Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.08.18 at 16:14:26

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 5 6 [All] Go Down Print

Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing

JonnyKr
« on: 23.08.08 at 22:41:41 »

Dette er et av de mest ekstreme eksempler på dårlig sportsånd jeg har sett.

« Last Edit: 23.08.08 at 22:53:17 by JonnyKr » Logged
Ch_Omega
« Reply #1 on: 23.08.08 at 23:45:29 »

Videoen i op funker ikke lenger, men man kan se videoen her istedet. Her er ytterligere en artikkel om hendelsen.
OlympicTKD
« Reply #2 on: 24.08.08 at 08:06:27 »

Dette er helt utrolig. Det er greit nok at Sport frembringer sterke følelser, men dette er sjokkerende. I løpet av de 22 årene jeg har holdt på med Taekwondo, har jeg aldri før set noe så ekstremt skje. Selvdisiplin er en sentral verdi i Taekwondo, denne utøveren mistet helt denne i kampens hete.
steffen haukedalen
*
Forummedlem

« Reply #3 on: 24.08.08 at 09:12:52 »

Ja dette er så uverdig at det knapt kan beskrives.
Og dette er jo den type tilfeller som en kritisk media vil meske seg i,og ta fokuset vekk fra de faktiske prestasjonene som ble gjort ellers.  Sad

Nett aviser og forum rundt om skamslakter selvsagt dette,men som sagt så drar de med seg negativitet over hele spekteret. Resultater og plasseringer burde fått de fleste treff,men dommer nedsparkingen er som sukker for maur.

Straff for dette har det kommet uttalelser for i form av utestenging og konkuransse nekt.
I rene angrep som dette (eller hvis en slår en annen på fotballbanen for den saks skyld) kan man like gjerne ta den juridiske vegen og med sivil dom/straff.

off....  weeping

jaja bra ikke dommeren ble liggende med alvorlig skade.
Gibson
« Reply #4 on: 24.08.08 at 09:26:05 »

Det er tre ting som gir dette ekstra negativ verdi.

[1] Han er tidligere olympisk mester, en tidligere olympisk mester som ikke kan beherske seg bedre enn dette og har slike holdninger/ dårlig sportsånd når... (se pkt 2).

[2] Han driver med "sparkekampsporten" Taekwondo, han er "sparkeekspert", da blir det ekstra ekstremt når han sparker dommeren.Dette er ille for oss kampsportutøvere, men spesielt for utenforstående media.
Og det faktum at TKD som orientalske kampkunster flest i ekstrem grad fremhever dette med respekt og disiplin osv.

[3] Hans coach som sikkert har drevet med TKD i mange år og garantert trent en del utøvere og også kanskje barn? Etter at hans utøver har sparket dommeren så tar han riktignok tak i ham og prøver (halvhjertet) å dra ham bort, men det er i intervjuet etter han sjokkerer meg:
Han beklager jo ikke forseelsen i det hele tatt til media, men kjefter på dommeren!
...en dommer som etter hva jeg har forstått gjorde en helt korrekt avgjørelse.

Leit at alle de største OL-skandalene skal være i kampkunst, det gir et veldig dårlig bilde utenfra Sad
Boksing, bryting og TKD har hatt hver sin store skandalesak i dette OL. Mens Judo har det vært stille rundt i det minste.

EDIT: Fant en faktor til.
« Last Edit: 24.08.08 at 09:32:33 by Gibson » Logged
Ken-Thomas Kvæl
Gammel ørn

« Reply #5 on: 24.08.08 at 09:33:39 »

Ubeskrivelig trist episode. shy

Håper dette får alvorlige konsekvenser for vedkommende.

Typisk at media boltrer seg i en slik sak, mens Nina Solheim ikke nevnes i VG sitt sportsbilag lørdag. Når såkalte ekspertkomentatorer blir bedt om å snakke om norske medlajehåp er ikke hun ett av alternativene en gang.  confused_1

Ken-Thomas Kvæl
Pro-Defense
Gone with the wind
Veteran

« Reply #6 on: 24.08.08 at 09:54:33 »

Eneste interessante som skjedde under en ellers ufattelig kjedelig turnering

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
Påltergeist
Gammel ørn

« Reply #7 on: 24.08.08 at 10:01:09 »

Veldig undermenneskelig atferd, dette. Jeg er enig med at dette bør kunne straffefølges gjennom rettssystemet; da dette nok gir en større allmennpreventiv effekt for idrettsutøvere generelt enn de sanksjoner den olympiske komitè selv kan komme med.
AndersBreiflabb
*
Veteran

« Reply #8 on: 24.08.08 at 11:42:46 »

Veldig undermenneskelig atferd, dette. Jeg er enig med at dette bør kunne straffefølges gjennom rettssystemet; da dette nok gir en større allmennpreventiv effekt for idrettsutøvere generelt enn de sanksjoner den olympiske komitè selv kan komme med.

he he, trakk på smilebåndene da jeg leste dette - jeg er nå helt enig i det du skriver, men veldig ironisk at du brukte ordet "undermenneskelig atferd", da dette dessverre ser ut til å være ganske "menneskelig"... (Som i at uverdig handling ser ut til å skje så ofte at det nesten er en normalitet)
T-bone
Gammel ørn

« Reply #9 on: 25.08.08 at 06:40:54 »

Minner meg litt om da jeg var dommer under et KM for noen år siden og jeg var en hårsbredd fra å bli angrepet av en illsint utøver som jeg hadde gitt så mange advarsler og minuspoeng at det var bare å stoppe kampen og kåre motstanderen som vinner.
Advarslene og minuspoengene kom pga at han stadig forlot kampområdet og gjentatte ulovlige angrep (slag mot hodet og angrep før jeg startet kamp og etter jeg hadde brutt av).
Gone with the wind
Veteran

« Reply #10 on: 27.08.08 at 22:55:34 »

Usportslig ja...dagens høydepunkt? absolutt...eneste som var underholdende under hele turneringen. Litt rart treneren blir utestengt for livstid når det ikke var hans handling

JonnyKr
« Reply #11 on: 27.08.08 at 23:02:20 »

Gone with the wind

HeHe. Underholdende er vel litt sterkt sagt, men ellers er jeg enig i at i hvertfall basert på de kampene jeg så, så var dette bånn kjedelig, lite underholdende og jeg kan ikke skjønne at dette hadde noen underholdningsverdi for andre enn utøvernes nærmeste familie, venner og de med spesiell interesse for TKD.

Men som en publikumssport, liten verdi etter min mening.
rygh
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #12 on: 28.08.08 at 01:36:06 »

Det er det drøyeste jeg har sett. Så det samme dagen det skjedde og trodde ikke mine egne øyne. En tidligere olympisk mester med en seriøs hjerne-defekt jo!!  blink

At både han og treneren hans blir utestengt på livstid er strengt, men eneste passende reaksjonsform. Å skrike om korrupsjon etter å ha gjort noe sånt (som treneren offentlig gjorde) er det dummeste utspillet jeg noen gang har hørt om, og fortjener straff i seg selv. Javisst er det strengt, men det ENESTE riktige treneren kunne/burde/skulle ha gjort er å offentlig gått ut og lagt seg langflatflat på vegne av utøveren sin, landslaget sitt og sågar for Cuba som idrettsnasjon. Snakk om å trampe i klaveret!

