Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.11.17 at 19:23:12

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: En KM problemstilling jeg ikke har tenkt på 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [All] Go Down Print

En KM problemstilling jeg ikke har tenkt på

Gibson
« on: 29.12.08 at 08:07:54 »

En bekjent av meg har kommet med en problemstilling jeg overhode ikke hadde tenkt på før nå.

Han sendte meg en mail siden jeg er den eneste han kjenner med litt kunnskap om diverse kampkunst og lurte på om jeg visste om noen bra og effektive selvforsvarssystemer.

Jeg anbefalte han å ta en titt på Krav Maga og utforske det siden det virker veldig bra.
Han takket for tipset og skulle sammen med noen venner av seg prøve å finne en klubb i nærheten å besøke.

Men nå fikk jeg en ny mail fra ham der han påpeker følgende:
"KravMaga ser ut til å være den israelske hærens kampsysten, tror ikke jeg har så lyst til å drive med noe som slekter til dem."

Grunnen er jo selvfølgelig krigshandlingene nede på Gazastripen nå.

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på at kan være et markedsføringsproblem før. For såvidt jeg har fått med meg er det jo veldig viktig for dere KM-folk å vise en bra "lineage" til det israelske militæret, noe som kanskje kan vise seg å ikke falle i altfor god smak hos folk. Selvfølgelig er det systemet som er det viktigste, men man får ikke nybegynnere grunnet et bra system, man får nybegynnere grunnet deres interesse in the first place.

Så til dere som driver KM-klubber: Har dere noen gang fått samme tilbakemelding som dette ang deres relasjon til den israelske hæren, og i så fall hva mener/svarer dere da?

PS: Jeg er helt nøytral i midtøsten-konflikten, synes de er like ille på begge sider så prøv å ikke blande inn det politiske der nede, men heller hvordan dere ser på problemstillingen jeg forespeiler
smile
ibuster
*
Forummedlem

« Reply #1 on: 29.12.08 at 14:09:56 »

Ja, det er jo naturlig at spørsmålet stiles. Det er sikkert mange som er bedre enn meg til å besvare det.
Men sånn jeg i all ydmykhet har forstått det, så har ingen av de norske Krav Maga-organisasjonene noen direkte tlknytning til israelske myndigheter/forsvar.  Det blir vel i praksis kanskje en like fjern forbindelse som eksempelvis Wushu har til det kinesiske regimet, og Krav Maga-utøvere er vel derfor like lite "delaktige" i Israels hadlinger i Gaza som norske Wushuutøvere er i Kinas opptreden i Tibet?
Ha en fortsatt god romjul.

Gibson
« Reply #2 on: 29.12.08 at 15:11:51 »

Forskjellen blir vel at Wushu har eksistert en god stund før noe som helst regime i Kina, mens KM er en stilart skapt av nettopp det israelske forsvaret slik jeg har forstått det smile

Uansett, fler som har opplevd noe slikt som jeg fikk høre her og hva pleier da dere å svare til det?
MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #3 on: 29.12.08 at 18:37:22 »

Jeg nevnte Krav Maga i en sammenheng i en samtale om kampsport. Og med det tok samtalen (ufrivillig fra min side) en bråvending over til en politisk diskusjon og minusord om de forferdelige israelittene og de stakkars palestinerne. Jeg pleier å si at for det første så har Israel vært i krig i 60 år, og har dermed et ganske godt utgangspunkt i å ha et effektivt selvforsvarssystem. For det andre trenger man ikke sympatisere med alt (eller noe som helst) den israelske regjeringen foretar seg for å kunne lære å forsvare seg selv like bra. Mange nordmenn har en nesten fanatisk og sneversynt antiIsraelholdning - konflikten begynte da Israel kom og okkuperte de stakkars fredelige Palestinerne i 1948 og lagde kaos og krig, og noen blir sint bare de hører et hebraisk ord som "shalom" eller ser en Israelsk appelsin på Rema. De får heller finne en kampkunst med opphav fra et land uten svin på skogen.

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #4 on: 29.12.08 at 19:00:00 »

De får heller finne en kampkunst med opphav fra et land uten svin på skogen.

Hehe, som for eksempel de fredselskende og svært lite nasjonalistiske japanerne eller noe sånt?

Martyrium
« Reply #5 on: 29.12.08 at 19:17:43 »

Personlig så interesserer meg det fint lite hvem\hva\hvorfor sålenge ting fungerer.

ibuster
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 29.12.08 at 20:08:10 »

Personlig så interesserer meg det fint lite hvem\hva\hvorfor sålenge ting fungerer.

