Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.08.18 at 16:14:08

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Dan-diplomer 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Go Down Print

Dan-diplomer

phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« on: 26.01.09 at 14:54:39 »

Ser på NKF-nettsidene at det har kommet nye retningslinjer for dan-diplomer bla bla bla... så leser jeg at man må vente like mange år som den graden man skal opp til. Driver de fortsatt med det lureriet!? Ble lurt én gang, men det for være nok ass'... I følge Kukkiwon holder det med like mange år som graden du allerede har! Eller har jeg misforstått noe her liz'm...  clown2

http://www.kampsport.no/taekwondo/t2.asp?p=28027&x=1&a=203461

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #1 on: 26.01.09 at 15:44:48 »

Enig med Phariid, Kukkiwon sier dette helt klart selv:
http://www.kukkiwon.or.kr/english/examination/examination08.jsp?div=01
(artikkel 8 )
Man skal vente like lenge som graden man har, _ikke_ graden man skal til.

Så ja, er dette lureri fra kampsportforbundets side? Eller har de en grunn til å komme med den påstanden de gjør?

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Mannen uten x
Veteran

« Reply #2 on: 26.01.09 at 16:18:32 »

10 grader før svart belte= 50 år?

1 år til gult
2 år til grønt
4 år til blått
8år til rødt
16 år til svart
32 til 2. dan
62 til 3. dan

Eh...

Mr. sexy!
sabumnim
Veteran

« Reply #3 on: 26.01.09 at 16:27:38 »

10 grader før svart belte= 50 år?

1 år til gult
2 år til grønt
4 år til blått
8år til rødt
16 år til svart
32 til 2. dan
62 til 3. dan

Eh...

Den forstod jeg ikke helt du... Kan du forklare den litt...

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #4 on: 26.01.09 at 16:32:55 »

Vi snakker om dan grader xemx, ikke gup.

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #5 on: 26.01.09 at 16:33:41 »

Da er det kanskje lurt å gjøre som NKF anbefaler:

Eventuelle spørsmål kan rettes til stigoven@frisurf.no

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #6 on: 26.01.09 at 23:04:03 »

Da er det kanskje lurt å gjøre som NKF anbefaler:
Jeg så gjorde, for omtrent et år eller halvannet siden, og fikk forklart (fritt sitert etter en stadig mer sviktende hukommelse) at det med å vente like mange år som du skal til er noe slags halvtradisjonsgreier man har hatt i Norge, uavhengig av KKW. M.a.o. er det opp til den 6. dan eller høyere (minimumsgrad for å anbefale andres dan-søknader til KKW) som du forholder deg til å avgjøre når du får 2. dan osv.

Skjønner imidlertid ikke helt hvorfor NKF har det på nettsidene sine fremdeles, siden det som påpekt ikke er i samsvar med internasjonalt reglement som det nasjonale forbundet i Norge presumptivt skal rette seg etter. Det er vel mest sannsynlig at de bare har oversett det hele og glemt å rette informasjonen.
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #7 on: 28.01.09 at 16:23:44 »

Nå er strengt tatt ikke dette noen stor sak for meg, tviler på at jeg kommer til å gradere meg mer innenfor Kukkiwon.
Men tenkte nå å sende en mail til Stig Ove samme hva, hvis det er en feil burde det jo rettes opp. Hvis ikke synes jeg det burde klargjøres at dette er NKFs mening, og ikke krav? for slik som det står får man da absolutt inntrykk av at dette er Kukkiwons internasjonale krav. Ikke noe som er opp til den enkelte master, eller hva tenker dere om det?

phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #8 on: 28.01.09 at 18:26:07 »

For slik som det står får man da absolutt inntrykk av at dette er Kukkiwons internasjonale krav. Ikke noe som er opp til den enkelte master, eller hva tenker dere om det?
Ja, det står ikke at det er en anbefaling fra NKF, det står "NB ! Det må ha gått...", jeg tolker ikke dette som en anbefaling, men heller som et strengt krav. Og som du skriver får man da et inntrykk av at det er KKW som krever dette dry

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Yoksa
Gjenganger

« Reply #9 on: 28.01.09 at 22:42:01 »

Etter min mening må bør man vente _minimum_ like mange år som den graden man skal opp til. Jeg oppfatter det altså som en minimumsgrense, ikke en maksimumsgrense. Normalt vil det går lenger tid.

Hvorfor er det så om å gjøre å komme fortest mulig opp i gradene? Du er jo den samme uansett...

Yoksa
Gjenganger

« Reply #10 on: 28.01.09 at 22:47:16 »

Bare for å oppklare.
WTF, NTN, JJN etc. kan utmerket godt DAN-gradere etter egne regler. NKFs regler gjelder bare dersom du vil ha et NKF diplom i tillegg.

Noen klubber er ikke tilsluttet noe internasjonalt forbund. Disse kan da bli  DAN-gradert av forbundet NKF.

Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #11 on: 28.01.09 at 23:12:08 »

Bare for å oppklare.
WTF, NTN, JJN etc. kan utmerket godt DAN-gradere etter egne regler. NKFs regler gjelder bare dersom du vil ha et NKF diplom i tillegg
WTF-grader utstedes (i hovedsak, med et par spesielle unntak) etter søknad anbefalt av den nasjonale medlemsorganisasjonen (enkeltpersoner og klubber kan ikke være medlemmer av WTF). Dermed må man anta at forbundets nettsider inneholder relevant informasjon. Som nevnt over har jeg vært i korrespondanse med den meget hyggelige og dyktige hr. Ness,som den gang bekreftet at praksisen med time-in-rank kravet har vært slik som det står på nettsidene, uten at dette egentlig har noe hjemmel i regelverk. Får de imidlertid en søknad der KKWs krav er oppfylt, stanses ikke den fordi om det mangler ett år ifølge det som står på nettsidene.

Hvorfor er det så om å gjøre å komme fortest mulig opp i gradene? Du er jo den samme uansett...
Stridens kjerne er nok at man ser at ikke alle følger dette "kravet". Med høyere grad følger en del privilegier, som for eksempel graderingsrett for guepnivå ved 4. dan og dan-nivå ved 6. dan. Ser man at andre som har holdt på like lenge eller kortere, og kanskje heller ikke er så grusomt flinke, går forbi i "køen", er det ikke så morsomt.

Litt off topic: Folk som er de samme når de har 4. dan som da de hadde 1. dan (et tidsforløp på seks år, hvis man går etter minimumstiden og jeg ikke har regnet feil) må man vel kunne si har stagnert på både den ene og den andre måten...Wink
Yoksa
Gjenganger

« Reply #12 on: 29.01.09 at 00:09:18 »

Jeg har dan diplomer fra både National Taekwon-do Norway og Ju Jitsu Norge. NKF hadde ingenting med de eksamene å gøre.

Jeg har imidlertid sendt NTN og JJN sertifikatene (kopier) til NKF. Der er de blitt anerkjent og respektive NKF diplomer utstedt.

Hvordan wtf organiserer dette vet jeg lite om, så det er mulig NKF utsteder diplomer på vegne av wtf/Kukkiwon...?

Pages: [1] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Mudo  |  Topic: Dan-diplomer « previous next »
Jump to:  

Social sharing