Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.01.18 at 10:01:40

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Nybegynner i Judo. Noen gode råd? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [All] Go Down Print

Nybegynner i Judo. Noen gode råd?

Flashmaster
*
Forummedlem

« on: 27.03.09 at 00:05:31 »

Hei Hei!
Jeg har lenge fundert på hvilken stilart jeg skulle velge av kampsport og valget falt på judo. Har vært på min første trening, og synes det er kjempegøy!
tenkte bare å høre om noen har noen gode råd til en nybegynner om trening, litteratur å lese og ellers andre tips om trening generelt? Hva jeg bør fokusere på, og øve mye på. Fikk en del juling den første økta.  Tongue

Alle råd mottas med stor takk.  biggrin
Mvh Joachim

Don't sleep next to the noodlehouse
MrSiegal
Forumavhengig

« Reply #1 on: 27.03.09 at 09:16:05 »

Sørg for at du går fra hver trening med et stort smil :-) Ellers ville jeg ha sparret mye og ikke vær redd for å tape. Prøv ut de nye tingene du lærer selv om det betyr at motstanderen vinner litt.

That one translates into One Man He Up Down Very Sorry. - Snuff, Terry Pratchett
Eirich
Veteran

Ad Astra Per Aspera
« Reply #2 on: 27.03.09 at 14:52:12 »

Lær deg å like følelsen av å fly smile

You have been baptized in fire and blood and have come out steel!
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #3 on: 27.03.09 at 15:36:33 »

Fokusér på god fallteknikk (ukemi).

Arte suave.
tøffen
Veteran

Kids are people too, you know!
« Reply #4 on: 28.03.09 at 00:13:28 »

- Gå på hver trening, og fritreninger om du kan
- Tren mye på det du lærer på trening, og ikke mye fancy smancy du ser på nett (det kan du ta senere når du har basisen på plass)
- Bruk en liten blokk og noter deg det du lærer på hver trening, teknikk og key points
- Legg egoet ved døren, og tren for å lære, ikke nødvendigvis for å "vinne"

"Royce has a puncher's chance at catching Matt in a submission" - Randy Couture
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #5 on: 28.03.09 at 00:28:03 »

- Gjør alt så rolig og avslappet som mulig. Du lærer ikke fortere, selv om du gjør det fortere.
- Tapp oftere enn du kjemper imot, og spør gjerne hva du kunne gjort anderledes
- Bruk minst like mye tid på lære av småfeilene (eks strake armer, altfor bred beinstilling osv) som de store tekniske øvelsene (eks. hoftekast, skulderkast, osv).

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #6 on: 28.03.09 at 02:56:30 »

Jeg må også stemme for god fallteknikk. Få inn fallteknikken så fort som mulig. Hvis uvaner begynner å feste seg som ryggmargsreflekser, blir de svært vanskelig å bli kvitt.

Det er endel av gamet at du kommer til å bli most i bakken med større og større kraft etterhvert som tiden går   ph34r. Da blir god fallteknikk gull verdt. Tro meg!

øystein
Ch_Omega
« Reply #7 on: 28.03.09 at 14:23:08 »

Jeg må også stemme for god fallteknikk. Få inn fallteknikken så fort som mulig.

- Tapp oftere enn du kjemper imot, og spør gjerne hva du kunne gjort anderledes

Lær deg å like følelsen av å fly smile

QFT!

« Last Edit: 28.03.09 at 14:25:40 by Christian O » Logged
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 02.04.09 at 21:10:32 »

Hvordan kan jeg best mulig unngå kink i nakken når jeg blir kastet?
Andre trening er i boks. Var kjempegøy som vanlig, men fikk kink i nakken. Det err jo ikke så behagelig.  blush
trente på ippon seio nage og osoto gari. Landet feil en par ganger og det kjente jeg bra i nakken. Trente jo litt på fall teknikk men ble feil allikevel.
 blush

Apefisk
Forumavhengig

« Reply #9 on: 02.04.09 at 21:13:14 »

Da vil jeg anta det er mer fallteknikktrening som gjelder! Men det er noe jeg regner med terpes på hver trening, så det vil ordne seg. Kan kanskje være en idè og be treningspartner ta det litt rolig fram til fallteknikken sitter bedre?

ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #10 on: 03.04.09 at 09:12:49 »

Andre trening er i boks. Var kjempegøy som vanlig, men fikk kink i nakken. Det err jo ikke så behagelig.  blush
trente på ippon seio nage og osoto gari. Landet feil en par ganger og det kjente jeg bra i nakken. Trente jo litt på fall teknikk men ble feil allikevel.
 blush

Min egen erfaring er at man får kink i nakken hvis man ikke lander på siden. Dvs hvis hodet mot all formodning får en sleng (noe som i seg selv skyldes feil fallteknikk), så skal det *ikke* slenge rett bakover. Når jeg blir kastet så "søker" jeg alltid over til siden slik at hodet er "skrått". I tillegg er det viktig å presse haken ned mot brystet slik at man ikke får noen sleng på hodet i utgangspunktet.

øystein
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #11 on: 03.04.09 at 09:56:50 »

Prøver jo å lande på siden. Og fallteknikk trener vi jo og. Må være noe med hun jeg gikk sammen med for det var kun med hun det skjedde.  blush
Måtte gå sammen med ei på ca. 15 år og liten av vekst. Skjedde flere ganger. Men ingen av de andre jeg gikk mot. Hun utførte osoto gari slik at jeg falt mer bakpå ryggen enn på siden. confused_1 Vet ikke helt hvordan det skjedde, men det bare ble sånn flere ganger.

Vel det er vel bare å fortsette å øve på fallteknikk antar jeg.  happy

ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #12 on: 03.04.09 at 10:42:44 »

Prøver jo å lande på siden. Og fallteknikk trener vi jo og. Må være noe med hun jeg gikk sammen med for det var kun med hun det skjedde.  blush
Måtte gå sammen med ei på ca. 15 år og liten av vekst. Skjedde flere ganger. Men ingen av de andre jeg gikk mot. Hun utførte osoto gari slik at jeg falt mer bakpå ryggen enn på siden. confused_1 Vet ikke helt hvordan det skjedde, men det bare ble sånn flere ganger.

Vel det er vel bare å fortsette å øve på fallteknikk antar jeg.  happy

Å lande på ryggen er alltid kjipt weeping

Min erfaring er at det viktigste man gjør for å klare å lande på siden er å være litt "frampå" med armen man skal slå av fallet med. Med "frampå" så mener jeg at når kastet/fellingen først er i gang, så må man være målrettet og *bestemt* på at hånd/underarm skal i bakken *først* (ikke albuen! Da kan du fort ødelegge skulderen din (og albuen)).

Dette er ofte et problem når man blir kastet "forsiktig" av en mindre/svakere/mindre trent person. Kastet blir forsiktig/krøkkete, og da blir automatisk din egen bevegelse for å ta i mot fallet også forsiktig (og kanskje tregt) hvilket fører til at man ikke får skikkelig fallteknikk. Husk at tyngdekraften aldri er forsiktig!  laugh

Min leveregel er at når beina har forlatt bakken (evt. fellingen har kommet til et "point of no return"), så er terningen kastet! => jeg gjør det som gjøres må for å lande korrekt Cool.

« Last Edit: 03.04.09 at 11:07:59 by ohandegar » Logged

øystein
Shemhazai
Veteran

Homo Homini Lupus
« Reply #13 on: 03.04.09 at 17:00:06 »

Som et apropos til nakkesleng: Er det flere som har opplevd å få 'balle-whiplash' ved landing etter judokast? Det er heller ubehagelig, men jeg vet ikke helt hvordan fallteknikken bør modifiseres for å unngå det. Sad

Arte suave.
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #14 on: 03.04.09 at 22:35:37 »

Tettsittende boxershorts
- Ikke kommando
- Ikke åpne silkeshorts

smile

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
ohandegar
**
Stuntposter

« Reply #15 on: 04.04.09 at 16:23:06 »

Ikke land med samlede bein. Det kan få voksne menn til å grine.  eek

øystein
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #16 on: 04.04.09 at 17:16:57 »

