jeg for en god del år siden gikk over til å trene mer selvforsvarsrettet, gått mer og mer bort fra høye spark. De er tregere, mer telegraferte og mindre kraftige enn de lave sparkene, pluss at det føles utrolig teit når motstander fanger beinet ditt og lemper deg i bakken bare fordi du prøvde på et fancy spark...

Så jeg er helt på linje med Agandhjin her. Lowkicks er det faktisk de færreste som klarer å blokke, og hvis du er redd for å treffe kneet når du sikter på låret, hvorfor er du da ikke redd for å treffe albuen (som fyker opp for å beskytte hodet) når du sikter på hodet? Å smelle skinnleggen i en albue er minst like vondt som å smelle den i et kne...

Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #28 on: 02.05.08 at 23:00:15 »

nja... Kanskje på trening, fordi folk får ett lite sjokk.. men kommer det noen som virkelig skal ta deg, vil nok de fleste bite tenna sammen og fortsette

Er du rein eller?
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #29 on: 02.05.08 at 23:15:08 »

Er du rein eller?

Kanskje motstanderen ikke er. bleh

Jeg har sett personer i amfetaminrus, og de lar seg ikke stoppe fullt så lett.  ohmy

Ken-Thomas Kvæl
Gammel ørn

« Reply #30 on: 02.05.08 at 23:26:53 »

Personlig mening:

Høye spark tar lang tid å lære og har ingen plass i rask og hensiktsmessig opplæring i praktisk og realistisk selvforsvarstrening.

Likevel ser jeg helt klart muligheten til å bruke disse sparkene dersom man ser åpninger for dem og har den nødvendige treningen for det (mange lange år med seriøs trening)

Høye spark undervises ikke i CKM men fra TK-D har jeg trent disse ganske mye og opplever i enkelte scanariotreningssituasjoner at folk totalt åpner seg for disse teknikkene og det har jeg utnyttet noen få ganger av "forskningshensyn" og for å gjøre mine elever oppmerksom på at det faktisk kan komme høye spark slik at de er forberedt på dem.

Selv om jeg stort sett har truffet rent i hodet de få gangene jeg har valgt å bruke slike spark så må jeg si at det er såpass sjeldent at dette er et trygt alternativ at det i mine øyne rett og slett ikke er verdt treningen som trengs dersom man er ute etter kun funksjonibelt og raskt innlærbart selvforsvarstrening og at man dersom man likevel velger å trene det av personige preferanser eller tradisjonell stilartstilhørighet bør være svært kritisk til når man benytter seg av det. Høye spark er svært sjeldent den beste løsningen og selv da kun dersom du har den nødvendige treningen til det og situasjonen tillater det.

Ken-Thomas Kvæl
Pro-Defense
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #31 on: 02.05.08 at 23:54:18 »

Enig med Dan T. Og må bare skyte inn at det høye sparket er noe jeg KUN bruker til sparring og lek.

sabumnim
Veteran

« Reply #32 on: 03.05.08 at 00:01:14 »

Jeg har trent TKD i over 20 år nå, og jeg har elever som har trent nesten like lenge... Men jeg sier og mener; BRUK ALDRI SPARK OVER MAGEHØYDE I SELVFORSVAR!!

Jeg synes det er bedre å si "aldri bruk det" en å si at hvis sånn og sånn, i den eller den situasjon KAN du bruke det.. Da synes jeg vi allerede har ødelagt meningen med trening opp i mot det vi kaller "realistisk" selvforsvartrening.

Jeg synes innen TKD at det er viktig å lage ett skille mellom basistrening (i en overgang fra basisteknikker og bruk av disse teknikkene i "selvforsvar" (som fortsatt er basistrening)), og det å lære bort det som er fornuftig i en "faktisk selvforsvarssituasjon". smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Ken-Thomas Kvæl
Gammel ørn

« Reply #33 on: 03.05.08 at 00:12:52 »

Jeg vil bare så det er helt klinkende klart presisere at jeg heller aldri underviser dette som et selvforsvarsalternativ.

