Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 07:10:17

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Judo med fotlåser? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Judo med fotlåser?

Ch_Omega
« on: 21.10.08 at 19:38:59 »

Vi har en nybegynner i klubben vår fra Frankrike, som angriper med en god del låser som er ulovlig i Judo. Da han er relativt god i bakkekamp til å være hvitbelte, og i tillegg stadig vekk går for de overnevnte låsene, gikk jeg i utgangspunktet ut fra at han hadde trent BJJ eller annen grapplingform tidligere der disse er lov, men han insisterer på at han har lært de i en Judoklubb i frankrike, og at det er kun Judo de trente der.

Nå vet jeg at det eksisterer et regelverk parallelt med det vanlige Kodokan-regelverket, med mer fokus på og friere rammer innen ne-waza, nemlig Kosen Judo, men da jeg trodde det under dette regelverket kun ble konkurert i Japan, er det vel litt rart om judoklubber i Frankrike trener opp mot dette? Noen som vet om det arrangeres konkuranser under kosen-regelverk i Europa, eller klubber som trener opp mot dette?
Inge
« Reply #1 on: 21.10.08 at 19:53:38 »

http://www.risingsunproductions.net/catalog/product_info.php?cPath=1_179_234_235&products_id=1616

du har sikkert sett disse dvd`ne. Er intervju med mannen i det nyeste black belt oxo.
Vel det var ikke noe svar på ditt spørsmål da men... Wink
Ch_Omega
« Reply #2 on: 21.10.08 at 20:02:56 »

http://www.risingsunproductions.net/catalog/product_info.php?cPath=1_179_234_235&products_id=1616

du har sikkert sett disse dvd`ne. Er intervju med mannen i det nyeste black belt oxo.
Vel det var ikke noe svar på ditt spørsmål da men... Wink

Er litt usikker på poenget ditt, men... smile
Inge
« Reply #3 on: 21.10.08 at 20:16:01 »

Egentlig ikke noe. Men når emnet kosen judo kom opp så....måtte jeg bare, men jeg vet at det ikke var noe svar. Men har du sett disse?
Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #4 on: 21.10.08 at 22:27:37 »

Hvordan går det på judofronten i tromsø btw Christian? snart BB?

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Ch_Omega
« Reply #5 on: 22.10.08 at 12:24:03 »

Hvordan går det på judofronten i tromsø btw Christian? snart BB?

Er nok en stund fortsatt til jeg er bb. smile Utover det går det vel greit. En god del nye folk, og stort sett Espen(han du syntes ligner på Matt Hughes Tongue), som har treningene for tiden.
 Mer fokus på bakke enn da du trente der, og det er jo ikke dumt.
Vidar Ree
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 28.02.12 at 09:26:54 »

her er også en fot lås er mere en triange som er vanelig i bjj.
Har trent litt judo i Kristiansand men der er det ikke lov med noen Triangel låser som i bjj men hade en fått inn disse i en kamp hadde de vert veldig effektive.
Judo - Sankaku Jime
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #7 on: 28.02.12 at 09:49:41 »

Gaaaaammmmeeeelll tråd, menmen... Sankaku jime er ikke en fotlås i det hele tatt, men en triangel utført med beina. Noe helt annet... Fotlåser er låsing av føttene, i judo undervises teknikker som Kata ashi hishigi (vanlig ankellås), Hiza hishigi (lås av kneet), Ashi kannuki (lockdown) og lignende, mener det er åtte-ni totalt, men disse er ikke tillatt å benytte i konkurranser. Det eneste jeg kan komme på av fotlåser som jeg ikke har fått undervist i judo er heelhook. Kommer ikke på et japansk navn på den heller... men mulig noen kan rette på meg...

Knut E.
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 29.02.12 at 21:55:26 »

Så vidt jeg vet er den eneste formelt klasifiserte låseteknikken i judo som går på benet Ashi garami (et knebend). Den er siste teknikken i serien med kansetsu-waza i Katame no kata. Og følgelig fullt lovlig i kata-konkurranser biggrin
Cedolf
Veteran

« Reply #9 on: 29.02.12 at 22:40:49 »

Her er listen over fotlåser i judo
http://www.judoinfo.com/new/techniques/grappling-techniques/305-leglocks

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
Rolstad
**
Stuntposter

« Reply #10 on: 05.03.12 at 09:44:30 »

Tusen takk for den. Bra side smile
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Judo med fotlåser? « previous next »
Jump to:  

Social sharing