I dag har vi hatt sonesamling i Sandefjord, og det var kjempegøy. Det kom folk fra Kragerø så vi fikk prøvd oss litt mot andre utøvere. Første del var to timer ne wasa trening, to timer fri og så to timer tachi wasa. Må si jeg trenger en del mer trening i fallteknikk da det ikke sitter ordentlig samtidig med at jeg ikke klarer å koordinere kroppen ordentlig når teknikker testes. Men vi lærte noen stilige teknikker i dag og det var gøy å få dem til.  Og randoorien var givende da det er andre gang jeg går randoori og føler at jeg kan mer enn første gang da jeg ikke fikk til noe. happy

Cedolf
Veteran

« Reply #17 on: 08.04.09 at 00:35:08 »

Ganske tøft å gå på andre trening for å bli kastet på ippon seoi nage og O soto gari. Dette er jo kast med litt trykk i. I tillegg til å trene mye på ukemi så vil jeg anbefale deg å trene mye newaza. Det vil styrke nakken din samt få deg til å holde hodet opp av matta. Akkurat det du trenger for ukemi. Går bakhodet nedi matta når du blir kastet så kan du risikere å få en alvorlig skade. Men lær deg nå ukemi på trening før du går i parken og ruller. Det blir litt kjedelig for deg om du lærer deg selv feil fallteknikk.
Du kan jo også spørre lederen i klubben din om tips. Svein Gårdsø er en av de to i Norge med 6 dan. Han er en fantastisk dyktig instruktør.

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #18 on: 08.04.09 at 08:35:46 »

Fikk meg en solid trøkk i nakken under ne wasa randoori med en av de fra kragerø. Landet på nakken og kjente det dro til mellom skulderbladene. Ikke deilig. Musklene rundt ryggraden er litt ømme enda. Jeg har fått noen tips på hvordan trene nakken av Svein. Han er kjempeflink. Disse kastene var greie, og vi hadde en del fallteknikk først, allikevel med hun ene klarte jeg å lande feil uten å skjønne helt hvorfor.
Jeg har skjønt at slik trening er utrolig viktig. vil nødig pådra meg noen skade. Nakken er fin i dag.  happy
Jeg synes ne wasa er kjempegøy, men sliter litt mer med tachi wasa. Kvier meg litt for det å bli kastet. Synes enkelte ganger er det ubehagelig. Håper dette er noe som kommer med tiden.
greia er at jeg synes judo er kjempegøy på alle områder, det er knallbra trening (er støl i magen enda etter lørdag  happy), men dersom jeg ikke klarer å like følelsen av å fly så må jeg vel kanskje vurdere noe annet. Har bestemt meg for å gi det hvertfall ett år før jeg revurderer det. Noen som husker hvor lang tid dere brukte på å like følelsen av å fly og lande? happy

MrFrom
« Reply #19 on: 08.04.09 at 11:46:54 »

Tok meg lang tid før jeg likte å bli kastet. Er ikke alltid jeg er så happy for det nå heller, avhenger av kastet. Men samtidig elsker jeg følelsen. Mye ligger i det at du må bli god i, eller kanskje viktigere, fortrolig med fallteknikk. Du må føle at det sitter automatisk og hver eneste gang du blir kastet. Dette kommer kun med mye trening.

Fortsett å jobbe bra på trening så skal du se at ting kommer til å løse seg =) Trust me, har vært igjennom det samme.

Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid!
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #20 on: 08.04.09 at 15:18:04 »

Jasså den karen!
Takk for sist. Jo jeg prøver og prøver så får vi se. Det kommer vel med tiden antar jeg. Kan jo ikke lære alt på en to tre! Tongue
Ser frem til trening etter påske. Trives veldig godt og er gøy å trene sammen med deg! Dem hjemme har litt lyst til å bli med en gang og se hva vi driver med. tenkte kanskje å ta dem med på det stevnet som kommer opp snart. De skjønner ikke hvordan jeg kan like å få deng, blåmerker og være stiv i flere dager etterpå, men jeg digger det! Deilig å føle at man har jobbet hardt på trening!
God påske!