Ken-Thomas Kvæl
Pro-Defense
Abrakadabra
*
Veteran

« Reply #34 on: 03.05.08 at 00:20:10 »

3. En ulempe med å sparke lavt, er at det er lett å ødlegge foten. Skal man gå hardt eller baller eller lår, hender det at man bommer, og treffer f.eks kneet med vrista, noe som ofte hender, og når man er i en stressa situasjon, er det enda lettere å bumme. Da er det ikke så lett å løpe etter dette. Hodet derimot, er det umulig å skade seg på, når man sparker mot motstanderen. Jeg synes ikke at man bør fokusere så mye på spark i en selvforsvarssituasjon.

Treffer man feil med foten= man kan ikke løpe
Treffer man feil med en hånd= man kan løpe
Oh well. Jeg har brukt det flere ganger med stort hell så jeg vet ikke helt med med ekspertisen din.
De fleste som får et saftig thaispark i låret går rett ned. Du kan sammenligne de som mottar det med et tre som bli kuttet ned, måten de går ned på er nesten litt komisk. Det er ganske forskjellig fra trening der folk er trent til å blokke sparkene og er klar over at de vil komme i løpet av sparringen. Vanlige folk prøver å blokke med armen og beveger ikke foten. Hvis man ikke "gølver" de med sparket så gir det deg ofte en motstander som er ganske ute av balanse.

Samtidig så har det den fordelen av at det tar den lysten de har til å sloss ut av dem. Dette både pga at det godt plassert thaispark er veldig ubehagelig samt at de ikke taper ansikt på samme måte som et slag i ansiket gjør. Thaispark er veldig enkelt å lære, det har høy treffprosent og kommer overraskende på folk samtidig som det er effektivt.

Det jeg ikke liker med ballespark er at det har en lei tedens til å eksalere situasjonen, du bruker en feig metode på å ta noen og du drar det hele til et nytt nivå. Terskelen for at de vil svare med noe verre blir lavere.

phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #35 on: 03.05.08 at 10:47:30 »

I klubben hvor jeg trener (og hvor Torbjørn trente før Cool) øver vi mye på høye spark av diverse årsaker, som jeg ikke skal ta for meg nå. Men i alle di åra jeg har trent tkd har jeg aldri hørt, verken masteren eller instruktører, si at man skal bruke høye spark i selvforsvar. Ganske logisk egentlig, som det allerede har blitt sagt her, blir det litt vanskelig med klær som ikke tillater det, glatt underlag, ingen oppvarming (adrenalin hjelper kanskje litt men men...) osv...

Men, når bruker man hodespark i selvforsvar?! Når i selvforsvaret?
- når noen holder deg, blir det ikke litt vanskelig...?
- når noen truer deg med kniv, er det så lurt da...?
- når du befinner deg i riktig avstand, men er du sikker på at du er trua på livet (du er jo ikke blitt angrepet enda)...?

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #36 on: 03.05.08 at 12:43:56 »

Er du rein eller?

Kanskje motstanderen ikke er. bleh

Jeg har sett personer i amfetaminrus, og de lar seg ikke stoppe fullt så lett.  ohmy

Vær så snill og ikke gå dit.
Den eneste grunnen jeg kan se for meg folk ha trøbbel med folk i amfetaminrus er om du er en hallik, politi, dørvakt eller hore.

Politiet og dørvakter har sine metoder (som gjerne innebærer å ha antall på sin side) og de to andre alternativene håper jeg ikke poster så ofte på forumet her.

What it's hjelper oss lite her. HVA OM DU SPARKER HAN I BEINET OG HAN HAR EN PISTOL LOL!?
BarteSam
Forumavhengig

« Reply #37 on: 03.05.08 at 13:08:57 »

Uten at jeg er noen ekspert på dette, så har jeg allikevel noen innvendinger her.
1. ett saftig thaispark klarer ikke å stoppe noen. Det gjør vondt, thats it.  Det finnes veldig få som går ned på ett eneste low-kick. Jeg ville aldri lowkicka en rusa jævel som kommer for å ta meg.
Nei, de går ikke nødvendigvis ned. Men de stopper opp, og tenker seg grundig om før de evt "går videre". Og det er kanskje det viktigste i en selvforsvarssituasjon. ingen blir skadet. Problem løst.

Da finnes det andre ting som er mer effektive.

