Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
19.06.18 at 09:32:25

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Opprop - Nei til straff for religionskritikk! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Down Print

Opprop - Nei til straff for religionskritikk!

VW
Forumavhengig

« Reply #30 on: 02.02.09 at 13:50:38 »

Synes forfatteren av dette leserinnlegget hadde noen gode poenger.

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article2901092.ece

Jeg likte spesielt de følgende avsnittene:

"De forsøksvise bevisene for skadefølge reiser mange spørsmål om lovanvendelsen. Hva om en religion har så få, romslige og fredsæle tilhengere at ingen påviselig skadefølge utløses? Skal det derfor være lovlig å krenke den? Eller motsatt: Hva om en religion har mange, sensitive og aggressive tilhengere? Skal den derfor vernes mot «kvalifiserte angrep»?

Er det straffelovens oppgave å gi sterkere vern til dem som er i stand til å reagere i form av «alvorlige konflikter i samfunnet»?

Eller ønsker Regjeringen at loven skal være lik for alle religionsutøvere? Hvor skal i så fall den gjengse blasfemiterskelen ligge? Ut fra hva de mest sensitive og aggressive religionstilhengerne kan tolerere?"

Byttehandel og kompromisser er en del av politikkens hverdag. Men når en av de største innskrenkelsene av ytringsfriheten i nyere tid skjer som en ren byttehandel innad i regjeringen for å tilfredsstille et såret frynseparti - det er bare drøyt.

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
Modesty Blaise
Forumavhengig

Tap!
« Reply #31 on: 02.02.09 at 16:39:22 »

retten til å ordlegge seg som en ignoramus må gjelde begge veier, det er klart. Wink
Det er vel ikke retten til å komme med morsomheter og banaliteter på bekostning av ulike religioner jeg er mest bekymret for å miste, men retten til å kritisere overgrep, farlig oppførsel, etc. med bakgrunn i religiøs tro. Noe som i realiteten er i ferd med å skje, både her i landet og i FN, fordi man er så utrolig redde for å såre noens følelser forankret i deres dyrbare religiøse tro.
Problemet med å miste retten til å komme med useriøse morsomheter er at de ofte er ekvivalente til relegiøse ideer. Skal da den ene parten som tar slike ideer seriøst beskyttes av staten?
« Last Edit: 04.02.09 at 13:29:27 by Modesty Blaise » Logged

VW
Forumavhengig

« Reply #32 on: 04.02.09 at 07:51:52 »

Det nytter å bry seg.  smile

http://www.dagbladet.no/2009/02/04/nyheter/innenriks/politikk/sp/4682855/

Training is a process of recognizing and realizing, not imitating and accumulating - Sam Chin
JonnyKr
« Reply #33 on: 04.02.09 at 12:01:41 »

Ja heldigvis.  biggrin
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #34 on: 04.02.09 at 12:18:54 »

Jeg syns likevel det er skremmende hvor langt forslaget kom. Det var bare takket være at noen innså hvor vagt formulert lovendringen var, at den ikke trådte i kraft. Ikke via en demokratisk avgjørelse...

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
sabumnim
Veteran

« Reply #35 on: 04.02.09 at 12:21:48 »

Mon tro hvor mye penger de kastet bort på dette i disse finanskrisetider?

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
JonnyKr
« Reply #36 on: 04.02.09 at 12:22:44 »

Helt enig og det er like skremmende at dette "oppdaget" de ikke selv. Det var først når dette fikk oppmerksomhet ute på nettet, i det offentlige rom, at de selv ble oppmerksomme på hva de var i ferd med å gjøre.
JonnyKr
« Reply #37 on: 04.02.09 at 12:30:42 »

Her er ihverfall en som "gosser" seg  laugh

- Statsministeren har dummet seg ut

http://www.dagbladet.no/2009/02/04/nyheter/blasfemi/blasfemiparagrafen/innenriks/politikk/4684710/

Og hvis blikk kunne drept.....

