Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.06.18 at 22:36:34

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Systema i Norge 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 7 Go Down Print

Systema i Norge

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« on: 10.05.08 at 20:25:43 »

De aller fleste med noen hundre poster her inne har sett Systema video'ene på nettet. Og hvis ikke dere har, så er det bare å sjekke youtube. Det er stabbfullt. Og meningene til folk generellt er ganske klar: WTF?

Personlig har jeg en "hands-on" innstilling, og systema skulle ikke være anderledes. Jeg ville heller få litt personlig erfaring med Systema, fra noen som mener de kan dette skikkelig. Stille opp med ett åpent sinn (empty cup), og teste før jeg lar kritikken hagle.

Jeg møtte Tønsberggruppen sent i første økt idag. Grunnet jeg hadde vært og handlet litt utstyr i Oslo. Jeg mistet sannsynligvis mye av det grunnleggende. Når jeg kom inn, så holdt hele gruppen på men en rekke strekkeøvelser som var skikkelig interessante. Alex Korstic (Instruktøren) fortalte at dette var en blanding av hans egen systema mentalitet, og thaimassasje.
Strekkøvelsene så skikkelig bra ut, og jeg syntes det var synd jeg ikke fikk med meg starten.

Etter dette forsatte han med å introdusere prinsipper av hvordan man angrep strukturen til motstanderen. Dette var egentlig kjent stoff, men fra en ny vinkel... og med "andre briller"(?)

Jeg sto i starten på sidelinjen, men var frekk nok til å spørre om han kunne utføre dette på meg. Og øyeblikket var der.. mitt første fysiske treffning med systema. Han ba meg gjøre motstand, og stramme muskelene litt, og jeg grep fatt. Så tok han meg forsiktig på ryggen, og jeg knakk fullstendig sammen. Den beinharde UFC-K1-uber-NINJA-grappleren som jeg er, så måtte jeg reise meg opp igjen, og prøve en gang til... Jeg forsto hva han skulle gjøre, jeg hadde sett det bli gjort - vips så lå jeg på ryggen igjen.

WTF!

Da bestemte jeg meg for å løpe ut for å hente skoene, slik at jeg fikk bedre fotfeste, slik at jeg kunne sjekke om det var fotfeste som det var noe galt med. Og selv med nye brytesko til 995,- kjøpt på fighter, så landet jeg på ryggen. Rolig og kontrollert vel og merke, men desto mer ydmykende.

Nå er heldigvis ikke jeg den største ego-gorilla'n, så jeg tar slik ting med en provosert entusiasme. Jeg fikk jobbe litt med systema-guttene fra tønsberg. Han lot meg teste dette ut litt, og han gikk i bakken gang etter gang. Men jeg får egentlig ikke noe særlig forhold til det, når han bare faller litt unaturlig lett.

Når jeg skiftet partner til Pål Sørlie, så kjørte han ett helt annet tempo. Ettersom jeg var inne i "peacefull-warrior-buddah"-mode, og felte folk omtrent bare med tankene, så var Pål litt mer inne i "rage- against-the-groin-attacking-headbutt-missile"-mode. Da funket ikke systemaen like bra igjen, og jeg begynte å få beina ned på jorden igjen. Jeg tenkte:"Det trengs bare litt vrang-vilje til for å kunne stoppe dette "mind-body-&-kickass-moves" opplegget".

Men i det denne holdningen var iferd med å feste seg, så dukket Alex opp og rettet litt på detaljer. Og vips; så flyr "Headbutt-missile"-Pål bortover gulvet ved hjelp av Systema-Thomas(!!). Som Pål sa;" Kjipt å gå i gulvet for noe sånn piss som dette". Og det hadde han rett i. Jeg har clinchet mye, og liker å tro at jeg er relativt vanskelig å ta i bakken. Men disse småjodlingene var faktisk mer effektive innenfor de treningsrammene vi gjorde.

Og der er kanskje litt av sannheten. Vi trente jo relativt statisk på hverandre. Hva da når vi begynner å virkelig angripe nakken, og gripe fast? Jeg fikk teste ett par ganger på Alex....