Det gjør det nok, Men spark mot hodet er neppe mer effektivt

Hvordan da? Med susp? Går folk på byen med susp? Og uansett vil man kjenne det bra om man får ett spark i nøttene med susp.

Hey! Noen sjanser må man faktisk ta. Og kanskje spesielt i en selvforsvarssituasjon. Og jeg tror sjansen for å bomme så grovt på ballene eller låret at man skader seg selv, er nærmest ikke-eksisterende. Det er vel langt mer sannsynlig at man mister balansen, at motstander får tak i beinet, at man sklir på ett bananskall osv. osv.

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
phariid
Gammel ørn

« Reply #38 on: 03.05.08 at 14:30:46 »

Det blir litt feil å tenke på hva som er best for motstanderene og hvilket spark man helst burde bruke. Hver situasjon er forskjellig og noen ganger kan det være helt feil å gå etter en spesifikk teknikk. Når det er sagt så påstår jeg at hvis man først er kommet til det steget at du bli angrepet så  er situasjonen alvorlig og du burde ikke tenke i så stor grad på hva som skjer med han hvis du gjør den og den teknikken. Gjør du det vil det kunne hemme deg i selve situasjonen.

Det blir litt feil å tenke på denne måten også mener jeg. Man må faktisk ta hensyn til motsanderen (liker egentlig ikke å bruke ordet 'motstander', tenker mer på kamp da...), kanskje ikke akkurat under selve angrepet, men man må ha filosofert på det i forkant, skille mellom aggressortypene osv. Som lærer vil det ikke se bra ut om jeg kliner til med et rundspark mot kjeven til en aggressiv elev (har vært en del elever som har angrepet lærere der jeg jobber, har aldri opplevd det sjøl, sikkert pga at alle vet jeg driver med tkd hehe ph34r)... og det er ikke akkurat mangel på lave personer på en ungdomskole...

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #39 on: 03.05.08 at 14:35:16 »

Hvis det er snakk om lærere og elever, så anbefaler jeg SW mye sterkere!

Juggernaut Fight Group
phariid
Gammel ørn

« Reply #40 on: 03.05.08 at 14:55:41 »

Har Kampforum en post der forkortelsene forklares...?

WTF Taekwondo
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #41 on: 03.05.08 at 14:58:25 »

Har Kampforum en post der forkortelsene forklares...?
Ja. Skal finne linken senere... beklager smile

SW betyr Submission Wrestling, som i praksis er bryting med låsegrep. Om man er lærer, ungdomsarbeider, sosialarb, så anbefaler jeg SW som en konflikthåndtering. Dette er fordi da bruker man ikke slag/spark og annen stump vold til å løse konflikten.

Men dette er veldig avhengig av nivået på konflikten...

Juggernaut Fight Group
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #42 on: 03.05.08 at 17:08:41 »

Vær så snill og ikke gå dit.

Hvorfor ikke?

Den eneste grunnen jeg kan se for meg folk ha trøbbel med folk i amfetaminrus er om du er en hallik, politi, dørvakt eller hore.

Jeg har ikke for vane å vanke i narkomiljøer, men jeg har støtt på en og annen på vei hjem fra fest eller på vei hjem fra byen.

What it's hjelper oss lite her. HVA OM DU SPARKER HAN I BEINET OG HAN HAR EN PISTOL LOL!?

Du har misforstått hele poenget mitt med posten.

Du begynte å trolle med Xemx, men jeg har en tilsvarende personlig erfaring angående lowkicks. Å tro at et enkelt lowkick utelukkende vil avskrekke en motstander fra å angripe deg om han virkelig vil ta deg, er rett og slett naivt.

Om "overfallsmannen" bare er ute etter å bråke med den første og beste, så vil et godt og hardt lowkick sannsynligvis få han til å tenke seg om (og velge ut noen andre), men dersom vedkommende har siktet seg inn på deg (av en eller annen grunn), så er det nok ikke fullt så lett.

Jeg prøver ikke, med dette innlegget, å forfekte høye spark (les: hvilken-som-helst-teknikk) på noen som helst måte, men det er for det første hva som funker for deg (og ikke andre forumlesere) som funker skikkelig, og for det andre så gjennomgår folk det utroligste for å få gjennomført noe de virkelig vil.

Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #43 on: 03.05.08 at 18:42:19 »

SW betyr Submission Wrestling, som i praksis er bryting med låsegrep.

I praksis tilsvarer det vel stort sett no-gi brasiliansk jiu jitsu. (Selv om folk fra andre bakkekampstiler av og til deltar på SW-stevner.)

Arte suave.
Abrakadabra
*
Veteran

« Reply #44 on: 03.05.08 at 18:48:58 »

Det blir litt feil å tenke på denne måten også mener jeg. Man må faktisk ta hensyn til motsanderen (liker egentlig ikke å bruke ordet 'motstander', tenker mer på kamp da...), kanskje ikke akkurat under selve angrepet, men man må ha filosofert på det i forkant, skille mellom aggressortypene osv. Som lærer vil det ikke se bra ut om jeg kliner til med et rundspark mot kjeven til en aggressiv elev (har vært en del elever som har angrepet lærere der jeg jobber, har aldri opplevd det sjøl, sikkert pga at alle vet jeg driver med tkd hehe ph34r)... og det er ikke akkurat mangel på lave personer på en ungdomskole...
Selvfølgelig,man er da ikke helt psycko...her snakker jeg en person som kan gjøre en betydelig skade på deg.

Er enig i det Dan T sa samtidig som jeg vil legge til dørvakt...Der har jeg kun brukt teknikker som jeg har lært fra SW og ingen fra standup stilartene.
T-bone
Gammel ørn

« Reply #45 on: 03.05.08 at 20:16:45 »

Mitt mantra er: ALT er situasjonsbetinget. Det er så mange variabler som kan spille inn at det er en umulig diskusjon.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #46 on: 03.05.08 at 20:24:03 »

Mitt mantra er: ALT er situasjonsbetinget. Det er så mange variabler som kan spille inn at det er en umulig diskusjon.
Jeg er uenig i mantra'n din. Det finnes nok paralleller til å lage statistikk, og sannsynlighet. Dermed er det rom for debatt, råd, eksperimentering og feiling!

Juggernaut Fight Group
Addey
*
Veteran

« Reply #47 on: 04.05.08 at 17:21:51 »

Det er mange variabler ja, helt klart. Og samtidig så finner man høyprosentsteknikker og lavprosentsteknikker. Trener man realistisk selvforsvar bør hovedvekten ligge på førstnevnte, enkelt og greit. Ingen ting i veien for å trene på resten av røkla også, men i mindre grad, og mer for moro skyld og for kroppsbeherskelsens del enn for selvforsvarets del.

CDS
Forumavhengig

« Reply #48 on: 04.05.08 at 18:22:52 »

Har litt sansen for de 4 faktorene som bestemmer hvordan Amok! velger hvordan og hva de trener: Congruency, Prioritization, Functionalization og Completeness i den rekkefølgen. Hvert punkt har selvsagt sine underpunkt, men hovedideen burde være klar.

"Var du aldri redd?"
"Nei, jeg kommer fra Rjukan, vet du"
Gunnar "Kjakan" Sønsteby
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #49 on: 29.07.10 at 03:55:46 »

Ja altså, det kommer helt an på hvordan man trener seg opp og hvordan situasjonen er. Jeg har erfaring med at høye roundhouse kan sitte like bra som lowkick i et selvforsvar situasjon. men alt er avhengig av hvordan du legger opp det. Hvis du starter med en høy roundhouse så vil personen seff løfe opp armene for å beskytte automaisk og kanskje får tak i beinet ditt. Men starter du med jabcross, albu, og legger til høy roundhouse når det blir perfekt avstand så går det helt perfekt.

Never destroy anything if it don't serve something bigger. But if  you do it, make sure there is nothing more of it.
Addey
*
Veteran

« Reply #50 on: 29.07.10 at 08:48:20 »

Har litt sansen for de 4 faktorene som bestemmer hvordan Amok! velger hvordan og hva de trener: Congruency, Prioritization, Functionalization og Completeness i den rekkefølgen. Hvert punkt har selvsagt sine underpunkt, men hovedideen burde være klar.