« Last Edit: 04.02.09 at 12:36:08 by JonnyKr » Logged
JonnyKr
« Reply #38 on: 04.02.09 at 15:08:51 »

Og da er det vel bare å trå til med litt blasfemi:

sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« Reply #39 on: 04.02.09 at 15:27:47 »

Og da er det vel bare å trå til med litt blasfemi:

Det er vel ikke noe gøy, nå som det ikke er forbudt en gang;)

- livet er en lang rappell
JonnyKr
« Reply #40 on: 04.02.09 at 16:00:43 »

HeHe  biggrin. Enig, det blir liksom ikke helt det samme.
Ch_Omega
« Reply #41 on: 20.09.12 at 18:03:41 »

For å puste liv i en gammel diskusjon som har blitt litt aktuell igjen de siste ukene - her er et innspill fra en vis Muslim som kommuniserer holdninger jeg skulle ønske alle hans trosfeller delte.

Eller som en bekjent av meg skrev som kommentar til denne på et annet forum: Gi denne mannen en fredspris!
265lbsfist
*
Veteran

« Reply #42 on: 20.09.12 at 22:15:28 »

Sjekk ut #muslimrage på Twitter.

Mange gullkorn.

Synes det er betenkelig at vold medfører at en religion skal beskyttes særskilt i forhold til andre. Det er jo å legge seg på rygg og sprike for fundamentalistene som utøver volden.

Men man skal jo ha historien i bakhodet også. Life of Brian ble jo bannlyst i Norge grunnet blasfemi så sent som på 80-tallet og Beatles-plater ble brent i tusenvis i USA på 60-tallet grunnet påstander om blasfemi.

Dette er langtifra en ferdig utkjempet kamp i Vesten heller. Og gir vi en tomme til muslimske ortodokse kan vi ikke nekte våre egne mørkemenn det samme.

Det er en slippery slope det. Sad
perbl
Überauthoratha
*
Veteran

Advarsel, klemfare!
« Reply #43 on: 20.09.12 at 22:33:40 »

Enig, og problemet er at det i mine øyne er klin umulig å definere en rettferdig prinsipiell grense ihht til mange religiøses ønsker.

Mange kristne tar jo til orde for at man skal respektere det som er hellig for mennesker, men jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal kunne gjøre dette på et konstruktivt vis.

Skal streken settes ved å påpeke absurditetene i mange av påstandene i mormonernes tro, eller at språket i boken overhodet ikke virker å samsvare med tiden den skal være skrevet? Skal det være tillatt å si at man synes det er perverst at Muhammed fullbyrdet ekteskapet med Aisha da hun var ni?

I mine øyne virker det å dreie seg om at man skal respektere de som roper høyest, og ingen gjennomtenkt prinsipiell respektgrense. Med tanke på at religion og religiøse regler ofte har lite til felles med det vi kan betrakte rasjonelt og prinsipielt er det kanskje ikke noen stor overraskelse heller.

Per B. Løvsletten
sulim
Forumavhengig

VENI. VIDI. VICI.
« Reply #44 on: 21.09.12 at 19:14:51 »

jeg er muslim, og jeg ikke skriker og ikke løper i gata. men ingen avis som skriver om det:(

Syns det er alt formye opmerksomhet der.  Media som viser noen land som det er krig/opprør/revolusjon igang. Og der folk dør/dreper/kidnapper hverandre hverdag, og har ingenting igjen, da er det ikke så vanskelig å provosere de folka der. Dem syns at "vesten tar det siste som vi har igjen" men det er "føktup" der allerede.

Har ikke sett noen angrep eller voldelige demonstrasjoner i UAE/saudi arabia/indonesia og mange andre muslimske land jeg:)  så det er fortsatt "same old" trikks fra media der.  Det som skrikes mest - selges best!
« Last Edit: 21.09.12 at 19:28:54 by sulim » Logged
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Diverse (Moderators: Johannes Ibel, Agandhjin)  |  Topic: Opprop - Nei til straff for religionskritikk! « previous next »
Jump to:  

Social sharing