Første rolig, så grep jeg etter nakken, og jeg mistet hele holdningen. Knakk sammen. Deretter litt hardere, og når han begynte å bryte strukturen min, så vrei jeg meg en annen vei, men der sto han og ventet med ett annet prinsipp og jeg gikk på rompa - igjen. Tredje gangen gikk jeg både hardt og kjapt, men gikk på ryggen. Du forstår hvordan dette fortsatte.

Systema var faktisk mer enn jeg hadde fått inntrykk av, via youtube!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Linda G. Opheim
Gjenganger

« Reply #1 on: 10.05.08 at 20:29:34 »

Vær så snill og si at dette ble filmet...  bleh

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #2 on: 10.05.08 at 20:32:19 »

De smugfilmet meg og Pål, når vi klinte i bilen smile

Juggernaut Fight Group
Linda G. Opheim
Gjenganger

« Reply #3 on: 10.05.08 at 20:34:25 »

Å se dere kline i en bil er det da ikke noe spesielt med... men å se dere fly bortover gulvet som noen vridde vaskekluter, DET er verdt forevigelse... hehe

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #4 on: 10.05.08 at 20:39:24 »

Å se dere kline i en bil er det da ikke noe spesielt med... men å se dere fly bortover gulvet som noen vridde vaskekluter, DET er verdt forevigelse... hehe
Det ble filmet, men jeg vet ikke hvor privat dette var.. eller om var "instant-youtube-materiale". Tror heller det første, enn det siste.

Dette er nok som mange andre ting, om man investerer tid, så får man ut resultater. Dette som mye annet er en i utgangspunktet enn teori (akkurat som å slå ett slag, eller utføre en takedown). Og ved å investere tid, inovasjon så er det mulig få en bra praksis.

Alex er nok resultatet av mange års fokus på dette. Han hadde dessuten rullet endel med noen kjente profiler, og trent endel MMA. Så han kjent i nabolaget, og var ikke redd for litt motstand. Uten at han trengte å utføre noen form for "kompansering".

En strålende praktisk demonstrasjon av potensiale til Systema... rett på kjøttet. Slik det skal oppleves.

Juggernaut Fight Group
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #5 on: 10.05.08 at 21:00:58 »

hmm. meget interessant.

sabumnim
Veteran

« Reply #6 on: 10.05.08 at 21:16:09 »

Aga:
Hva synes du i forhold til mange av de videoene som er ute da? "Så" dette visuelt likedan ut? Eller var dette visuelt bedre en det man ser på disse videoene på YouTube? For på endel av videoene er de jo ikke borti hverandre engang når de flyr avsted (i rene Dillman stil).

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #7 on: 10.05.08 at 21:56:42 »

Aga:
Hva synes du i forhold til mange av de videoene som er ute da? "Så" dette visuelt likedan ut? Eller var dette visuelt bedre en det man ser på disse videoene på YouTube? For på endel av videoene er de jo ikke borti hverandre engang når de flyr avsted (i rene Dillman stil).
Slik Alex forklarte det hele, så er det vi ser på nettet treningsmetoder. På lik linje med hvordan man sparrer lett i boksing, eller ruller lett i grappling. Alle sporter, selvforsvarskonsepter ol har ett prinsipp. Men prinsippet lar seg ikke alltid perfekt utføre på kommando. Det må trenes på, under økende motstand. Så det man ser på nettet er faktisk ikke noen oppvisning, men en treningsmetode.

Når jeg ble kjapt presentert for stoffet idag, så hadde vi ett utgangspunkt, hvor motstanderen sto statisk foran oss. Så skulle vi felle han med de forskjellige prinsippene. Etterhvert så ble det innført ett angrep, og vi skulle utføre prinsippet i bevegelse.

Så både ja og nei. Treningsmetodene lignet noe, men ikke 100%. Men jeg opplevde ingen "overnaturlige fellinger" idag. Bare det jeg som opplevde som bra balansebrytelse. Noe som ikke er uvanlig i f.eks. tradisjonell JJ og Aikido, men allikevel anderles. Tror Gasman hadde hatt en interessant dag sammen med Alex.

Skal forresten spørre han om de "overnaturlige felligene" imorgen.

