Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
16.01.18 at 14:46:08

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Opprop - Nei til straff for religionskritikk! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Down Print

Opprop - Nei til straff for religionskritikk!

Ch_Omega
« on: 29.01.09 at 13:00:51 »

Fra http://opprop.info/:

"Regjeringen har lagt frem en proposisjon som foreslår å utvide straffelovens paragraf om “hatefulle ytringer” til å omfatte religion. Etter vår mening innebærer den aktuelle proposisjonen en uakseptabel innskrenkning i ytringsfriheten. Vi ber derfor regjeringen trekke forslaget tilbake."

Jeg oppfordrer alle som ønsker å leve i et opplyst samfunn med ytringsfrihet som en kjerneverdi, å skrive under på oppropet, samt sende epost til stortingsgruppene/justisdepartementet. Begge deler kan gjøres fra websiden det er linket til over.
Ch_Omega
« Reply #1 on: 29.01.09 at 13:07:08 »

Og like viktig å sette fokus på, er at denne trusselen mot ytringsfrihet som kjerneverdi, ikke kun gjelder for Norge. Selve FNs menneskerettigheter er nå truet av dette kravet om at religion fortjener en type respekt som går forran yttringsfrihet.

Anbefaler alle å lese følgende artikkel av Johann Hari - Why should I respect these oppressive religions?

Quote from: Johann Hari
All people deserve respect, but not all ideas do. I don't respect the idea that a man was born of a virgin, walked on water and rose from the dead. I don't respect the idea that we should follow a "Prophet" who at the age of 53 had sex with a nine-year old girl, and ordered the murder of whole villages of Jews because they wouldn't follow him.

I don't respect the idea that the West Bank was handed to Jews by God and the Palestinians should be bombed or bullied into surrendering it. I don't respect the idea that we may have lived before as goats, and could live again as woodlice. This is not because of "prejudice" or "ignorance", but because there is no evidence for these claims. They belong to the childhood of our species, and will in time look as preposterous as believing in Zeus or Thor or Baal.

When you demand "respect", you are demanding we lie to you. I have too much real respect for you as a human being to engage in that charade."
Mannen uten x
Veteran

« Reply #2 on: 29.01.09 at 13:43:15 »

håper ikke dette går igjennom.. Jeg synes alle mensker skal ha en rett til å ytre seg, selv om noen blir såret, og krenket. Jeg håper det fremdeles er slik som det er i dag.

Mr. sexy!
ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #3 on: 29.01.09 at 13:44:52 »

Jeg har allerede satt min signatur på dette oppropet, og slutter med til appellen om at alle andre bør gjøre det samme. Hvis denne loven kommer igjennom er vi virkelig på veg mot en krise. Slik jeg ser det er organisert religion en maktfaktor i samfunnet. Alle maktfaktorer må kunne kritiseres uten frykt for straff. Det finnes bøtter og spann med eksempler i historien angående akkurat dette....  boxing

øystein
tantor
« Reply #4 on: 29.01.09 at 13:52:05 »

done
Mannen uten x
Veteran

« Reply #5 on: 29.01.09 at 13:52:31 »

done

Mr. sexy!
gasman
« Reply #6 on: 29.01.09 at 16:01:27 »

sinte ateister....?
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #7 on: 29.01.09 at 16:13:27 »

done

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #8 on: 29.01.09 at 16:18:57 »

Leste en kommentar under Muhammedtegning-episoden som var ganske treffende. Den gikk noe slik som:

Min ytringsfrihet begynner først når noen føler seg støtt av min uttalelse

Edit: Typo...

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #9 on: 29.01.09 at 16:19:33 »

sinte ateister....?

Jeg velger å se på det som "har lest litt historie" Wink

øystein
Mannen uten x
Veteran

« Reply #10 on: 29.01.09 at 16:51:23 »

sinte ateister....?

jeg er vel ateist, men jeg foretrekker at folk skal kunne si sin mening, uten å måtte leve i frykt for å bli straffet...

