Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.10.18 at 15:28:46

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4 5  All Go Down Print

Selvforsvar og høye spark mot hodet

Ken-Thomas Kvæl
Gammel ørn

« Reply #30 on: 02.05.08 at 23:26:53 »

Personlig mening:

Høye spark tar lang tid å lære og har ingen plass i rask og hensiktsmessig opplæring i praktisk og realistisk selvforsvarstrening.

Likevel ser jeg helt klart muligheten til å bruke disse sparkene dersom man ser åpninger for dem og har den nødvendige treningen for det (mange lange år med seriøs trening)

Høye spark undervises ikke i CKM men fra TK-D har jeg trent disse ganske mye og opplever i enkelte scanariotreningssituasjoner at folk totalt åpner seg for disse teknikkene og det har jeg utnyttet noen få ganger av "forskningshensyn" og for å gjøre mine elever oppmerksom på at det faktisk kan komme høye spark slik at de er forberedt på dem.

Selv om jeg stort sett har truffet rent i hodet de få gangene jeg har valgt å bruke slike spark så må jeg si at det er såpass sjeldent at dette er et trygt alternativ at det i mine øyne rett og slett ikke er verdt treningen som trengs dersom man er ute etter kun funksjonibelt og raskt innlærbart selvforsvarstrening og at man dersom man likevel velger å trene det av personige preferanser eller tradisjonell stilartstilhørighet bør være svært kritisk til når man benytter seg av det. Høye spark er svært sjeldent den beste løsningen og selv da kun dersom du har den nødvendige treningen til det og situasjonen tillater det.

Ken-Thomas Kvæl
Pro-Defense
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #31 on: 02.05.08 at 23:54:18 »

Enig med Dan T. Og må bare skyte inn at det høye sparket er noe jeg KUN bruker til sparring og lek.

sabumnim
Veteran

« Reply #32 on: 03.05.08 at 00:01:14 »

Jeg har trent TKD i over 20 år nå, og jeg har elever som har trent nesten like lenge... Men jeg sier og mener; BRUK ALDRI SPARK OVER MAGEHØYDE I SELVFORSVAR!!

Jeg synes det er bedre å si "aldri bruk det" en å si at hvis sånn og sånn, i den eller den situasjon KAN du bruke det.. Da synes jeg vi allerede har ødelagt meningen med trening opp i mot det vi kaller "realistisk" selvforsvartrening.

Jeg synes innen TKD at det er viktig å lage ett skille mellom basistrening (i en overgang fra basisteknikker og bruk av disse teknikkene i "selvforsvar" (som fortsatt er basistrening)), og det å lære bort det som er fornuftig i en "faktisk selvforsvarssituasjon". smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Ken-Thomas Kvæl
Gammel ørn

« Reply #33 on: 03.05.08 at 00:12:52 »

Jeg vil bare så det er helt klinkende klart presisere at jeg heller aldri underviser dette som et selvforsvarsalternativ.

Ken-Thomas Kvæl
Pro-Defense
Abrakadabra
*
Veteran

« Reply #34 on: 03.05.08 at 00:20:10 »

Vel, det er et overraskende spark. Og et av mine beste spark er høyre rundspark mot hodet. Og jeg treffer hele tiden med det under sparring eller lekeslossing med kompiser. Men jeg tror nepe jeg ville ha brukt det i selvforsvar. uansett hvor god man er på høye spark, så vil et ballespark eller saftig thaispark mot låret, være enda enklere å treffe med

1. ett saftig thaispark klarer ikke å stoppe noen. Det gjør vondt, thats it.  Det finnes veldig få som går ned på ett eneste low-kick. Jeg ville aldri lowkicka en rusa jævel som kommer for å ta meg. Da finnes det andre ting som er mer effektive
2. Det er ikke alltid ballene er like lette å treffe.  Veldig mange som er ute etter bråk, har i bakhodet at de skal beskytte ballene.
3. En ulempe med å sparke lavt, er at det er lett å ødlegge foten. Skal man gå hardt eller baller eller lår, hender det at man bommer, og treffer f.eks kneet med vrista, noe som ofte hender, og når man er i en stressa situasjon, er det enda lettere å bumme. Da er det ikke så lett å løpe etter dette. Hodet derimot, er det umulig å skade seg på, når man sparker mot motstanderen. Jeg synes ikke at man bør fokusere så mye på spark i en selvforsvarssituasjon.

Treffer man feil med foten= man kan ikke løpe
Treffer man feil med en hånd= man kan løpe
Oh well. Jeg har brukt det flere ganger med stort hell så jeg vet ikke helt med med ekspertisen din.
De fleste som får et saftig thaispark i låret går rett ned. Du kan sammenligne de som mottar det med et tre som bli kuttet ned, måten de går ned på er nesten litt komisk. Det er ganske forskjellig fra trening der folk er trent til å blokke sparkene og er klar over at de vil komme i løpet av sparringen. Vanlige folk prøver å blokke med armen og beveger ikke foten. Hvis man ikke "gølver" de med sparket så gir det deg ofte en motstander som er ganske ute av balanse.