Juggernaut Fight Group
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #8 on: 10.05.08 at 22:01:32 »

hmm. meget interessant.
Ja, det var omtrent samme opplevelse som den gangen jeg shootet Johan Skålberg. Han stoppet meg usedvanlig effektivt på sin måte. Alex stoppet meg også, men med helt andre prinsipper.

Jeg festet perfekt bearhug bakfra, og løftet han av bakken. Så lagde han en bølgebevegelse med kroppen, og sprengte grepet mitt som ingenting. Senere testet jeg to perfekte underhooks, hvor jeg skulle løfte han av bakken. Igjen så lagde han en bølge med kroppen, og jeg visnet litt i beina. Fortsatte å holde hardt, men så dreide han på kroppen og la press på nakken. Når jeg ikke hadde fotfeste, så fikk jeg ikke holdt ett effektivt grep. Konsentrasjonen gikk over til å få tilbake balansen.

Juggernaut Fight Group
sabumnim
Veteran

« Reply #9 on: 10.05.08 at 22:08:08 »

Nå er det jo også 2 leire innen Systema? Hvor den ene er mer "overnaturlig" en den andre sånn jeg husker det.. Har du noe info å gi oss i forhold til det (jeg husker ikke helt hvem de to lederne var, det er en stund siden jeg leste om Systema nå)? smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #10 on: 10.05.08 at 22:46:41 »

Nå er det jo også 2 leire innen Systema? Hvor den ene er mer "overnaturlig" en den andre sånn jeg husker det.. Har du noe info å gi oss i forhold til det (jeg husker ikke helt hvem de to lederne var, det er en stund siden jeg leste om Systema nå)? smile
Har desverre ikke peiling. Visste ikke det var to leirer heller jeg.... Men jeg kan spørre litt mer imorgen. Så skal jeg gi deg en tilbakemelding

Juggernaut Fight Group
gasman
« Reply #11 on: 11.05.08 at 00:03:21 »

Fett! Høres ut som noe som må undersøkes nærmere. Veldig flott tiltak Mr Ninja Master Marceliussen - kanskje du kan arrangere en privat visning av den filmen til meg, så jeg får sett hvordan han legger deg ned (neida det er ikke research til kampforum open Roll Eyes )

Har vist en del systema videoer til min hovedtrener, han ser helt klart mange likhetstrekk med spesielt daito ryu aiki jujitsu, eller aiki delen av det vi holder på med.
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #12 on: 11.05.08 at 00:10:23 »

Jøss! Hadde aldri trodd Systema noensinne skulle få noe positiv omtale på forumet her, etter at så mange "bedrevitere" ettertrykkelig hadde slått fast at dette var på linje med Ninja-taktikker og Chi-ball fighting. Interessant å se nå at når man får testet systemet i praksis, så viser det seg å være interessant allikevel.

Nå har jeg aldri testet Systema jeg heller, annet enn det jeg har lest om det på nett, og sett på diverse klipp på Youtube, men stort sett har det jo vært veldig negativt det som har blitt sagt og skrevet om Systema, bortsett fra de som trener det selv, og faktisk også en del utøvere av "internal" Kinesisk kampkunst, som Baguazhang, Xing Yi o.l., som ser mange likheter mellom Systema og kinesiske stilarter.

Morsom lesning Agandhjin og tøft du hadde mulighet til å teste ut dette her, og ikke minst informere oss andre om det. Det er artig å høre at stilarter som så mange "eksperter" avskriver som bullshit, faktisk har mer ved seg allikevel når man tester ut systemet. Jeg håper det blir mulighet for flere og teste ut både Systema og kanskje også andre stilarter som heller ikke har det beste "ryktet" på seg. Kanskje vi får flere slike "oppvåkninger" i fremtiden. smile

sabumnim
Veteran

« Reply #13 on: 11.05.08 at 00:17:22 »

Kyoshu-Jitsu next kanskje? smile

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #14 on: 11.05.08 at 06:43:27 »

Kyoshu-Jitsu next kanskje? smile
Jepsi Pepsi... og Jun Fan Jeet Kune Do? smile

Juggernaut Fight Group
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 7 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Systema i Norge « previous next »
Jump to:  

Social sharing