Mr. sexy!
Modesty Blaise
Forumavhengig

Tap!
« Reply #11 on: 29.01.09 at 18:44:03 »

For at blasfemiske ytringer skal kunne straffes må det forutsette at ytringene er forhånende eller på annen måte sterkt krenkende, fjernt fra ethvert saklig meningsinnhold og uten å inngå i de prosessene som ytringsfriheten legger til rette for; sannhetssøking, demokrati og individets frie meningsdannelse. På denne bakgrunn inneholder proposisjonen her ikke et eget straffebud som verner mot blasfemiske ytringer.
Jeg mener at alle relegiøse ytringer er forhånende og sterkt krenkende, da jeg må ta deres tilfeldige subjektive regelsett seriøst. De er også alltid uten saklig meningsinnhold, da de pr definisjon ikke kan ha saklig innhold. De bidrar aldri til sannhetsøking og demokrati, og deres innhold går ofte ut på å styre andre menneskers meningsdannelse.

Så det er altså ikke lov å komme med relegiøse ytringer da?

Merkelig forslag. Kan aldri se for meg at den blir brukt til noe dersom vedtatt. Men slippery slope. Sad
« Last Edit: 30.01.09 at 10:19:49 by Modesty Blaise » Logged

Ch_Omega
« Reply #12 on: 29.01.09 at 22:51:14 »

sinte ateister....?

Må man være atheist for å synes at yttringsfrihet bør være en naturlig og selvsagt del av et opplyst, moderne samfunn?
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #13 on: 29.01.09 at 23:01:45 »

sinte ateister....?
Militante Pastafarian
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #14 on: 30.01.09 at 11:19:54 »

sinte ateister....?

Må man være atheist for å synes at yttringsfrihet bør være en naturlig og selvsagt del av et opplyst, moderne samfunn?

Nei, på ingen måte. Olav Fykse Tveit, generalsekretær for Mellomkirkelig råd, mener ei lovendring av denne typen vil bidra til innstramming av ytrings- og religionsfriheten, noe han kaller ei farlig utvikling. Han sier til Dagsavisen at religionskritikk er en viktig del av demokratiet, som også kirken og andre trossamfunn kan ha nytte av. (http://www.dagsavisen.no/kultur/article394074.ece)

SVs Rolf Reikvam, som ifølge Aftenposten er en aktiv kirkegjenger, er også svært skeptisk til den foreslåtte lovendringa.

- Vår Herre trenger ikke beskyttelse etter norsk lov, sier han til Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2894793.ece)

De har selvfølgelig helt rett. Enten man er kristen, muslim, ateist eller noe helt annet, er vi alle tjent med et fritt og åpent samfunn der ytringsfriheten har best mulig kår. Sensur av den typen regjeringa her legger opp til vil gjøre Norge til et verre sted å bo for oss alle sammen, uansett  hvilket livssyn den enkelte bekjenner seg til.
« Last Edit: 02.02.09 at 13:39:06 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
JonnyKr
« Reply #15 on: 30.01.09 at 12:31:25 »

Done. smile
DragN
Gammel ørn

The future ain't what it used to be.
« Reply #16 on: 30.01.09 at 12:39:16 »

Quote from: Johann Hari
They belong to the childhood of our species, and will in time look as preposterous as believing in Zeus or Thor or Baal.
Haha... Dette sitatet minner meg om noe av det mest ironiske jeg kjenner til; Muslimer, kristne hinduer etc som ler av folk som i nyere tider igjen har begynt å tro på Thor og Zevs..
gasman
« Reply #17 on: 30.01.09 at 14:04:52 »

All people deserve respect, but not all ideas do. I don't respect the idea that a man was born of a virgin, walked on water and rose from the dead. I don't respect the idea that we should follow a "Prophet" who at the age of 53 had sex with a nine-year old girl, and ordered the murder of whole villages of Jews because they wouldn't follow him.

Dette er ordene til en sint ateist...

Ellers er jeg med på oppropet jeg...
sungame
Veteran

« Reply #18 on: 30.01.09 at 14:19:11 »

Det har du selvfølgelig helt rett i. Imidlertid er det som nevnt gode grunner til at både kristne, muslimer og andre troende bør skrive under på dette oppropet. En av grunnene til at jeg trakk fram to eksempler på kristne som er skeptiske til forslaget var nettopp for å nyansere "sint ateist"-bildet av motstanden mot lovendringa.