Jeg kjenner Chakir Chelbat som dommer - en meget dyktig sådan - og han tok den rette avgjøreslsen, faktisk. Ikke engang noe å diskutere. Det samme skjedde jo faktisk med Nina Solheim i 04. Klokka løp over 60 sekunder mens hun lå nede, og motstanderen ble kåret som vinner siden Nina ikke ble klar. Det var snakk om ett sekund eller to mener jeg å huske. Hun var riktignok sint og fortvilet hun også men med måtehold (Nina kunne nok dessuten ikke fortsatt kampen med røket korsbånd uansett. huff).
Poenget er at også den gangen var avgjørelsen korrekt. Altså er reglene like strenge for alle. Noen har mer folkeskikk enn andre, selv om man blir fortvilet

Den som faktisk har all skyld for at Matos ikke kom seg på bena er coachen, som må følge med på klokka. Det er ikke alltid mulig for utøveren som ligger nede med skade å følge med på klokka. Jeg husker jeg i 04 stod i sofaen og skreik til Michael Jørgensen og Bjørn Fossan at de måtte se til ##!##!&% å få Nina på bena før tiden gikk ut. Når de ikke fikk henne opp i tenkte jeg i samme sekund at "det var det" Det var før jeg eller noen andre visste at kneet var gått fyken. Når jeg så Nina beklage seg til dommeren tenkte jeg at det var coachen sitt ansvar at tiden hadde løpt ut. Nå viste situasjonen seg å være slik at hun ikke kunne fortsatt uansett, så det fikk ikke betydning for resultatet som sådan.
Poenget er at coachen har ansvaret for å få utøveren opp i tide etter en skade. Treneren til matos prøver bare å finne en syndebukk for sin egen udugelighet ved å komme med korrupsjonsklager   

Chakir har også (sammen med WTF) politianmeldt Matos etter hendelsen. Det blir spennende å se hva som skjer smile En tur i spjellet på hovedpersonen hadde vært litt artig spør du meg. Det er rimelig drøyt å påføre en dommer hard vold for å ha gjort jobben sin syntes jeg.
rygh
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #13 on: 28.08.08 at 01:54:58 »

en ting til... For de som syntes utvalget NRK sendte fra årets leker ikke var så spennede for publikum:
http://www.youtube.com/watch?v=aSsEniLha5M

Se ca 3min min inn i denne kampen (som er menn +80kg fra 2004). Etter mitt syn publikumsidrett. Utvalget NRK sendte var fra klassen til Nina (damer +67). Jeg personlig syntes det var veldig moro å se Nina, men så kjenner jeg jo også sporten litt. For uinvidde, så er det masse bra å se på innen taekwondo og det kan sikkert være mer spennende å se på de lettere vektklassene der tempoet er høyere. Sjekk litt mer på nettet bare smile

mvh
Kjetil Rygh
sabumnim
Veteran

« Reply #14 on: 28.08.08 at 06:06:30 »

Det er vel helst sånn som det her vi ønsker å se TKD:
http://www.youtube.com/watch?v=pOQa_OlH5S8&feature=related

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
JonnyKr
« Reply #15 on: 28.08.08 at 06:07:22 »

rygh

Vel, nå begynte jeg med å se noen kamper fra innledende runder også klasser for menn og det var så kjedelig at jeg hoppet av og ikke gadd å se på TKD noe mer. Jeg ventet til finalene innkludert finalene for menn, noe som bare bekreftet mitt inntrykk.

At man kan vise til et par bedre kamper i Ol, forandrer ikke mitt inntrykk som en i dette tilfelle en publikummer uten noe forhold til TKD forøvrig.
« Last Edit: 28.08.08 at 06:10:46 by JonnyKr » Logged
T-bone
Gammel ørn

« Reply #16 on: 28.08.08 at 06:35:24 »

Til tross for at jeg er en WTF'er så er jeg tildels enig i at kampene kan bli kjedelige. Utøverne på toppnivå er så gode at de vet at et minste feilgrep kan medføre at de får et poeng mot seg. Det virker derfor som om de er tilbakeholdne i forhold til å bidra til en kamp med mye action siden utøverne ikke går kampen for å gi publikum underholdning eller en god kamp, men for å vinne.
Reglene har jo blitt endret nettopp for å gjøre kampene mer underholdende (2 poeng for hodespark osv), og jeg synes det ga et godt inntrykk av Nina Solheim da hun i sine kamper flere ganger prøve å få inn avanserte spark mot hodet til motstanderen.
OlympicTKD
« Reply #17 on: 28.08.08 at 08:41:13 »

I forhold til underholdningsverdien for menigmann kan jeg forstå at det kan virke kjedleig. Mitt inntrykk er at det ofte er mer action og offensiv Taekwondo på et lavere nivå, mere kriging og tøffe dueller. Som T - bone sier, så er utøverne på høyeste nivå så gode at man risikerer så mye ved å gjøre et lite feiltrinn, at tålmodigheten står i sentrum.

I VM i fjor var dommerne mye mer strenge på å dele ut advarsler (0,5 minuspoeng) ved 10 sekunder inaktivitet fra en av utøverne, noe som førte til mer publikumsvennlig og duellerende Taekwondo. For meg så det ikke ut som at dommerne var like strenge på dette under OL.

Men for meg som driver med Taekwondo og undervisning av kamp, så er det like spennende uansett, men jeg kan forstå de som ikke er enig ja:-)
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #18 on: 28.08.08 at 11:16:54 »

(...) og jeg synes det ga et godt inntrykk av Nina Solheim da hun i sine kamper flere ganger prøve å få inn avanserte spark mot hodet til motstanderen.

Jeg fikk inntrykk av det helt motsatte faktisk. Det virket litt mer som om hun tenkte strategisk og valgte å "seife" med å bl.a. sparke hovedsakelig mot kroppen og veldig lite mot hodet.

Reglene har jo blitt endret nettopp for å gjøre kampene mer underholdende (2 poeng for hodespark osv)

Ja, og jeg synes f.eks. det er positivt at dommeren nå "maner" mye, mye mer til fight om utøverne forholder seg passive.

JonnyKr
« Reply #19 on: 28.08.08 at 18:11:28 »

Jeg vet jo fra min aktive periode som Karate utøver at på toppnivå og spesielt i vitkige stevner, så er det mye mer taktikkk og forsiktighet en på lavere nivåer og i mindre viktige stevner.

Men i denne sammenhengen var jeg kun en tv-titter uten kunnskap om TKD i det hele tatt, som benket meg ned for å se TKD under OL og som dannet meg et inntrykk av hva jeg så der og da. Og man har jo på forhånd et bilde av at "Kampsport" gjerne inneholder litt "fart og action".

Så det ble en skikkelig nedtur, for etter min mening manglet dette totalt i de kampene jeg så. Og slik tror jeg mange vil reagere, som kansje så en TKD kamp for første gang. Ja det var faktisk første gang jeg så en hel TKD kamp uten om et par klipp på YouTube. Og det er jo synd at folk sitter igjen med det inntrykket. Og for meg så stiller faktisk TKD bak Karate som sport. For i Karate så bruker man ihverfall armene og dette resulterer i at man ser flere og mer varierte teknikker og med bruk av armteknikker, så blir det også litt mer "fart og action", altså det skjer litt mer, enn når to utøvere mesteparten av kampen står å ser på hverandre med hengende armer og slenger ut et spark eller to i ny og ne.

Så det er synd man i TKD ikke gir poeng på armteknikker, sånn at det blir mer "kampsport" og variasjon over det hele. Men det er jo sånn reglene er og de som bestemmer vet vel sikkert hva som er best for sporten. boxing
« Last Edit: 28.08.08 at 19:43:17 by JonnyKr » Logged
rygh
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #20 on: 28.08.08 at 22:30:58 »

Jonny og andre:

Jeg forstår faktisk Jonny i forhold til hva som ble vist på (i hvertfall norsk) TV. Det var et, etter min subjektive mening, desverre lite representativt utvalg for hva jeg kjenner jeg meg igjen i - totalt sett innen TKD. Som sagt likte jeg meget godt å se Nina på NRK, men det er nok mange mange kamper som overgår klassen til Nina, hva angår objektiv underholdningsverdi. 

