Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.01.18 at 18:28:35

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [4] 5  All Go Down Print

Selvforsvar og høye spark mot hodet

T-bone
Gammel ørn

« Reply #45 on: 03.05.08 at 20:16:45 »

Mitt mantra er: ALT er situasjonsbetinget. Det er så mange variabler som kan spille inn at det er en umulig diskusjon.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #46 on: 03.05.08 at 20:24:03 »

Mitt mantra er: ALT er situasjonsbetinget. Det er så mange variabler som kan spille inn at det er en umulig diskusjon.
Jeg er uenig i mantra'n din. Det finnes nok paralleller til å lage statistikk, og sannsynlighet. Dermed er det rom for debatt, råd, eksperimentering og feiling!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #47 on: 04.05.08 at 17:21:51 »

Det er mange variabler ja, helt klart. Og samtidig så finner man høyprosentsteknikker og lavprosentsteknikker. Trener man realistisk selvforsvar bør hovedvekten ligge på førstnevnte, enkelt og greit. Ingen ting i veien for å trene på resten av røkla også, men i mindre grad, og mer for moro skyld og for kroppsbeherskelsens del enn for selvforsvarets del.

CDS
Forumavhengig

« Reply #48 on: 04.05.08 at 18:22:52 »

Har litt sansen for de 4 faktorene som bestemmer hvordan Amok! velger hvordan og hva de trener: Congruency, Prioritization, Functionalization og Completeness i den rekkefølgen. Hvert punkt har selvsagt sine underpunkt, men hovedideen burde være klar.

"Var du aldri redd?"
"Nei, jeg kommer fra Rjukan, vet du"
Gunnar "Kjakan" Sønsteby
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #49 on: 29.07.10 at 03:55:46 »

Ja altså, det kommer helt an på hvordan man trener seg opp og hvordan situasjonen er. Jeg har erfaring med at høye roundhouse kan sitte like bra som lowkick i et selvforsvar situasjon. men alt er avhengig av hvordan du legger opp det. Hvis du starter med en høy roundhouse så vil personen seff løfe opp armene for å beskytte automaisk og kanskje får tak i beinet ditt. Men starter du med jabcross, albu, og legger til høy roundhouse når det blir perfekt avstand så går det helt perfekt.

Never destroy anything if it don't serve something bigger. But if  you do it, make sure there is nothing more of it.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #50 on: 29.07.10 at 08:48:20 »

Har litt sansen for de 4 faktorene som bestemmer hvordan Amok! velger hvordan og hva de trener: Congruency, Prioritization, Functionalization og Completeness i den rekkefølgen. Hvert punkt har selvsagt sine underpunkt, men hovedideen burde være klar.

Gikk glipp av denne... Med congruency regner jeg med du mener at det bør passe inn i det rammeverket man jobber innenfor, eller noe i den duren? Hva legges i prioritization? Prioritering av angrepstyper? Uansett en god liste, selv om jeg ikke er helt 100% sikker på om jeg er enig i rekkefølgen Wink

Mannen uten x
Veteran

« Reply #51 on: 01.08.10 at 16:40:41 »

Ja altså, det kommer helt an på hvordan man trener seg opp og hvordan situasjonen er. Jeg har erfaring med at høye roundhouse kan sitte like bra som lowkick i et selvforsvar situasjon. men alt er avhengig av hvordan du legger opp det. Hvis du starter med en høy roundhouse så vil personen seff løfe opp armene for å beskytte automaisk og kanskje får tak i beinet ditt. Men starter du med jabcross, albu, og legger til høy roundhouse når det blir perfekt avstand så går det helt perfekt.

Høyt spark etter en albue? da er man slangemenneske

Mr. sexy!
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #52 on: 02.08.10 at 04:02:07 »

Høyt spark etter en albue? da er man slangemenneske

Hvis du ikke kan bruke føttene og hånda til å komme i riktig guard i forhold til sparken da råder jeg å trene litt mer på det.

sjekk noen av de knockoutene. Det er fult mulig. Man må bare trene på det lenge nok.