Ch_Omega
« Reply #19 on: 30.01.09 at 17:03:14 »

Dette er et sitat fra en artikkel rundt sensur av religionskritikk i FN, og hvis du leser hele artikkelen, kommer det vel også tydelig frem at fyren har all grunn til å være sint, uavhengig av eventuell ateiststatus. Saken er en rekker land ønsker at religion skal ha en særstilling i forhold til ytringsfrihet, og derfor torpederer ethvert forsøk på diskusjoner rundt brudd på menneskerettigheter som er begått på bakgrunn av religion, i FN. Dette bør faktisk være veldig bekymringsverdig for de aller fleste, uavhengig av om man er atheist eller religiøs. At fyren som skrev dette er atheist kommer derfor i annen rekke i forhold til budskapet i artikkelen.
gasman
« Reply #20 on: 01.02.09 at 22:51:29 »

Ja ja.

Det er ordene "I don't respect" jeg biter meg merke i. Han skaper en konfronasjon der - og avviser også etvhert gullkorn som finnes i de to nevnte semittiske religionene.

Det må han jo selvfølgelig også få lov til.... selv om jeg synes han ordlegger seg som en sint ateist.
sungame
Veteran

« Reply #21 on: 02.02.09 at 11:05:19 »

Det må han jo selvfølgelig også få lov til.... selv om jeg synes han ordlegger seg som en sint ateist.

Det er vel nettopp det som står på spill her: retten til å ordlegge seg som en sint ateist. Forøvrig vil jo lovendringa også ramme sinte muslimer, kristne, agnostikere og i det hele tatt alle som kan finne på å bli sinte på en eller annen religion eller tilhengerne av den, altså de aller, aller fleste av oss.

Dessverre ser det stygt ut for ytringsfriheten: http://www.nrk.no/nyheter/1.6459589  wallbash
« Last Edit: 02.02.09 at 11:09:05 by sungame » Logged

gasman
« Reply #22 on: 02.02.09 at 11:35:18 »

retten til å ordlegge seg som en ignoramus må gjelde begge veier, det er klart. Wink
gasman
« Reply #23 on: 02.02.09 at 11:38:41 »

Når det er sagt, nå synes jeg regjeringen Stoltenberg har driti på draget i litt for mange saker den siste tiden....
sungame
Veteran

« Reply #24 on: 02.02.09 at 11:39:50 »

Når det er sagt, nå synes jeg regjeringen Stoltenberg har driti på draget i litt for mange saker den siste tiden....

Med fare for å gå off-topic: enig med siste taler.

waalern
Veteran

« Reply #25 on: 02.02.09 at 12:12:35 »

Nei til straff for religionskritikk!
He he, lurer på om Otto Jespersen må sone da jeg...

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/4815

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/4812

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/4919

+ en masse mer galskap  biggrin
« Last Edit: 02.02.09 at 12:15:48 by waalern » Logged

Så stolt så Vålenga...
Ch_Omega
« Reply #26 on: 02.02.09 at 13:09:57 »

retten til å ordlegge seg som en ignoramus må gjelde begge veier, det er klart. Wink

Det er vel ikke retten til å komme med morsomheter og banaliteter på bekostning av ulike religioner jeg er mest bekymret for å miste, men retten til å kritisere overgrep, farlig oppførsel, etc. med bakgrunn i religiøs tro. Noe som i realiteten er i ferd med å skje, både her i landet og i FN, fordi man er så utrolig redde for å såre noens følelser forankret i deres dyrbare religiøse tro.

Med fare for å gå off-topic: enig med siste taler.

Vær så god, Den politiske tråden. smile
sungame
Veteran

« Reply #27 on: 02.02.09 at 13:20:47 »

Det er vel ikke retten til å komme med morsomheter og banaliteter på bekostning av ulike religioner jeg er mest bekymret for å miste, men retten til å kritisere overgrep, farlig oppførsel, etc. med bakgrunn i religiøs tro.

Forhåpentligvis vil ikke lovendringa være så ekstrem at den rammer saklig kritikk av konkrete handlinger (overgrep, oppførsel) etc. Imidlertid er retten til å drive satire og raljering og komme med morsomheter, banaliteter og parodier etc. også en viktig del av ytringsfriheten. For å sette det hele på spissen (en praksis som vel kan tenkes å rammes av den foreslåtte lovendringa) : Hva slags samfunn får vi hvis det bare er lov til å uttrykke seg gravalvorlig om religion? Ønsker regjeringa et samfunn der kun dørgende kjedelige tekster, uinspirerte taler og intetsigende sangtekster slipper gjennom sensuren?

