Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.06.18 at 09:40:59

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Ny bok: "5,000 Years of Korean Martial Art History by Barry Harmon" 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Ny bok: "5,000 Years of Korean Martial Art History by Barry Harmon"

Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« on: 13.11.08 at 12:03:01 »

Bok er bestilt og gleder meg til å lese den..

About the Book
"5,000 Years of Korean Martial Art History" is a one of a kind book. No other Korean martial art history book on the market is as complete and in-depth, citing historical references for support, and featuring many rare pictures and some images that are not available from any other published source.
This book attempts to place Korean martial arts in its proper historical perspective in relationship to Chinese and Japanese martial arts. Both Chinese and Japanese martial arts have well known and documented histories. So much so that they have totally over shadowed Korean martial art history. I have attempted to compensate for that over shadowing by focusing on the successes of Korean martial arts throughout history.

About the Author
Barry Harmon has a BA degree in psychosomatics and alternative healing studies from San Francisco State University. He has an acupuncture degree from the San Francisco College of Acupuncture and Oriental Medicine. He is certified nationally through the NCCAOM and license to practice acupuncture in Texas. In addition to his academics, he been training and studying martial arts since 1965 and Kuk Sool Won since 1971. In 2002 KBS (Korean Broadcasting System) featured Master Harmon and his family in an hour-long documentary which was aired throughout S. Korea.

He was recently promoted to 9th degree black belt in Kuk Sool Won and has been featured in numerous martial arts magazines. In 2005, he was chosen by Tae Kwan Do Times magazine as instructor of the year. He has taught martial arts in many countries around the world including S. Korea.

http://www.kuksoolwoncl.com/book/

hilsen
Ed

Theagenes
Gjenganger

« Reply #1 on: 13.11.08 at 12:34:06 »

Må si jeg blir alltid skeptisk når noen hevder å skrive om en 5000 år lang kampkunsthistorie. Man skal langt fra så langt tilbake i tid før man i større grad skriver om tolkninger basert på personlige ønsker fremfor historiske fakta.
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #2 on: 13.11.08 at 12:40:12 »

Spesielt siden forfatteren ikke er faghistoriker er jeg også litt skeptisk. Men for all del, det er bra at det blir skrevet bøker. Skriv gjerne anmeldelse og evt anbefaling smile
Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #3 on: 13.11.08 at 12:58:49 »

Spesielt siden forfatteren ikke er faghistoriker er jeg også litt skeptisk. Men for all del, det er bra at det blir skrevet bøker. Skriv gjerne anmeldelse og evt anbefaling smile

Jeg synes at tiden han har trent (og garantert studert) kuksoolwon rettferdiggjør hans "mangel" at han ikke har studert historie og er blitt faghistoriker.

Når det er sagt hadde garantert verden vært litt annerledes ut hvis ikke noen sykkel-reparatører var glad i tanken på det å kunne fly.. Tror ikke de hadde studert aerodynamikk eller noe lignende som fag før de satte i gang med byggingen. Men for all del, vi må jo studere fag.

Tittelen "5000 år..." synes jeg også er å dra ting litt langt... Men jeg holder et åpent sinn og håper boken vil være interessant.

Skal prøve å skrive en anmeldelse..

hilsen
Ed

Avean
« Reply #4 on: 13.11.08 at 13:24:47 »

Er gjerne interessert i opphavet til TKD, og da tenker jeg på hvor teknikken kommer fra.
Jeg har hørt at TKD egentlig kommer fra Kung-Fu blant annet. Men jeg finner ingen konkret historieinfo om dette. Samme med Karate og andre sporter. Noe jeg egentlig får til å stemme da mye av teknikken er veldig likt. Vet du noe mer om det ?
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #5 on: 13.11.08 at 13:28:42 »

Det er jo en populær, teit myte at alt av kampsport kommer fra kung-fu

Avean
« Reply #6 on: 13.11.08 at 13:57:56 »

Da er det litt merkelig at flere nevner akkurat samme historien til meg, så vært interessant å lære mer om det. Ikke at all kampsport men spesielt Taekwon Do og Karate har sin opprinnelse fra Kung-Fu.
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #7 on: 13.11.08 at 15:23:43 »

Det er nok en anti-kinesisk konspirasjon skal du se  ph34r
Ole J. Hagen
Forumavhengig

« Reply #8 on: 13.11.08 at 15:30:29 »

Hei,

Vel, skal vi gå litt nærmere på historie....så kan det kanskje hende at Kung Fu nedstammer fra den indiske kampkunsten kalarippayattu.

Leste akkurat nå at BJJ sier heller at de stammer fra kalarippayattu enn kung fu. Det sies at kalarippayattu er steingammelt, faktisk eldre enn kung fu......

Så dersom han Barry Harmon ikke tar med seg Kalarippayattu, så må jo dette være en spøk.....
Men når en forfatter siterer seg selv på denne måten:
"
There are those of us in search of
the Forgotten Knowledge,
while others search for
the Undiscovered Knowledge.
--R. Barry Harmon
"

Så syns jeg det blir ekstremt, selvom han kanskje har interessante poenger....Men han er kanskje en amerikaner....med et golden belt!

Ole

Ole J. Hagen
Karate og kobujutsu
http://kampforum.no/forum/index.php/topic,29.msg71884.html#msg71884

Even monkeys fall from tree....
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #9 on: 13.11.08 at 15:34:25 »

Det er vel tvilsomt om kampkunstene har oppstått på bare ETT sted? Personlig tror jeg at så lenge det har vært mennesker på jorda, så har det i en eller annen form foregått mer eller mindre organisert og strukturert kamptrening. Så har kanskje noen av artene blitt mer kjente enn andre, men folk har jo slåss med hverandre i uminnelige tider, så da er vel ikke utenkelig at flere personer rundt omkring har kommet på å systematisere både teknikkene og treningen litt, når de skulle lære dette videre til andre?