Jeg har vært tilstede ved flere mesterskap der det faktisk er moro å se hele kamper i TKD. Dessverre, så er det ikke alltid slik at Norge har hatt profiler i de klassene det er "mest fart i". etter min mening er tungvekt (både herrer og damer) de minst underholdende klassene - objektivt sett. Jeg er subjektivt glad i alt som heter TKD på TV jeg da smile

Produsenter av TV-produksjoner kan jo lite om TKD annet enn hva de får opplyst av lokale forbund eller andre kanaler. Hadde man kunnet sett koreansk TV, så er jeg HELT sikker på at underhodningsverdien hadde vært helt annerledes. Hadde Endre Steffensen vært i OL (han prøvde å kvalle seg til -68 i 2004, men har lagt opp), så hadde Norske TV seere fått sett et fyrverkeri av en nordmann i aksjon.

Så - jeg forstår at noen kan si at TKD er kjedelig å se på. Det har med hva som blir vist å gjøre tror jeg - i all hovedsak. Jeg håper hvertfall det. Det er masse bra TKD der ute. En av de mest "akrobatiske" kampsportene vil jeg hvertfall si!

mvh
Kjetil Rygh

T-bone
Gammel ørn

« Reply #21 on: 29.08.08 at 07:19:32 »

når to utøvere mesteparten av kampen står å ser på hverandre med hengende armer og slenger ut et spark eller to i ny og ne.

biggrin Godt formulert.

Når Nina gikk kampen kl 0900 satt jeg sammen to som ikke har mye kjennskap til tkd, nemling mine sønner på 4 og 7 år. De var usikre hvem de skulle heie på, men falt ned på Nina fordi hun tok noen kule spark (i tilknytning til da hun til falt flere ganger). Min sønner lurte også på hvorfor de vekslet mellom å sparke hverandre og gi hverandre  kos/klem (utøverne gikk i clinch).

Gullkorn fra barnemunn, ja. Men også en ganske illustrerende tilbakemelding fra personer uten mye kjennskap til sporten.
OlympicTKD
« Reply #22 on: 29.08.08 at 08:45:49 »

Jeg er ikke helt sikker på at dette var helt uinteressant for menigmann heller egentlig. I den klubben jeg er trener har vi hatt stappfullt (over 40 stk.) av barn som vil begynne på nybegynnerkurs. Det er mye mer enn vanlig. Forhåpentligvis er ikke dette et resultat av at han fra Cuba sparket ned dommeren smile Men heller på bakgrunn av Nina Solheims prestasjon.

T-bone
Gammel ørn

« Reply #23 on: 29.08.08 at 08:52:23 »

Samme her, vi har rekordmange nybegynnere. Både for tkd og hkd er det god rekruttering. En del av dette kan nok skyldes at tkd har fått oppmerksomhet rundt Nina og OL, men neppe alt. Mye skyldes nok også at det gjøres et godt arbeid i klubben uavhengig av OL.

hmmm, kanskje starte en tråd om dette...
OlympicTKD
« Reply #24 on: 29.08.08 at 13:26:38 »

Er nok flere sammenhenger enn kun Nina Solheims prestasjoner, men jeg tror nok at det er en bra medvirkende årsak i tillegg til mye annet...
Gone with the wind
Veteran

« Reply #25 on: 31.08.08 at 01:32:34 »

Gjør kyokushin til en OL idrett sier nå bare jeg..da får vi fart og spenning

sabumnim
Veteran

« Reply #26 on: 31.08.08 at 02:12:45 »

Sorry... men det er nå forferdelig kjedelig å se på det også du!!

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Gone with the wind
Veteran

« Reply #27 on: 31.08.08 at 02:20:27 »

Sorry... men det er nå forferdelig kjedelig å se på det også du!!

http://www.youtube.com/watch?v=LK-23qBlMpg

er nå artigere enn hoppende tkd Wink

OlympicTKD
« Reply #28 on: 31.08.08 at 07:36:12 »

Det kommer selvsagt an på øyet som ser smile For min del er TKD mest moro å se på. Det blir litt usaklig å diskutere smak og behag egentlig.
koriac
« Reply #29 on: 31.08.08 at 09:39:18 »

Den siste WTF TKD kampen jeg så var i 2005, var et EM eller VM. De sto og hoppet i ett minutt og 45 sekunder, før en angrep og ble kontret. Jeg fikk da et inntrykk av at man burde åpne for f.eks lowkicks for å låse opp kampene litt. Jeg har ikke sett noen av OL kampene i år, mulig det var mer enn fire-fem poeng per kamp i år?
steffen haukedalen
*
Forummedlem

« Reply #30 on: 31.08.08 at 10:41:46 »

Leste en repotasje i Fighter Magazine etter Nordisk mesterskap i WTF TKD (2007) Har ikke funnet nett utgaven av artikkelen men siterer fra F.Mag:
 "Til tross at det er et stevne av betydning er det god plass på tribunen. Det er for det meste utøvere og familie som sistter der. TKD har hatt en synkende interesse de siste årene,antatt bl.a av konkuransse fra MMa og K-1."

Merk: dette antar jeg er en vinkling som i hovedsak er sett ut i fra svenske øyne,med tanke på at repotasjen tar utganspunkt i svensk TKD.

F.Mag:" Mangelen på avgjørelser før full tid/K.O. er et problem. Publikum liker faktisk dette,og det gjør turneringene mere dramatiske. Under sist VM med 1200 deltagere ble kun 4 avgjørelser av denne typen. Landslags sjef Henrik Broberg forteller at det i Korea er tatt opp som et problem og at det sakl jobbes med å se på løsninger.
Det typiske bildet av en TKD kamp er to fighters som største delen av kamptiden hopper opp og ned,avventer og gjør et utfall i en gang imellom."

Har lett etter artikkelen som foretok de forandringer som sensorvesten fører med seg,men fant den desverre ikke.. men uansett ift det så kan dette hjelpe TKD å få et mer variert kampbilde. Det fordi sensoren vil gjøre det realistisk å ta poeng med slag. Flere av de svenske utøverene har startet opp med boksetrenig for å være godt forbredt. Det har også blitt erfart at teknikker må utføres renere og med mer kraft for å oppnå scoring.

Mange sier: ta bort vesten,kutt ned på kampomerådet og raske advarsler for passitivitet og matteflukt.

Dette synes jeg det er noe i,men når det er sagt så setter det ting i perspektiv når man må lage regler for at kamp utøvere faktisk skal kjempe. (uansett stil)

Mannen uten x
Veteran

« Reply #31 on: 31.08.08 at 10:55:23 »

Man kan ikke forvandle regelverket for mye heller. Tar man bort vesten, har man et heeeelt annet game. Da er det ikke lenger tkd utøvere som vil dominere i tkd, men kyoshin utøvere... Blir litt lattelig om den neste verdensmesteren i TKD er fra en annen stilart.

Mr. sexy!
steffen haukedalen
*
Forummedlem

« Reply #32 on: 31.08.08 at 11:05:21 »

He he ja du sier noe  smile 
Mannen uten x
Veteran

« Reply #33 on: 31.08.08 at 11:40:55 »

mhm, men man bør gjøre grep for å få tkd mer publikums vennlig.
Mine forslag er:

- Lettere å få poeng på slag
- Tynnere vester, slik man KAN få kropps K.O
- 3 poeng for spark til hodet, 2 for spark, 1 for slag(og da får man poeng for hvert treff som er relativt hardt).
- Mindre ringområde

Mr. sexy!
JonnyKr
« Reply #34 on: 31.08.08 at 13:19:38 »

Personlig tror jeg ikke ko nødvendigvis er et "must" selv om dette selvfølgelig ville ha spritet opp kampene noe. Som iaktager uten noe forhold til hverken TKD eller  kyokushin, så må alle med et visst åpent sinn innrømme at nåe man i TKD ikke gir poeng for slag og kun tillater spark mot kropp og hode, så blir det veldig amputert både som en kampsport og som en publikumsvennlig sport.