Ch_Omega
« Reply #28 on: 02.02.09 at 13:26:52 »

Forhåpentligvis vil ikke lovendringa være så ekstrem at den rammer saklig kritikk av konkrete handlinger (overgrep, oppførsel) etc.

Tja, det er iallefall akkurat det som er i ferd med å skje i FN.

Imidlertid er retten til å drive satire og raljering og komme med morsomheter, banaliteter og parodier etc. også en viktig del av ytringsfriheten. For å sette det hele på spissen (en praksis som vel kan tenkes å rammes av den foreslåtte lovendringa) : Hva slags samfunn får vi hvis det bare er lov til å uttrykke seg gravalvorlig om religion? Ønsker regjeringa et samfunn der kun dørgende kjedelige tekster, uinspirerte taler og intetsigende sangtekster slipper gjennom sensuren?

Forsåvidt, men hvem skal sette grensen mellom saklig kritikk og unødvendige sårende uttalelser?
sungame
Veteran

« Reply #29 on: 02.02.09 at 13:37:07 »

Forsåvidt, men hvem skal sette grensen mellom saklig kritikk og unødvendige sårende uttalelser?

Der er du vel ved puddelens kjerne. Selv om regjeringa ikke nødvendigvis ønsker å ramme saklig religionskritikk, kan resultatet av den foreslåtte lovendringa fort bli enten at alle kritiske ytringer blir forbudt, eller at folk ikke tør å ytre seg fordi de trur all kritikk er forbudt. Alt i alt er det å verne religioner mot ytringer en hårreisende dårlig idé som strider mot ei lang rekke av de verdiene det moderne norge bygger på.

Nå foreligger det riktignok ikke noen konkret lovtekst enda, men jeg lurer på om det ikke til og med kan være grunnlovsstridig å nekte folk å uttale seg kritisk om religion.

VW
Forumavhengig

« Reply #30 on: 02.02.09 at 13:50:38 »

Synes forfatteren av dette leserinnlegget hadde noen gode poenger.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2901092.ece

Jeg likte spesielt de følgende avsnittene:

"De forsøksvise bevisene for skadefølge reiser mange spørsmål om lovanvendelsen. Hva om en religion har så få, romslige og fredsæle tilhengere at ingen påviselig skadefølge utløses? Skal det derfor være lovlig å krenke den? Eller motsatt: Hva om en religion har mange, sensitive og aggressive tilhengere? Skal den derfor vernes mot «kvalifiserte angrep»?

Er det straffelovens oppgave å gi sterkere vern til dem som er i stand til å reagere i form av «alvorlige konflikter i samfunnet»?

Eller ønsker Regjeringen at loven skal være lik for alle religionsutøvere? Hvor skal i så fall den gjengse blasfemiterskelen ligge? Ut fra hva de mest sensitive og aggressive religionstilhengerne kan tolerere?"

Byttehandel og kompromisser er en del av politikkens hverdag. Men når en av de største innskrenkelsene av ytringsfriheten i nyere tid skjer som en ren byttehandel innad i regjeringen for å tilfredsstille et såret frynseparti - det er bare drøyt.

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Modesty Blaise
Forumavhengig

Tap!
« Reply #31 on: 02.02.09 at 16:39:22 »

Det er vel ikke retten til å komme med morsomheter og banaliteter på bekostning av ulike religioner jeg er mest bekymret for å miste, men retten til å kritisere overgrep, farlig oppførsel, etc. med bakgrunn i religiøs tro. Noe som i realiteten er i ferd med å skje, både her i landet og i FN, fordi man er så utrolig redde for å såre noens følelser forankret i deres dyrbare religiøse tro.
Problemet med å miste retten til å komme med useriøse morsomheter er at de ofte er ekvivalente til relegiøse ideer. Skal da den ene parten som tar slike ideer seriøst beskyttes av staten?
« Last Edit: 04.02.09 at 13:29:27 by Modesty Blaise » Logged

VW
Forumavhengig

« Reply #32 on: 04.02.09 at 07:51:52 »

Det nytter å bry seg.  smile

http://www.dagbladet.no/2009/02/04/nyheter/innenriks/politikk/sp/4682855/

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
JonnyKr
« Reply #33 on: 04.02.09 at 12:01:41 »

Ja heldigvis.  biggrin
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #34 on: 04.02.09 at 12:18:54 »

Jeg syns likevel det er skremmende hvor langt forslaget kom. Det var bare takket være at noen innså hvor vagt formulert lovendringen var, at den ikke trådte i kraft. Ikke via en demokratisk avgjørelse...

sabumnim
Veteran

« Reply #35 on: 04.02.09 at 12:21:48 »

Mon tro hvor mye penger de kastet bort på dette i disse finanskrisetider?

