Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 08:03:23

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Stolt av å være mudoutøver! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [All] Go Down Print

Stolt av å være mudoutøver!

phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« on: 08.05.08 at 11:02:34 »

Etter å ha sett episoden om den kompromissløse nærkampstilen krav maga på Fight Quest, er jeg blitt et lykkeligere menneske.
Følgende punkter om km-aktiviteter synes jeg som mudoutøver er meget interessante:

1. Matter ble benyttet
2. Trening med bare føtter ble observert
3. De brukte en slags WTF-taekwondodrakt (i negative farger…)
4. De brukte beskyttelse:
     a. susp
     b. tannbeskytter
     c. hjelm
     d. hansker
     e. leggbskyttere
     f. knebeskyttere
     g. WTF-vest blink (ble så stolt da jeg så det, det må jeg få lov til å si ess' Cool)
5. De hadde et slags skrik
6. De hadde teknikkutførelse i lufta
7. Det ble utført et WTF-konkurranselignende skyvespark på brystet mot knivangrep! Så dette er bra likevel?!
8. Veldig lite slag mot hodet (trodde virkelig at det skulle bli mye av det…)
9. Det ble utført sidespark med strakt ben som selvforsvarsteknikk!? Bruker det selv, men kun for å trene fysiske egenskaper...
10. Sidespark mot brystet: er bruk av slike teknikker mot denne type mål realistiske… confused_1
11. Kniv- og stokktreninga: det gleder meg å se at det ligner fælt på det jeg har trent i hapkido smile
12. En typisk WTF-kombinasjon ble benyttet: dobbelt skråttspark + hoppende bakspark (ble veldig stolt ess', har ikke ord...)
13. Doug gikk en kampkunstaktig kamp (så her også har man litt regler og kunst...?)
14. Følgende tøffe og kule instruktørkommentar om krav maga likte jeg veldig godt:
       ”Dette er ikke thaiboksing, MMA eller jiu jitsu, dette er virkeligheten mad” (taekwondo ble ikke nevnt, tolker det på en positiv måte jeg bleh)

Var det forresten fullkontakt? Hva menes egentlig med fullkontakt?

Etterord...
Etter mange års mobbing fra de andre nærkampstilene, uttalige timer hos mudopsykologer, daglig misbruk av mudopiller, lange besøk på mudobarer (der jeg drakk meg møkkings på mudøl) og et par mislykka mudoselvmord, er jeg igjen blitt glad i mudoaktiviteter takket være denne episoden! Taekwondo og hapkido er ikke så verst likevel! Jeg er så lykkelig...  weeping nei, vær så snill... ikke film meg mer... slå av kamera...

... noen minutter senere...

Nå skal jeg begynne å trene igjen boxing Sola skinner og jeg er så glad… clown2

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #1 on: 08.05.08 at 11:05:02 »

Ja, verden er ikke stor... smile

Sauron
Gammel ørn

Selv en vei på tusen mil begynner med ett skritt..
« Reply #2 on: 08.05.08 at 11:22:04 »

Hvis målet var å få seriøse kommentarer på denne så burde du ha postet det i Krav Maga seksjonen i og med at det er lite sannsynlig at Krav Maga folkene er så særlig ofte her inne...

3. Dan Shorin Ryu
6. Kyu Kyokushinkai
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #3 on: 08.05.08 at 11:40:20 »

Seriøse kommentarer har vel vært litt fraværende i den diskusjonen phariid viser til mellom linjene, i hvert fall de siste ti årene, dette er vel mer en intern pep-talk for oss mudomisbrukere  happy...

Ad pkt. 10, mental note til meg selv: Huske på å få master Shahram til å demonstrere sidespark mot bryst som selvforsvar, med phariid som "frivillig"  Grin
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #4 on: 08.05.08 at 13:35:19 »

8. Veldig lite slag mot hodet (trodde virkelig at det skulle bli mye av det…)

Jeg skal absolutt ikke pårope meg en noen som helst form for ekspertise nå, men jeg tror dette med slag (med knyttet neve) mot hodet i en "real life"-situasjon er en smule overvurdert.