Dette er så klart at det ikke finnes noe grunn til å protestere på det en gang.

I  kyokushin, tillater man ihverfall armteknikker mot kroppen og lave spark. Dette gjør at i en sammenligning mellom disse, så er  kyokushin mer underholdende å se på, nettopp fordi man tillter og belønner flere teknikker enn i tKD, noe som endrer kampbildet. Det skjer rett og slett mer.

Og selvfølgelig, ko aspektet i  kyokushin, hjelper det også. boxing
sabumnim
Veteran

« Reply #35 on: 31.08.08 at 15:05:54 »

For noen år siden i Korea testet de ut ett nytt poengsystem som var bra, forstår ikke hvorfor de ikke bruker det. 1 poeng for treff i vest, 2 poeng for treff mot hodet, 3 poeng for spesialteknikk (luftige spinnkicks uten bakkekontakt med den andre foten) og 1 poeng ekstra for knockdown som førte til telling.

Dette medførte at en som lå under  med 4 poeng kunne med ett bra spark få 4 poeng på det. Så på slutten av kampen ble det bra fyrverkeri i kampene i Korea. biggrin

Jeg synes også at 2 minutts runder er for lite, man er redd for å få noen poeng mot seg, så man har for kort tid til å "hente seg inn igjen". Da blir det altfor mye "luring".

Og selvsagt, denne clinchingen bør straffes hardt når det er ganske tydlig hva målet med det er.

Samtidig vil jeg si at det ikke er riktig å få poeng på en treff, hvis din egen teknikk fører til at du faller eller må sette en hånd i gulvet. Man skal ikke få poeng på en vill teknikk som du ikke har kontroll over. smile

JonnyKr
« Reply #36 on: 31.08.08 at 15:28:14 »

Er det en god forklaring på hvorfor man ikke belønner slagteknikker i TKD? Så langt jeg har skjønt det, så er det lov med armteknikker, men det er nesten umulig å få poeng på det.

Stemmer dette?
sabumnim
Veteran

« Reply #37 on: 31.08.08 at 15:36:40 »

Er det en god forklaring på hvorfor man ikke belønner slagteknikker i TKD? Så langt jeg har skjønt det, så er det lov med armteknikker, men det er nesten umulig å få poeng på det.

Stemmer dette?

Man "kan"  få poeng for gode treff med slag mot vesten. Men det er nok ytterst sjelden man får poeng på det dessverre. Det må nesten være en reverse punch (cross) som fører til at motstander blir flyttet bakover for å få poeng, men man er ikke sikret å få poeng uansett. smile

Kanskje det blir bedre hvis de bruker elektroniske vester i fremtiden? Da er det jo kraften som bestemmer om det blir poeng eller ikke..

Jeg må nå legge til at det ikke gies poeng for kroppsslag i amatør boksingen heller. Jeg så treffere i magen som førte til at motstander gikk i kne under OL, men ingen poeng....

JonnyKr
« Reply #38 on: 31.08.08 at 15:40:27 »

Jeg må nå legge til at det ikke gies poeng for kroppsslag i amatør boksingen heller. Jeg så treffere i magen som førte til at motstander gikk i kne under OL, men ingen poeng....

Da må det ha væt dommerfeil, for jeg så flere kamper under OL hvor det ble gitt poeng på slag mot kroppen.
sabumnim
Veteran

« Reply #39 on: 31.08.08 at 15:44:46 »

Da så vi forskjellige kamper, for jeg så mange gode treff både mot hodet og mot kroppen som ikke ga poeng. Og jeg så ingen treff som ga poeng mot kroppen (som jeg fikk med meg ihvertfall) smile

JonnyKr
« Reply #40 on: 31.08.08 at 16:10:57 »

I denne kampen f.eks. så får Russeren i blått ihverfall 3 poeng mot kroppen i runde 2 hvis du følger nøye med.

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #41 on: 31.08.08 at 16:37:54 »

så må alle med et visst åpent sinn innrømme at nåe man i TKD ikke gir poeng for slag og kun tillater spark mot kropp og hode, så blir det veldig amputert både som en kampsport og som en publikumsvennlig sport.

Dette er så klart at det ikke finnes noe grunn til å protestere på det en gang.

<Ironi>
Boksing finnes jo ikke publikumsvennlig da man kun gir poeng på slag. Man gir jo ikke noe spark der. Det er så åpenlyst en mulighet at det ikke finnes noen grunn til å protestere på det en gang Wink
</Ironi>

Når det gjelder hvorfor TKD har utviklet seg i den rettningen det har, så må man se på historien til Korea og TKD. Etter opp mot 50 års okkupasjon av Japan, ønsket koreanerne rett og slett å ha en kampsport som var "sin egen" og ikke i så stor grad influert av Karate. Så siden karate hadde mye slag og lite spark, så snudde man det rett og slett på hodet og sa at "greit, da bruker vi heller flere spark i våre konkurranser". Husk også at disse sparketeknikkene gjelder hovedsaklig for konkurranse. TKD som selvforsvar er i mine øyne noe helt annet enn det som f.eks blir vist i OL Tongue

For noen år siden i Korea testet de ut ett nytt poengsystem som var bra, forstår ikke hvorfor de ikke bruker det. 1 poeng for treff i vest, 2 poeng for treff mot hodet, 3 poeng for spesialteknikk (luftige spinnkicks uten bakkekontakt med den andre foten) og 1 poeng ekstra for knockdown som førte til telling.
Med unntak av 3 poeng for spesialteknikk, så er det jo dette poengsystemet som brukes i WTF pr i dag Wink

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
sabumnim
Veteran

« Reply #42 on: 31.08.08 at 16:40:21 »

Werner:
Den 3 poengen for spesialteknikk utgjør en ganske vesentlig stor forskjell spør du meg. smile

JonnyKr
« Reply #43 on: 31.08.08 at 17:31:02 »

Werner

<Ironi>
Boksing finnes jo ikke publikumsvennlig da man kun gir poeng på slag. Man gir jo ikke noe spark der. Det er så åpenlyst en mulighet at det ikke finnes noen grunn til å protestere på det en gang
</Ironi>

Vel, når man som publikum uten et spesielt forhold til Boksing ser en boksekamp, så vet de fleste alikevel at boksing kun inneholder slagteknikker og dermed så kommer vel ikke det som en overraskelse på noen. Og uansett hvilket ståsted man har, så er boksing en sport hvor det skjer noe hele tiden i form av slagutvekslinger.

Og forøvrig sier det seg selv at i en kampsport som tillater både "armer og bein", så skjer det mer enn i det jeg har sett av TKD (OL i Beijing), hvor to utøvere mesteparten av runden står å hopper opp og ned og ser på hverandre med hengende armer og slenger ut et par tre spark i løpet av en to minutters runde.

Hvis du ikke skjønner at for meg som publikum så blir dette direkte kjedelig, spesielt når det finnes andre valgmuligheter, så kan ikke jeg gjøre noe med det. Du kan enten ta min mening til etterretning, eller du kan la være. Men det jeg så av TKD fra OL, gjør ikke at jeg kommer til å oppsøke en TKD konkurranse som betalende tilskuer. For det, var dette altfor kjedelig til at jeg kommer til å gjøre.

