Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.09.18 at 16:39:25

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Opprop - Nei til straff for religionskritikk! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Down Print

Opprop - Nei til straff for religionskritikk!

JonnyKr
« Reply #15 on: 30.01.09 at 12:31:25 »

Done. smile
DragN
Gammel ørn

The future ain't what it used to be.
« Reply #16 on: 30.01.09 at 12:39:16 »

Quote from: Johann Hari
They belong to the childhood of our species, and will in time look as preposterous as believing in Zeus or Thor or Baal.
Haha... Dette sitatet minner meg om noe av det mest ironiske jeg kjenner til; Muslimer, kristne hinduer etc som ler av folk som i nyere tider igjen har begynt å tro på Thor og Zevs..
gasman
« Reply #17 on: 30.01.09 at 14:04:52 »

All people deserve respect, but not all ideas do. I don't respect the idea that a man was born of a virgin, walked on water and rose from the dead. I don't respect the idea that we should follow a "Prophet" who at the age of 53 had sex with a nine-year old girl, and ordered the murder of whole villages of Jews because they wouldn't follow him.

Dette er ordene til en sint ateist...

Ellers er jeg med på oppropet jeg...
sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #18 on: 30.01.09 at 14:19:11 »

All people deserve respect, but not all ideas do. I don't respect the idea that a man was born of a virgin, walked on water and rose from the dead. I don't respect the idea that we should follow a "Prophet" who at the age of 53 had sex with a nine-year old girl, and ordered the murder of whole villages of Jews because they wouldn't follow him.

Det har du selvfølgelig helt rett i. Imidlertid er det som nevnt gode grunner til at både kristne, muslimer og andre troende bør skrive under på dette oppropet. En av grunnene til at jeg trakk fram to eksempler på kristne som er skeptiske til forslaget var nettopp for å nyansere "sint ateist"-bildet av motstanden mot lovendringa.

- livet er en lang rappell
Ch_Omega
« Reply #19 on: 30.01.09 at 17:03:14 »

Dette er et sitat fra en artikkel rundt sensur av religionskritikk i FN, og hvis du leser hele artikkelen, kommer det vel også tydelig frem at fyren har all grunn til å være sint, uavhengig av eventuell ateiststatus. Saken er en rekker land ønsker at religion skal ha en særstilling i forhold til ytringsfrihet, og derfor torpederer ethvert forsøk på diskusjoner rundt brudd på menneskerettigheter som er begått på bakgrunn av religion, i FN. Dette bør faktisk være veldig bekymringsverdig for de aller fleste, uavhengig av om man er atheist eller religiøs. At fyren som skrev dette er atheist kommer derfor i annen rekke i forhold til budskapet i artikkelen.
gasman
« Reply #20 on: 01.02.09 at 22:51:29 »

Ja ja.

Det er ordene "I don't respect" jeg biter meg merke i. Han skaper en konfronasjon der - og avviser også etvhert gullkorn som finnes i de to nevnte semittiske religionene.

Det må han jo selvfølgelig også få lov til.... selv om jeg synes han ordlegger seg som en sint ateist.
sungame
Veteran

« Reply #21 on: 02.02.09 at 11:05:19 »

Det må han jo selvfølgelig også få lov til.... selv om jeg synes han ordlegger seg som en sint ateist.

Det er vel nettopp det som står på spill her: retten til å ordlegge seg som en sint ateist. Forøvrig vil jo lovendringa også ramme sinte muslimer, kristne, agnostikere og i det hele tatt alle som kan finne på å bli sinte på en eller annen religion eller tilhengerne av den, altså de aller, aller fleste av oss.

Dessverre ser det stygt ut for ytringsfriheten: http://www.nrk.no/nyheter/1.6459589  wallbash
« Last Edit: 02.02.09 at 11:09:05 by sungame » Logged

gasman
« Reply #22 on: 02.02.09 at 11:35:18 »

retten til å ordlegge seg som en ignoramus må gjelde begge veier, det er klart. Wink
gasman
« Reply #23 on: 02.02.09 at 11:38:41 »

Når det er sagt, nå synes jeg regjeringen Stoltenberg har driti på draget i litt for mange saker den siste tiden....
sungame
Veteran

« Reply #24 on: 02.02.09 at 11:39:50 »

Når det er sagt, nå synes jeg regjeringen Stoltenberg har driti på draget i litt for mange saker den siste tiden....