For all del, det er sikkert effektivt nok, men jeg synser litt angående det velkjente bokserbruddet (eller hva det heter).

phariid
Gammel ørn

« Reply #5 on: 08.05.08 at 16:23:43 »

Ja, verden er ikke stor... smile
Ett av poengene mine... Cool

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #6 on: 08.05.08 at 16:29:03 »

Har ingen peiling på hva du prøver å si her egentlig, at KM og TKD er likt pga utstyret benyttet i en episode av FQ?

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #7 on: 08.05.08 at 16:44:29 »

Har ingen peiling på hva du prøver å si her egentlig, at KM og TKD er likt pga utstyret benyttet i en episode av FQ?

Jeg tror ikke det er meningen at det skal bli sagt så mye; det er bare en ytring alá: "Jeg trener en form for mudo, og jeg er glad for det."  smile

phariid
Gammel ørn

« Reply #8 on: 08.05.08 at 18:42:00 »

Hvis målet var å få seriøse kommentarer på denne så burde du ha postet det i Krav Maga seksjonen i og med at det er lite sannsynlig at Krav Maga folkene er så særlig ofte her inne...
Dette begynte med at jeg leste noe i tråden 'Muay Thai som selvforsvar? Hvilken stilart passer best for meg?'. Der ble det oppfordret til å se på episoden om krav maga på Fight Quest. Så tenkte å poste det der, men det har jo ikke så mye med thaiboksing å gjøre. Tenkte videre å poste det i Krav Maga, men fokus er egentlig ikke rettet mot krav maga, men heller mot mudo, derfor har jeg postet det her.

WTF Taekwondo
phariid
Gammel ørn

« Reply #9 on: 08.05.08 at 19:02:23 »

Ad pkt. 10, mental note til meg selv: Huske på å få master Shahram til å demonstrere sidespark mot bryst som selvforsvar, med phariid som "frivillig"  Grin
Jeg har fått nok bank av master Shahram, så jeg takker nei, men setter pris på at du tenker på meg altså biggrin Husker godt da vi filmet hapkidoteknikker hvor jeg ble slengt på det harde tregulvet (i 1. etasje på Idrettsbygget), vet ikke hvor mange ganger, men jeg ble ganske ødelagt da vi var ferdige (husker også at jeg fikk et varm håndtrykk av master Shahram og en "... takk for at du stilte opp..."  crutch). Dette burde du huske, for det var du som sto bak kameraet og koste deg med å fokusere, zoome og utprøve dine filmkunstner mad... ja ja, skal nok filme deg en vakker dag jeg også muahaha

WTF Taekwondo
Mannen uten x
Veteran

« Reply #10 on: 08.05.08 at 20:23:16 »

Så grunnen til at du liker mudo, er at du mener det er ett bra selvforsvar?

Mr. sexy!
koriac
« Reply #11 on: 08.05.08 at 21:25:26 »

Det er bra folk er stolte av hva de utøver, det er vel litt hva det hele handler om smile Selv trener jeg ikke mudo, men jeg kjenner noen veldig gode utøvere som trener/har trent det.
gasman
« Reply #12 on: 09.05.08 at 01:11:52 »

Hehe ett problem i våre kretser er jo at det stadig dukker opp noen som påstår å ha funnet opp kruttet på nytt Tongue Roll Eyes

Bra post!
Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #13 on: 09.05.08 at 07:42:45 »

Hei..
Har hørt en del om mudo, bla bla.. kan noen forklare litt mere hva det går ut på?

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #14 on: 09.05.08 at 08:07:05 »

Dette burde du huske, for det var du som sto bak kameraet og koste deg med å fokusere, zoome og utprøve dine filmkunstner
Husker det ja hehe. Tror ikke det er så mange som har sett de videoene, var egentlig meningen at de skulle kopieres og brukes som pensumhjelp, men det ble aldri noe av...

Quote from: Leif T. Røbekk
kan noen forklare litt mere hva det går ut på?
Det er jo bare en sekkebetegnelse på koreansk kampsport/kunst/etc som tilsvarer "budo" på japansk... Altså "stridens vei", uten at jeg skal påberope meg å være oversettelsesekspert fra hverken japansk eller koreansk. Hva det i praksis går ut på er 100% avhengig av hvem som er instruktøren din.
« Last Edit: 09.05.08 at 08:09:23 by Torbjørn K » Logged
Leif T. Røbekk
*
Veteran

« Reply #15 on: 09.05.08 at 13:36:47 »

Dette burde du huske, for det var du som sto bak kameraet og koste deg med å fokusere, zoome og utprøve dine filmkunstner
Husker det ja hehe. Tror ikke det er så mange som har sett de videoene, var egentlig meningen at de skulle kopieres og brukes som pensumhjelp, men det ble aldri noe av...

