Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 08:01:56

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4 5 6  All Go Down Print

Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing

JonnyKr
« Reply #15 on: 28.08.08 at 06:07:22 »

rygh

Vel, nå begynte jeg med å se noen kamper fra innledende runder også klasser for menn og det var så kjedelig at jeg hoppet av og ikke gadd å se på TKD noe mer. Jeg ventet til finalene innkludert finalene for menn, noe som bare bekreftet mitt inntrykk.

At man kan vise til et par bedre kamper i Ol, forandrer ikke mitt inntrykk som en i dette tilfelle en publikummer uten noe forhold til TKD forøvrig.
« Last Edit: 28.08.08 at 06:10:46 by JonnyKr » Logged
T-bone
Gammel ørn

« Reply #16 on: 28.08.08 at 06:35:24 »

Til tross for at jeg er en WTF'er så er jeg tildels enig i at kampene kan bli kjedelige. Utøverne på toppnivå er så gode at de vet at et minste feilgrep kan medføre at de får et poeng mot seg. Det virker derfor som om de er tilbakeholdne i forhold til å bidra til en kamp med mye action siden utøverne ikke går kampen for å gi publikum underholdning eller en god kamp, men for å vinne.
Reglene har jo blitt endret nettopp for å gjøre kampene mer underholdende (2 poeng for hodespark osv), og jeg synes det ga et godt inntrykk av Nina Solheim da hun i sine kamper flere ganger prøve å få inn avanserte spark mot hodet til motstanderen.
OlympicTKD
« Reply #17 on: 28.08.08 at 08:41:13 »

I forhold til underholdningsverdien for menigmann kan jeg forstå at det kan virke kjedleig. Mitt inntrykk er at det ofte er mer action og offensiv Taekwondo på et lavere nivå, mere kriging og tøffe dueller. Som T - bone sier, så er utøverne på høyeste nivå så gode at man risikerer så mye ved å gjøre et lite feiltrinn, at tålmodigheten står i sentrum.

I VM i fjor var dommerne mye mer strenge på å dele ut advarsler (0,5 minuspoeng) ved 10 sekunder inaktivitet fra en av utøverne, noe som førte til mer publikumsvennlig og duellerende Taekwondo. For meg så det ikke ut som at dommerne var like strenge på dette under OL.

Men for meg som driver med Taekwondo og undervisning av kamp, så er det like spennende uansett, men jeg kan forstå de som ikke er enig ja:-)
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #18 on: 28.08.08 at 11:16:54 »

(...) og jeg synes det ga et godt inntrykk av Nina Solheim da hun i sine kamper flere ganger prøve å få inn avanserte spark mot hodet til motstanderen.

Jeg fikk inntrykk av det helt motsatte faktisk. Det virket litt mer som om hun tenkte strategisk og valgte å "seife" med å bl.a. sparke hovedsakelig mot kroppen og veldig lite mot hodet.

Reglene har jo blitt endret nettopp for å gjøre kampene mer underholdende (2 poeng for hodespark osv)

Ja, og jeg synes f.eks. det er positivt at dommeren nå "maner" mye, mye mer til fight om utøverne forholder seg passive.

JonnyKr
« Reply #19 on: 28.08.08 at 18:11:28 »

Jeg vet jo fra min aktive periode som Karate utøver at på toppnivå og spesielt i vitkige stevner, så er det mye mer taktikkk og forsiktighet en på lavere nivåer og i mindre viktige stevner.

Men i denne sammenhengen var jeg kun en tv-titter uten kunnskap om TKD i det hele tatt, som benket meg ned for å se TKD under OL og som dannet meg et inntrykk av hva jeg så der og da. Og man har jo på forhånd et bilde av at "Kampsport" gjerne inneholder litt "fart og action".

Så det ble en skikkelig nedtur, for etter min mening manglet dette totalt i de kampene jeg så. Og slik tror jeg mange vil reagere, som kansje så en TKD kamp for første gang. Ja det var faktisk første gang jeg så en hel TKD kamp uten om et par klipp på YouTube. Og det er jo synd at folk sitter igjen med det inntrykket. Og for meg så stiller faktisk TKD bak Karate som sport. For i Karate så bruker man ihverfall armene og dette resulterer i at man ser flere og mer varierte teknikker og med bruk av armteknikker, så blir det også litt mer "fart og action", altså det skjer litt mer, enn når to utøvere mesteparten av kampen står å ser på hverandre med hengende armer og slenger ut et spark eller to i ny og ne.

Så det er synd man i TKD ikke gir poeng på armteknikker, sånn at det blir mer "kampsport" og variasjon over det hele. Men det er jo sånn reglene er og de som bestemmer vet vel sikkert hva som er best for sporten. boxing
« Last Edit: 28.08.08 at 19:43:17 by JonnyKr » Logged
rygh
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #20 on: 28.08.08 at 22:30:58 »

Jonny og andre:

Jeg forstår faktisk Jonny i forhold til hva som ble vist på (i hvertfall norsk) TV. Det var et, etter min subjektive mening, desverre lite representativt utvalg for hva jeg kjenner jeg meg igjen i - totalt sett innen TKD. Som sagt likte jeg meget godt å se Nina på NRK, men det er nok mange mange kamper som overgår klassen til Nina, hva angår objektiv underholdningsverdi. 