Dette ga ingen mersmak hos meg.

« Last Edit: 31.08.08 at 17:58:31 by JonnyKr » Logged
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #44 on: 31.08.08 at 19:51:07 »

Hvis du ikke skjønner at for meg som publikum så blir dette direkte kjedelig, spesielt når det finnes andre valgmuligheter, så kan ikke jeg gjøre noe med det. Du kan enten ta min mening til etterretning, eller du kan la være. Men det jeg så av TKD fra OL, gjør ikke at jeg kommer til å oppsøke en TKD konkurranse som betalende tilskuer. For det, var dette altfor kjedelig til at jeg kommer til å gjøre.
Har absolutt ingen problemer med å skjønne den Johnny Wink
Sett ut fra rent publikumssyn så er jeg enig i at TKD i OL kan bli kjedelig da det skjer "lite" i kampene. Tror det har vært nevnt i noen andre tråder her at kamper i noe lavere divisjon enn OL er mer spennende og at det tas mer sjanser etc. der.

Uansett så er nok ikke jeg helt objektiv i dette synet i og med at jeg selv driver såpass mye med TKD Wink

sabumnim
Veteran

« Reply #45 on: 31.08.08 at 20:44:28 »

I forhold til hvilke idretter som evnt får innpass av IOC til de olympiske leker er det nok ikke bare dette med publikumsvennlighet osv som spiller inn. Jeg har ikke sett noen statistikk på antall tilskuere tilstede under de forskjellige idretter og heller ikke noen TV visningstid/TV tilskuere statistikker. Jeg tror nok ikke TKD er den idretten som har minst tiltrekning.

Men det er andre faktorer som nok spiller en stor rolle også for IOC. Det er vel viktig for dem med antall land idretten er etablert og organisert i, og da mener jeg nasjonal organisering. Det er vel viktig med størrelsen på en enkelt organisasjon/idrett både nasjonalt og internasjonalt og det totale antall land og utøvere (både bredde og topp).

Den politiske stabiliteten innen en organisasjon og idrett er vel også viktig tenker jeg, og mange andre faktorer...

Hvilken internasjonal organisasjon er stor, stabil og utbrett i f.eks MMA da? Jeg tror nok mange må trekke med disse ting i sin vurdering av hva de skulle ønske å se i OL. Det hjelper ikke å sitte i sin "stilart" og drømme om å få den med i OL hvis disse faktorene ikke er i nærheten av å bli oppfylt.

steffen haukedalen
*
Forummedlem

« Reply #46 on: 31.08.08 at 21:32:20 »

Helt klart.

En annen sak er jo om det er posetivt å være med i OL som kampidrett. Det er jo litt av sakens kjerne at det økonomiske går foran ift å ivareta stilarten som den er. Mang en "høy herre" forlanger høyere seertall og forandringer ,koste hva det vil hva man tar vekk eller legger til.
Har vel forstått at Judo bl.a har fått lide under dette (?)og resultatet ble å ta vekk mye av bakkekampen. Snakket med noen "old school" Judo utøvere i Mandal nå i sommer som fortalte at Judo faktisk hadde fått en oppsving nå igjennom MMA hvor hele registeret kunne brukes. Men den andre siden er jo en  god markedsføring som OL idrett tar med seg.

Man får lage et rent kampsport OL hehe  biggrin
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #47 on: 31.08.08 at 22:43:03 »

I forhold til hvilke idretter som evnt får innpass av IOC til de olympiske leker er det nok ikke bare dette med publikumsvennlighet osv som spiller inn. Jeg har ikke sett noen statistikk på antall tilskuere tilstede under de forskjellige idretter og heller ikke noen TV visningstid/TV tilskuere statistikker. Jeg tror nok ikke TKD er den idretten som har minst tiltrekning.

Nei, det hjelper også på å ha småkorrupte representanter for idretten i IOC, slik at de kan jobbe for å få med idretten i OL Wink

Kim Un-Yong måtte vel trekke seg, og jeg har ikke mye til overs for han godeste nord-koreaneren som styrer med ITF heller smile

Per B. Løvsletten
OlympicTKD
« Reply #48 on: 03.09.08 at 11:20:48 »

Jeg personlig mener Taekwondos særegenhet forsvinner dersom man skal få poeng for slag i kamp. På samme måte som man hadde fjernet boksingens særegenhet ved å legge til spark. Men det er nå min mening og jeg kan forstå dersom noen er uenige i dette.

Men mer action hadde nok vært på sin plass, noe som er mulig uten slag. Utøverne og sporten har kanskje blitt så taktisk at fighting og agressivitet forsvinner litt. Men her er en link over hvordan jeg syns det kan bli mer publikumsvennlig. Dette er bare noen highlights, men mer av denne typen fighting hadde smakt godt etter min mening:

http://www.mookas.us/media_view.asp?news_no=1389

T-bone
Gammel ørn

« Reply #49 on: 03.09.08 at 11:54:18 »

Jeg personlig mener Taekwondos særegenhet forsvinner dersom man skal få poeng for slag i kamp.

Fra kampreglementet:
§ 11 Tillate teknikker og berøringsområder
11.1 Tillatte teknikker:
11.1.1 Håndteknikker: Angrep med tett knyttet neve.
11.1.2 Fotteknikker: Angrep ved å bruke alle deler av foten under ankelen.

11.2 Tillatte berøringsområder på kroppen:
11.2.1 Kroppen:
Det er tillatt å angripe med knyttneve- og fotteknikker mot de deler av kroppen fra armhulen til
hoftebenet som er dekket av vesten, med unntak av direkte treff i ryggraden.
11.2.2 Hodet:
Dette området defineres som hele hodet og halsen utenom bakhodet og nakken. Kun
fotteknikker mot ”hodet” er tillatt.

§ 12 Poeng
12.1 Det skal tildeles poeng når en tillatt teknikk er innenfor de tillatte berøringsområdene og samtidig er:
• vellykket
• kontrollert
• fokusert
Et vellykket (velutført) angrep er et angrep som klart viser at tillatte deler av kroppen og hodet er truffet
med enten fot- eller håndteknikk.

Man får altså poeng for slag i wtf konkurransekamp såfremt slaget er ikke er rettet mot hodet.
OlympicTKD
« Reply #50 on: 03.09.08 at 11:57:44 »

I teorien ja, i praksis nei. Kanskje 1 av 100 slag eller noe. Jeg har sett utøvere prøvd dette i årevis, men de får ikke poeng hverken regionalt, nasjonalt eller internasjonalt. Så hvorfor det står i regelverket det vet jeg ikke. Enten så får de følge det eller stryke det bort. Jeg stemmer for det sistnevnte. Men det er jo bare min mening smile
T-bone
Gammel ørn

« Reply #51 on: 03.09.08 at 12:07:44 »

Det er reglene som setter rammene for idretten og som både utøverne og dommerne må forholde seg til. Det faktum at det er vanskelig å få poeng i praksis er enten utøvernes feil som ikke lærer seg å slå skikkelig (armene henger jo stort sett og dingler) eller at det har utviklet seg en praksis hos dommerne ved at de ikke gjør jobben sin riktig.

Når det er sagt så kan man jo si at det er enklere å få til et poenggivende spark fordi et spark enklere oppfyller de tre kravene til en poenggivende teknikk og innehar tilstrekkelig kraft.
OlympicTKD
« Reply #52 on: 03.09.08 at 12:13:21 »

Jeg er helt enig i at regelverket setter rammer for sporten. Men når det er så stort gap mellom teorien og praksisen, så må jo tiltak iverksettes. Da mener jeg at enten så må de endre regelverket eller begynne å følge det slavisk. Det er likevel ikke til å komme bort fra at det er spark som kjennetegner særegenheten i Taaekwondo som sport (kamp), lik det den som vil....