Gikk glipp av denne... Med congruency regner jeg med du mener at det bør passe inn i det rammeverket man jobber innenfor, eller noe i den duren? Hva legges i prioritization? Prioritering av angrepstyper? Uansett en god liste, selv om jeg ikke er helt 100% sikker på om jeg er enig i rekkefølgen Wink

Mannen uten x
Veteran

« Reply #51 on: 01.08.10 at 16:40:41 »

Ja altså, det kommer helt an på hvordan man trener seg opp og hvordan situasjonen er. Jeg har erfaring med at høye roundhouse kan sitte like bra som lowkick i et selvforsvar situasjon. men alt er avhengig av hvordan du legger opp det. Hvis du starter med en høy roundhouse så vil personen seff løfe opp armene for å beskytte automaisk og kanskje får tak i beinet ditt. Men starter du med jabcross, albu, og legger til høy roundhouse når det blir perfekt avstand så går det helt perfekt.

Høyt spark etter en albue? da er man slangemenneske

Mr. sexy!
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #52 on: 02.08.10 at 04:02:07 »

Høyt spark etter en albue? da er man slangemenneske

Hvis du ikke kan bruke føttene og hånda til å komme i riktig guard i forhold til sparken da råder jeg å trene litt mer på det.

sjekk noen av de knockoutene. Det er fult mulig. Man må bare trene på det lenge nok.

Never destroy anything if it don't serve something bigger. But if  you do it, make sure there is nothing more of it.
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #53 on: 02.08.10 at 04:10:31 »

At du liksom bruker hånda til et lite push, eller tar et steg tilbake mens du sparker...whatever som får leggen din til å sitte på ansiktet hans. Men å bare komme med en høyspar etter en albu uten å gjøre noe annet ville jo ikke gått. Man måtte ha vært beinløs:P hahah

Mannen uten x
Veteran

« Reply #54 on: 02.08.10 at 05:57:53 »

Nå synes jeg ikke å bruke en kyoshin video som arguemt er holdbart. De trener på å sparke fra en helt urealistisk distanse (siden de ikke har slag mot annsiktet). Se heller på noen Thai-kamper, hvordan de setteropp høyespark Wink. Jeg har enda tilgode å se noen gjøre det med en albue.

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #55 on: 02.08.10 at 12:55:34 »

Hvorfor er en kyokushin-teknikk et dårlig argument, mens en muay thai teknikk er et fasitsvar (i din verden)?

Ingen av de to stilene er noe bra valg for en komplett selvforsvarløsning uansett. Dessuten så lærte jeg forresten en teknikk sist jeg var i thailand, der man tar et høyt spark eller kroppspark etter en albue fra clinch.

Mannen uten x
Veteran

« Reply #56 on: 14.08.10 at 00:04:58 »

Hvorfor er en kyokushin-teknikk et dårlig argument, mens en muay thai teknikk er et fasitsvar (i din verden)?

Ingen av de to stilene er noe bra valg for en komplett selvforsvarløsning uansett. Dessuten så lærte jeg forresten en teknikk sist jeg var i thailand, der man tar et høyt spark eller kroppspark etter en albue fra clinch.

Fordi som jeg skrev; Kyoshing utøvere står helt intill hverandre, siden de ikke har med slag mot annsiktet! Muay thai er tilnærmet en reel slosskamp, når det kommer til avstand (siden de fleste teknikker er tilatt). Jeg sier ikke at Muay Thai er komplett, for det er det ikke, men avstanden er ihvertfall relativt identisk. Det er mye mye mye som MT ikke har, men siden de har slag mot hele kroppen, spark over alt albuer og knær, dekker MT de fleste distanser (når det kommer til avstand).
I kyoshin slår man ikke mot annsiktet, noe som gjør at gamet er helt forskjellig! Make sense?

Jeg har lært mange teknikker jeg også Frode, men noen er mer anvendbare enn andre. Jeg har som sagt fremdeles tilgode å se noen kaste en "albue-highkick kombo" i en kamp. Skal man kaste en albue, står man mer eller mindre på en halv-arms avstand. Man må være veldig veldig myk og teknisk dyktig for å kunne lande et highkick herifra. De fleste høyespark som kommer etter en albue er:
1. man treffer på albuen, motstander går bakover og man følger etter med et highkick.
2. motstander rygger, og man følger etter med et highkick.

