Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 00:44:01

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [5] 6  All Go Down Print

Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing

Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #60 on: 04.09.08 at 16:01:05 »

Iallefall hvis man sjekker de russiske gruppene (dømt ut ifra youtube) smile

link?

JonnyKr
« Reply #61 on: 04.09.08 at 17:20:52 »

en fisk uten sykkel

Det er greitt nok at WTF TKD-sparring har en underholdningsverdi i form av teknisk dyktighet, men jeg mener at det er eller kan være et problem for sporten at du må være inne i gamet for å forstå verdien av sparringen...

Greit nok at WTF TKD-sparring har en underholdningsverdi i form av teknisk dyktighet, men hvis det vi så under OL er representativt for WTF-TKD på toppnivå, så får du ikke mye underholdning for penga. For der skjedde det ikke stort. boxing

Og jeg tror også at det ikke bare kan være, men at det er et problem for sporten at du må være inne i gamet for å forstå verdien av sparringen.

Da er det ikke en publikumssport, men en sport for spesielt interesserte.
« Last Edit: 04.09.08 at 17:22:24 by JonnyKr » Logged
en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #62 on: 04.09.08 at 17:24:52 »

Og jeg tror også at det ikke bare kan være, men at det er et problem for sporten at du må være inne i gamet for å forstå verdien av sparringen.

Da er det ikke en publikumssport, men en sport for spesielt interesserte.

My point exactly!  smile

OlympicTKD
« Reply #63 on: 05.09.08 at 07:58:06 »

Jeg forstår godt hva dere mener og at for dere så blir det mer underholdende med slag, det skal dere selvsagt få mene. Jeg skal ikke gå inn på forskjellen mellom WTF og ITF, da det sikkert finnes mange diskusjoner om det her på forumet.

Jeg er enig i at (som sagt flere ganger) det ikke er bra at det er et gap mellom regelverk og praksis. Men det er mye som tyder på at slag kommer til å fjernes som en poenggivende teknikk fra regelverket, da de elektroniske vestene fra lajust ser ut til å erstatte poengdommerne. Disse vestene har sensorer. Utøverne har da også "sokker" med sensorer, og det er nødt til å være sensor mot sensor i tillegg til trykk for å bli poeng. Så vidt meg bekjent har det ikke vært snakk om å lage hansker med sensorer, noe som tyder på at slag kommer til å taes bort fra regelverket.

På den annen side, dersom dere som mener slag bør være med, må de utvikle en slik hanske med sensorer, noe som helt sikkert er teknisk mulig. 

Framtiden vil vise hvordan regelverk blir. Uansett er det jo en fordel at Taekwondo er en publikumsidrett. Men uansett, alle kan ikke synes det er spennende å se Taekwondo. Alle som synes Taekwondo er kjedelig i dag, kommer uansett ikke til å snu. Jeg tror det er i WTF sin interesse å øke publikumsverdien, så det blir spennende å se hva de velger å endre på smile Her får jo desverre hverken jeg eller JonnyKr eller noen andre på forumet påvirket særlig smile

Jeg for min del synes det meste av kampsport er spennende å se på, noe mer enn annet selvsagt, men jeg nyter i grove trekk forskjellene. Noen sporter kaster bre, noen sporter slår bare, noen kombinerer.

JonnyKr
« Reply #64 on: 05.09.08 at 13:57:07 »

OlympicTKD

Jeg er enig i at (som sagt flere ganger) det ikke er bra at det er et gap mellom regelverk og praksis. Men det er mye som tyder på at slag kommer til å fjernes som en poenggivende teknikk fra regelverket, da de elektroniske vestene fra lajust ser ut til å erstatte poengdommerne. Disse vestene har sensorer. Utøverne har da også "sokker" med sensorer, og det er nødt til å være sensor mot sensor i tillegg til trykk for å bli poeng. Så vidt meg bekjent har det ikke vært snakk om å lage hansker med sensorer, noe som tyder på at slag kommer til å taes bort fra regelverket.

Når vi så kamper fra OL, så så vi hvor taktiske og forsiktige utøverne var (naturlig nok) på toppnivå, noe som resulterte i mye "stillstand" og lite action. Jeg har rett og slett ingen tro på at eventulle sensorer i vest og sokker bidrar til at det skjer noe mer. Tvert i mot, jeg tror at dette kun vil medføre at utøverne blir enda mer taktiske og forsiktige og jeg kan ikke se hvordan du mener dette skal kunne hjelpe sporten til å bli mer publikumsvennlig.

Da må man innføre regler som tvinger utøverne til å være aktive gjennom å idømme "minuspoeng" for passivitet etter relativt få sekunder. Det er jo tross alt to minutters runder "bare".

Framtiden vil vise hvordan regelverk blir. Uansett er det jo en fordel at Taekwondo er en publikumsidrett. Men uansett, alle kan ikke synes det er spennende å se Taekwondo. Alle som synes Taekwondo er kjedelig i dag, kommer uansett ikke til å snu.

