Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 08:06:05

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Nybegynner spørsmål ang. Mudo / Taekwondo 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Nybegynner spørsmål ang. Mudo / Taekwondo

JonnyRee
*
Forummedlem

Looking for new martial arts friends world wide!
« on: 08.10.08 at 20:02:54 »

Heisann alle sammen, jeg har et nybegynnerspørsmål som jeg håper dere vil svare på; jeg har trent for det mest "close combat" arter slik som f.eks. Kickboksing, Kravmaga og lignende i min voksne alder.

Datteren min på 17 vil gjerne "trene kampsport" som hun sier men vet ikke helt hva - det eneste kriteriet var å trene sammen og en sport "uten så mye ord å huske"...

Jeg tok en kikk på Youtube på endel kampsporter men jeg sitter igjen med et førsteinntrykk av at Taekwondo / Mudo blir på en måte mere en konkurranse sport enn en ren Fighting sport.
På forhånd - unnskyld om jeg fornærmer noen her - men vi har tenkt oss å ta en tur til en lokal klubb for å "sjekke ut lit" men vil gjerne høre deres synspunkter på dette...

Er det så konkurranse preget som media gir inntrykk av??

Vennlig hilsen Jonny
peder
**
Stuntposter

« Reply #1 on: 08.10.08 at 20:57:31 »

Hva mener du med mange ord å huske?

Min lille erfaring tilsier at man kan fokusere forskjellig på taekwondo, enten å lære seg teknikker og poomsae eller gå for sparringer/kamper. For selvforsvar finner man mer effektive kamp-"sporter" slik som Krav Maga.

xiexieJet Li på hvordan fan-mail blir besvart - "It's too bad I can't type or I could fire Mark! =D"
Mannen uten x
Veteran

« Reply #2 on: 08.10.08 at 21:56:39 »

Kommer veldig ann fra tkd klubb til tkd klubb.

Det jeg vil dele tkd klubber inn i er:

1. De tradisjonelle, altså mye poomser og tradisjonelle teknikker
2. De konkuranse rettede.
3. De som er veldig blandet; noen klubber har egene timer med selvforsvarstrening, konkuransetrening osv...

Jeg drev med tkd i maange år. Det JEG mislikte med det, var at alt var så "tradisjonelt". Masse koreanske ord og utrykk ble benyttet osv. Dessuten følte jeg at TKD ikke ga meg noe mtp. selvforsvar. Den selvforsvarstreningen vi hadde, var så lite, at ingen ting noengang satt.

Startet så med boksing\thai boksing. DETTE var min greie. her var et rundspark et rundspark, og ikke dolliochagi, som man sa på tkd`en. Samtidig så følte jeg meg MYE tryggere mtp. selvforsvar.

Det jeg liker best, er kampsporter, som ikke er tradisjonelle.

Min def. på tradisjonell:
-Mønster
-Totalt inneffektive teknikker
-Meningsløs sparring (prøv å gå wtf sparring i selvforsvar)
-Overdreven bruk av et annet språk, som ingen egentlig kan
-Tullete regler (bukke for folk med et annet belte, ikke kunne rette på drakt pga misrespekt, få kjæft fordi man har tyggis i munnen and so on... Jeg synes ikke at det er noe gøy å trene, når jeg må vise folk som har trent 1 mnd lenger enn meg, tullete mye respekt. Hvem ville bukket til sjefen sin, når de skulle spørre om noe var ok?)
-Beltegrader som ikke symboliserer hvor god du er, men hvor LENGE du har trent.. (Veldig mange klubber bare girbort belter. Om man har lagt in en ok innsats, så står man som oftest til gradering.  Jeg sto til en gradering, rødt belte, og da lærte jeg meg poomsene samme dagen som graderingen. Da var det veldig gøy for de som hadde trent masse 1 helt år.. )

lykke til med valget Wink

Mr. sexy!
MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #3 on: 08.10.08 at 21:59:08 »

Det er koreansk terminologi på teknikker ja, men man lærer litt og litt. Og begrepene blir etterhvert ikke fremmedord lenger.
Det finnes to hovedstiler av Taekwondo, WTF og ITF. Begge er konkurranseidretter, men WTF regnes vanligvis som enda mer konkurransepreget enn ITF, mens ITF regnes generelt for å være mer tradisjonell. Det er generelt, og det kan jo variere fra klubb til klubb.
Ellers vil jeg si at Taekwondo er en fin måte å komme i bedre form på, både fysisk og mentalt, og det er ganske variert trening.

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
JonnyRee
*
Forummedlem

Looking for new martial arts friends world wide!
« Reply #4 on: 09.10.08 at 06:00:47 »

Takk for synspunktene deres!
Vi får ta oss en tur og se på en treningsøkt og se hva som passer oss best.

Takk for hjelpen.
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #5 on: 09.10.08 at 07:33:12 »

Er det så konkurranse preget som media gir inntrykk av??
Det er helt avhengig av hvor du trener, men ja, mitt inntrykk er at spesielt for junior (15-17) og de yngste seniorene (18-23 ca) er det veldig fokus på konkurranseidretten - sannsynligvis fordi det er dette som er mest interessant for de unge.