MrFrom
« Reply #21 on: 08.04.09 at 18:50:11 »

Vist er det meg. Har ikke vært aktiv her, men du gav meg en god grunn smile

Greia med fallteknikk, eller i hvert fall sånn jeg har lært det, er egentlig bare å la det stå til og prøve. Gjør litt vondt i begynnelsen og føles skikkelig ubehagelig, men jo mer du prøver, jo bedre blir du. Ikke gi opp, du klarer deg bra. Bare husk å prøve ut de nye teknikkene du lærer på trening og ikke gi deg.

Når det gjelder blåmerker og sånt småpjusk så er det noe jeg også har til stadig. Fikk faktisk ett blått øye etter somesamlinga på lørdag. Tror jeg fikk en skulder i tryne Tongue Men litt vondt skal man da ha. Deilig å kjenne at man har trena. Værste for meg har egenlig vært brannsår på beina/føttene, men litt teip fikser det.

Gleder meg også til trening etter ferien. Synd at det ikke er noe trening i påska, blir at for lenge mellom treningene. Men da har jeg i hvet fall tid til å trene på andre ting! smile

God påske til deg og! Sees på trening smile

MrFrom
« Reply #22 on: 15.04.09 at 20:21:11 »

www.crossfit.com er den treningformen jeg snakka om. Som sagt, en litt avansertt form for sirkeltrening med en god miks av styrke og kondisjon. Kommer ny økt hver dag i sykluser på 3 dager på og en hvile dag. Økta står midt på sida, bare bla nedover for å finne tidligere økter. Siden du jobber skift, og øktene gjerne kommer på natta, så kan det være en fordel å kanskje ligge en uke etter syklusen. Da er det lettere å planlegge øktene så de passer bedre inn i uka di. smile

Start foreksempel med å kjøre 2-3 økter i uka og gjerne de som inkluderer øvelser du allerede kjenner. På de øvrige dagene, eller etter at du er ferdig med dagens økt, så kan du kjøre teknikk på øvelser du ikke kan. På den måten får du en god trening uten for mye bytting av øvelser og stress med å finne alternativer biggrin

Jeg har hatt sinnsyk fremgang med dette systemet og anbefaler det på det sterkeste!! smile

Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #23 on: 18.05.09 at 21:51:39 »

Har holdt på med judo siden mars nå, og jeg trives veldig med sporten. Men jeg føler at jeg sliter litt med å fokusere på teknikker når jeg går bakkekamp på trening. Blir liksom mer at jeg hele tiden bare klarer å fokusere på ikke å bli tatt. Er litt lettere i randoori oppe, men er det noen som har noen råd angående dette eller er det kun trening og erfaring som gjør at det kommer etterhvert?

sabumnim
Veteran

« Reply #24 on: 18.05.09 at 21:57:34 »

En ting som kan være lurt i treningsøyemed, er å bestemme seg for EN teknikk, og å ha denne ene teknikken som mål uansett hvilken posisjon man havner i. Neste gang velger du en annen teknikk.  smile

Da slipper du å "tenke" for mye, samt du får god trening i å "jobbe" deg til teknikker.

Du finner også etterhvert ut hvilke teknikker som passer DEG, så du kan bruke disse som favoritter.  smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #25 on: 19.05.09 at 10:35:03 »

Takk for tipset. Har blitt litt glad i en kasteteknikk som jeg føler jeg får til bra. tai otoshi. Får liksom litt fart på motstanderen.
Tar gjerne imot flere råd! biggrin

Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #26 on: 27.05.09 at 20:25:33 »

En ting som kan være lurt i treningsøyemed, er å bestemme seg for EN teknikk, og å ha denne ene teknikken som mål uansett hvilken posisjon man havner i. Neste gang velger du en annen teknikk.  smile

Da slipper du å "tenke" for mye, samt du får god trening i å "jobbe" deg til teknikker.