Ja, så enkelt kan det egentlig sies smile

Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #7 on: 29.12.08 at 20:43:35 »

I løpe av de 12 årene IKMF har eksistert i Norge har jeg hørt problemstillingen et par ganger. IKMF er et ikke politisk forbund, så som oftes ber jeg folk tenke seg om to ganger. Og skulle noen ha motforestillinger mot å trene med norske instruktører i Norge, i et norsk forbund, så får de heller velge noe annet. Ikke tvinger vi dem hit, og ikke vil vi ha folk som er negative til oss i treningen. Så enkelt er det.

PS. Bare advart før noen starter. Den minste hentydning til politisk diskusjon i denne tråden og posten blir slettet. Følg trådstarters oppfordring.

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
adhemar
**
Stuntposter

I'm a llama!
« Reply #8 on: 30.12.08 at 15:18:07 »

Tja, jeg personlig har meninger om både ditt og datt, men når det gjelder system ser jeg ikke hatt noe problem, med mindre man er utpreget idealist eller noe slikt (Eller klubben man går i er i overkant glorifiserende. Jeg tviler på at KM klubber i norge driver utbrakt proklamering av Jødisk trosystem og indoktronering av onde arabere)

KM er langt fra de eneste som markedsfører seg som 'millitært, operativt system', faktsisk så er vel de fleste systemer basert på millitære saker, hvorav vi ikke personlig identifiserer oss eller sympatiserer med politikken i opphavslandet. Israel er kanskje litt 'nærmere' i tid, men det mangler ikke akkurat på senseier som har ledet spesialkommandoenheter i vietnam.

Du kan jo spørre kompisene dine hvem han vil lære slossteknikker av, en som har vært i klinch med rabiate bøller på by'n eller en som fikk sitt sorte belte 7 DAN på postordre fra 'golden lotus ninja long distance learning martial art club'
« Last Edit: 30.12.08 at 15:25:21 by adhemar » Logged
MikkelRev
Gammel ørn

« Reply #9 on: 30.12.08 at 17:34:07 »

Litt på siden, er det noen her som vet hvilket kampsystem den nordkoreanske hæren lærer? Jeg vet ihvertfall at Taekwon-do ble brukt av den sør-koreanske hæren på 1950-tallet, men vet ikke om det fortsatt er sånn. Hadde vært greit å vite om jeg bør gi meg med TKD.

Q.: ITF New Zealand, claimed that you signed their guest book on their web-site. Did you?

General Choi: What is a web-site?
-----------
http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2253
Ken-Thomas Kvæl
Gammel ørn

« Reply #10 on: 31.12.08 at 13:52:15 »

I DPRK  (N-Korea) trener de et nærkampsystem som kalles Juche Kuk Sol. Dette finnes det minimalt med tilgjengelig informasjon om.

Til saken:
Synes for det første det er synd at folk blander politikk og praktisk selvforsvarstrening på denne måten som beskrives her. Men på den annen side så benyttes jo IDF linken ganske kraftig i promotering av KM og andre israelske system og det er jo på en måte forståelig at man blir forbundet med ting man selv forbinder seg med? smile

Ken-Thomas Kvæl
Pro-Defense
sjigga
Gjenganger

« Reply #11 on: 31.12.08 at 17:51:12 »

Har opplevd denne problemstillingen et par ganger, og ble like overrasket begge gangene over hvor store skylapper man kan gå med.
Når det gjelder det å bli forbundet med den israelske hæren er det nødt til å være positivt, hvis man kan greie å se bort fra politikk. Dette er en av verdens mest erfarne og seiersrike hærer, og det er klart de har mye nyttig å lære bort.

hærtatahørt
rød
« Reply #12 on: 05.01.12 at 22:09:38 »

Det og ikke ville trene KM pga det kommer fra israel blir like dumt som og ikke ville trene Kung-fu fordi du ikke like komunisme eller asiatisk kultur , ja nå mener jeg ikke alle som trenner kung-fu er komunister , men er jo kjent sak at munkene lever under komunistiske normer , men dette er altså på samme måte alle som trenenr KM er ikke jøde elskere eller muslim hatere

Selv liker jeg mike tyson godt muhamed ali , men jeg er imot islam , og vær så snill ikke dra islam debatt her nå dette er min mening om enn Religion som jeg ikke vil gå nermere inpå

Men selvfølgelig kan jo dette være enn problemstilling for noen ang KM , men jeg ser på dette som enn tullete problemstilling , ser denne topicen er gammel , men alikevell ville si min mening smile
blogotop
**
Stuntposter

« Reply #13 on: 08.01.12 at 00:04:45 »

Men på den annen side så benyttes jo IDF linken ganske kraftig i promotering av KM og andre israelske system og det er jo på en måte forståelig at man blir forbundet med ting man selv forbinder seg med?