Det beste er at dere drar innom alle kampsportklubbene i området og ser hvor dere trives best, for som det illustreres over lærer du ingenting hvis du mistrives.
phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #6 on: 26.01.09 at 14:37:04 »

-Mønster
-Tullete regler (bukke for folk med et annet belte, ikke kunne rette på drakt pga misrespekt, få kjæft fordi man har tyggis i munnen and so on... Jeg synes ikke at det er noe gøy å trene, når jeg må vise folk som har trent 1 mnd lenger enn meg, tullete mye respekt. Hvem ville bukket til sjefen sin, når de skulle spørre om noe var ok?)
-Beltegrader som ikke symboliserer hvor god du er, men hvor LENGE du har trent.. (Veldig mange klubber bare girbort belter. Om man har lagt in en ok innsats, så står man som oftest til gradering.  Jeg sto til en gradering, rødt belte, og da lærte jeg meg poomsene samme dagen som graderingen. Da var det veldig gøy for de som hadde trent masse 1 helt år.. )

Dårlig def ass'...

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Mannen uten x
Veteran

« Reply #7 on: 26.01.09 at 14:54:14 »

kom med en korrekt definosjon da.... om du leser hele innlegget, så er det her hva jeg legger inn i min "definisjon", når jeg deler opp klubber..

Mr. sexy!
Yoksa
Gjenganger

« Reply #8 on: 26.01.09 at 23:12:02 »

Hvis du ønsker å tygge tyggegummi på trening kan du i hvert fall bare glemme min klubb. Jeg er opptatt av at det er en trygg og god ramme rundt treningen. Da er det viktig å vise gjensidig respekt, og ha visse regler å forholde seg til.

Men vi er alle forskjellige...

Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #9 on: 26.01.09 at 23:24:11 »

Hvis du ønsker å tygge tyggegummi på trening kan du i hvert fall bare glemme min klubb. Jeg er opptatt av at det er en trygg og god ramme rundt treningen. Da er det viktig å vise gjensidig respekt, og ha visse regler å forholde seg til.

Litt sånn på siden; en meget vel ansett hapkidoin jeg mailer med av og til anbefaler å gjøre en del teknikktrening mens man tygger tyggis, som en metode for å lære å være mer avslappet i kroppen. Selvfølgelig litt dumt hvis man biter seg i tunga eller setter tyggisen i vrangen, men livstruende er det jo ikke... Hubba Bubba med ekstra store bobler anbefales likevel ikke. Tror jeg smile
Yoksa
Gjenganger

« Reply #10 on: 26.01.09 at 23:30:30 »

Artig vinkling Wink

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #11 on: 27.01.09 at 09:15:15 »

Her var det jo en del interessant å ta tak i...

1. De tradisjonelle, altså mye poomser og tradisjonelle teknikker
2. De konkuranse rettede.
3. De som er veldig blandet; noen klubber har egene timer med selvforsvarstrening, konkuransetrening osv...
Enig med deg så langt smile

Ang. personlige meninger, så skal folk få lov til å ha det. I listen over "ditt syn" er det derimot en del utsagn som for trådens- og utenforståendes del som bør besvares:

-Mønster
Det er ofte dette mange forbinder med "tradisjonell". Det å si at teknikkene er totalt inneffektive er jeg derimot ikke enig i, da teknikker man finner i poomse/kata ofte er grunnlaget for andre mer "effektive" stilarter som f.eks Krav Maga... Forskjellen er at prinsippene trenes på en annen og mer flytende/mindre stiv måte enn man ser i f.eks poomse.

Vet ikke om det er du eller din instruktør som har misforstått her, men å sette likhetstegn mellom konkurransemåten/regelverket og selvforsvar er skivebom!

Igjen så er jeg usikker på praksis rundt om i ulike klubber, men det å bruke "standard" navn på teknikker har da aldri vært noe problem. Om man da skulle finne på å reise til et annet land der man skjønner mindre av språket, så vil navnet på teknikkene være de samme (har selv opplevd dette ved flere anledninger). På tvers av språklige barrierer er det fortsatt mulig å følge treningene. Se heller på navnene som "faguttrykk" som må læres for å beskrive en teknikk. Ikke uvanlig å møte dette i andre kampsystemer heller: Jab, cross, armbar, omoplata, figure-4 Wink

Nå vet ikke jeg alle regler som ble brukt der du trener (varierer også fra klubb til klubb hvor hardt disse håndheves), men har du noen gang prøvd å vaske tyggis av klær? Eller hår? Om du skulle være så uheldig å miste den under trening mener jeg? Skal faktisk være enig i at overdreven hilsing ikke er noe særlig, men det å vise vanlig høflighet og respekt ovenfor de man trener med er da vel ikke en uting?

DETTE er jeg enig i at er en uting! Om du virkelig slapp gjennom en gradering på den måten du beskriver, så må jeg si jeg stiller en del spørsmålstegn ved den klubben du har trent i. Jeg skjønner mer og mer hvorfor du har et såpass dårlig inntrykk av TKD. Og det er nok klubben/instruktørene som må ta en del av ansvaret her...

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #12 on: 27.01.09 at 13:30:44 »

Takk Werner, da slipper jeg å svare, hihi  clown2

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Nybegynner spørsmål ang. Mudo / Taekwondo « previous next »
Jump to:  

Social sharing