Du finner også etterhvert ut hvilke teknikker som passer DEG, så du kan bruke disse som favoritter.  smile

Prøvde ut dette på treninga nå i dag, og både jeg og han jeg gikk mot følte at det fungerte.  Tongue

watergeorg
*
Forummedlem

« Reply #27 on: 19.07.09 at 09:23:58 »

blush

Med 46 års erfaring av judo, og fortsatt aktiv, er det noen ting jeg vil kommentere om det du sier:
- Å trene o soto gari så tidlig er ikke riktig. Be treneren å lære ut o soto otoshi. Der følger du uke ned i mattaen, og ingen slår seg.
- Det er ikke noen hensikt med å trene mengder med fallteknikk bare for å trene fallteknikk, synes jeg. Dette inngår automatisk i din trening hver gang du blir kastet. Det som er viktig er at tori trener på sitt kast, og uke trener på sin fallteknikk, samtidig.
- Når du blir kastet, er det din oppgave å se til at du selv styrer ditt fall: Lage så at du faller på siden. Det er ikke alle tori som klarer å holde opp som de skal, så du bør ta kontroll over ditt fall selv.
- Lær å holde haka nede, så slipper du nakkesleng. For å gjøre det, må du sterke nakkemuskulaturen. Det får du ved ne waza-trening.
- Den måten å lære fallteknikk fremover som blir vist i de aller flest klubber er ikke bra. Det ser vi på hva lang tid det tar for enkelte å lære. Vi på Kano Judo har en annen metode, der nybegynnere viser en perfekt rulling fremover etter ca 10-15 minutters trening. Dessverre går den ikke å beskrive med ord.

En advarsel: Hvis man blir kastet flere ganger på en måte som man selv oppfatter som nifst, kommer folk til å slutte innen kort tid. Vi begynner aldri med ippon seoi  nage eller o soto gari, vi bruker en lav tani otoshi og o soto otoshi. Disse teknikkene åpner naturlig for ne waza.
watergeorg
*
Forummedlem

« Reply #28 on: 19.07.09 at 09:37:39 »

Har holdt på med judo siden mars nå, og jeg trives veldig med sporten. Men jeg føler at jeg sliter litt med å fokusere på teknikker når jeg går bakkekamp på trening. Blir liksom mer at jeg hele tiden bare klarer å fokusere på ikke å bli tatt. Er litt lettere i randoori oppe, men er det noen som har noen råd angående dette eller er det kun trening og erfaring som gjør at det kommer etterhvert?

Dette er psykologi og dypere judofilosofi:
- Din holdning (å ikke bli tatt) viser på at du bare tenker på å forsvare deg,
- noe som tyder på at du ikke liker å tape,
- som i sin tur viser at du har prestasjonsangst,
- som du sikkert også har i andre sammenheng også.

Det var psykologibiten. Så Judofilosofi:
- Du er i dojon (livet) for å lære.
-Ikke bry deg om du blir tatt. Hvis du blir det, lær deg å komme ut. Du må lære mange ulike måter å komme ut på. I livet er det samme sak: Ibland går du ned, men det viktigste er å komme seg opp igjen.
- Det finnes en meget enkel teknikk som gjør at du kommer ur alle mulige holdegrepp: Klapp på din treningskamerat 3-4 ganger... Tank nå på hva som er alternativet. Ja, just det: Å trene.
- Uansett hvilken grad du har, kommer du til å ligge under mange ganger. T o m Svein Gårdsø ligger under. Du må lære deg tålmodighet via trening og trening og trening.
- Det er viktigere å lære å komme opp, enn å ligge på topp hele tiden. På matta og i livet.
- Glem din prestasjonsangst    thumbup

Dette var bare starten...
« Last Edit: 19.07.09 at 09:43:02 by watergeorg » Logged
Hapkido
Gammel ørn

« Reply #29 on: 19.07.09 at 10:15:57 »

Ikke land med samlede bein. Det kan få voksne menn til å grine.  eek

Også kalt "nøtteknekkern"
Hapkido
Gammel ørn

« Reply #30 on: 19.07.09 at 10:40:28 »

Kloke ord fra watergeorg. Kult med erfarne folk. Takk for ditt bidrag, og håper på flere.