Quote from: Leif T. Røbekk
kan noen forklare litt mere hva det går ut på?
Det er jo bare en sekkebetegnelse på koreansk kampsport/kunst/etc som tilsvarer "budo" på japansk... Altså "stridens vei", uten at jeg skal påberope meg å være oversettelsesekspert fra hverken japansk eller koreansk. Hva det i praksis går ut på er 100% avhengig av hvem som er instruktøren din.

..oki, takker

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Yuan
Gammel ørn

« Reply #16 on: 15.05.08 at 19:06:54 »

Hei..
Har hørt en del om mudo, bla bla.. kan noen forklare litt mere hva det går ut på?

Mudo-metoden

15.08.2005 .

Hva er Mudo-metoden?
Evaluering
Gradering
Beltesystemet i Mudo Instituttet

Se også under "Medlemsinfo" for informasjon om Mudo, taekwondo, pensumoversikter etc.

Hva er Mudo-metoden?
Mudo-metoden er rett og slett vår måte å lære bort tradisjonell Taekwondo på. Det er et unikt pedagogisk treningsprogram, utviklet for å møte hver enkelt elev sitt behov. Mudo-metoden er progresjonsbasert og introduserer ferdigheter og kunnskap i faser.

Som et symbol på filosofien bak Mudo-metoden, benytter vi en motsatt pyramide som er inndelt i tre faser. I fase en, hvor eleven er nybegynner, er det lagt vekt på enkle og grovmotoriske bevegelser som gir eleven umiddelbare resultater og mestringsfølelse, og som dermed bygger opp elevens selvtillit og motivasjon for å takle en gradvis økning i krav og vanskelighetsgrad i fase to og tre. Selvtillit bygges opp av flere små, positive resultater. Dette er et av de aller viktigste prinsippene bak Mudo-metoden.

Mudo-metoden er utviklet og sammensatt av mange års erfaring, i samarbeid med flere av Norges mest erfarne Taekwondo og selvforsvarsinstruktører. Bakgrunnen er at Mudo Instituttet ønsker et treningspensum som ivaretar Taekwondos grunnleggende verdier, samtidig som det benytter effektive treningsmetoder, og moderne treningspedagogikk. Målsettingen er at gjennom Mudo-metoden, skal både barn, ungdom og voksne lykkes i å utvikle sitt fysiske og mentale potensiale, og overføre dette til sitt daglige liv i hjemmet, på skolen eller på jobben.

I Mudo Instituttet fokuserer vi på følgende seks grunnleggende verdier:

Respekt
Disiplin
Fokus
Selvtillit
Samarbeid
Ledersskap

Evaluering
I Mudo-metoden er hver enkelt grad inndelt i tre treningsemner. Disse er: Teknikk, selvforsvar og sparring.

I Mudo-metoden er hver enkelt grad inndelt i tre treningsemner. Disse er: Teknikk, selvforsvar og sparring. Hver uke er det satt av en fast treningstime på timeplanen til evaluering. Her får du tilbakemelding og utdelt en sort evalueringsstripe på beltet, dersom instruktøren syntes ditt nivå er tilfredsstillende. Stripene må tas i rekkefølge. Først teknikkstripen, deretter selvforsvarsstripen og til slutt sparringsstripen. Når du har mottatt alle tre evalueringsstriper, har du mulighet til å delta på en gradering.

Du bestemmer selv når du ønsker å evaluere deg. I begynnelsen kan en god målsetting være en gang pr. måned, mens når du kommer høyere opp i beltegradene må de fleste regne litt lengre tid mellom hver evaluering.

1. Stripe
 2. Stripe
 3. Stripe

Teknik

Kampstilling

Blokkeringer

Slag

Spark

Mønster
 Selvforsvar

Praktiske selvforsvarsteknikker

Applikasjoner til poomser
 Sparring

Step

Angrepsteknikker

Kontringsteknikker

Fri sparring

Gradering
Graderingssystemet i Mudo Instituttet er basert på 10 grader frem til sort belte. Disse gradene kaller vi for ”cup”. Når man er nybegynner starter man alltid med hvitt belte 10. cup. For hver gang elevene graderer seg til en ny grad får man en lavere ”cup”. 