Hvorfor tror du hendene stort sett henger å dingler, som du kaller det? Tror du dette har et eller flere formål eller er det helt tilfeldig?
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #53 on: 03.09.08 at 12:21:44 »

eller at det har utviklet seg en praksis hos dommerne ved at de ikke gjør jobben sin riktig.
Direkte referert (dog etter hukommelsen) fra møte mellom coacher og stevneleder/oversjefshoveddommer på et herværende regionalt WTF-stevne i fjor:
Coach: Hvor hardt må utøverne slå for å få poeng for håndteknikk?
Oversjefshoveddommer: De FÅR poeng for håndteknikker, det trenger ikke være så hardt. Husk det er SEMI-kontakt!

I løpet av stevnet ble det ikke gitt ETT poeng for håndteknikker, selv ikke de som var harde nok til å "ryste" motstanderen (dvs stanse angrepet deres/flytte dem bakover). Tror det er noe med praksis blant dommerne ja...

Min gamle tkd-instruktør viste oss et triks en gang med å skru slaget ganske mye nedover, slik at knokene traff (og skrubbet nedover) akkurat på kanten av vestekragen, der brystbeinet har lite beskyttelse=grisevondt hvis du treffer riktig. Har aldri fått helt til å bruke det, og nå når det er krav om hansker er det vel ikke så aktuelt lenger.
JonnyKr
« Reply #54 on: 03.09.08 at 14:17:49 »

Jeg personlig mener Taekwondos særegenhet forsvinner dersom man skal få poeng for slag i kamp. På samme måte som man hadde fjernet boksingens særegenhet ved å legge til spark. Men det er nå min mening og jeg kan forstå dersom noen er uenige i dette.

Men mer action hadde nok vært på sin plass, noe som er mulig uten slag. Utøverne og sporten har kanskje blitt så taktisk at fighting og agressivitet forsvinner litt. Men her er en link over hvordan jeg syns det kan bli mer publikumsvennlig. Dette er bare noen highlights, men mer av denne typen fighting hadde smakt godt etter min mening:

http://www.mookas.us/media_view.asp?news_no=1389

Du snakker om TKD,s særegenheter som sport, men er ikke ITF TKD også Taekwondo og en sport og gir de ikke poeng for slag der?

Jeg skjønner det også slik at man ellers også i sitt regelverk tillater slag, men at dommerne sjelden gir poeng på det. Det er jo litt merkelig at når man har et regelverk som tillater slag, så velger man alikevel i ikke gi poeng på det, i stedet for å følge regelverket.

Jeg kan ike skjønne noe annet at DETTE i hvertfall er en merkelig særegenhet. Så å belønne skagteknikker i konkurranse krever jo dermed ikke en endring av regelverket, kun en endring av praksis og jeg kan for mitt bare liv ikke skjønne hvorfor dette da skal være så vanskelig å få til.

Og jeg kan heller ikke skjønne at dette når det allerede er tillatt i henhold til reglene, fjerner Taekwondos særpreg. Det eneste som blir borte er etter min mening en merkelig praksis som reduserer underholdningverdien for folk flest, altså publikum som selv ikke er "innenfor" og som ellers ikke har noe forhold til Taekwondo.

OlympicTKD
« Reply #55 on: 03.09.08 at 22:57:07 »

ITF er ikke Taekwondo, men Taekwon-do. Jeg vil ikke diskutere Taekwon-do for det har jeg ikke mye peiling på. Det som er mitt felt er Taekwondo, altså WTF! (og ikke misforstå nå noen, jeg rangerer ikke disse to på noen måte) Ettersom diskusjonen i utgangspunktet handlet om en episode i OL, så regnet jeg med at vi snakket om WTF, da ITF ikke har OL-status.

Jeg er helt enig i at om det står i regelverket, så skal det følges og jeg kan gjenta meg selv, enten bør jo dommerne følge det eller det må fjernes fra regelverket. Taekwondos særegenhet er spark, dersom man ser på praksis. Ser man på regelverket derimot, kan man få poeng på slag. Men ettersom de fleste utøvere ikke slår og ettersom de fleste dommere ikke gir poeng på det, så er jo spark etter min mening Taekwondos særegenhet, i praksis.

Det er mulig det er mange som synes det hadde blitt mer underholdende med slag, men jeg mener det kan bli minst like underholdende med kun spark, dersom utøverne er mer offensive. 
JonnyKr
« Reply #56 on: 04.09.08 at 13:33:54 »

OlympicTKD

Hva er forskjellen (i grove trekk) på Taekwondo og Taekwon-do? confused_1

1. Utgangspunktet var episoden under OL. Men som en følge av at jeg mente dette var kjedelig å se på, så la noen inn klipp fra ITF sparring, som var noe helt annet i den forstand at det var mye og jeg gjentar, MYE mer underholdende å se på enn det jeg har sett av WTF sparring og kamper. For meg som "menigmann" og publikummer uten forhold eller kjennskap til TKD forøvrig ble det da naturlig både å sammenligne og å spørre om hvorfor praksis i WTF er slik det er når regelverket som jeg trodde man vanligvis forholder seg til, tillater slag.

For meg som publikummer er dette en merkelig praksis som uansett hva du måtte mene, etter min mening reduserer WTF TKD som en publikumssport sammenlignet med ITF. Å mene at WTF uten bruk av armteknikker kan bli minst like underholdende for publikum som ITF med armteknikker, er etter min mening å "skyte bomskudd" i forhold til virkeligheten og er et argument som etter min mening bærer preg av eget ståsted. Med armteknikker, skjer det rett og slett mer, man får et helt annet kampbilde og det er her underholdningsverdien for en vanlig publikummer ligger.

2. Spørsmålet som reiser seg her er om praksis er slik det er fordi utøverne ikke slår, eller om utøverne ikke slår fordi praksis er slik det er. Jeg er overbevist om at hvis man hadde fått poeng på armteknikker, så ville dette garantert resultert i bruk av armteknikker også. Noe annet ville jo vært aldeles merkelig.

3. For meg som utenforstående, så er det eneste særpreget med WTF TKD at de i praksis ikke følger sitt eget regelverk, noe som etter min mening begrenser sporten som en publikumssport i forhold til hva det kunne ha vært dersom man fulgte reglene i praksis.
« Last Edit: 04.09.08 at 13:35:55 by JonnyKr » Logged
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #57 on: 04.09.08 at 13:43:04 »

ITF sin sparring er mye bedre enn WTF. Jeg vil gå så langt som å si at den er mye mer effektiv og realistisk også.

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #58 on: 04.09.08 at 14:19:46 »

Iallefall hvis man sjekker de russiske gruppene (dømt ut ifra youtube) smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #59 on: 04.09.08 at 15:53:55 »

Jeg mener også at det ikke har noen hensikt å skille mellom TKD og TK-D, da "menigmenn" (som Jonny kaller det) ikke vet -og ikke gidder å bry seg om- at det er en forskjell.

Det er greitt nok at WTF TKD-sparring har en underholdningsverdi i form av teknisk dyktighet, men jeg mener at det er eller kan være et problem for sporten at du må være inne i gamet for å forstå verdien av sparringen...

Jeg mener at det regelverket WTF sverger til helt klart har en tradisjonell verdi, men dessverre så gjør ikke WTF seg på OL scenen da jeg mener at det faktisk gir negativ reklame til TKD som en samlet betegnelse.

Det er nå min mening...  Roll Eyes

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #60 on: 04.09.08 at 16:01:05 »

Iallefall hvis man sjekker de russiske gruppene (dømt ut ifra youtube) smile

link?