Når du ruller med de som er mer erfarne: La deg selv bli dratt ut noen ganger. I denne prosessen, observer hva den du ruller med gjør. Legg merke til om det er et mønster. Ikke jobb så mye imot, men legg inn noen blokkeringer når du merker at noe er på gang, observer så hva han gjør for å nøytralisere dine mottiltak. osv.

Når det gjelder nakken: klemm haka til brystet. Det er nesten det eneste du bør tenke på når du merker luft under vingene. Slapp av i resten av kroppen.

En fin nakkeøvelse jeg kjører nesten på hver trening:

-Ligg flatt på ryggen med beina trekt opp i 90 grader.
-Løft haka til brystet, og senk hodet tilbake til matta. Gjenta til 30, 50, eller 100. Eller ta det på tid.
-Behold posisjonen.
-Løft hodet, hold det oppe. Vri vekselsvis fra høyre til venstre. Gjenta til 30, 50, eller 100. Eller ta det på tid.
- Legg deg på siden, legg håndflatene sammen, mellom knærne.
-løft opp hodet sidelengs (øret mot skulder). Gjenta til 30, 50, eller 100. Eller ta det på tid.
-Legg deg på andre siden og gjenta.

Johannes Ibel
kaigyō·i no menkyo
*
Veteran

文武両道 bunburyōdō
« Reply #31 on: 19.07.09 at 11:23:16 »

Jeg syntes alltid at jūdō var (med få hederlige unntak) sørgelig underrepresentert på forumet.

Altså også fra meg: Velkommen, watergeorg!

Oslo Kyūdō Kyōkai オスロ弓道協会 Forening for tradisjonell japansk bueskyting. Introkurs 17./18.9.16
Kyūdō 弓道 Om tradisjonell japansk bueskyting
武道  – budo.no no nonsense nettsted om japansk stridskunst
Cedolf
Veteran

« Reply #32 on: 19.07.09 at 11:28:21 »

Det er fordi judo-utøvere har eget forum Johannes. Men man må være medlem i en klubb for å få tilgang. Helt håpløst IMHO.

Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #33 on: 25.07.09 at 07:09:49 »

har fått mitt første belte og er kjempefornøyd! Fallteknikken har blitt bedre stort sett på alle områder, men sliter litt med nakkeslengen hvis jeg lander rett på ryggen. Jeg sa til meg selv at dersom jeg skulle beherske dette med fallteknikk så må jeg bare bli kastet om og om igjen og det fungerte. Det med nakke sleng har kun skjedd med to utøvere jeg har gått sammen med. skjønner ikke hva som skjer akkurat. confused_1
Men takk for alle tipsene! Jeg skal få det til, og jeg blir ikke skeptisk og kommer ikke til å gi meg! Judo er dritgøy!
Det med ippon seio nage og osoto gari har ikke vært noe problem for meg å bli kastet.  happy

Ch_Omega
« Reply #34 on: 25.07.09 at 17:08:02 »

har fått mitt første belte og er kjempefornøyd! Fallteknikken har blitt bedre stort sett på alle områder, men sliter litt med nakkeslengen hvis jeg lander rett på ryggen. Jeg sa til meg selv at dersom jeg skulle beherske dette med fallteknikk så må jeg bare bli kastet om og om igjen og det fungerte. Det med nakke sleng har kun skjedd med to utøvere jeg har gått sammen med. skjønner ikke hva som skjer akkurat. confused_1
Men takk for alle tipsene! Jeg skal få det til, og jeg blir ikke skeptisk og kommer ikke til å gi meg! Judo er dritgøy!
Det med ippon seio nage og osoto gari har ikke vært noe problem for meg å bli kastet.  happy

Gøy å høre! Hvordan går det med newaza'en din da? smile
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #35 on: 25.07.09 at 20:30:32 »