Jeg har vært tilstede ved flere mesterskap der det faktisk er moro å se hele kamper i TKD. Dessverre, så er det ikke alltid slik at Norge har hatt profiler i de klassene det er "mest fart i". etter min mening er tungvekt (både herrer og damer) de minst underholdende klassene - objektivt sett. Jeg er subjektivt glad i alt som heter TKD på TV jeg da smile

Produsenter av TV-produksjoner kan jo lite om TKD annet enn hva de får opplyst av lokale forbund eller andre kanaler. Hadde man kunnet sett koreansk TV, så er jeg HELT sikker på at underhodningsverdien hadde vært helt annerledes. Hadde Endre Steffensen vært i OL (han prøvde å kvalle seg til -68 i 2004, men har lagt opp), så hadde Norske TV seere fått sett et fyrverkeri av en nordmann i aksjon.

Så - jeg forstår at noen kan si at TKD er kjedelig å se på. Det har med hva som blir vist å gjøre tror jeg - i all hovedsak. Jeg håper hvertfall det. Det er masse bra TKD der ute. En av de mest "akrobatiske" kampsportene vil jeg hvertfall si!

mvh
Kjetil Rygh

T-bone
Gammel ørn

« Reply #21 on: 29.08.08 at 07:19:32 »

når to utøvere mesteparten av kampen står å ser på hverandre med hengende armer og slenger ut et spark eller to i ny og ne.

biggrin Godt formulert.

Når Nina gikk kampen kl 0900 satt jeg sammen to som ikke har mye kjennskap til tkd, nemling mine sønner på 4 og 7 år. De var usikre hvem de skulle heie på, men falt ned på Nina fordi hun tok noen kule spark (i tilknytning til da hun til falt flere ganger). Min sønner lurte også på hvorfor de vekslet mellom å sparke hverandre og gi hverandre  kos/klem (utøverne gikk i clinch).

Gullkorn fra barnemunn, ja. Men også en ganske illustrerende tilbakemelding fra personer uten mye kjennskap til sporten.
OlympicTKD
« Reply #22 on: 29.08.08 at 08:45:49 »

Jeg er ikke helt sikker på at dette var helt uinteressant for menigmann heller egentlig. I den klubben jeg er trener har vi hatt stappfullt (over 40 stk.) av barn som vil begynne på nybegynnerkurs. Det er mye mer enn vanlig. Forhåpentligvis er ikke dette et resultat av at han fra Cuba sparket ned dommeren smile Men heller på bakgrunn av Nina Solheims prestasjon.

T-bone
Gammel ørn

« Reply #23 on: 29.08.08 at 08:52:23 »

Samme her, vi har rekordmange nybegynnere. Både for tkd og hkd er det god rekruttering. En del av dette kan nok skyldes at tkd har fått oppmerksomhet rundt Nina og OL, men neppe alt. Mye skyldes nok også at det gjøres et godt arbeid i klubben uavhengig av OL.

hmmm, kanskje starte en tråd om dette...
OlympicTKD
« Reply #24 on: 29.08.08 at 13:26:38 »

Er nok flere sammenhenger enn kun Nina Solheims prestasjoner, men jeg tror nok at det er en bra medvirkende årsak i tillegg til mye annet...
Gone with the wind
Veteran

« Reply #25 on: 31.08.08 at 01:32:34 »

Gjør kyokushin til en OL idrett sier nå bare jeg..da får vi fart og spenning

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
sabumnim
Veteran

« Reply #26 on: 31.08.08 at 02:12:45 »

Sorry... men det er nå forferdelig kjedelig å se på det også du!!

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Gone with the wind
Veteran

« Reply #27 on: 31.08.08 at 02:20:27 »

Sorry... men det er nå forferdelig kjedelig å se på det også du!!

http://www.youtube.com/watch?v=LK-23qBlMpg

er nå artigere enn hoppende tkd Wink

Nanbudo, Kickboxing, Grappling

"There is no pact between lions and men"
OlympicTKD
« Reply #28 on: 31.08.08 at 07:36:12 »

Det kommer selvsagt an på øyet som ser smile For min del er TKD mest moro å se på. Det blir litt usaklig å diskutere smak og behag egentlig.
koriac
« Reply #29 on: 31.08.08 at 09:39:18 »

Den siste WTF TKD kampen jeg så var i 2005, var et EM eller VM. De sto og hoppet i ett minutt og 45 sekunder, før en angrep og ble kontret. Jeg fikk da et inntrykk av at man burde åpne for f.eks lowkicks for å låse opp kampene litt. Jeg har ikke sett noen av OL kampene i år, mulig det var mer enn fire-fem poeng per kamp i år?
Pages: 1 [2] 3 4 5 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing « previous next »
Jump to:  

Social sharing