Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
22.11.17 at 06:13:39

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: En KM problemstilling jeg ikke har tenkt på 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2]  All Go Down Print

En KM problemstilling jeg ikke har tenkt på

blogotop
**
Stuntposter

« Reply #15 on: 08.01.12 at 19:57:46 »

Men på den annen side så benyttes jo IDF linken ganske kraftig i promotering av KM og andre israelske system og det er jo på en måte forståelig at man blir forbundet med ting man selv forbinder seg med?

Føler at det er viktig å påpeke at mye av KM-reklamen er rettet mer mot "utviklet under strid".
For meg så er den reklamen ikke pro-Israel, men heller at  dette er et produkt av  Israel som en krigsmaskin.

KM har etter min oppfatning ingen positiv\negativ relasjon til Israel. Kun hard facts: det er utviklet under realistiske forhold.

Dette er for meg ett definasjonsspørsmål..

"Utviklet UNDER strid".. Det er vel ingen tvil om at Israel er i en "krigssituasjon/strid"? Og dette blir nok anneledes en det som de tidligere reklamerte med "alle teknikker er testet/brukt i strid" osv..  smile

kruttet var vel oppfunnet på den tiden KM ble utviklet (og er fortsatt i utvikling)... Så jeg vil nok påstå at det meste av faktiske stridshandlinger blir og har blitt utført med ammunisjon i en eller annen form, og ikke så veldig mye hand to hand combat..

Så battle tested; nei... Men utviklet MENS landet har vært i "strid" er vel ok, bare man klarer å forstå hva uttrykket inneholder..  smile

Men så er jo vel de aller fleste stilarter i verden "utviklet under strid" i en eller annen form?

Dette med "utviklet under strid" vil da (i mine øyne) dreie seg om den psykiske innstillingen i forhold til hvorfor man føler behov for å trene på noe, og hva resultat man ønsker å oppnå.. Dog... Verdien av dette vil nok (atter en gang i mine øyne) falle over tid pga at man psykologisk sett tilpasser seg den tilstanden/situasjonen man lever i.. "Fryktsjokket" vil dempes når man blir vandt til situasjonen..

Men dette er nå sånn JEG ser det ihvertfall..  smile

Såklart så er ikke krig hand to hand - combat.Man bruker såklart våpen! Men nå er det jo også slik, at med en krig følger det også: kidnappinger, likvideringsforsøk, overfall, etnisk hat, truende situasjoner, gisselsituasjoner etc. KM er utvikler under slike forhold, av folk med ekspertise og erfaring.

Å tro at krig bare er tanks mot tanks er vel litt naivt subumin? Er det et land som har fått føle på kroppen alle sider ved krig, så er det vel israel.

Nå synes jeg også du setter paraleller mellom Krav Maga og "stilarter". Krav maga er ingen stilart. det er et selvforsvarsystem. Tradisjonelle kampsporter er ikke lenger et "selvforsvarsystem", men mer kunst for slik man gjorde det for 1000 år siden (satt litt på spissen, såklart).

Tilbud til alle kampforum medlemmer; registrer din egen blog på http://topoblog.com! Vi tilbyr alt det de andre leverandørene ikke gjør, GRATIS.

Intressert? Send meg en PM
sabumnim
Veteran

« Reply #16 on: 08.01.12 at 21:02:00 »

Men på den annen side så benyttes jo IDF linken ganske kraftig i promotering av KM og andre israelske system og det er jo på en måte forståelig at man blir forbundet med ting man selv forbinder seg med?

Føler at det er viktig å påpeke at mye av KM-reklamen er rettet mer mot "utviklet under strid".
For meg så er den reklamen ikke pro-Israel, men heller at  dette er et produkt av  Israel som en krigsmaskin.

KM har etter min oppfatning ingen positiv\negativ relasjon til Israel. Kun hard facts: det er utviklet under realistiske forhold.

Dette er for meg ett definasjonsspørsmål..

"Utviklet UNDER strid".. Det er vel ingen tvil om at Israel er i en "krigssituasjon/strid"? Og dette blir nok anneledes en det som de tidligere reklamerte med "alle teknikker er testet/brukt i strid" osv..  smile

kruttet var vel oppfunnet på den tiden KM ble utviklet (og er fortsatt i utvikling)... Så jeg vil nok påstå at det meste av faktiske stridshandlinger blir og har blitt utført med ammunisjon i en eller annen form, og ikke så veldig mye hand to hand combat..