Når du er i fase 1 og har hvitt belte eller gult belte, foregår graderingen i en vanlig treningsklasse med din instruktør. Når du har mottatt alle tre evalueringsstriper (teknikk, selvforsvar og sparring) på belte, vil instruktøren tildele deg din nye grad når du er klar og har fortjent den.

Fra fase to og oppover, gjennomføres alle graderinger på bestemte datoer 3-4 ganger årlig. Disse annonseres i vår halvårlige terminliste som du finner i instituttet, og på våre internettsider. I tillegg kommer det ut egne påmeldingsskjemaer i god tid før gradering. Dersom du har oppfylt kravene som er fastsatt i pensumlistene, har du rett til å melde deg på.

En slik gradering foretas av en eller flere sensorer, du fremviser ditt pensum sammen med en gruppe på 4, 6 eller 8 personer og publikum er velkommen til å se på. 

I Mudo Instituttet har barn på junior-gruppene egne barnebelter. Dette vises ved at det går en hvit stripe gjennom hele belte uansett farge. 

Beltesystemet er som følger:

Hvitt                10 cup
Gult                 8 cup
Gult                 7 cup (grønn stripe)
Grønt               6 cup
Grønt               5 cup (blå stripe)
Blått                 4 cup
Blått                 3 cup (rød stripe)
Rødt                 2 cup
Rødt                 1 cup (sort stripe)
Sort                  1 dan
Sort                  2 dan
Sort                  3 dan

Du kan også lese mer om belter og grader her.

phariid
Gammel ørn

« Reply #17 on: 15.05.08 at 19:27:21 »

Mudo-metoden

Her er det snakk om mudo, ikke Mudo Wink

Og jeg driver ikke med taekwondo engang:) (ok,kanskje litt på hobby basis siden guttungen går:)

Kanskje derfor du misforstod smile

WTF Taekwondo
Yuan
Gammel ørn

« Reply #18 on: 15.05.08 at 20:53:22 »

Mudo-metoden

Her er det snakk om mudo, ikke Mudo Wink

Og jeg driver ikke med taekwondo engang:) (ok,kanskje litt på hobby basis siden guttungen går:)

Kanskje derfor du misforstod smile

Nja,han sa han hadde hørt om mudo blabla:)
Så det kan jo omfatte dette og i tillegg til Mudo som et begrep:)
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #19 on: 16.05.08 at 07:18:12 »

Bare for å ha sagt det, så var det bare et lite element av KM du så. Vi sparrer ALDRI på den måten der du ikke har lov å slå i hodet. KM er mye mer orientert mot også hodeslag. Og vi bruker ALDRI de tkd vestene.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Leif T. Røbekk
*
Veteran

« Reply #20 on: 16.05.08 at 07:32:55 »

Oki...ser hva der er nå :-)

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #21 on: 16.05.08 at 07:37:44 »

Bare for å ha sagt det, så var det bare et lite element av KM du så. Vi sparrer ALDRI på den måten der du ikke har lov å slå i hodet. KM er mye mer orientert mot også hodeslag. Og vi bruker ALDRI de tkd vestene.
Litt morsomt å se sånne "vi gjør MYE mer enn det du ser på den videoen" -forsvar for en kampsport/kunst/whatever fra andre grupperinger enn wtf tkd smile
Sauron
Gammel ørn

Selv en vei på tusen mil begynner med ett skritt..
« Reply #22 on: 16.05.08 at 07:52:49 »

Jeg lurer fortsatt på hva poenget med tråden er. At TKD er lik Krav Maga eller noe slikt?

3. Dan Shorin Ryu
6. Kyu Kyokushinkai
phariid
Gammel ørn

« Reply #23 on: 16.05.08 at 08:33:20 »

Jeg lurer fortsatt på hva poenget med tråden er. At TKD er lik Krav Maga eller noe slikt?