Føler at det er viktig å påpeke at mye av KM-reklamen er rettet mer mot "utviklet under strid".
For meg så er den reklamen ikke pro-Israel, men heller at  dette er et produkt av  Israel som en krigsmaskin.

KM har etter min oppfatning ingen positiv\negativ relasjon til Israel. Kun hard facts: det er utviklet under realistiske forhold.

Tilbud til alle kampforum medlemmer; registrer din egen blog på http://topoblog.com! Vi tilbyr alt det de andre leverandørene ikke gjør, GRATIS.

Intressert? Send meg en PM
sabumnim
Veteran

« Reply #14 on: 08.01.12 at 15:18:37 »

Men på den annen side så benyttes jo IDF linken ganske kraftig i promotering av KM og andre israelske system og det er jo på en måte forståelig at man blir forbundet med ting man selv forbinder seg med?

Føler at det er viktig å påpeke at mye av KM-reklamen er rettet mer mot "utviklet under strid".
For meg så er den reklamen ikke pro-Israel, men heller at  dette er et produkt av  Israel som en krigsmaskin.

KM har etter min oppfatning ingen positiv\negativ relasjon til Israel. Kun hard facts: det er utviklet under realistiske forhold.

Dette er for meg ett definasjonsspørsmål..

"Utviklet UNDER strid".. Det er vel ingen tvil om at Israel er i en "krigssituasjon/strid"? Og dette blir nok anneledes en det som de tidligere reklamerte med "alle teknikker er testet/brukt i strid" osv..  smile

kruttet var vel oppfunnet på den tiden KM ble utviklet (og er fortsatt i utvikling)... Så jeg vil nok påstå at det meste av faktiske stridshandlinger blir og har blitt utført med ammunisjon i en eller annen form, og ikke så veldig mye hand to hand combat..

Så battle tested; nei... Men utviklet MENS landet har vært i "strid" er vel ok, bare man klarer å forstå hva uttrykket inneholder..  smile

Men så er jo vel de aller fleste stilarter i verden "utviklet under strid" i en eller annen form?

Dette med "utviklet under strid" vil da (i mine øyne) dreie seg om den psykiske innstillingen i forhold til hvorfor man føler behov for å trene på noe, og hva resultat man ønsker å oppnå.. Dog... Verdien av dette vil nok (atter en gang i mine øyne) falle over tid pga at man psykologisk sett tilpasser seg den tilstanden/situasjonen man lever i.. "Fryktsjokket" vil dempes når man blir vandt til situasjonen..

Men dette er nå sånn JEG ser det ihvertfall..  smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
blogotop
**
Stuntposter

« Reply #15 on: 08.01.12 at 19:57:46 »

"Utviklet UNDER strid".. Det er vel ingen tvil om at Israel er i en "krigssituasjon/strid"? Og dette blir nok anneledes en det som de tidligere reklamerte med "alle teknikker er testet/brukt i strid" osv..  smile

kruttet var vel oppfunnet på den tiden KM ble utviklet (og er fortsatt i utvikling)... Så jeg vil nok påstå at det meste av faktiske stridshandlinger blir og har blitt utført med ammunisjon i en eller annen form, og ikke så veldig mye hand to hand combat..

Så battle tested; nei... Men utviklet MENS landet har vært i "strid" er vel ok, bare man klarer å forstå hva uttrykket inneholder..  smile

Men så er jo vel de aller fleste stilarter i verden "utviklet under strid" i en eller annen form?

Dette med "utviklet under strid" vil da (i mine øyne) dreie seg om den psykiske innstillingen i forhold til hvorfor man føler behov for å trene på noe, og hva resultat man ønsker å oppnå.. Dog... Verdien av dette vil nok (atter en gang i mine øyne) falle over tid pga at man psykologisk sett tilpasser seg den tilstanden/situasjonen man lever i.. "Fryktsjokket" vil dempes når man blir vandt til situasjonen..