Avean
« Reply #10 on: 13.11.08 at 15:51:45 »

Nei men Kung-Fu er så svært og har så lang historie bak seg at det ville ikke forundret meg. Jeg tror mange av de kjente kampsportene vi har idag som Taekwon Do, Karate og Aikido faktisk har sin basis fra Kung-Fu. Men er snakk om noen tusen år så man kan aldri være sikker men.

Veldig lite i historiebøkene om det, alt jeg har hørt det fra er mestere som har igjen hørt det fra sin mester som igjen har blitt fortalt det av sin mester smile
« Last Edit: 13.11.08 at 15:53:18 by Avean » Logged
Frode-Falch
Dr Low kick
*
Veteran

Practice makes perfect only if u practice perfect.
« Reply #11 on: 13.11.08 at 16:32:47 »

alt jeg har hørt det fra er mestere som har igjen hørt det fra sin mester som igjen har blitt fortalt det av sin mester smile

Eller rettere sagt: Det du har hørt fra din mester.. Wink

en fisk uten sykkel
*
Forumavhengig

Be the change you want to see in the world.
« Reply #12 on: 13.11.08 at 20:03:07 »

Det er vel tvilsomt om kampkunstene har oppstått på bare ETT sted? Personlig tror jeg at så lenge det har vært mennesker på jorda, så har det i en eller annen form foregått mer eller mindre organisert og strukturert kamptrening. Så har kanskje noen av artene blitt mer kjente enn andre, men folk har jo slåss med hverandre i uminnelige tider, så da er vel ikke utenkelig at flere personer rundt omkring har kommet på å systematisere både teknikkene og treningen litt, når de skulle lære dette videre til andre?

Nettopp. Et godt eksempel på dette var jo at man f.eks. fant opp både krutt og papir på flere steder i verden, selv om mange hevder at Europeernes "gjenoppdagelse" av kruttet kanskje har innebært litt låning.  bleh

Edward H. Valholm
Forumavhengig

合氣道 = much fun!
« Reply #13 on: 21.11.08 at 21:03:27 »

Bok er ankommet, og en rask gjennomlesing gir meg en god følelse av at dette ikke er noe som er "snekret hjemme på kjøkkenbenken"

Harmon startet med Kuk Sool i Korea i 69 da han ble stasjonert i Korea. Egentlig ønsket han å reise til frivillig til Vietnam. Han har trent Kuk Sool siden. Hans kone er koreansk og trener også Kuk Sool. Det var igjennom trening de traff hverandre. Harmon har bodd to år i Korea for å samle sammen informasjon m.m.

Harmon har altså da trent Kuk Sool i 39 år. I fem av disse årene bodde han hos In, Seo Suh  som er grunnleggeren av Kuk Sool og gjorde ikke noe annet en "eat, sleep and train" som han selv skriver..

En kort sammenfatning av hva Harmon skriver er at Korea har hatt flere generaler som har vunnet store seire over både mongoler, han-kinesere og japanere..
At våpen i Korea ikke er " bare kopier" fra enten Kina eller Japan..
Korea hadde en velutviklet "våpen industri"
At på et tidspunkt ble militære kunnskaper mindre vektlagt i en lang periode da det var fred, og mye kunnskap ble tapt.. Og følgelig et lett bytte for aggressive naboer..
At utenlandske 1900-talls forfattere av koreansk historie har gitt et feilaktig bilde av koreansk militærkunst pga. dårlig kunnskap..
At koreansk militærkunst var på lik linje med de omliggende lands kunnskaper i samme tidsrom, problemet var at Korea aldri invaderte noen av sine naboer..
At flere koreanere var høytstående offiserer og spesialsoldater i den senere kinesiske hær som flere ganger prøvde å invadere Japan..
At japanere soldater siden tidlig tid fryktet koreanske soldater..
At Japanske soldater hadde stående ordre om at koreanske soldater måtte drepes pga. deres rykte som "harde" motstandere som ikke gav seg, selv om de var sårede.. (kan nok komme av at de kjempet for sitt eget hjemland..)

Videre skriver Harmon at kampkunst kunnskap i Korea sjelden ble nedskrevet i noen stor grad. Det ble vanligvis videreført via muntlig historie og trening.
Og følgelig ble mye kunnskap tapt da Korea i mange år var underlagt andre land

Boken er mye tekst og ikke så mye bilder. De bildene som finnes er velkjente bilder for av oss som har lest f.eks. Dr. He-Young Kimms bøker (eller var det mursteiner)
Den er generelt lettlest og jeg har en følelse at Harmon har jobbet lenge med denne boken.

Jeg anbefaler den til alle som har over en middels interesse for asiatisk og spesielt koreansk historie og kampkunster..

Og det var veldig hyggelig at forfatteren har signert boken, og det var han som selv har sendt den.

hilsen
Ed
« Last Edit: 21.11.08 at 21:07:36 by Edward H. Valholm » Logged

sabumnim
Veteran

« Reply #14 on: 21.11.08 at 21:37:40 »

Jeg har lest en del om Harmon familien i TKD Times. De har ofte vært på fremsiden der. Jeg har absolutt inntrykk av at det er en meget seriøs og pertentlig person (i forhold til seg selv og det han driver med).

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Ny bok: "5,000 Years of Korean Martial Art History by Barry Harmon" « previous next »
Jump to:  

Social sharing