Never destroy anything if it don't serve something bigger. But if  you do it, make sure there is nothing more of it.
Hwardo Kwan member
Gjenganger

« Reply #53 on: 02.08.10 at 04:10:31 »

At du liksom bruker hånda til et lite push, eller tar et steg tilbake mens du sparker...whatever som får leggen din til å sitte på ansiktet hans. Men å bare komme med en høyspar etter en albu uten å gjøre noe annet ville jo ikke gått. Man måtte ha vært beinløs:P hahah

Mannen uten x
Veteran

« Reply #54 on: 02.08.10 at 05:57:53 »

Nå synes jeg ikke å bruke en kyoshin video som arguemt er holdbart. De trener på å sparke fra en helt urealistisk distanse (siden de ikke har slag mot annsiktet). Se heller på noen Thai-kamper, hvordan de setteropp høyespark Wink. Jeg har enda tilgode å se noen gjøre det med en albue.

Mr. sexy!
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #55 on: 02.08.10 at 12:55:34 »

Hvorfor er en kyokushin-teknikk et dårlig argument, mens en muay thai teknikk er et fasitsvar (i din verden)?

Ingen av de to stilene er noe bra valg for en komplett selvforsvarløsning uansett. Dessuten så lærte jeg forresten en teknikk sist jeg var i thailand, der man tar et høyt spark eller kroppspark etter en albue fra clinch.

Mannen uten x
Veteran

« Reply #56 on: 14.08.10 at 00:04:58 »

Hvorfor er en kyokushin-teknikk et dårlig argument, mens en muay thai teknikk er et fasitsvar (i din verden)?

Ingen av de to stilene er noe bra valg for en komplett selvforsvarløsning uansett. Dessuten så lærte jeg forresten en teknikk sist jeg var i thailand, der man tar et høyt spark eller kroppspark etter en albue fra clinch.

Fordi som jeg skrev; Kyoshing utøvere står helt intill hverandre, siden de ikke har med slag mot annsiktet! Muay thai er tilnærmet en reel slosskamp, når det kommer til avstand (siden de fleste teknikker er tilatt). Jeg sier ikke at Muay Thai er komplett, for det er det ikke, men avstanden er ihvertfall relativt identisk. Det er mye mye mye som MT ikke har, men siden de har slag mot hele kroppen, spark over alt albuer og knær, dekker MT de fleste distanser (når det kommer til avstand).
I kyoshin slår man ikke mot annsiktet, noe som gjør at gamet er helt forskjellig! Make sense?

Jeg har lært mange teknikker jeg også Frode, men noen er mer anvendbare enn andre. Jeg har som sagt fremdeles tilgode å se noen kaste en "albue-highkick kombo" i en kamp. Skal man kaste en albue, står man mer eller mindre på en halv-arms avstand. Man må være veldig veldig myk og teknisk dyktig for å kunne lande et highkick herifra. De fleste høyespark som kommer etter en albue er:
1. man treffer på albuen, motstander går bakover og man følger etter med et highkick.
2. motstander rygger, og man følger etter med et highkick.

Begge disse situasjonene er ikke resultatet av en "albue-highkick"-kobo. De er resultatet av en albue. Man kaster en albue, så ser hva motstander gjør, så evt. følger opp med et highkick. Men det er ikke sånn at man kan "planlegge" den komboen, på samme måte som man kan planlegge en venstre-høyre kombo.

http://www.youtube.com/watch?v=NY-vbAZX-Lc&feature=related
Hvis man ser på dette klippet; det som er en "trygg avstand" i kyoshin, altså helt intill hverandre, er livsfarlig om man konverterer det til en reel situasjon, med slag mot annsiktet!

Mr. sexy!
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #57 on: 20.10.10 at 13:08:01 »

Det som er litt komisk er at trådstarter ikke har gitt en eneste respons tilbake på det dere har skrevet.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #58 on: 20.10.10 at 13:21:27 »

2008....

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Omnislash
Forumavhengig

« Reply #59 on: 20.10.10 at 13:22:28 »

2008....
Ja, han burde vel ha rukket å svare på 2 år?  bleh
Pages: 1 2 3 [4] 5  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Selvforsvar og høye spark mot hodet « previous next »
Jump to:  

Social sharing