JonnyKr
« Reply #61 on: 04.09.08 at 17:20:52 »

en fisk uten sykkel

Det er greitt nok at WTF TKD-sparring har en underholdningsverdi i form av teknisk dyktighet, men jeg mener at det er eller kan være et problem for sporten at du må være inne i gamet for å forstå verdien av sparringen...

Greit nok at WTF TKD-sparring har en underholdningsverdi i form av teknisk dyktighet, men hvis det vi så under OL er representativt for WTF-TKD på toppnivå, så får du ikke mye underholdning for penga. For der skjedde det ikke stort. boxing

Og jeg tror også at det ikke bare kan være, men at det er et problem for sporten at du må være inne i gamet for å forstå verdien av sparringen.

Da er det ikke en publikumssport, men en sport for spesielt interesserte.
« Last Edit: 04.09.08 at 17:22:24 by JonnyKr » Logged
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #62 on: 04.09.08 at 17:24:52 »

Og jeg tror også at det ikke bare kan være, men at det er et problem for sporten at du må være inne i gamet for å forstå verdien av sparringen.

Da er det ikke en publikumssport, men en sport for spesielt interesserte.

My point exactly!  smile

OlympicTKD
« Reply #63 on: 05.09.08 at 07:58:06 »

Jeg forstår godt hva dere mener og at for dere så blir det mer underholdende med slag, det skal dere selvsagt få mene. Jeg skal ikke gå inn på forskjellen mellom WTF og ITF, da det sikkert finnes mange diskusjoner om det her på forumet.

Jeg er enig i at (som sagt flere ganger) det ikke er bra at det er et gap mellom regelverk og praksis. Men det er mye som tyder på at slag kommer til å fjernes som en poenggivende teknikk fra regelverket, da de elektroniske vestene fra lajust ser ut til å erstatte poengdommerne. Disse vestene har sensorer. Utøverne har da også "sokker" med sensorer, og det er nødt til å være sensor mot sensor i tillegg til trykk for å bli poeng. Så vidt meg bekjent har det ikke vært snakk om å lage hansker med sensorer, noe som tyder på at slag kommer til å taes bort fra regelverket.

På den annen side, dersom dere som mener slag bør være med, må de utvikle en slik hanske med sensorer, noe som helt sikkert er teknisk mulig. 

Framtiden vil vise hvordan regelverk blir. Uansett er det jo en fordel at Taekwondo er en publikumsidrett. Men uansett, alle kan ikke synes det er spennende å se Taekwondo. Alle som synes Taekwondo er kjedelig i dag, kommer uansett ikke til å snu. Jeg tror det er i WTF sin interesse å øke publikumsverdien, så det blir spennende å se hva de velger å endre på smile Her får jo desverre hverken jeg eller JonnyKr eller noen andre på forumet påvirket særlig smile

Jeg for min del synes det meste av kampsport er spennende å se på, noe mer enn annet selvsagt, men jeg nyter i grove trekk forskjellene. Noen sporter kaster bre, noen sporter slår bare, noen kombinerer.

JonnyKr
« Reply #64 on: 05.09.08 at 13:57:07 »

OlympicTKD

Jeg er enig i at (som sagt flere ganger) det ikke er bra at det er et gap mellom regelverk og praksis. Men det er mye som tyder på at slag kommer til å fjernes som en poenggivende teknikk fra regelverket, da de elektroniske vestene fra lajust ser ut til å erstatte poengdommerne. Disse vestene har sensorer. Utøverne har da også "sokker" med sensorer, og det er nødt til å være sensor mot sensor i tillegg til trykk for å bli poeng. Så vidt meg bekjent har det ikke vært snakk om å lage hansker med sensorer, noe som tyder på at slag kommer til å taes bort fra regelverket.

Når vi så kamper fra OL, så så vi hvor taktiske og forsiktige utøverne var (naturlig nok) på toppnivå, noe som resulterte i mye "stillstand" og lite action. Jeg har rett og slett ingen tro på at eventulle sensorer i vest og sokker bidrar til at det skjer noe mer. Tvert i mot, jeg tror at dette kun vil medføre at utøverne blir enda mer taktiske og forsiktige og jeg kan ikke se hvordan du mener dette skal kunne hjelpe sporten til å bli mer publikumsvennlig.

Da må man innføre regler som tvinger utøverne til å være aktive gjennom å idømme "minuspoeng" for passivitet etter relativt få sekunder. Det er jo tross alt to minutters runder "bare".

Framtiden vil vise hvordan regelverk blir. Uansett er det jo en fordel at Taekwondo er en publikumsidrett. Men uansett, alle kan ikke synes det er spennende å se Taekwondo. Alle som synes Taekwondo er kjedelig i dag, kommer uansett ikke til å snu.

En merkelig logikk spør du meg. For mitt vedkommende er ikke poenget at jeg synes "Taekwondo" er kjedelig. Mitt poeng er at jeg synes at WTF TKD er kjedelig, mens jeg synes ITF TKD er underholdende å se på.

Hvorfor? Jo, det skjer mye mer og hovedgrunnen til det er bruk av armteknikker. Mitt poeng er også at for meg og andre som står utenfor "politikken" i TKD, er WTF og ITF ganske enkelt Taekwondo!. Vi skiller ikke mellom de forskjellige organisasjonene. Taekwondo er Taekwondo for oss. Så langt jeg kan se, så er den eneste måten å gjøre WTF TKD mer underholdende for et vanlig publikum, å innføre bruk av armteknikker slik at det blir mest mulig likt ITF sparring. Å fjerne armteknikker fra regelverket og innføre sensorer kan umulig kompensere for de forskjellene som i dag er mellom WTF og ITF sparring som underholdning for publikum.

Da vil det fortsette å være en sport hvor man må være "innenfor" og kjenne reglene for å ha noen glede av. Og da er det ingen publikumssport, men en sport for spesielt interesserte.

Alle som synes Taekwondo er kjedelig i dag, kommer uansett ikke til å snu.

Er dette et argument FOR å ikke innføre poeng for armteknikker? Hvis WTF hadde blitt underholdende å se ved kun å endre praksis og i stedet følge sitt eget regelverk, så ville jeg snudd i min oppfatning med en gang jeg. For i dette tilfellet er mitt ståsted som en pulikummer, som danner meg en mening basert på hva jeg faktisk ser der og da.

Jeg tror det er i WTF sin interesse å øke publikumsverdien, så det blir spennende å se hva de velger å endre på  Her får jo desverre hverken jeg eller JonnyKr eller noen andre på forumet påvirket særlig

HeHe. Nei, men det er jo paradoksalt at de som hittil ikke har klart å gjøre WTF til en publikumssport gjennom sin merkelige praksis av eget regelverk, er de som nå skal bestemme hva som må gjøres for å endre dette.

Det de burde ha gjort, var å gå ut utenfor egne rekker og spurt for eksempel Jonny og andre hva vi mener må til for at WTF skal kunne blitt interessant for oss, en markedsundersøkelse rett og slett, for de er vi som er et potensielt fremtidig publikum og da burde vår mening være av interesse.

Men det er vel å tro på Julenissen. Så jeg får vel bare ønske dere lykke til. biggrin

OlympicTKD
« Reply #65 on: 05.09.08 at 18:35:52 »

JonnyKr:

Er helt enig i at det å dele ut minuspoeng for passivitet er en vei å gå. Det har jeg nevnt tidligere i en post i denne diskusjonen også, så her er vi helt enige. Det var nettopp dette dommerne gjorde under VM i 2007 og dette gav mye mer action og publikumsvennlighet. Jeg vet heller ikke om sensorer gjør at det blir mer action og har da heller ikke påstått dette. Jeg bare påpekte at det er i den retningen det går. Da forholder jeg meg til dette som trener.

