Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 20:11:57

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Systema i Norge 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 ... 8 Go Down Print

Systema i Norge

Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #15 on: 11.05.08 at 08:38:53 »

Kyoshu-Jitsu next kanskje? smile
Jepsi Pepsi... og Jun Fan Jeet Kune Do? smile

..pass deg..  :-)

hils Aksel og gutta fra tønsberg da..

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #16 on: 11.05.08 at 17:49:21 »

Dan T: Hvordan funka den sprawlen til Johan Skålberg? smile Hva gjorde han?

Pål Sørli
« Reply #17 on: 12.05.08 at 01:20:51 »

PuuH, da var dag 2 unnagjort av denne Systema introhelgen. Takker så mye til Ola og Axel for invitasjonen, jeg tok den, og angrer ikke et sekund! Skal i denne posten prøve å skissere grovt opp hva jeg føler Systema'en som Alex, Ola og Axel representerer står for. Dan Thomas er mye bedre på denne delen enn meg, så jeg håper han fyller ut mine hull her.

First thing first:
1.Instruktøren Alex Kostic er hyggelig, åpen og kunnskapsrik, men bak denne hyggelige profilen er det en kar som liker å dele ut harde slag og spark, noen fikk i større doser en andre. Så utifra mitt synspunkt står herding av kroppen sentralt i Systema.

Gruppen til Ola og Axel er en hyggelig gjeng, og både Dan Thomas og jeg ble godt mottatt.
Alex poengterte at han synes stemningen skulle være slik som i denne gruppa, smilende, glade, lykkelige Systema utøvere. Det som er morsomt er at elevene i gruppa ikke helt forstår at de har en noe skrudd, men artig sans for smerte, og derfor tror jeg Dan Thomas og jeg «gled så lett inn...
For her haglet det med harde spark og slag, og smilende bleknet noe, men på en eller annen måte, etter å ha pustet litt, så var smilet på plass, og de sto igjen klar for å få et knallhardt slag eller spark servert. Så en ny observasjon ble gjort, å ha pusteteknikken iorden er viktig. Altså recovery delen er viktig.

Som Dan Thomas nevnte, det å bli satt på ræva, gang på gang på gang, av noe som ikke så noe særlig ut som teknikk gjør noe med egoet, men bare for en liten stund, så skrelles egoet av etterhvert som man må reise seg....om igjen og om igjen.
Som Alex poengterte flere ganger etter å ha sett litt på DT og meg, er at «those guys are cracy», og det gjenspeilte litt av fremgangsmåten vi brukte for å teste dette, vi hoppet lett over «kose først», og gikk stortsett rett på sak. «Funker dette på DT», tenkte jeg, så er det god shit. Og vips så ble denne tøffe, røffe, hardcore Juggetnaut, til en flygende astronaut. Men, så kom Alex, og vi senket tempo, fikk noen justeringer, straks så det litt penere ut også. Trodde aldri jeg skulle sette DT på ræva på en estetisk måte. Så lærdommen var tren masse basic.

Balansebryting er ultra viktig i Systema, og Alex nevnte hele tiden «breaking down the attackers structure». Dette gjaldt i alle faser, nærkamp, spark, slag og på bakken osv. De prinsippene fungerte også som flow, altså mange muligheter til å flyte naturlig mellom prinsippene, adjustment.

Systema måten å bevege seg på var helt nytt for min del, og jeg måtte i kjelleren for å bryte opp gamle vaner. Det så ganske så «odd» ut, men etterhvert så løsnet det litt, spesielt i bakke delen der man skal prøve å unngå å bli sparket, flow på gulvet, ruller i alle varianter, sideveis, bakover, mot en eller flere motstandere osv. Derfra gikk veien mot distraksjoner, fellinger og followups.