En merkelig logikk spør du meg. For mitt vedkommende er ikke poenget at jeg synes "Taekwondo" er kjedelig. Mitt poeng er at jeg synes at WTF TKD er kjedelig, mens jeg synes ITF TKD er underholdende å se på.

Hvorfor? Jo, det skjer mye mer og hovedgrunnen til det er bruk av armteknikker. Mitt poeng er også at for meg og andre som står utenfor "politikken" i TKD, er WTF og ITF ganske enkelt Taekwondo!. Vi skiller ikke mellom de forskjellige organisasjonene. Taekwondo er Taekwondo for oss. Så langt jeg kan se, så er den eneste måten å gjøre WTF TKD mer underholdende for et vanlig publikum, å innføre bruk av armteknikker slik at det blir mest mulig likt ITF sparring. Å fjerne armteknikker fra regelverket og innføre sensorer kan umulig kompensere for de forskjellene som i dag er mellom WTF og ITF sparring som underholdning for publikum.

Da vil det fortsette å være en sport hvor man må være "innenfor" og kjenne reglene for å ha noen glede av. Og da er det ingen publikumssport, men en sport for spesielt interesserte.

Alle som synes Taekwondo er kjedelig i dag, kommer uansett ikke til å snu.

Er dette et argument FOR å ikke innføre poeng for armteknikker? Hvis WTF hadde blitt underholdende å se ved kun å endre praksis og i stedet følge sitt eget regelverk, så ville jeg snudd i min oppfatning med en gang jeg. For i dette tilfellet er mitt ståsted som en pulikummer, som danner meg en mening basert på hva jeg faktisk ser der og da.

Jeg tror det er i WTF sin interesse å øke publikumsverdien, så det blir spennende å se hva de velger å endre på  Her får jo desverre hverken jeg eller JonnyKr eller noen andre på forumet påvirket særlig

HeHe. Nei, men det er jo paradoksalt at de som hittil ikke har klart å gjøre WTF til en publikumssport gjennom sin merkelige praksis av eget regelverk, er de som nå skal bestemme hva som må gjøres for å endre dette.

Det de burde ha gjort, var å gå ut utenfor egne rekker og spurt for eksempel Jonny og andre hva vi mener må til for at WTF skal kunne blitt interessant for oss, en markedsundersøkelse rett og slett, for de er vi som er et potensielt fremtidig publikum og da burde vår mening være av interesse.

Men det er vel å tro på Julenissen. Så jeg får vel bare ønske dere lykke til. biggrin

OlympicTKD
« Reply #65 on: 05.09.08 at 18:35:52 »

JonnyKr:

Er helt enig i at det å dele ut minuspoeng for passivitet er en vei å gå. Det har jeg nevnt tidligere i en post i denne diskusjonen også, så her er vi helt enige. Det var nettopp dette dommerne gjorde under VM i 2007 og dette gav mye mer action og publikumsvennlighet. Jeg vet heller ikke om sensorer gjør at det blir mer action og har da heller ikke påstått dette. Jeg bare påpekte at det er i den retningen det går. Da forholder jeg meg til dette som trener.

Om du liker best å se ITF sparring p.g.a. slagene og at det er mer action, så er det kanskje det du skal se på smile Jeg mener ikke at det er et argument at man ikke skal innføre poeng for armteknikker fordi alle likevel ikke kommer til å snu nei Jonny. Hadde de innført armteknikker så hadde kanskje noen snudd, men ikke alle. Jeg bare mener at det kanskje ikke er noe mål at alle skal like det heller, for det også er vel å tro på julenissen.

Regelverket styres av dommerne og de som styrer den internasjonale organisasjonen og der er det mange koreanere. Hva som foregår innenfor de veggene, vet ikke jeg så mye om, jeg er ikke politiker, men en trener og som trener forholder jeg meg til det regelverket som til enhver tid foreligger. Dersom slag blir en del av WTF Taekwondo sparring, så må jeg forholde meg til dette også.

Det hadde kanskje ikke vært så dumt med markedsundersøkelser blant menigmann. For alt jeg vet er dette også kanskje gjort, men de har i alle fall ikke spurt JonnyKr fra Romeriket.  smile Ingen har spurt meg heller ohmy

sabumnim
Veteran

« Reply #66 on: 05.09.08 at 23:53:19 »

hvor mange så på hesteridning, skeet, bueskyting osv av dere og synes at det var interessant og spennende å se på? Man MÅ ikke like alt man ser under ett OL da. biggrin

Satt litt på spissen.. ja... (i og med at kamputøvere helst foretrekker på kamputøvelse)...

Men selv om jeg også synes det har blitt kjedelig å se på TKD i f.eks OL, så har nok TKD i OL mange nok som er interesset i å se på det, hvis ikke hadde det nok vært ute av OL...