Om du liker best å se ITF sparring p.g.a. slagene og at det er mer action, så er det kanskje det du skal se på smile Jeg mener ikke at det er et argument at man ikke skal innføre poeng for armteknikker fordi alle likevel ikke kommer til å snu nei Jonny. Hadde de innført armteknikker så hadde kanskje noen snudd, men ikke alle. Jeg bare mener at det kanskje ikke er noe mål at alle skal like det heller, for det også er vel å tro på julenissen.

Regelverket styres av dommerne og de som styrer den internasjonale organisasjonen og der er det mange koreanere. Hva som foregår innenfor de veggene, vet ikke jeg så mye om, jeg er ikke politiker, men en trener og som trener forholder jeg meg til det regelverket som til enhver tid foreligger. Dersom slag blir en del av WTF Taekwondo sparring, så må jeg forholde meg til dette også.

Det hadde kanskje ikke vært så dumt med markedsundersøkelser blant menigmann. For alt jeg vet er dette også kanskje gjort, men de har i alle fall ikke spurt JonnyKr fra Romeriket.  smile Ingen har spurt meg heller ohmy

sabumnim
Veteran

« Reply #66 on: 05.09.08 at 23:53:19 »

hvor mange så på hesteridning, skeet, bueskyting osv av dere og synes at det var interessant og spennende å se på? Man MÅ ikke like alt man ser under ett OL da. biggrin

Satt litt på spissen.. ja... (i og med at kamputøvere helst foretrekker på kamputøvelse)...

Men selv om jeg også synes det har blitt kjedelig å se på TKD i f.eks OL, så har nok TKD i OL mange nok som er interesset i å se på det, hvis ikke hadde det nok vært ute av OL...

Noen er fornøyde, noen er ikke.. Sånn er det bare... smile

Man MÅ ikke se på TKD under OL da.. Ingen som tvinger noen til det.... smile

sabumnim
Veteran

« Reply #67 on: 06.09.08 at 00:08:33 »

Jeg kan legge til:

Noen ser også en verdi i TKD i OL fordi de heier på en person de ønsker og vinne.. Og da synes de det er spennende. (kanskje noen fulgte med Nina og synes at det hadde sin verdi?)

Noen ser på TKD for å lære og forstå hvordan TKD kamp internasjonalt fungerer.. Og det er en verdi for dem...

Noen ser på TKD under OL for å vurdere evnt motstandere som DERES elever kan møte i ett eller annet mesterskap..

Noen ville synes at det å se de forskjellige utøvernes TRENINGER ville vært mer verdifullt..

Målet i enhver konkurranse er å VINNE (gjerne enhver valør av medaljen), og det har en verdi uavhengig av hvordan det så ut underveis (med untak av juks selvsagt)....

Noen prøver å lære seg noe "nytt" innen feltet TKD kamp (taktisk og teknisk)... (selv om dette OL hadde null verdi for de fleste på dette området i mine øyne)..

bla bla bla... osv.... Det har verdi for noen (kanskje mange), men ikke for alle... Sånn er det med alle idretter.... smile

Kanskje noen synes endringer må til (de fleste her inne ihvertfall), men dette faller på de som er "inne" i det, og om de synes det er for dårlig eller ikke... Hvis alle metoder de har for å måle verdien av TKD i OL som det er i dag viser at det er "bra nok" så skjer det intet...

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #68 on: 09.09.08 at 12:39:05 »

Nei, det hjelper også på å ha småkorrupte representanter for idretten i IOC, slik at de kan jobbe for å få med idretten i OL Wink

Kim Un-Yong måtte vel trekke seg, og jeg har ikke mye til overs for han godeste nord-koreaneren som styrer med ITF heller smile

Bare et lite slik apropos at "den andre siden" ikke nødvendigvis er så mye bedre enn den andre Wink
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=529712

sabumnim
Veteran

« Reply #69 on: 09.09.08 at 13:16:23 »

Werner:
Ja jeg husker endel av den saken der, og jeg har i alle de år gjort mitt beste for å ikke å nevne det åpen for å slippe "krig". He he he!! Men nå har du sluppet katta ut av sekken.  biggrin

Det var "ikke koreanske" folk som var kontaktet av sønnen også for å drepe den Sør-Koreanske presidenten. Og disse valgte å bli "varslere". Betalingen til disse ble ordnet av sønnen via banken til ITF i Østerike. Om det kom fra ITF's egen konto husker jeg ikke om de fant ut. smile

"Fuckings crazy people" spør du meg...

OlympicTKD
« Reply #70 on: 09.09.08 at 13:19:03 »

Nå er såpeoperaen f#%)" meg i gang ohmy Dette er gammel politikk på øverste nivå....
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #71 on: 09.09.08 at 14:23:49 »

Ikke akkurat noen hemmelighet dette da hvis en har lest litt mer historie enn den overfladiske og pyntede varianten som presenteres til utøvere flest smile

Per B. Løvsletten
sabumnim
Veteran

« Reply #72 on: 09.09.08 at 14:29:21 »

Litt mer om det samme:
http://www.examiner.com/a-1576094~Taekwondo_master_returns_home_to_South_Korea.html
http://www.tiscali.co.uk/news/newswire.php/news/reuters/odd/latest&template=/news/feeds/story_template.html
http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=628142
http://martialarts.com.my/community/modules/news/article.php?storyid=1126
http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2008/09/08/6701246-ap.html

Det står for de meste det samme i alle. Men men....  biggrin

JonnyKr
« Reply #73 on: 09.09.08 at 15:38:46 »

Nå er såpeoperaen f#%)" meg i gang ohmy Dette er gammel politikk på øverste nivå....

HeHe. Hvis dette er sant, så er det vel ingen "såpeopera", men fakta. Og da er jo dette av "allmen" interesse i og med at dette mildt sagt er noe spesielt.

OlympicTKD
« Reply #74 on: 10.09.08 at 10:58:24 »

HeHe. Hvis dette er sant, så er det vel ingen "såpeopera", men fakta. Og da er jo dette av "allmen" interesse i og med at dette mildt sagt er noe spesielt.

Så sant så sant JonnyKr, bare forestilte meg en såpeopera med "drittkasting" mellom folk fra ITF og WTF...., men ser heldigvis ikke ut som det blir det:-)
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

« Reply #75 on: 10.09.08 at 11:04:40 »

Tror folk flest har skjønt at man ikke skal se flisen i sin brors øye for bjelken i sitt eget.  Wink

Hvem kan vel kaste dritt når det er så mye "rot" i egne rekker?

OlympicTKD
« Reply #76 on: 10.09.08 at 11:29:52 »

Tror folk flest har skjønt at man ikke skal se flisen i sin brors øye for bjelken i sitt eget.  Wink

Hvem kan vel kaste dritt når det er så mye "rot" i egne rekker?

Sant nok:-) Selv om det er en turbulent fortid, så får hver enkelt yte sitt lille bidrag for en bedre framtid....
Cirdan
Gammel ørn

The obstacle is the path!
« Reply #77 on: 22.01.09 at 10:12:43 »

http://www.vg.no/sport/ol/2008/taekwondo/artikkel.php?artid=536192

Ser ikke akkurat ut som han angrer når han først uttaler seg nå.

"Martial Arts progress from kata, to kumite, to combat" (Otsuka)
"our bodies are our gardens - our wills are our gardeners" (William Shakespeare)
"Karate is possibly and probably the deadliest of arts once fully realised" (Geoff Thompson)
Pages: 1 2 3 4 5 6 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing « previous next »
Jump to:  

Social sharing