Kommer kommer... Ser at jeg må bygge et solid forsvar her, så må først kontakte et par advokater, filosofer og lingvister, samt at jeg kommer til å trenge mye tid på å skrive det. Og pga eksamen blir dette litt vanskelig den nærmeste tiden... beklager, men som sagt, svaret kommer Cool
Men inntil da, kan du jo filosofere litt på det Torbjørn K nettopp skrev, han forstår hva jeg mener happy

Bruker en del humor, ikke for å være en slemming, men det er nå denne måten jeg uttrykker meg på (ikke alltid da...) clown2

WTF Taekwondo
Equalitor
*
Forummedlem

« Reply #24 on: 21.08.08 at 04:52:57 »

Litt morsomt å se sånne "vi gjør MYE mer enn det du ser på den videoen" -forsvar for en kampsport/kunst/whatever fra andre grupperinger enn wtf tkd smile
Tenkt over at det kan være sant? Også Krav Maga utvikler seg og går i andre retninger. Å dra fram beskyttelsesutstyr som sammenligning er uansett merkelig spør du meg.

What you choose to do will be thrown back at you in some way
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #25 on: 22.08.08 at 09:46:15 »

Tenkt over at det kan være sant?
Næhhhhh...nå tuller du fælt. Det KAN da ikke være sant??
Equalitor
*
Forummedlem

« Reply #26 on: 22.08.08 at 14:49:16 »

Næhhhhh...nå tuller du fælt. Det KAN da ikke være sant??

Tolket deg dithen at du ikke trodde på det Rune sa. Jeg blir overrasket om noen ærlig tolket noe annet.
Og det får være grenser for hvor likt KM og Tkd kan bli.

Ser at det er blitt skrevet en del om selvforsvar her også, av Yuan. Tar med en post Rune postet på en annet topic, og helst les det i den sammenhengen: http://kampforum.no/forum/index.php?topic=127.0

"Så jeg har ingenting i mot Taekwon-do, og har rimelig god insikt i sporten, selv om jeg IKKE har trent regelmessig. Jeg har derimot god nok kunnskap til å kunne uttale meg og selvforsvarskunskapene deres.

Taekwon-do har ikke prioritert selvforsvar (alt kan selvsagt brukes som selvforvsvar... selv en kokk kan slå en innbruttstyv i hodet med kjevlen..), og har idag ikke ett effektivs selvforsvarspensum. Det er ikke trening på overraskende angrep, dere forsvarer dere ikke fra en underlegen situasjon. Har aldri sett pensum på forvsvar mot bevepnete angrep og flere motstandere som er i nærheten av realistisk under dagens situasjoner. Og dere bruker 10-20% av tiden maks til selvforsvartrening.

Ta ikke dette feil opp. Dette er ikke ment som kritikk av Taekwon-do som system. Det er mye bra med taewkon-do og mange ting som dere gjør mye bedre en jeg kan drømme om å klare. Men vi har to forskjellige utgangspunkt. Krav Maga er selvforsvar, punktum. Taekwon-do er tradisjon, konkuranse, selvforsvar, personlig utvikling, mosjon m.m."

Jeg trener ikke en gang KM, men jeg så det nødvendig å forsvare sporten og dens realisme. God helg smile

What you choose to do will be thrown back at you in some way
phariid
Gammel ørn

« Reply #27 on: 26.04.09 at 10:07:25 »

Jeg trener ikke en gang KM, men jeg så det nødvendig å forsvare sporten og dens realisme. God helg smile
KM er ikke en sport...

WTF Taekwondo
Lasse A
Forumavhengig

Ju Jitsu is the shit
« Reply #28 on: 26.04.09 at 11:58:08 »

KM er ikke en sport...

Nå er du bare vanskelig, og det kan kalles en sport, du sammler folk og trener... det er bare ikke noe konkuranse, det er det jo heller ikke i parkour, men det er uten tvl en sport Wink (vis ikke det var ment på lik linje med burger er ikke mat)

Ju Jitsu Norge
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #29 on: 26.04.09 at 12:45:39 »

han er vanligvis vanskelig. Wink

phariid
Gammel ørn

« Reply #30 on: 26.04.09 at 12:51:48 »

Nå er du bare vanskelig, og det kan kalles en sport, du sammler folk og trener... det er bare ikke noe konkuranse, det er det jo heller ikke i parkour, men det er uten tvl en sport Wink (vis ikke det var ment på lik linje med burger er ikke mat)
Jo da, er litt vanskelig clown2 Men synes å huske at det er KM-folka som sier at de ikke driver med sport.