Med fare for å gå off-topic: enig med siste taler.

waalern
Veteran

« Reply #25 on: 02.02.09 at 12:12:35 »

Nei til straff for religionskritikk!
He he, lurer på om Otto Jespersen må sone da jeg...

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/4815

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/4812

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/4919

+ en masse mer galskap  biggrin
« Last Edit: 02.02.09 at 12:15:48 by waalern » Logged

Så stolt så Vålenga...
Ch_Omega
« Reply #26 on: 02.02.09 at 13:09:57 »

retten til å ordlegge seg som en ignoramus må gjelde begge veier, det er klart. Wink

Det er vel ikke retten til å komme med morsomheter og banaliteter på bekostning av ulike religioner jeg er mest bekymret for å miste, men retten til å kritisere overgrep, farlig oppførsel, etc. med bakgrunn i religiøs tro. Noe som i realiteten er i ferd med å skje, både her i landet og i FN, fordi man er så utrolig redde for å såre noens følelser forankret i deres dyrbare religiøse tro.

Med fare for å gå off-topic: enig med siste taler.

Vær så god, Den politiske tråden. smile
sungame
Veteran

« Reply #27 on: 02.02.09 at 13:20:47 »

Det er vel ikke retten til å komme med morsomheter og banaliteter på bekostning av ulike religioner jeg er mest bekymret for å miste, men retten til å kritisere overgrep, farlig oppførsel, etc. med bakgrunn i religiøs tro.

Forhåpentligvis vil ikke lovendringa være så ekstrem at den rammer saklig kritikk av konkrete handlinger (overgrep, oppførsel) etc. Imidlertid er retten til å drive satire og raljering og komme med morsomheter, banaliteter og parodier etc. også en viktig del av ytringsfriheten. For å sette det hele på spissen (en praksis som vel kan tenkes å rammes av den foreslåtte lovendringa) : Hva slags samfunn får vi hvis det bare er lov til å uttrykke seg gravalvorlig om religion? Ønsker regjeringa et samfunn der kun dørgende kjedelige tekster, uinspirerte taler og intetsigende sangtekster slipper gjennom sensuren?

Ch_Omega
« Reply #28 on: 02.02.09 at 13:26:52 »

Forhåpentligvis vil ikke lovendringa være så ekstrem at den rammer saklig kritikk av konkrete handlinger (overgrep, oppførsel) etc.

Tja, det er iallefall akkurat det som er i ferd med å skje i FN.

Imidlertid er retten til å drive satire og raljering og komme med morsomheter, banaliteter og parodier etc. også en viktig del av ytringsfriheten. For å sette det hele på spissen (en praksis som vel kan tenkes å rammes av den foreslåtte lovendringa) : Hva slags samfunn får vi hvis det bare er lov til å uttrykke seg gravalvorlig om religion? Ønsker regjeringa et samfunn der kun dørgende kjedelige tekster, uinspirerte taler og intetsigende sangtekster slipper gjennom sensuren?

Forsåvidt, men hvem skal sette grensen mellom saklig kritikk og unødvendige sårende uttalelser?
sungame
Veteran

« Reply #29 on: 02.02.09 at 13:37:07 »

Forsåvidt, men hvem skal sette grensen mellom saklig kritikk og unødvendige sårende uttalelser?

Der er du vel ved puddelens kjerne. Selv om regjeringa ikke nødvendigvis ønsker å ramme saklig religionskritikk, kan resultatet av den foreslåtte lovendringa fort bli enten at alle kritiske ytringer blir forbudt, eller at folk ikke tør å ytre seg fordi de trur all kritikk er forbudt. Alt i alt er det å verne religioner mot ytringer en hårreisende dårlig idé som strider mot ei lang rekke av de verdiene det moderne norge bygger på.

Nå foreligger det riktignok ikke noen konkret lovtekst enda, men jeg lurer på om det ikke til og med kan være grunnlovsstridig å nekte folk å uttale seg kritisk om religion.

Pages: 1 [2] 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Opprop - Nei til straff for religionskritikk! « previous next »
Jump to:  

Social sharing