Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.01.18 at 21:15:06

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 5  All Go Down Print

Selvforsvar og høye spark mot hodet

en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #15 on: 02.05.08 at 18:29:28 »

Uansett hvor god man er på høye spark, så vil et ballespark eller saftig thaispark mot låret, være enda enklere å treffe med

Jeg tror akkurat den oppfatningen avhenger av om man har trent taekwon-do eller thaiboksing.  Wink

en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #16 on: 02.05.08 at 18:32:17 »

Og før noen kommer meg i forkjøpet: Ja, forrige innlegg var ment humoristisk.  Cool

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #17 on: 02.05.08 at 18:33:23 »

damn.. jeg som allrede hadde begynt å skrive. biggrin

Mannen uten x
Veteran

« Reply #18 on: 02.05.08 at 19:25:50 »

Vel, det er et overraskende spark. Og et av mine beste spark er høyre rundspark mot hodet. Og jeg treffer hele tiden med det under sparring eller lekeslossing med kompiser. Men jeg tror nepe jeg ville ha brukt det i selvforsvar. uansett hvor god man er på høye spark, så vil et ballespark eller saftig thaispark mot låret, være enda enklere å treffe med

1. ett saftig thaispark klarer ikke å stoppe noen. Det gjør vondt, thats it.  Det finnes veldig få som går ned på ett eneste low-kick. Jeg ville aldri lowkicka en rusa jævel som kommer for å ta meg. Da finnes det andre ting som er mer effektive
2. Det er ikke alltid ballene er like lette å treffe.  Veldig mange som er ute etter bråk, har i bakhodet at de skal beskytte ballene.
3. En ulempe med å sparke lavt, er at det er lett å ødlegge foten. Skal man gå hardt eller baller eller lår, hender det at man bommer, og treffer f.eks kneet med vrista, noe som ofte hender, og når man er i en stressa situasjon, er det enda lettere å bumme. Da er det ikke så lett å løpe etter dette. Hodet derimot, er det umulig å skade seg på, når man sparker mot motstanderen. Jeg synes ikke at man bør fokusere så mye på spark i en selvforsvarssituasjon.

Treffer man feil med foten= man kan ikke løpe
Treffer man feil med en hånd= man kan løpe
« Last Edit: 02.05.08 at 19:29:10 by XemX » Logged

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #19 on: 02.05.08 at 19:29:25 »

Så din mening er at highkick >> lowkicks og ballespark i selvforsvar?

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #20 on: 02.05.08 at 19:32:49 »

Vel, det er et overraskende spark. Og et av mine beste spark er høyre rundspark mot hodet. Og jeg treffer hele tiden med det under sparring eller lekeslossing med kompiser. Men jeg tror nepe jeg ville ha brukt det i selvforsvar. uansett hvor god man er på høye spark, så vil et ballespark eller saftig thaispark mot låret, være enda enklere å treffe med

1. ett saftig thaispark klarer ikke å stoppe noen. Det gjør vondt, thats it.  Det finnes veldig få som går ned på ett eneste low-kick. Jeg ville aldri lowkicka en rusa jævel som kommer for å ta meg. Da finnes det andre ting som er mer effektive
Jeg delvis uenig med deg. Flere har gått ned på bare ett av mine lave rundspark. Og hvis det kommer en rusa person etter meg, så er det godt mulig jeg kjører ett lavt rundspark for å få han av balanse/posisjon, slik at jeg får tilgang til andre åpninger.

Høye spark har lite treffprosent på meg, og for meg.
2. Det er ikke alltid ballene er like lette å treffe.  Veldig mange som er ute etter bråk, har i bakhodet at de skal beskytte ballene.

Min erfaring er at skrittet er overraskende ofte lett tilgjengelig. Men både angriper og forsvarer er oftest for opptatt med å bruke hendene, beskytte hodet og evt gjenskape balanse. Men jeg er enig at ballespark er ikke det vanligste angrepsstedene "på gata". Allikevel topp 10, av vanlige angrep.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Mannen uten x
Veteran

« Reply #21 on: 02.05.08 at 19:42:01 »

Nei. Men jeg sier at om man kan det, og om muligheten er der, bør man vurdere det. Lowkicks har en risiko, som er større enn å bomme, nemlig å bli skadet, og ikke få muligheten til å komme ut av situasjonen.

Agandhin:
Hvor har du senka folk med lowkicks? Jeg klarer ikke å senke noen på mine lowkicks, kanskje på trening. Men i en kamp, eller på gata, vil nok de fleste holde seg på beina av det.

MTP på høyden din ( jeg har en anelse om at du ikke er høyere en snittet), så er det kanskje ikke rart det har en lavere treffprosent. Men for sånne som f.eks meg, som har tkd bakgrunn ( og Muay Thai da:P) , og er ralativt høye er det litt lettere å få inn hodespark.

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

« Reply #22 on: 02.05.08 at 19:43:43 »

lave spark senker de fleste som ikke er vant til å ta de.

Mannen uten x
Veteran

« Reply #23 on: 02.05.08 at 19:46:31 »

nja... Kanskje på trening, fordi folk får ett lite sjokk.. men kommer det noen som virkelig skal ta deg, vil nok de fleste bite tenna sammen og fortsette

Mr. sexy!
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #24 on: 02.05.08 at 19:47:15 »

lave spark senker de fleste som ikke er vant til å ta de.

Kun dersom du er i stand til å gi et skikkelig lowkick.

Jeg er desverre ikke det...  weeping

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #25 on: 02.05.08 at 20:33:11 »

Generelt er det nok sånn at hvis man er GOD til å sparke, for all del, da er det bare å bruke det man har, men skal man lære en nybegynner teknikker for selvforsvar, er vel ikke høye spark det første man trener på for å si det slik...