Korte slag/vinkler: Man slår fra alle vinkler i Systema, period! De korte slagene til Alex satt godt i kroppen, og akkurat kraften i de korte slag har jeg fått demonstrert av forskjellige instruktører før, men de instruktørene har hatt større utslag i kroppsbevegelsene ved utførelsen. Det var ikke tilfelle hos Alex. Jeg studerte så nøye jeg kunne kroppsbevegelsene hans, men nei, ingen hofter, ingen vridning fra knærne, pussige greier. Alle slag skulle utføres mot sentrum. Så, minst mulig bruk av egne krefter, sparsom.

For å prøve å summere opp litt, læren om hvordan kroppen fungerer står sentralt.

Disse nøkkelord sitter igjen hos meg, ikke i noen bestemt rekkefølge:
Herding, pusteteknikk,  recovery, masse basic, Balansebryting, flow, adjustment, adapt, minst mulig bruk av egne krefter, sparsom, mykt og hardt.
Leif T. Røbekk
*
Veteran

Full JKD Instruktør under Sifu Larry Hartsell
« Reply #18 on: 12.05.08 at 08:45:41 »

..hørtes morro ut. Gærne gutter leker best :-)

JKD hilsen
Leif T. Røbekk

”Så i bunn å grunn , handler JKD om hvordan DU som utøver kan levere dine saker på den mest effektive, hardeste og raskeste måten DU kan oppnå. "Leif T. Røbekk”    www.moldekampsportsenter.no
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #19 on: 12.05.08 at 10:19:42 »

Jepp, Systema har en god del likheter med Kinesisk internal martial arts, spesielt dette med at de virker veldig myke og avslappede når de beveger seg, og DET er noe jeg liker, og også selv forsøker å få til gjennom Wu-Tan treninga. Etter min mening er dette langt mer effektivt enn å satse på muskelstyrke, så i så måte hadde det vært interessant å sett mer om hvordan Systema-folkene trener akkurat den biten der med å være såpass myke og avslappede i alle teknikkene.

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #20 on: 12.05.08 at 10:49:46 »

Joda Bahala Na, du har helt rett i det. Uten at musklene er med, så vil man jo bare kollapse til en liten haug på bakken, og DET nytter heller ikke. Vi trener også styrke, spesielt på beina, i form av stance-treningen, og personlig synes jeg f.eks. klatring er en glimrende metode å få styrke i armer, fingre og overkropp på, så styrke er man nødt til ha.

MEN, å være avslappet er heller ingen enkel kunst, det er utrolig lett å spenne musklene i meste laget, og det er dette som er så interessant med noen stilarter, at de fokuserer på å være mest mulig avslappet når de beveger seg, og på den måten genererer de også masse kraft, hurtighet og eksplosivitet.

Etter min erfaring er det betydelig enklere å trene tradisjonell styrke/vekttrening, enn det er å trene på å slappe av musklene.... Å slappe av er slett ikke enkelt. smile

Hadde vært interessant å sett mer om hvordan man trener avslapping av muskulaturen innen Systema... smile

Linda G. Opheim
Gjenganger

« Reply #21 on: 12.05.08 at 11:31:46 »

En kan være så avslappet en bare vil, men det er fortsatt musklene som setter deg i bevegelse. En Systemautøver beveger seg avslappet, men i de klubbene jeg trente Systema så ble det brukt en del tid på å trene muskelstyrke med ulike kroppsvektsøvelser (din egen og med andres). Mange av styrkeøvelsene var de samme som brukes av grapplers.

Siden du har erfaring både fra systema og silat, og det fokuseres på ballansebrytning begge steder. Noen kommentar om likheter/forskjeller?

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience.
Pål Sørli
« Reply #22 on: 12.05.08 at 11:33:59 »

Vi ble introdusert for nye og spennende øvelser der Systema kombinerer herding, styrketrening, pust, fokus og avslapning i en og samme øvelse!

Nytt seminar er satt opp 27-29 juni. Så da er det bare å komme se&føle, å se video er som en håndholdt pussy, er lissom ikke helt det samme som the real thing happy.

CDS
Forumavhengig

« Reply #23 on: 12.05.08 at 13:13:23 »

Siden du har erfaring både fra systema og silat, og det fokuseres på ballansebrytning begge steder. Noen kommentar om likheter/forskjeller?