Såklart så er ikke krig hand to hand - combat.Man bruker såklart våpen! Men nå er det jo også slik, at med en krig følger det også: kidnappinger, likvideringsforsøk, overfall, etnisk hat, truende situasjoner, gisselsituasjoner etc. KM er utvikler under slike forhold, av folk med ekspertise og erfaring.

Å tro at krig bare er tanks mot tanks er vel litt naivt subumin? Er det et land som har fått føle på kroppen alle sider ved krig, så er det vel israel.

Nå synes jeg også du setter paraleller mellom Krav Maga og "stilarter". Krav maga er ingen stilart. det er et selvforsvarsystem. Tradisjonelle kampsporter er ikke lenger et "selvforsvarsystem", men mer kunst for slik man gjorde det for 1000 år siden (satt litt på spissen, såklart).

Tilbud til alle kampforum medlemmer; registrer din egen blog på http://topoblog.com! Vi tilbyr alt det de andre leverandørene ikke gjør, GRATIS.

Intressert? Send meg en PM
sabumnim
Veteran

« Reply #16 on: 08.01.12 at 21:02:00 »

Såklart så er ikke krig hand to hand - combat.Man bruker såklart våpen! Men nå er det jo også slik, at med en krig følger det også: kidnappinger, likvideringsforsøk, overfall, etnisk hat, truende situasjoner, gisselsituasjoner etc. KM er utvikler under slike forhold, av folk med ekspertise og erfaring.

Å tro at krig bare er tanks mot tanks er vel litt naivt subumin? Er det et land som har fått føle på kroppen alle sider ved krig, så er det vel israel.

Nå synes jeg også du setter paraleller mellom Krav Maga og "stilarter". Krav maga er ingen stilart. det er et selvforsvarsystem. Tradisjonelle kampsporter er ikke lenger et "selvforsvarsystem", men mer kunst for slik man gjorde det for 1000 år siden (satt litt på spissen, såklart).
Nå har vel ikke jeg sagt at krig bare er tanks mot tanks har jeg vel?  smile

Det finnes ikke vel heller ikke noe belegg for at KM teknikker har blitt "testet" under de forhold som du beskriver over? Det er nok en myte i mine øyne..

Utviklet under "sånne forhold"? Det er jo det jeg har skrevet om over her.. Trening i forhold til hva man kan forvente seg.. Og å påstå og tro at skytevåpen i denne regionen ikke brukes under de samme situasjonene blir vel ihvertfall naivt? Det militære trener nok veldig mye på helt andre ting en det som tilbydes det offentlige på KM treninger..

Og for meg er det ikke snakk om kampsport/kunst og selvforsvarsystem.. Det militære i andre land har nok også trent sine stilartene i forhold til bruk i strid... Tror ikke de kun har trent det for moroskyld.. Shocked)

Og for meg er nok KM en stilart.. Så lenge de har ett innarbeidet "pensum" å trene etter så er det for meg en stilart.. Men det blir vel opp til hver enkelt persons ønskede definisjon..  smile

Hva slags "erfaring" de som har utviklet KM har i forhold til faktiske hendelser (og oppimot de teknikker de har i KM) som de du beskriver over vet jeg nok lite om.. Hvis dere har noe å vise til i forhold til dette så kom gjerne med det.

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #17 on: 09.01.12 at 08:57:47 »

Krav Maga ER testet i strid i Israel. En viktig del av systemets militære del er å kunne transetere mellom våpen og nærkamp ved behov. En stor del av angrepene som skjer i Israel er f.eks angrep på vaktposter av tilsynelatende ufarlige forbigående. Det er i stor del knivangrep, og ikke bare skyteangrep. Så i tillegg til de åpenbare skytesituasjonene på lengre avstand er det også flere som skjer på så kort avstand at skytevåpen ikke er en løsning.

I tillegg er Krav Maga også utviklet gjennom politiet, sikkerhetsvakter og sivile som samarbeider med både de sivile organisasjonene og den militære ledelsen. Her er det også en utveksling. Sascha som er en av våre instruktører i det sivile nå satt som lede for IDF sin nærkampopplæring i 20 år. Ilya Dunski som kommer til Oslo denne helgen for å undervise var en av speisalstyrkenes hovedinstruktør i 3 år. Disse er folkene som er med å utvikler systemet videre. Å tvile på deres kunnskap om faktiske hendelser og bruken av KravMaga der er faktisk en ikkesak.. smile

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Pages: 1 2 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: En KM problemstilling jeg ikke har tenkt på « previous next »
Jump to:  

Social sharing