Høye spark tar LAAANG tid å få til, men har man god tid treningmessig sett, så er jo ikke DET noe problem. smile

Et høyt spark kan definitivt komme som en overraskelse på motstanderen, men samtidig er det også elementer man selv må ta med i beregningen, som hva slags klær og sko man selv går i (om de i det hele tatt tillatter høye spark...), underlaget (er det glatt, isete osv.), og ikke minst - man må være istand til å sparke høyt, selv om man er kald, man har neppe tid til å varme opp i en selvforsvarssituasjon. smile

Så det er mange momenter (og sikkert flere enn dette også), som må "oppfylles" hvis man noenlunde trygt skal kunne bruke høye spark, men hvis man oppfyller kriteriene, så er det jo bare å kjøre på! smile

Personlig har jeg et høyt spark som kanskje mitt hardeste spark  (et spin-kick med strak fot), men det rangeres av den grunn ikke som mitt nr. 1 spark mht. selvforsvar, da stoler jeg mer på mitt lave sidespark mot kne/skinnlegg, eller et "simpelt" frontspark, eller Praying Mantis´ sin variant av ballespark. Enklere og tryggere rett og slett.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #26 on: 02.05.08 at 21:20:51 »

Nei. Men jeg sier at om man kan det, og om muligheten er der, bør man vurdere det. Lowkicks har en risiko, som er større enn å bomme, nemlig å bli skadet, og ikke få muligheten til å komme ut av situasjonen.
Det skal en nogenlunde rutinert fighter til å løfte beinet, når lowkicket kommer svingende. Dette kan man også merke på holdning. Mer nøyaktig ved at de ikke står like tungt på det fremste beinet. Noen ser dette kjapt, andre får "learning by burning".

Jeg anser sjansen for å bli skadet under bruk av ett lavt spark, i selvforsvar - som meget lav.

Agandhin:
Hvor har du senka folk med lowkicks? Jeg klarer ikke å senke noen på mine lowkicks, kanskje på trening. Men i en kamp, eller på gata, vil nok de fleste holde seg på beina av det.
Helt konkret? To stk'er;
1. En under en konflikt hvor det var flere involvert (nettcafe), og angriper var særdeles åpen for det. (høyre lowkick)
2. En under masseslagsmål utenfor stedet jeg jobbet nattevakt. Brukte "step-in-lowkick" for å lukke avstanden.

Jeg senket dem ikke, men jeg stoppet den aggressive adferden. Ganske markant!

Dette er selvfølgelig utenom trening. Jeg mener ikke at ett lavt spark er one-shot-one-kill, men at det er ett viktig og praktisk verktøy under konflikt. Hvis du fysisk og teknisk i stand til å bruke det, selvfølgelig.

MTP på høyden din ( jeg har en anelse om at du ikke er høyere en snittet), så er det kanskje ikke rart det har en lavere treffprosent. Men for sånne som f.eks meg, som har tkd bakgrunn ( og Muay Thai da:P) , og er ralativt høye er det litt lettere å få inn hodespark.
Jeg er ganske lav, ja. Men jeg har saftige bein. Og dette uten at jeg har trent beina noe aktivt. Jeg er bare skapt slik. Spesiellt leggene mine er store av genetiske årsaker. Om noen sparker høye spark på meg, så rusher jeg ganske enkelt. Det er noe verre når de lave sparkene kommer.

Men ettersom jeg er lav, så burde det være lettere å ramme meg med høye spark, men min erfaring er motsatt. Når motstanderen min gjør starter med høye spark, så er det oftest mange telegraferinger. Dessuten er det ofte en lukket avstand og "jeg-står-på-ett-bein" problemet.
Det evt treffer, går som oftest i elbowcoveren min. Og gjør han det ofte nok, så soner jeg ut, og krysser (savate forsøk, iallefall).

Ett konkret eksempel er kampen mellom meg og Frode. Han sparket ett høyt spark, og dette var såpass telegrafert at jeg kunne dukke under det. Slag derimot, har jeg ikke tid til å dukke under like lett.

Dette fra en nisse, som egentlig stinker i stående kamp. Men jeg er en panservogn, som tåler det meste, når guarden min er oppe. Og hvis fotarbeidet har en bra dag, så kanskje jeg får til ett par trylletriks.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #27 on: 02.05.08 at 21:39:46 »

Med et drøyt tiår med tkd-erfaring ser jeg på meg selv som en ganske habil sparker. Allikevel så har jeg, etter at jeg for en god del år siden gikk over til å trene mer selvforsvarsrettet, gått mer og mer bort fra høye spark. De er tregere, mer telegraferte og mindre kraftige enn de lave sparkene, pluss at det føles utrolig teit når motstander fanger beinet ditt og lemper deg i bakken bare fordi du prøvde på et fancy spark...

Så jeg er helt på linje med Agandhjin her. Lowkicks er det faktisk de færreste som klarer å blokke, og hvis du er redd for å treffe kneet når du sikter på låret, hvorfor er du da ikke redd for å treffe albuen (som fyker opp for å beskytte hodet) når du sikter på hodet? Å smelle skinnleggen i en albue er minst like vondt som å smelle den i et kne...

Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #28 on: 02.05.08 at 23:00:15 »

nja... Kanskje på trening, fordi folk får ett lite sjokk.. men kommer det noen som virkelig skal ta deg, vil nok de fleste bite tenna sammen og fortsette

Er du rein eller?
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #29 on: 02.05.08 at 23:15:08 »

Er du rein eller?

Kanskje motstanderen ikke er. bleh

Jeg har sett personer i amfetaminrus, og de lar seg ikke stoppe fullt så lett.  ohmy

Pages: 1 [2] 3 4 5  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet « previous next »
Jump to:  

Social sharing