Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.04.18 at 23:59:40

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Down Print

Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing

JonnyKr
« on: 23.08.08 at 22:41:41 »

Dette er et av de mest ekstreme eksempler på dårlig sportsånd jeg har sett.

« Last Edit: 23.08.08 at 22:53:17 by JonnyKr » Logged
Ch_Omega
« Reply #1 on: 23.08.08 at 23:45:29 »

Videoen i op funker ikke lenger, men man kan se videoen her istedet. Her er ytterligere en artikkel om hendelsen.
OlympicTKD
« Reply #2 on: 24.08.08 at 08:06:27 »

Dette er helt utrolig. Det er greit nok at Sport frembringer sterke følelser, men dette er sjokkerende. I løpet av de 22 årene jeg har holdt på med Taekwondo, har jeg aldri før set noe så ekstremt skje. Selvdisiplin er en sentral verdi i Taekwondo, denne utøveren mistet helt denne i kampens hete.
steffen haukedalen
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 24.08.08 at 09:12:52 »

Ja dette er så uverdig at det knapt kan beskrives.
Og dette er jo den type tilfeller som en kritisk media vil meske seg i,og ta fokuset vekk fra de faktiske prestasjonene som ble gjort ellers.  Sad

Nett aviser og forum rundt om skamslakter selvsagt dette,men som sagt så drar de med seg negativitet over hele spekteret. Resultater og plasseringer burde fått de fleste treff,men dommer nedsparkingen er som sukker for maur.

Straff for dette har det kommet uttalelser for i form av utestenging og konkuransse nekt.
I rene angrep som dette (eller hvis en slår en annen på fotballbanen for den saks skyld) kan man like gjerne ta den juridiske vegen og med sivil dom/straff.

off....  weeping

jaja bra ikke dommeren ble liggende med alvorlig skade.
Gibson
« Reply #4 on: 24.08.08 at 09:26:05 »

Det er tre ting som gir dette ekstra negativ verdi.

[1] Han er tidligere olympisk mester, en tidligere olympisk mester som ikke kan beherske seg bedre enn dette og har slike holdninger/ dårlig sportsånd når... (se pkt 2).

[2] Han driver med "sparkekampsporten" Taekwondo, han er "sparkeekspert", da blir det ekstra ekstremt når han sparker dommeren.Dette er ille for oss kampsportutøvere, men spesielt for utenforstående media.
Og det faktum at TKD som orientalske kampkunster flest i ekstrem grad fremhever dette med respekt og disiplin osv.

[3] Hans coach som sikkert har drevet med TKD i mange år og garantert trent en del utøvere og også kanskje barn? Etter at hans utøver har sparket dommeren så tar han riktignok tak i ham og prøver (halvhjertet) å dra ham bort, men det er i intervjuet etter han sjokkerer meg:
Han beklager jo ikke forseelsen i det hele tatt til media, men kjefter på dommeren!
...en dommer som etter hva jeg har forstått gjorde en helt korrekt avgjørelse.

Leit at alle de største OL-skandalene skal være i kampkunst, det gir et veldig dårlig bilde utenfra Sad
Boksing, bryting og TKD har hatt hver sin store skandalesak i dette OL. Mens Judo har det vært stille rundt i det minste.

EDIT: Fant en faktor til.
« Last Edit: 24.08.08 at 09:32:33 by Gibson » Logged
Ken-Thomas Kvæl
Gammel ørn

« Reply #5 on: 24.08.08 at 09:33:39 »

Ubeskrivelig trist episode. shy

Håper dette får alvorlige konsekvenser for vedkommende.

Typisk at media boltrer seg i en slik sak, mens Nina Solheim ikke nevnes i VG sitt sportsbilag lørdag. Når såkalte ekspertkomentatorer blir bedt om å snakke om norske medlajehåp er ikke hun ett av alternativene en gang.  confused_1

Ken-Thomas Kvæl
Pro-Defense
Gone with the wind
Veteran

« Reply #6 on: 24.08.08 at 09:54:33 »

Eneste interessante som skjedde under en ellers ufattelig kjedelig turnering

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #7 on: 24.08.08 at 10:01:09 »

Veldig undermenneskelig atferd, dette. Jeg er enig med at dette bør kunne straffefølges gjennom rettssystemet; da dette nok gir en større allmennpreventiv effekt for idrettsutøvere generelt enn de sanksjoner den olympiske komitè selv kan komme med.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 24.08.08 at 11:42:46 »

Veldig undermenneskelig atferd, dette. Jeg er enig med at dette bør kunne straffefølges gjennom rettssystemet; da dette nok gir en større allmennpreventiv effekt for idrettsutøvere generelt enn de sanksjoner den olympiske komitè selv kan komme med.

he he, trakk på smilebåndene da jeg leste dette - jeg er nå helt enig i det du skriver, men veldig ironisk at du brukte ordet "undermenneskelig atferd", da dette dessverre ser ut til å være ganske "menneskelig"... (Som i at uverdig handling ser ut til å skje så ofte at det nesten er en normalitet)
T-bone
Gammel ørn

« Reply #9 on: 25.08.08 at 06:40:54 »