Samtidig så har det den fordelen av at det tar den lysten de har til å sloss ut av dem. Dette både pga at det godt plassert thaispark er veldig ubehagelig samt at de ikke taper ansikt på samme måte som et slag i ansiket gjør. Thaispark er veldig enkelt å lære, det har høy treffprosent og kommer overraskende på folk samtidig som det er effektivt.

Det jeg ikke liker med ballespark er at det har en lei tedens til å eksalere situasjonen, du bruker en feig metode på å ta noen og du drar det hele til et nytt nivå. Terskelen for at de vil svare med noe verre blir lavere.

phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #35 on: 03.05.08 at 10:47:30 »

I klubben hvor jeg trener (og hvor Torbjørn trente før Cool) øver vi mye på høye spark av diverse årsaker, som jeg ikke skal ta for meg nå. Men i alle di åra jeg har trent tkd har jeg aldri hørt, verken masteren eller instruktører, si at man skal bruke høye spark i selvforsvar. Ganske logisk egentlig, som det allerede har blitt sagt her, blir det litt vanskelig med klær som ikke tillater det, glatt underlag, ingen oppvarming (adrenalin hjelper kanskje litt men men...) osv...

Men, når bruker man hodespark i selvforsvar?! Når i selvforsvaret?
- når noen holder deg, blir det ikke litt vanskelig...?
- når noen truer deg med kniv, er det så lurt da...?
- når du befinner deg i riktig avstand, men er du sikker på at du er trua på livet (du er jo ikke blitt angrepet enda)...?

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Kaptein Potetmos
Veteran

« Reply #36 on: 03.05.08 at 12:43:56 »

nja... Kanskje på trening, fordi folk får ett lite sjokk.. men kommer det noen som virkelig skal ta deg, vil nok de fleste bite tenna sammen og fortsette

Er du rein eller?

Kanskje motstanderen ikke er. bleh

Jeg har sett personer i amfetaminrus, og de lar seg ikke stoppe fullt så lett.  ohmy

Vær så snill og ikke gå dit.
Den eneste grunnen jeg kan se for meg folk ha trøbbel med folk i amfetaminrus er om du er en hallik, politi, dørvakt eller hore.

Politiet og dørvakter har sine metoder (som gjerne innebærer å ha antall på sin side) og de to andre alternativene håper jeg ikke poster så ofte på forumet her.

What it's hjelper oss lite her. HVA OM DU SPARKER HAN I BEINET OG HAN HAR EN PISTOL LOL!?
BarteSam
Forumavhengig

« Reply #37 on: 03.05.08 at 13:08:57 »

Uten at jeg er noen ekspert på dette, så har jeg allikevel noen innvendinger her.
1. ett saftig thaispark klarer ikke å stoppe noen. Det gjør vondt, thats it.  Det finnes veldig få som går ned på ett eneste low-kick. Jeg ville aldri lowkicka en rusa jævel som kommer for å ta meg.
Nei, de går ikke nødvendigvis ned. Men de stopper opp, og tenker seg grundig om før de evt "går videre". Og det er kanskje det viktigste i en selvforsvarssituasjon. ingen blir skadet. Problem løst.

Da finnes det andre ting som er mer effektive.

Det gjør det nok, Men spark mot hodet er neppe mer effektivt

2. Det er ikke alltid ballene er like lette å treffe.  Veldig mange som er ute etter bråk, har i bakhodet at de skal beskytte ballene.

Hvordan da? Med susp? Går folk på byen med susp? Og uansett vil man kjenne det bra om man får ett spark i nøttene med susp.

3. En ulempe med å sparke lavt, er at det er lett å ødlegge foten. Skal man gå hardt eller baller eller lår, hender det at man bommer, og treffer f.eks kneet med vrista, noe som ofte hender, og når man er i en stressa situasjon, er det enda lettere å bumme. Da er det ikke så lett å løpe etter dette. Hodet derimot, er det umulig å skade seg på, når man sparker mot motstanderen. Jeg synes ikke at man bør fokusere så mye på spark i en selvforsvarssituasjon.

Hey! Noen sjanser må man faktisk ta. Og kanskje spesielt i en selvforsvarssituasjon. Og jeg tror sjansen for å bomme så grovt på ballene eller låret at man skader seg selv, er nærmest ikke-eksisterende. Det er vel langt mer sannsynlig at man mister balansen, at motstander får tak i beinet, at man sklir på ett bananskall osv. osv.

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
phariid
Gammel ørn

« Reply #38 on: 03.05.08 at 14:30:46 »

Det blir litt feil å tenke på hva som er best for motstanderene og hvilket spark man helst burde bruke. Hver situasjon er forskjellig og noen ganger kan det være helt feil å gå etter en spesifikk teknikk. Når det er sagt så påstår jeg at hvis man først er kommet til det steget at du bli angrepet så  er situasjonen alvorlig og du burde ikke tenke i så stor grad på hva som skjer med han hvis du gjør den og den teknikken. Gjør du det vil det kunne hemme deg i selve situasjonen.