Begge disse situasjonene er ikke resultatet av en "albue-highkick"-kobo. De er resultatet av en albue. Man kaster en albue, så ser hva motstander gjør, så evt. følger opp med et highkick. Men det er ikke sånn at man kan "planlegge" den komboen, på samme måte som man kan planlegge en venstre-høyre kombo.

http://www.youtube.com/watch?v=NY-vbAZX-Lc&feature=related
Hvis man ser på dette klippet; det som er en "trygg avstand" i kyoshin, altså helt intill hverandre, er livsfarlig om man konverterer det til en reel situasjon, med slag mot annsiktet!

Mr. sexy!
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #57 on: 20.10.10 at 13:08:01 »

Det som er litt komisk er at trådstarter ikke har gitt en eneste respons tilbake på det dere har skrevet.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #58 on: 20.10.10 at 13:21:27 »

2008....

Juggernaut Fight Group
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #59 on: 20.10.10 at 13:22:28 »

2008....
Ja, han burde vel ha rukket å svare på 2 år?  bleh
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #60 on: 20.10.10 at 13:24:05 »

Nå er det endel mennesker som rister på hodet.

Juggernaut Fight Group
Shinobi
Gjenganger

« Reply #61 on: 10.11.10 at 10:30:58 »

Min personlig mening er at man burde unngå høye spark er i de fleste selvforsvarssituasjoner, i hovedsak på grunn av balansen og at man åpner seg alt for mye.
Lavt senter, og lave spark mot ned del av mage, ribben, skritt, lysken, lår, kne er å foretrekke.
Skal man sparke noen i hodet, er det bedre å først få hodet lavt slik at man kan sparke lavt :-)
Samtidig mener jeg at man aldri skal belage seg på at ett spark (eller ett slag) senker noen, men fungerer til å sette motstander ut av balanse og gi en åpning slik at man kan gjennomføre neste sekvens.
Erlend0_o
**
Stuntposter

一本
« Reply #62 on: 13.11.10 at 10:35:22 »

Det er jo ikke alltid du går med trening bukse ute når noen angriper deg, så vis den er for stram kan den ødelegge en del av teknikken. Er heller ikke alltid motstanderen gir deg en sjans til å varme opp før han angriper deg heller så dette kan og sette en stopper på teknikken.

Men jeg tenker også slik at vis du klarer et høyt spark selv om du er kald og du av en eller annen grunn velger å ikke gå tights(!) så vil det muligens ikke høres så flott ut i politirapporten at du sparken noen i hode og de ramler med hode først i asfalten, du må tenke deg om hvor mye skade du vil gi til noen før du blir angrepet.
Med dette mener jeg at vis du utelukkende trener på knocke på treningen kommer dette til å bli refleksen din når du møter en trussel, og du bør tenke om du virkelig vil risikere fengsel og leve med å vite at du har ødelagt livet til noen pga. en krangel på byen.

Men for all del de finnes jo situasjoner der dette kan forsvares.

« Last Edit: 13.11.10 at 10:38:07 by Erlend0_o » Logged

Pain is weakness leaving the body
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #63 on: 30.11.10 at 13:27:52 »

Nå er det endel mennesker som rister på hodet.

Helt riktig
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #64 on: 30.11.10 at 14:50:45 »

Det som er litt komisk er at trådstarter ikke har gitt en eneste respons tilbake på det dere har skrevet.

Jeg gav min konklusjon i første melding. Synes innleggene som er skrevet og diskusjonen såpass grei at jeg syntes ikke det var behov for noen respons.

Ed

Omnislash
Forumavhengig

« Reply #65 on: 01.12.10 at 14:21:03 »

Jeg gav min konklusjon i første melding. Synes innleggene som er skrevet og diskusjonen såpass grei at jeg syntes ikke det var behov for noen respons.

Ed
Da har du jo startet en bra diskusjon. Dette var ikke rettet mot deg Edward. Bare litt for ofte at diskusjoner tar helt av her inne. Det var det jeg fant komisk, at folk kan finne på å diskutere i evigheter "etter at diskusjonen" er over.
Pages: 1 2 3 4 5 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet « previous next »
Jump to:  

Social sharing