For å si det slik: De jeg går mot sliter en del mer med å ta meg nå enn da jeg begynte. happy
Har fremdeles et stykke igjen, men en kar sa til meg at jeg skulle fokusere på en teknikk og prøve å få inn den teknikken når jeg gikk newasa. Det hjelper litt det. Jeg var håret unna å få inn en skikkelig kveling på en brunbelte, men han var litt for smart for meg så jeg fikk ikke ordentlig tak. Men når jeg opplever slikt så er det veldig motiverende!  laugh
Gikk også mot en med oransj belte, og fikk til et holdegrep og tai otoshi i stående kamp, men det tok litt tid for han var god og sterk. Gleder meg allerede til treningen starter til høsten og til sommertreningen til tirsdag. greit å få bevegd seg litt.  bleh

Cedolf
Veteran

« Reply #36 on: 25.07.09 at 20:41:11 »

Uting med 2-3 mnd sommerferie.......

watergeorg
*
Forummedlem

« Reply #37 on: 29.07.09 at 15:15:53 »

Uting med 2-3 mnd sommerferie.......
... enig, vi har hatt åpent hele sommeren. Selv om det er fritrening, var det en del som kom.
watergeorg
*
Forummedlem

« Reply #38 on: 29.07.09 at 15:21:14 »

har fått mitt første belte og er kjempefornøyd! Fallteknikken har blitt bedre stort sett på alle områder, men sliter litt med nakkeslengen hvis jeg lander rett på ryggen. Jeg sa til meg selv at dersom jeg skulle beherske dette med fallteknikk så må jeg bare bli kastet om og om igjen og det fungerte.   happy

Gratulerer med beltet!  :-)

Årsaken til at du kommet ned på rygg var at dine treningskamerater ikke klarte å holde deg opp som de skulle. Men du har også ansvar over å styre ditt fall selv i den mån det er mulig.

"...så må jeg bare bli kastet om og om igjen..." stemmer ikke helt: Om tori kaster deg feil gang på gang, blir ikke du flinkere av det. Han/hun må få vite at det skal holdes opp.
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #39 on: 29.07.09 at 17:15:31 »

[/quote]

Dette er psykologi og dypere judofilosofi:
- Din holdning (å ikke bli tatt) viser på at du bare tenker på å forsvare deg,
- noe som tyder på at du ikke liker å tape,
- som i sin tur viser at du har prestasjonsangst,
- som du sikkert også har i andre sammenheng også.

Det var psykologibiten. Så Judofilosofi:
- Du er i dojon (livet) for å lære.
-Ikke bry deg om du blir tatt. Hvis du blir det, lær deg å komme ut. Du må lære mange ulike måter å komme ut på. I livet er det samme sak: Ibland går du ned, men det viktigste er å komme seg opp igjen.
- Det finnes en meget enkel teknikk som gjør at du kommer ur alle mulige holdegrepp: Klapp på din treningskamerat 3-4 ganger... Tank nå på hva som er alternativet. Ja, just det: Å trene.
- Uansett hvilken grad du har, kommer du til å ligge under mange ganger. T o m Svein Gårdsø ligger under. Du må lære deg tålmodighet via trening og trening og trening.
- Det er viktigere å lære å komme opp, enn å ligge på topp hele tiden. På matta og i livet.
- Glem din prestasjonsangst    thumbup

Dette var bare starten...
[/quote]
Aller først vil jeg si at jeg setter pris på råd og tips om hvordan jeg kan bli bedre!
Så lurer jeg på om du er psykolog siden du har kommet frem til en slik skråsikker konklusjon på hvordan jeg er som person? Ellers så må du misforstå meg.
I Ne Wasa biten så merker jeg fremgang så absolutt, men enkelte finner jeg umulige å få til noe. F. eks en utøver med brunt belte som er helt rå på Ne Wasa. Det at jeg da prøver å forsvare meg synes jeg ikke nødvendigvis behøver å være en dårlig ting. En skal jo også prøve å forhindre motstander å ta deg. Dette har forøvrig ingenting med om jeg har prestasjonsangst eller ikke. Om jeg ikke klarer å få til noe, skal jeg liksom da bare gi opp og bli knadd, kvelt og det ene å det andre og ikke lære noe av det? Selvsagt prøver jeg å få inn noen teknikker, mot noen går det, mens andre ikke.

