Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.09.18 at 09:37:09

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Opprop - Nei til straff for religionskritikk! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4  All Go Down Print

Opprop - Nei til straff for religionskritikk!

Ch_Omega
« on: 29.01.09 at 13:00:51 »

Fra http://opprop.info/:

"Regjeringen har lagt frem en proposisjon som foreslår å utvide straffelovens paragraf om “hatefulle ytringer” til å omfatte religion. Etter vår mening innebærer den aktuelle proposisjonen en uakseptabel innskrenkning i ytringsfriheten. Vi ber derfor regjeringen trekke forslaget tilbake."

Jeg oppfordrer alle som ønsker å leve i et opplyst samfunn med ytringsfrihet som en kjerneverdi, å skrive under på oppropet, samt sende epost til stortingsgruppene/justisdepartementet. Begge deler kan gjøres fra websiden det er linket til over.
Ch_Omega
« Reply #1 on: 29.01.09 at 13:07:08 »

Og like viktig å sette fokus på, er at denne trusselen mot ytringsfrihet som kjerneverdi, ikke kun gjelder for Norge. Selve FNs menneskerettigheter er nå truet av dette kravet om at religion fortjener en type respekt som går forran yttringsfrihet.

Anbefaler alle å lese følgende artikkel av Johann Hari - Why should I respect these oppressive religions?

Quote from: Johann Hari
All people deserve respect, but not all ideas do. I don't respect the idea that a man was born of a virgin, walked on water and rose from the dead. I don't respect the idea that we should follow a "Prophet" who at the age of 53 had sex with a nine-year old girl, and ordered the murder of whole villages of Jews because they wouldn't follow him.

I don't respect the idea that the West Bank was handed to Jews by God and the Palestinians should be bombed or bullied into surrendering it. I don't respect the idea that we may have lived before as goats, and could live again as woodlice. This is not because of "prejudice" or "ignorance", but because there is no evidence for these claims. They belong to the childhood of our species, and will in time look as preposterous as believing in Zeus or Thor or Baal.

When you demand "respect", you are demanding we lie to you. I have too much real respect for you as a human being to engage in that charade."
Mannen uten x
Veteran

« Reply #2 on: 29.01.09 at 13:43:15 »

håper ikke dette går igjennom.. Jeg synes alle mensker skal ha en rett til å ytre seg, selv om noen blir såret, og krenket. Jeg håper det fremdeles er slik som det er i dag.

Mr. sexy!
ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #3 on: 29.01.09 at 13:44:52 »

Jeg har allerede satt min signatur på dette oppropet, og slutter med til appellen om at alle andre bør gjøre det samme. Hvis denne loven kommer igjennom er vi virkelig på veg mot en krise. Slik jeg ser det er organisert religion en maktfaktor i samfunnet. Alle maktfaktorer må kunne kritiseres uten frykt for straff. Det finnes bøtter og spann med eksempler i historien angående akkurat dette....  boxing

øystein
tantor
« Reply #4 on: 29.01.09 at 13:52:05 »

done
Mannen uten x
Veteran

« Reply #5 on: 29.01.09 at 13:52:31 »

done

Mr. sexy!
gasman
« Reply #6 on: 29.01.09 at 16:01:27 »

sinte ateister....?
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #7 on: 29.01.09 at 16:13:27 »

done

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #8 on: 29.01.09 at 16:18:57 »

Leste en kommentar under Muhammedtegning-episoden som var ganske treffende. Den gikk noe slik som:

Min ytringsfrihet begynner først når noen føler seg støtt av min uttalelse

Edit: Typo...

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #9 on: 29.01.09 at 16:19:33 »

sinte ateister....?

Jeg velger å se på det som "har lest litt historie" Wink

øystein
Mannen uten x
Veteran

« Reply #10 on: 29.01.09 at 16:51:23 »

sinte ateister....?

jeg er vel ateist, men jeg foretrekker at folk skal kunne si sin mening, uten å måtte leve i frykt for å bli straffet...

Mr. sexy!
Modesty Blaise
Forumavhengig

Tap!
« Reply #11 on: 29.01.09 at 18:44:03 »

For at blasfemiske ytringer skal kunne straffes må det forutsette at ytringene er forhånende eller på annen måte sterkt krenkende, fjernt fra ethvert saklig meningsinnhold og uten å inngå i de prosessene som ytringsfriheten legger til rette for; sannhetssøking, demokrati og individets frie meningsdannelse. På denne bakgrunn inneholder proposisjonen her ikke et eget straffebud som verner mot blasfemiske ytringer.
Jeg mener at alle relegiøse ytringer er forhånende og sterkt krenkende, da jeg må ta deres tilfeldige subjektive regelsett seriøst. De er også alltid uten saklig meningsinnhold, da de pr definisjon ikke kan ha saklig innhold. De bidrar aldri til sannhetsøking og demokrati, og deres innhold går ofte ut på å styre andre menneskers meningsdannelse.

Så det er altså ikke lov å komme med relegiøse ytringer da?

Merkelig forslag. Kan aldri se for meg at den blir brukt til noe dersom vedtatt. Men slippery slope. Sad
« Last Edit: 30.01.09 at 10:19:49 by Modesty Blaise » Logged

Ch_Omega
« Reply #12 on: 29.01.09 at 22:51:14 »

sinte ateister....?

Må man være atheist for å synes at yttringsfrihet bør være en naturlig og selvsagt del av et opplyst, moderne samfunn?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #13 on: 29.01.09 at 23:01:45 »

sinte ateister....?
Militante Pastafarian
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #14 on: 30.01.09 at 11:19:54 »

sinte ateister....?

Må man være atheist for å synes at yttringsfrihet bør være en naturlig og selvsagt del av et opplyst, moderne samfunn?

Nei, på ingen måte. Olav Fykse Tveit, generalsekretær for Mellomkirkelig råd, mener ei lovendring av denne typen vil bidra til innstramming av ytrings- og religionsfriheten, noe han kaller ei farlig utvikling. Han sier til Dagsavisen at religionskritikk er en viktig del av demokratiet, som også kirken og andre trossamfunn kan ha nytte av. (http://www.dagsavisen.no/kultur/article394074.ece)

SVs Rolf Reikvam, som ifølge Aftenposten er en aktiv kirkegjenger, er også svært skeptisk til den foreslåtte lovendringa.

- Vår Herre trenger ikke beskyttelse etter norsk lov, sier han til Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2894793.ece)

De har selvfølgelig helt rett. Enten man er kristen, muslim, ateist eller noe helt annet, er vi alle tjent med et fritt og åpent samfunn der ytringsfriheten har best mulig kår. Sensur av den typen regjeringa her legger opp til vil gjøre Norge til et verre sted å bo for oss alle sammen, uansett  hvilket livssyn den enkelte bekjenner seg til.
« Last Edit: 02.02.09 at 13:39:06 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Pages: [1] 2 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Opprop - Nei til straff for religionskritikk! « previous next »
Jump to:  

Social sharing