Så battle tested; nei... Men utviklet MENS landet har vært i "strid" er vel ok, bare man klarer å forstå hva uttrykket inneholder..  smile

Men så er jo vel de aller fleste stilarter i verden "utviklet under strid" i en eller annen form?

Dette med "utviklet under strid" vil da (i mine øyne) dreie seg om den psykiske innstillingen i forhold til hvorfor man føler behov for å trene på noe, og hva resultat man ønsker å oppnå.. Dog... Verdien av dette vil nok (atter en gang i mine øyne) falle over tid pga at man psykologisk sett tilpasser seg den tilstanden/situasjonen man lever i.. "Fryktsjokket" vil dempes når man blir vandt til situasjonen..

Men dette er nå sånn JEG ser det ihvertfall..  smile

Såklart så er ikke krig hand to hand - combat.Man bruker såklart våpen! Men nå er det jo også slik, at med en krig følger det også: kidnappinger, likvideringsforsøk, overfall, etnisk hat, truende situasjoner, gisselsituasjoner etc. KM er utvikler under slike forhold, av folk med ekspertise og erfaring.

Å tro at krig bare er tanks mot tanks er vel litt naivt subumin? Er det et land som har fått føle på kroppen alle sider ved krig, så er det vel israel.

Nå synes jeg også du setter paraleller mellom Krav Maga og "stilarter". Krav maga er ingen stilart. det er et selvforsvarsystem. Tradisjonelle kampsporter er ikke lenger et "selvforsvarsystem", men mer kunst for slik man gjorde det for 1000 år siden (satt litt på spissen, såklart).
Nå har vel ikke jeg sagt at krig bare er tanks mot tanks har jeg vel?  smile

Det finnes ikke vel heller ikke noe belegg for at KM teknikker har blitt "testet" under de forhold som du beskriver over? Det er nok en myte i mine øyne..

Utviklet under "sånne forhold"? Det er jo det jeg har skrevet om over her.. Trening i forhold til hva man kan forvente seg.. Og å påstå og tro at skytevåpen i denne regionen ikke brukes under de samme situasjonene blir vel ihvertfall naivt? Det militære trener nok veldig mye på helt andre ting en det som tilbydes det offentlige på KM treninger..

Og for meg er det ikke snakk om kampsport/kunst og selvforsvarsystem.. Det militære i andre land har nok også trent sine stilartene i forhold til bruk i strid... Tror ikke de kun har trent det for moroskyld.. Shocked)

Og for meg er nok KM en stilart.. Så lenge de har ett innarbeidet "pensum" å trene etter så er det for meg en stilart.. Men det blir vel opp til hver enkelt persons ønskede definisjon..  smile

Hva slags "erfaring" de som har utviklet KM har i forhold til faktiske hendelser (og oppimot de teknikker de har i KM) som de du beskriver over vet jeg nok lite om.. Hvis dere har noe å vise til i forhold til dette så kom gjerne med det.

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Rune Lind
KMG Krav Maga Norway
*
Veteran

« Reply #17 on: 09.01.12 at 08:57:47 »

Krav Maga ER testet i strid i Israel. En viktig del av systemets militære del er å kunne transetere mellom våpen og nærkamp ved behov. En stor del av angrepene som skjer i Israel er f.eks angrep på vaktposter av tilsynelatende ufarlige forbigående. Det er i stor del knivangrep, og ikke bare skyteangrep. Så i tillegg til de åpenbare skytesituasjonene på lengre avstand er det også flere som skjer på så kort avstand at skytevåpen ikke er en løsning.

I tillegg er Krav Maga også utviklet gjennom politiet, sikkerhetsvakter og sivile som samarbeider med både de sivile organisasjonene og den militære ledelsen. Her er det også en utveksling. Sascha som er en av våre instruktører i det sivile nå satt som lede for IDF sin nærkampopplæring i 20 år. Ilya Dunski som kommer til Oslo denne helgen for å undervise var en av speisalstyrkenes hovedinstruktør i 3 år. Disse er folkene som er med å utvikler systemet videre. Å tvile på deres kunnskap om faktiske hendelser og bruken av KravMaga der er faktisk en ikkesak.. smile

Rune Lind
KMG Krav Maga, www.kravmaga.no |  BBGym Bodø, www.bbgym.no I Primal Move www.primalmove.com
Pages: 1 [2]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Krav Maga (Moderator: Rune Lind)  |  Topic: En KM problemstilling jeg ikke har tenkt på « previous next »
Jump to:  

Social sharing