Gratulerer med beltet!  :-)

Årsaken til at du kommet ned på rygg var at dine treningskamerater ikke klarte å holde deg opp som de skulle. Men du har også ansvar over å styre ditt fall selv i den mån det er mulig.

"...så må jeg bare bli kastet om og om igjen..." stemmer ikke helt: Om tori kaster deg feil gang på gang, blir ikke du flinkere av det. Han/hun må få vite at det skal holdes opp.

Takk for gratulasjonen.

Det er godt mulig at dem ikke har klart å holde meg oppe, og tro meg jeg prøver å falle riktig.

Og til sist: I starten likte jeg ikke helt å bli kastet, spesielt til den ene siden da jeg hele tiden landet med bena feil vei. Jeg tenkte at da bør jeg bli kastet mer og prøve å fokusere på å lande riktig. Det fungerte bra for meg!  Wink

Jeg opplever at en del av dem kastene/nedtagningene vi har trent på nå så lander man rett på rygg, og problemet for meg er nok at jeg ikke er sterk nok i nakken. Selv om jeg føler jeg blir tatt ned riktig av tori så får jeg allikevel litt sleng bakover for jeg ikke er sterk nok i nakken. Jeg er absolutt i dojoen for å lære, og man lærer av å bli kastet av flere. I en fullkontaktsport som dette så tror jeg at på matta i kamp så vil det skje at tori ikke kaster deg helt som i læreboka noen ganger og da bør du jo mestre dette også?
Kan heller ikke si at jeg er så utålmodig. er like ivrig på hver trening, og skjønner at det tar tid å lære, så jeg blir ikke frustrert om jeg ikke får til alt med engang, men det er også derfor jeg er her inne for å høre fra andre mer erfarne utøvere hva de har gjort for å bli bedre.

Jeg setter pris på råd og konstruktiv kritikk, men du sier du har 46 års erfaring fra judo og er sikkert knallgod, så synes jeg du har mye dårlig kritikk av meg som person, som du forøvrig ikke har møtt og vet hvordan er. Fortell meg heller hvordan jeg kan bli bedre til å falle riktig. Som jeg har sagt tidligere så har det skjedd med kun to utøvere. Hvis du da hadde møtt noen som ikke hadde kastet deg "riktig" eller holdt deg igjen riktig som du poengterer, hvordan takler du det da?

watergeorg
*
Forummedlem

« Reply #40 on: 29.07.09 at 17:56:46 »

Beklager at du tok det på den måten, det var feil på mine forhåpninger.
Jeg skal bedre meg.
Flashmaster
*
Forummedlem

« Reply #41 on: 29.07.09 at 18:35:13 »

Har forresten vært innom nettsiden deres, og har veldig sansen for konseptet deres! Når jeg lurte på hva jeg skulle trene av kampsport så var jeg ikke så interessert i å finne en sport hvor jeg skulle konkurrere. Jeg vil trene for å holde meg i form, lære meg selvforsvar og få bedre selvdisiplin. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen på om jeg skulle velge judo, for inntrykket jeg fikk når jeg søkte meg rundt, var at dette var en konkurransesport som det nesten var selvfølge at man konkurrerte i. Heldigvis så er det nå ikke slik og jeg stortrives på trening. Svein er en veldig dyktig instruktør!

Men som jeg spurte: Hvordan vil du takle det at tori ikke kaster riktig eller ikke holder igjen som du beskrev? Roll Eyes

watergeorg
*
Forummedlem

« Reply #42 on: 29.07.09 at 22:30:44 »

"Men som jeg spurte: Hvordan vil du takle det at tori ikke kaster riktig eller ikke holder igjen som du beskrev?"

Du sier at Svein er en veldig dyktig intruktør. Da får han si til dine to kamerater at det er deres forb...de oppgave å holde opp som folk...  ;-)
Ninja
**
Stuntposter

« Reply #43 on: 24.12.09 at 16:55:26 »

Anbefaller å prioritere beina når du trener styrke
Pages: 1 2 3 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Nybegynner i Judo. Noen gode råd? « previous next »
Jump to:  

Social sharing