Minner meg litt om da jeg var dommer under et KM for noen år siden og jeg var en hårsbredd fra å bli angrepet av en illsint utøver som jeg hadde gitt så mange advarsler og minuspoeng at det var bare å stoppe kampen og kåre motstanderen som vinner.
Advarslene og minuspoengene kom pga at han stadig forlot kampområdet og gjentatte ulovlige angrep (slag mot hodet og angrep før jeg startet kamp og etter jeg hadde brutt av).
Gone with the wind
Veteran

« Reply #10 on: 27.08.08 at 22:55:34 »

Usportslig ja...dagens høydepunkt? absolutt...eneste som var underholdende under hele turneringen. Litt rart treneren blir utestengt for livstid når det ikke var hans handling

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
JonnyKr
« Reply #11 on: 27.08.08 at 23:02:20 »

Gone with the wind

HeHe. Underholdende er vel litt sterkt sagt, men ellers er jeg enig i at i hvertfall basert på de kampene jeg så, så var dette bånn kjedelig, lite underholdende og jeg kan ikke skjønne at dette hadde noen underholdningsverdi for andre enn utøvernes nærmeste familie, venner og de med spesiell interesse for TKD.

Men som en publikumssport, liten verdi etter min mening.
rygh
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #12 on: 28.08.08 at 01:36:06 »

Det er det drøyeste jeg har sett. Så det samme dagen det skjedde og trodde ikke mine egne øyne. En tidligere olympisk mester med en seriøs hjerne-defekt jo!!  blink

At både han og treneren hans blir utestengt på livstid er strengt, men eneste passende reaksjonsform. Å skrike om korrupsjon etter å ha gjort noe sånt (som treneren offentlig gjorde) er det dummeste utspillet jeg noen gang har hørt om, og fortjener straff i seg selv. Javisst er det strengt, men det ENESTE riktige treneren kunne/burde/skulle ha gjort er å offentlig gått ut og lagt seg langflatflat på vegne av utøveren sin, landslaget sitt og sågar for Cuba som idrettsnasjon. Snakk om å trampe i klaveret!

Jeg kjenner Chakir Chelbat som dommer - en meget dyktig sådan - og han tok den rette avgjøreslsen, faktisk. Ikke engang noe å diskutere. Det samme skjedde jo faktisk med Nina Solheim i 04. Klokka løp over 60 sekunder mens hun lå nede, og motstanderen ble kåret som vinner siden Nina ikke ble klar. Det var snakk om ett sekund eller to mener jeg å huske. Hun var riktignok sint og fortvilet hun også men med måtehold (Nina kunne nok dessuten ikke fortsatt kampen med røket korsbånd uansett. huff).
Poenget er at også den gangen var avgjørelsen korrekt. Altså er reglene like strenge for alle. Noen har mer folkeskikk enn andre, selv om man blir fortvilet

Den som faktisk har all skyld for at Matos ikke kom seg på bena er coachen, som må følge med på klokka. Det er ikke alltid mulig for utøveren som ligger nede med skade å følge med på klokka. Jeg husker jeg i 04 stod i sofaen og skreik til Michael Jørgensen og Bjørn Fossan at de måtte se til ##!##!&% å få Nina på bena før tiden gikk ut. Når de ikke fikk henne opp i tenkte jeg i samme sekund at "det var det" Det var før jeg eller noen andre visste at kneet var gått fyken. Når jeg så Nina beklage seg til dommeren tenkte jeg at det var coachen sitt ansvar at tiden hadde løpt ut. Nå viste situasjonen seg å være slik at hun ikke kunne fortsatt uansett, så det fikk ikke betydning for resultatet som sådan.
Poenget er at coachen har ansvaret for å få utøveren opp i tide etter en skade. Treneren til matos prøver bare å finne en syndebukk for sin egen udugelighet ved å komme med korrupsjonsklager   

Chakir har også (sammen med WTF) politianmeldt Matos etter hendelsen. Det blir spennende å se hva som skjer smile En tur i spjellet på hovedpersonen hadde vært litt artig spør du meg. Det er rimelig drøyt å påføre en dommer hard vold for å ha gjort jobben sin syntes jeg.
rygh
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #13 on: 28.08.08 at 01:54:58 »

en ting til... For de som syntes utvalget NRK sendte fra årets leker ikke var så spennede for publikum:
http://www.youtube.com/watch?v=aSsEniLha5M

Se ca 3min min inn i denne kampen (som er menn +80kg fra 2004). Etter mitt syn publikumsidrett. Utvalget NRK sendte var fra klassen til Nina (damer +67). Jeg personlig syntes det var veldig moro å se Nina, men så kjenner jeg jo også sporten litt. For uinvidde, så er det masse bra å se på innen taekwondo og det kan sikkert være mer spennende å se på de lettere vektklassene der tempoet er høyere. Sjekk litt mer på nettet bare smile

mvh
Kjetil Rygh
sabumnim
Veteran

« Reply #14 on: 28.08.08 at 06:06:30 »

Det er vel helst sånn som det her vi ønsker å se TKD:
http://www.youtube.com/watch?v=pOQa_OlH5S8&feature=related

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Pages: [1] 2 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing « previous next »
Jump to:  

Social sharing