Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
16.01.18 at 10:43:25

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Nybegynner i Judo. Noen gode råd? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3  All Go Down Print

Nybegynner i Judo. Noen gode råd?

Flashmaster
*
Forummedlem

« on: 27.03.09 at 00:05:31 »

Hei Hei!
Jeg har lenge fundert på hvilken stilart jeg skulle velge av kampsport og valget falt på judo. Har vært på min første trening, og synes det er kjempegøy!
tenkte bare å høre om noen har noen gode råd til en nybegynner om trening, litteratur å lese og ellers andre tips om trening generelt? Hva jeg bør fokusere på, og øve mye på. Fikk en del juling den første økta.  Tongue

Alle råd mottas med stor takk.  biggrin
Mvh Joachim

Don't sleep next to the noodlehouse
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #1 on: 27.03.09 at 09:16:05 »

Sørg for at du går fra hver trening med et stort smil :-) Ellers ville jeg ha sparret mye og ikke vær redd for å tape. Prøv ut de nye tingene du lærer selv om det betyr at motstanderen vinner litt.

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #2 on: 27.03.09 at 14:52:12 »

Lær deg å like følelsen av å fly smile

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #3 on: 27.03.09 at 15:36:33 »

Fokusér på god fallteknikk (ukemi).

Arte suave.
tøffen
Veteran

Kids are people too, you know!
« Reply #4 on: 28.03.09 at 00:13:28 »

- Gå på hver trening, og fritreninger om du kan
- Tren mye på det du lærer på trening, og ikke mye fancy smancy du ser på nett (det kan du ta senere når du har basisen på plass)
- Bruk en liten blokk og noter deg det du lærer på hver trening, teknikk og key points
- Legg egoet ved døren, og tren for å lære, ikke nødvendigvis for å "vinne"

"Royce has a puncher's chance at catching Matt in a submission" - Randy Couture
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 28.03.09 at 00:28:03 »

- Gjør alt så rolig og avslappet som mulig. Du lærer ikke fortere, selv om du gjør det fortere.
- Tapp oftere enn du kjemper imot, og spør gjerne hva du kunne gjort anderledes
- Bruk minst like mye tid på lære av småfeilene (eks strake armer, altfor bred beinstilling osv) som de store tekniske øvelsene (eks. hoftekast, skulderkast, osv).

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #6 on: 28.03.09 at 02:56:30 »

Jeg må også stemme for god fallteknikk. Få inn fallteknikken så fort som mulig. Hvis uvaner begynner å feste seg som ryggmargsreflekser, blir de svært vanskelig å bli kvitt.

Det er endel av gamet at du kommer til å bli most i bakken med større og større kraft etterhvert som tiden går   ph34r. Da blir god fallteknikk gull verdt. Tro meg!

øystein
Ch_Omega
« Reply #7 on: 28.03.09 at 14:23:08 »

Jeg må også stemme for god fallteknikk. Få inn fallteknikken så fort som mulig.

- Tapp oftere enn du kjemper imot, og spør gjerne hva du kunne gjort anderledes

Lær deg å like følelsen av å fly smile

QFT!

« Last Edit: 28.03.09 at 14:25:40 by Christian O » Logged
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 02.04.09 at 21:10:32 »

Hvordan kan jeg best mulig unngå kink i nakken når jeg blir kastet?
Andre trening er i boks. Var kjempegøy som vanlig, men fikk kink i nakken. Det err jo ikke så behagelig.  blush
trente på ippon seio nage og osoto gari. Landet feil en par ganger og det kjente jeg bra i nakken. Trente jo litt på fall teknikk men ble feil allikevel.
 blush

Apefisk
Forumavhengig

« Reply #9 on: 02.04.09 at 21:13:14 »

Da vil jeg anta det er mer fallteknikktrening som gjelder! Men det er noe jeg regner med terpes på hver trening, så det vil ordne seg. Kan kanskje være en idè og be treningspartner ta det litt rolig fram til fallteknikken sitter bedre?

ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #10 on: 03.04.09 at 09:12:49 »

Hvordan kan jeg best mulig unngå kink i nakken når jeg blir kastet?
Andre trening er i boks. Var kjempegøy som vanlig, men fikk kink i nakken. Det err jo ikke så behagelig.  blush
trente på ippon seio nage og osoto gari. Landet feil en par ganger og det kjente jeg bra i nakken. Trente jo litt på fall teknikk men ble feil allikevel.
 blush

Min egen erfaring er at man får kink i nakken hvis man ikke lander på siden. Dvs hvis hodet mot all formodning får en sleng (noe som i seg selv skyldes feil fallteknikk), så skal det *ikke* slenge rett bakover. Når jeg blir kastet så "søker" jeg alltid over til siden slik at hodet er "skrått". I tillegg er det viktig å presse haken ned mot brystet slik at man ikke får noen sleng på hodet i utgangspunktet.

øystein
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #11 on: 03.04.09 at 09:56:50 »

Prøver jo å lande på siden. Og fallteknikk trener vi jo og. Må være noe med hun jeg gikk sammen med for det var kun med hun det skjedde.  blush
Måtte gå sammen med ei på ca. 15 år og liten av vekst. Skjedde flere ganger. Men ingen av de andre jeg gikk mot. Hun utførte osoto gari slik at jeg falt mer bakpå ryggen enn på siden. confused_1 Vet ikke helt hvordan det skjedde, men det bare ble sånn flere ganger.

Vel det er vel bare å fortsette å øve på fallteknikk antar jeg.  happy

ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #12 on: 03.04.09 at 10:42:44 »

Prøver jo å lande på siden. Og fallteknikk trener vi jo og. Må være noe med hun jeg gikk sammen med for det var kun med hun det skjedde.  blush
Måtte gå sammen med ei på ca. 15 år og liten av vekst. Skjedde flere ganger. Men ingen av de andre jeg gikk mot. Hun utførte osoto gari slik at jeg falt mer bakpå ryggen enn på siden. confused_1 Vet ikke helt hvordan det skjedde, men det bare ble sånn flere ganger.

Vel det er vel bare å fortsette å øve på fallteknikk antar jeg.  happy

Å lande på ryggen er alltid kjipt weeping

Min erfaring er at det viktigste man gjør for å klare å lande på siden er å være litt "frampå" med armen man skal slå av fallet med. Med "frampå" så mener jeg at når kastet/fellingen først er i gang, så må man være målrettet og *bestemt* på at hånd/underarm skal i bakken *først* (ikke albuen! Da kan du fort ødelegge skulderen din (og albuen)).

Dette er ofte et problem når man blir kastet "forsiktig" av en mindre/svakere/mindre trent person. Kastet blir forsiktig/krøkkete, og da blir automatisk din egen bevegelse for å ta i mot fallet også forsiktig (og kanskje tregt) hvilket fører til at man ikke får skikkelig fallteknikk. Husk at tyngdekraften aldri er forsiktig!  laugh

Min leveregel er at når beina har forlatt bakken (evt. fellingen har kommet til et "point of no return"), så er terningen kastet! => jeg gjør det som gjøres må for å lande korrekt Cool.

« Last Edit: 03.04.09 at 11:07:59 by ohandegar » Logged

øystein
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #13 on: 03.04.09 at 17:00:06 »

Som et apropos til nakkesleng: Er det flere som har opplevd å få 'balle-whiplash' ved landing etter judokast? Det er heller ubehagelig, men jeg vet ikke helt hvordan fallteknikken bør modifiseres for å unngå det. Sad

Arte suave.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #14 on: 03.04.09 at 22:35:37 »

Tettsittende boxershorts
- Ikke kommando
- Ikke åpne silkeshorts

smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
Pages: [1] 2 3  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Nybegynner i Judo. Noen gode råd? « previous next »
Jump to:  

Social sharing