Fra bokmålsordboka:
sport -en (eng., av foreld *disport, gj gfr fra lat. 'moro, a dspredelse')
  1    fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-
  2    noe som er spennende, populært epleslang er en yndet s- / det gikk s- i å ha den fineste hagen en konkurrerte om

Sånn sett er KM en sport, men da må man ikke bruke ord som 'realisme', for hvis målet er å drive med realistisk selvforsvar, så passer ikke KM inn i nevnte definisjon...

WTF Taekwondo
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #31 on: 26.04.09 at 13:33:35 »

who cares. det kan fint kalles kampsport på samme måte som mange andre kampsporter det ikke konkureres i. Blir litt vel nerdete å drive å flisespikke slik IMO.

hecuba
« Reply #32 on: 27.09.09 at 19:20:59 »

Må si at dette innlegget var en hyggelig motivasjonsfaktor i min karriere som fersk kampforum-medlem og stolt mudoutøver.  happy
Ch_Omega
« Reply #33 on: 08.10.09 at 22:07:05 »

...hvis målet er å drive med realistisk selvforsvar, så passer ikke KM inn i nevnte definisjon...

Hvorfor ikke? Går det ikke ann å både være en sport/fritidsaktivitet OG trening i realistisk selvforsvar?
Sushi
*
Forummedlem

« Reply #34 on: 24.04.12 at 22:47:04 »

Er ingen selvforsvarsekspert, men noe av grunnen til at det ikke blir brukt mye slag mot hodet er vel pga. at man ikke har beskyttelse rundt hendene i en selvforsvarssituasjon.

Hvis jeg husker riktig hadde de i gamle dager i England boksekamper uten noen form for boksehansker. Resultatet ved å slå mot et ansikt eller kraniet var da at hender lettere ble brukket, og slag mot kroppen ble brukt hyppigere av den grunn enn i dag da knyttnevene er polstret.

Et sidespark mot brystet, da spesielt solar plexus er jo en fin teknikk, og om noen skulle ha en kniv eller lignende antar jeg at det er vanskeligere for angriperen å treffe vitale deler med knivbladet?
Mannen uten x
Veteran

« Reply #35 on: 20.08.12 at 23:51:15 »

Et sidespark mot brystet, da spesielt solar plexus er jo en fin teknikk, og om noen skulle ha en kniv eller lignende antar jeg at det er vanskeligere for angriperen å treffe vitale deler med knivbladet?
dude

Mr. sexy!
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #36 on: 21.08.12 at 07:21:56 »

Er ingen selvforsvarsekspert, men noe av grunnen til at det ikke blir brukt mye slag mot hodet er vel pga. at man ikke har beskyttelse rundt hendene i en selvforsvarssituasjon.

Hvis jeg husker riktig hadde de i gamle dager i England boksekamper uten noen form for boksehansker. Resultatet ved å slå mot et ansikt eller kraniet var da at hender lettere ble brukket, og slag mot kroppen ble brukt hyppigere av den grunn enn i dag da knyttnevene er polstret

http://www.youtube.com/watch?v=hfWnyDXtMTI&feature=youtube_gdata_player

bare knuckle boxing lever I høyeste grad . og det ser ikke ut som risikoen for å brekke hendene skremmer noen fra å delta . risikoen for å brekke hendene ville iallefall ikke skremt meg i en selvforsvarssituadjon :-)
Ch_Omega
« Reply #37 on: 21.08.12 at 14:33:22 »

Hvis jeg husker riktig hadde de i gamle dager i England boksekamper uten noen form for boksehansker. Resultatet ved å slå mot et ansikt eller kraniet var da at hender lettere ble brukket, og slag mot kroppen ble brukt hyppigere av den grunn enn i dag da knyttnevene er polstret

bare knuckle boxing lever I høyeste grad . og det ser ikke ut som risikoen for å brekke hendene skremmer noen fra å delta . risikoen for å brekke hendene ville iallefall ikke skremt meg i en selvforsvarssituadjon :-)

Hvordan står det til med hånda, forresten? Tongue
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #38 on: 22.08.12 at 00:13:02 »

Hvordan står det til med hånda, forresten? Tongue

den er fin:-) en stor knokkel er bedre enn mange små, bare spør mas oyama:-P
Pages: 1 2 3 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Stolt av å være mudoutøver! « previous next »
Jump to:  

Social sharing