Det blir litt feil å tenke på denne måten også mener jeg. Man må faktisk ta hensyn til motsanderen (liker egentlig ikke å bruke ordet 'motstander', tenker mer på kamp da...), kanskje ikke akkurat under selve angrepet, men man må ha filosofert på det i forkant, skille mellom aggressortypene osv. Som lærer vil det ikke se bra ut om jeg kliner til med et rundspark mot kjeven til en aggressiv elev (har vært en del elever som har angrepet lærere der jeg jobber, har aldri opplevd det sjøl, sikkert pga at alle vet jeg driver med tkd hehe ph34r)... og det er ikke akkurat mangel på lave personer på en ungdomskole...

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #39 on: 03.05.08 at 14:35:16 »

Hvis det er snakk om lærere og elever, så anbefaler jeg SW mye sterkere!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
phariid
Gammel ørn

« Reply #40 on: 03.05.08 at 14:55:41 »

Har Kampforum en post der forkortelsene forklares...?

WTF Taekwondo
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #41 on: 03.05.08 at 14:58:25 »

Har Kampforum en post der forkortelsene forklares...?
Ja. Skal finne linken senere... beklager smile

SW betyr Submission Wrestling, som i praksis er bryting med låsegrep. Om man er lærer, ungdomsarbeider, sosialarb, så anbefaler jeg SW som en konflikthåndtering. Dette er fordi da bruker man ikke slag/spark og annen stump vold til å løse konflikten.

Men dette er veldig avhengig av nivået på konflikten...

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #42 on: 03.05.08 at 17:08:41 »

Vær så snill og ikke gå dit.

Hvorfor ikke?

Den eneste grunnen jeg kan se for meg folk ha trøbbel med folk i amfetaminrus er om du er en hallik, politi, dørvakt eller hore.

Jeg har ikke for vane å vanke i narkomiljøer, men jeg har støtt på en og annen på vei hjem fra fest eller på vei hjem fra byen.

What it's hjelper oss lite her. HVA OM DU SPARKER HAN I BEINET OG HAN HAR EN PISTOL LOL!?

Du har misforstått hele poenget mitt med posten.

Du begynte å trolle med Xemx, men jeg har en tilsvarende personlig erfaring angående lowkicks. Å tro at et enkelt lowkick utelukkende vil avskrekke en motstander fra å angripe deg om han virkelig vil ta deg, er rett og slett naivt.

Om "overfallsmannen" bare er ute etter å bråke med den første og beste, så vil et godt og hardt lowkick sannsynligvis få han til å tenke seg om (og velge ut noen andre), men dersom vedkommende har siktet seg inn på deg (av en eller annen grunn), så er det nok ikke fullt så lett.

Jeg prøver ikke, med dette innlegget, å forfekte høye spark (les: hvilken-som-helst-teknikk) på noen som helst måte, men det er for det første hva som funker for deg (og ikke andre forumlesere) som funker skikkelig, og for det andre så gjennomgår folk det utroligste for å få gjennomført noe de virkelig vil.

Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #43 on: 03.05.08 at 18:42:19 »

SW betyr Submission Wrestling, som i praksis er bryting med låsegrep.

I praksis tilsvarer det vel stort sett no-gi brasiliansk jiu jitsu. (Selv om folk fra andre bakkekampstiler av og til deltar på SW-stevner.)

Arte suave.
Abrakadabra
*
Veteran

« Reply #44 on: 03.05.08 at 18:48:58 »

Det blir litt feil å tenke på hva som er best for motstanderene og hvilket spark man helst burde bruke. Hver situasjon er forskjellig og noen ganger kan det være helt feil å gå etter en spesifikk teknikk. Når det er sagt så påstår jeg at hvis man først er kommet til det steget at du bli angrepet så  er situasjonen alvorlig og du burde ikke tenke i så stor grad på hva som skjer med han hvis du gjør den og den teknikken. Gjør du det vil det kunne hemme deg i selve situasjonen.

Det blir litt feil å tenke på denne måten også mener jeg. Man må faktisk ta hensyn til motsanderen (liker egentlig ikke å bruke ordet 'motstander', tenker mer på kamp da...), kanskje ikke akkurat under selve angrepet, men man må ha filosofert på det i forkant, skille mellom aggressortypene osv. Som lærer vil det ikke se bra ut om jeg kliner til med et rundspark mot kjeven til en aggressiv elev (har vært en del elever som har angrepet lærere der jeg jobber, har aldri opplevd det sjøl, sikkert pga at alle vet jeg driver med tkd hehe ph34r)... og det er ikke akkurat mangel på lave personer på en ungdomskole...
Selvfølgelig,man er da ikke helt psycko...her snakker jeg en person som kan gjøre en betydelig skade på deg.

Er enig i det Dan T sa samtidig som jeg vil legge til dørvakt...Der har jeg kun brukt teknikker som jeg har lært fra SW og ingen fra standup stilartene.
Pages: 1 2 [3] 4 5  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet « previous next »
Jump to:  

Social sharing