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
JonnyKr
« Reply #36 on: 04.02.09 at 12:22:44 »

Helt enig og det er like skremmende at dette "oppdaget" de ikke selv. Det var først når dette fikk oppmerksomhet ute på nettet, i det offentlige rom, at de selv ble oppmerksomme på hva de var i ferd med å gjøre.
JonnyKr
« Reply #37 on: 04.02.09 at 12:30:42 »

Her er ihverfall en som "gosser" seg  laugh

- Statsministeren har dummet seg ut

http://www.dagbladet.no/2009/02/04/nyheter/blasfemi/blasfemiparagrafen/innenriks/politikk/4684710/

Og hvis blikk kunne drept.....

« Last Edit: 04.02.09 at 12:36:08 by JonnyKr » Logged
JonnyKr
« Reply #38 on: 04.02.09 at 15:08:51 »

Og da er det vel bare å trå til med litt blasfemi:

sungame
Veteran

« Reply #39 on: 04.02.09 at 15:27:47 »

Og da er det vel bare å trå til med litt blasfemi:

Det er vel ikke noe gøy, nå som det ikke er forbudt en gang;)

JonnyKr
« Reply #40 on: 04.02.09 at 16:00:43 »

HeHe  biggrin. Enig, det blir liksom ikke helt det samme.
Ch_Omega
« Reply #41 on: 20.09.12 at 18:03:41 »

For å puste liv i en gammel diskusjon som har blitt litt aktuell igjen de siste ukene - her er et innspill fra en vis Muslim som kommuniserer holdninger jeg skulle ønske alle hans trosfeller delte.

Eller som en bekjent av meg skrev som kommentar til denne på et annet forum: Gi denne mannen en fredspris!
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #42 on: 20.09.12 at 22:15:28 »

Sjekk ut #muslimrage på Twitter.

Mange gullkorn.

Synes det er betenkelig at vold medfører at en religion skal beskyttes særskilt i forhold til andre. Det er jo å legge seg på rygg og sprike for fundamentalistene som utøver volden.

Men man skal jo ha historien i bakhodet også. Life of Brian ble jo bannlyst i Norge grunnet blasfemi så sent som på 80-tallet og Beatles-plater ble brent i tusenvis i USA på 60-tallet grunnet påstander om blasfemi.

Dette er langtifra en ferdig utkjempet kamp i Vesten heller. Og gir vi en tomme til muslimske ortodokse kan vi ikke nekte våre egne mørkemenn det samme.

Det er en slippery slope det. Sad
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #43 on: 20.09.12 at 22:33:40 »

Enig, og problemet er at det i mine øyne er klin umulig å definere en rettferdig prinsipiell grense ihht til mange religiøses ønsker.

Mange kristne tar jo til orde for at man skal respektere det som er hellig for mennesker, men jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal kunne gjøre dette på et konstruktivt vis.

Skal streken settes ved å påpeke absurditetene i mange av påstandene i mormonernes tro, eller at språket i boken overhodet ikke virker å samsvare med tiden den skal være skrevet? Skal det være tillatt å si at man synes det er perverst at Muhammed fullbyrdet ekteskapet med Aisha da hun var ni?

I mine øyne virker det å dreie seg om at man skal respektere de som roper høyest, og ingen gjennomtenkt prinsipiell respektgrense. Med tanke på at religion og religiøse regler ofte har lite til felles med det vi kan betrakte rasjonelt og prinsipielt er det kanskje ikke noen stor overraskelse heller.

Per B. Løvsletten
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #44 on: 21.09.12 at 19:14:51 »

jeg er muslim, og jeg ikke skriker og ikke løper i gata. men ingen avis som skriver om det:(

Syns det er alt formye opmerksomhet der.  Media som viser noen land som det er krig/opprør/revolusjon igang. Og der folk dør/dreper/kidnapper hverandre hverdag, og har ingenting igjen, da er det ikke så vanskelig å provosere de folka der. Dem syns at "vesten tar det siste som vi har igjen" men det er "føktup" der allerede.