Mye er likt og en del er identisk. En hovedforskjell etter min erfaring er at innlæringen og ofte utførelsen av teknikken er mer "strukturert" i silat. Er ikke så lett å forklare. Det må nesten sees/føles.

"Var du aldri redd?"
"Nei, jeg kommer fra Rjukan, vet du"
Gunnar "Kjakan" Sønsteby
Linda G. Opheim
Gjenganger

« Reply #24 on: 12.05.08 at 13:40:31 »

Mye er likt og en del er identisk. En hovedforskjell etter min erfaring er at innlæringen og ofte utførelsen av teknikken er mer "strukturert" i silat. Er ikke så lett å forklare. Det må nesten sees/føles.

Synd du ikke bor nærmere.. Begynner å bli en lang liste vi skal gjennom nå.  bleh

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #25 on: 12.05.08 at 14:07:20 »

Synd du ikke bor nærmere.. Begynner å bli en lang liste vi skal gjennom nå.  bleh
Du klager? Jeg bor i Arendal, og kommer helt til østlandet for å trene med dere!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Ola Skodvin
*
Forummedlem

« Reply #26 on: 13.05.08 at 10:18:08 »

Hei alle sammen.

Jeg er da èn av disse "Systema-guttene" fra Tønsberg. Vil gjerne takke Dan Thomas og Pål Sørlie for en hyggelig treningshelg hos oss, og for at de deler sine erfaringer/inntrykk fra Systema seminaret med dere andre. Tror det er viktig at man stiller med et åpent sinn eller "empty cup" som Dan Thomas sier, når man skal prøve nye stiler. Jeg vil også oppfordre å komme til Tønsberg for å prøve Systema i stedet for å se noen klipp fra youtube. Klippene dere ser på youtube er dessverre som regel utført av personer med lite erfaring i Systema. De fleste klippene er også av øvelser/driller og ikke demonstrasjoner. Det er ingen hokus-pokus i Systema......kun anatomi, psykologi og fysiologi.

For de som vil delta på vårt Systema seminar i Tønsberg 27-29 juni med Senior Instructor Kevin Secours kan ta kontakt med meg. Eventuelt kan dere se www.systemanorway.com for mer info om seminaret og om Systema generelt.

Ellers vil jeg ønske alle sammen en fortreffelig dag - kos dere med det flotte vår været.

- Training is truth -

Ola Skodvin
Systema RMA Norway

Director of Combat Systema Scandinavia
Certified Senior Instructor in Combat Systema
Certified Full Instructor in IFS Defensive Tactics
Certified Full Instructor in IFS MMA
Ch_Omega
« Reply #27 on: 18.08.08 at 13:32:14 »

Dette var interessant ja! Hvis Dan T. blir tatt ned såpass enkelt som han beskriver her, kan det ikke være så tullete som jeg har hatt inntrykk av.

Kanskje jeg skal prøve å komme meg på et seminar, og se om det er noe av dette jeg kan bruke i judo/bjj? smile
gasman
« Reply #28 on: 24.08.08 at 00:29:55 »

Jeg vil bare gratulere alle norske systema utøvere med en vellykket fødsel i Norge. For meg virker det som det er nok et eksempel på at norske (nordiske) klubber holder høyt nivå uansett stilart.
Kaldal
*
Forummedlem

Krav Maga Norge
« Reply #29 on: 21.10.08 at 10:58:35 »

Har lenge sett etter Systema i Norge, har tenkt å dratt nedover til Tønsberg en helg, må bare finne en passende helg.
Det som fascinerer meg innen systema er det såkalte "Systema punch" Vet at det ikke er noe som heter det, men det såkalte hammerslaget kan sees på som et kameratslig klapp på brystkassa for en tredjeperson. Fint for en ordensvakt hvis man kan det.

Ville vært kult å prøvd ut systema generelt

Train hard Fight for fun
Pages: 1 [2] 3 4 5 6 ... 8 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Andre (Moderator: Johannes Ibel)  |  Topic: Systema i Norge « previous next »
Jump to:  

Social sharing