Noen er fornøyde, noen er ikke.. Sånn er det bare... smile

Man MÅ ikke se på TKD under OL da.. Ingen som tvinger noen til det.... smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
sabumnim
Veteran

« Reply #67 on: 06.09.08 at 00:08:33 »

Jeg kan legge til:

Noen ser også en verdi i TKD i OL fordi de heier på en person de ønsker og vinne.. Og da synes de det er spennende. (kanskje noen fulgte med Nina og synes at det hadde sin verdi?)

Noen ser på TKD for å lære og forstå hvordan TKD kamp internasjonalt fungerer.. Og det er en verdi for dem...

Noen ser på TKD under OL for å vurdere evnt motstandere som DERES elever kan møte i ett eller annet mesterskap..

Noen ville synes at det å se de forskjellige utøvernes TRENINGER ville vært mer verdifullt..

Målet i enhver konkurranse er å VINNE (gjerne enhver valør av medaljen), og det har en verdi uavhengig av hvordan det så ut underveis (med untak av juks selvsagt)....

Noen prøver å lære seg noe "nytt" innen feltet TKD kamp (taktisk og teknisk)... (selv om dette OL hadde null verdi for de fleste på dette området i mine øyne)..

bla bla bla... osv.... Det har verdi for noen (kanskje mange), men ikke for alle... Sånn er det med alle idretter.... smile

Kanskje noen synes endringer må til (de fleste her inne ihvertfall), men dette faller på de som er "inne" i det, og om de synes det er for dårlig eller ikke... Hvis alle metoder de har for å måle verdien av TKD i OL som det er i dag viser at det er "bra nok" så skjer det intet...

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #68 on: 09.09.08 at 12:39:05 »

I forhold til hvilke idretter som evnt får innpass av IOC til de olympiske leker er det nok ikke bare dette med publikumsvennlighet osv som spiller inn. Jeg har ikke sett noen statistikk på antall tilskuere tilstede under de forskjellige idretter og heller ikke noen TV visningstid/TV tilskuere statistikker. Jeg tror nok ikke TKD er den idretten som har minst tiltrekning.

Nei, det hjelper også på å ha småkorrupte representanter for idretten i IOC, slik at de kan jobbe for å få med idretten i OL Wink

Kim Un-Yong måtte vel trekke seg, og jeg har ikke mye til overs for han godeste nord-koreaneren som styrer med ITF heller smile

Bare et lite slik apropos at "den andre siden" ikke nødvendigvis er så mye bedre enn den andre Wink
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=529712

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
sabumnim
Veteran

« Reply #69 on: 09.09.08 at 13:16:23 »

Werner:
Ja jeg husker endel av den saken der, og jeg har i alle de år gjort mitt beste for å ikke å nevne det åpen for å slippe "krig". He he he!! Men nå har du sluppet katta ut av sekken.  biggrin

Det var "ikke koreanske" folk som var kontaktet av sønnen også for å drepe den Sør-Koreanske presidenten. Og disse valgte å bli "varslere". Betalingen til disse ble ordnet av sønnen via banken til ITF i Østerike. Om det kom fra ITF's egen konto husker jeg ikke om de fant ut. smile

"Fuckings crazy people" spør du meg...

OlympicTKD
« Reply #70 on: 09.09.08 at 13:19:03 »

Nå er såpeoperaen f#%)" meg i gang ohmy Dette er gammel politikk på øverste nivå....
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #71 on: 09.09.08 at 14:23:49 »

Ikke akkurat noen hemmelighet dette da hvis en har lest litt mer historie enn den overfladiske og pyntede varianten som presenteres til utøvere flest smile

Per B. Løvsletten
sabumnim
Veteran

« Reply #72 on: 09.09.08 at 14:29:21 »

Litt mer om det samme:
http://www.examiner.com/a-1576094~Taekwondo_master_returns_home_to_South_Korea.html
http://www.tiscali.co.uk/news/newswire.php/news/reuters/odd/latest&template=/news/feeds/story_template.html
http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=628142
http://martialarts.com.my/community/modules/news/article.php?storyid=1126
http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2008/09/08/6701246-ap.html

Det står for de meste det samme i alle. Men men....  biggrin

JonnyKr
« Reply #73 on: 09.09.08 at 15:38:46 »

Nå er såpeoperaen f#%)" meg i gang ohmy Dette er gammel politikk på øverste nivå....

HeHe. Hvis dette er sant, så er det vel ingen "såpeopera", men fakta. Og da er jo dette av "allmen" interesse i og med at dette mildt sagt er noe spesielt.

OlympicTKD
« Reply #74 on: 10.09.08 at 10:58:24 »

HeHe. Hvis dette er sant, så er det vel ingen "såpeopera", men fakta. Og da er jo dette av "allmen" interesse i og med at dette mildt sagt er noe spesielt.

Så sant så sant JonnyKr, bare forestilte meg en såpeopera med "drittkasting" mellom folk fra ITF og WTF...., men ser heldigvis ikke ut som det blir det:-)
Pages: 1 2 3 4 [5] 6  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Cubansk TKD utøver sparker dommeren i ansiktet. Fra OL i Beijing « previous next »
Jump to:  

Social sharing