Har ikke sett noen angrep eller voldelige demonstrasjoner i UAE/saudi arabia/indonesia og mange andre muslimske land jeg:)  så det er fortsatt "same old" trikks fra media der.  Det som skrikes mest - selges best!
« Last Edit: 21.09.12 at 19:28:54 by sulim » Logged
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #45 on: 21.09.12 at 19:17:17 »

er bare lei å høre om at "se på muslimene som reagerer blablabla" jeg:) vi regnes som  noen av de farligste muslimer (snakker om hjemmlandet) og det er ingen som kunne bry seg mindre der nede om filmen:) just sayin
« Last Edit: 21.09.12 at 19:27:46 by sulim » Logged
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #46 on: 21.09.12 at 21:20:04 »

Er nok litt som med mediedekningen av Israel-Palestina.

"Slemme" muslimer som skremmer folk i Vesten er en stereotypi mange ønsker å tro på.

Noen saker blir voldsomt overeksponert i media versus ekte katastrofer som f.eks den Andre Kongokrigen.
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #47 on: 21.09.12 at 23:27:41 »

er bare lei å høre om at "se på muslimene som reagerer blablabla" jeg:) vi regnes som  noen av de farligste muslimer (snakker om hjemmlandet) og det er ingen som kunne bry seg mindre der nede om filmen:) just sayin

Ikke bare det, men det har jo også vært arrangert ganske store demonstrasjoner flere steder for å ta ansvar avstand fra volden, noe man heller ikke har sett de helt store overskriftene om.

Edit: avstand, ikke ansvar
« Last Edit: 22.09.12 at 07:07:56 by perbl » Logged

Per B. Løvsletten
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #48 on: 21.09.12 at 23:37:53 »

At Hizbollah avholder fredelige demonstrasjoner må jo nesten anses som et stort fremskritt?
Ch_Omega
« Reply #49 on: 22.09.12 at 10:12:51 »

Dette gjorde meg glad. Ikke fordi jeg noensinne har trodd at alle muslimer var radikale al qaida-tilhengere, men fordi dette viser store mengder moderate muslimer som tør reise seg mot de radikale og rabiate mindretallet av ekstremister. Og fordi norske medier skriver om det.
smile
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #50 on: 22.09.12 at 11:13:11 »

er bare lei å høre om at "se på muslimene som reagerer blablabla" jeg:) vi regnes som  noen av de farligste muslimer (snakker om hjemmlandet) og det er ingen som kunne bry seg mindre der nede om filmen:) just sayin

Ikke bare det, men det har jo også vært arrangert ganske store demonstrasjoner flere steder for å ta ansvar avstand fra volden, noe man heller ikke har sett de helt store overskriftene om.

Edit: avstand, ikke ansvar

ja:( fortalte litt mere om det på jobben og, da var "det er sånt jo det! de skriver ikke om den andre siden" smile
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #51 on: 22.09.12 at 17:11:36 »

Hvis man ser bort fra ethvert filosofisk og teologisk argument, sitter jeg alltid igjen med følgende spørsmål: Er ikke en fornærmelse mot profeten som en hvilken som helst annen fornærmelse, altså ord/meninger som kun sier noe om avgiveren, og som fint kan ignoreres? Jeg mener, er det noen overraskelse at det finnes mennesker der ute som har meninger man ikke liker? Og om de så skulle fornærme universets skaper ... er ikke det deres problem?

Jeg synes for øvrig det er fint at den fredelige markeringen på Youngstorget fikk enormt mye større oppslutning enn den mindre sympatiske utenfor USA ambassade, men jeg lurer likevel på hvorfor man trenger en markering mot en amatørmessig lavbudsjettsfilm på YouTube hvis ENESTE form for eksponering har vært nettopp de massive reaksjonene.
« Last Edit: 22.09.12 at 17:13:40 by Shemhazai » Logged

Arte suave.
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #52 on: 22.09.12 at 21:49:30 »

Til og med den mindre sympatiske demonstrasjonen utenfor ambassaden var jo myyye mindre voldelig enn en gjengs Blitz-demonstrasjon mot Illuminati eller hva de nå enn demonstrerer mot. smile

Har skamvettet fått til og med de radikale til å bli forlegne over voldsbruk her i landet? Integrasjonssuksess? smile
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Opprop - Nei til straff for religionskritikk! « previous next »
Jump to:  

Social sharing