Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
18.10.18 at 07:09:18

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Nybegynner i Judo. Noen gode råd? 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3  All Go Down Print

Nybegynner i Judo. Noen gode råd?

ohandegar
**
Posts: 58
Stuntposter
Offline Offline

« Reply #15 on: 04.04.09 at 16:23:06 »

Ikke land med samlede bein. Det kan få voksne menn til å grine.  eek
Logged

øystein
Flashmaster
*
Posts: 47
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #16 on: 04.04.09 at 17:16:57 »

I dag har vi hatt sonesamling i Sandefjord, og det var kjempegøy. Det kom folk fra Kragerø så vi fikk prøvd oss litt mot andre utøvere. Første del var to timer ne wasa trening, to timer fri og så to timer tachi wasa. Må si jeg trenger en del mer trening i fallteknikk da det ikke sitter ordentlig samtidig med at jeg ikke klarer å koordinere kroppen ordentlig når teknikker testes. Men vi lærte noen stilige teknikker i dag og det var gøy å få dem til.  Og randoorien var givende da det er andre gang jeg går randoori og føler at jeg kan mer enn første gang da jeg ikke fikk til noe. happy
Logged

Don't sleep next to the noodlehouse
Cedolf
******
Posts: 1214
Veteran
Offline Offline

« Reply #17 on: 08.04.09 at 00:35:08 »

Ganske tøft å gå på andre trening for å bli kastet på ippon seoi nage og O soto gari. Dette er jo kast med litt trykk i. I tillegg til å trene mye på ukemi så vil jeg anbefale deg å trene mye newaza. Det vil styrke nakken din samt få deg til å holde hodet opp av matta. Akkurat det du trenger for ukemi. Går bakhodet nedi matta når du blir kastet så kan du risikere å få en alvorlig skade. Men lær deg nå ukemi på trening før du går i parken og ruller. Det blir litt kjedelig for deg om du lærer deg selv feil fallteknikk.
Du kan jo også spørre lederen i klubben din om tips. Svein Gårdsø er en av de to i Norge med 6 dan. Han er en fantastisk dyktig instruktør.
Logged

Lagt opp som aktiv utøver.  Nå keyboard martial artist!
Flashmaster
*
Posts: 47
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #18 on: 08.04.09 at 08:35:46 »

Fikk meg en solid trøkk i nakken under ne wasa randoori med en av de fra kragerø. Landet på nakken og kjente det dro til mellom skulderbladene. Ikke deilig. Musklene rundt ryggraden er litt ømme enda. Jeg har fått noen tips på hvordan trene nakken av Svein. Han er kjempeflink. Disse kastene var greie, og vi hadde en del fallteknikk først, allikevel med hun ene klarte jeg å lande feil uten å skjønne helt hvorfor.
Jeg har skjønt at slik trening er utrolig viktig. vil nødig pådra meg noen skade. Nakken er fin i dag.  happy
Jeg synes ne wasa er kjempegøy, men sliter litt mer med tachi wasa. Kvier meg litt for det å bli kastet. Synes enkelte ganger er det ubehagelig. Håper dette er noe som kommer med tiden.
greia er at jeg synes judo er kjempegøy på alle områder, det er knallbra trening (er støl i magen enda etter lørdag  happy), men dersom jeg ikke klarer å like følelsen av å fly så må jeg vel kanskje vurdere noe annet. Har bestemt meg for å gi det hvertfall ett år før jeg revurderer det. Noen som husker hvor lang tid dere brukte på å like følelsen av å fly og lande? happy
Logged

Don't sleep next to the noodlehouse
MrFrom
« Reply #19 on: 08.04.09 at 11:46:54 »

Tok meg lang tid før jeg likte å bli kastet. Er ikke alltid jeg er så happy for det nå heller, avhenger av kastet. Men samtidig elsker jeg følelsen. Mye ligger i det at du må bli god i, eller kanskje viktigere, fortrolig med fallteknikk. Du må føle at det sitter automatisk og hver eneste gang du blir kastet. Dette kommer kun med mye trening.

Fortsett å jobbe bra på trening så skal du se at ting kommer til å løse seg =) Trust me, har vært igjennom det samme.
Logged

Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid!
Flashmaster
*
Posts: 47
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #20 on: 08.04.09 at 15:18:04 »

Jasså den karen!
Takk for sist. Jo jeg prøver og prøver så får vi se. Det kommer vel med tiden antar jeg. Kan jo ikke lære alt på en to tre! Tongue
Ser frem til trening etter påske. Trives veldig godt og er gøy å trene sammen med deg! Dem hjemme har litt lyst til å bli med en gang og se hva vi driver med. tenkte kanskje å ta dem med på det stevnet som kommer opp snart. De skjønner ikke hvordan jeg kan like å få deng, blåmerker og være stiv i flere dager etterpå, men jeg digger det! Deilig å føle at man har jobbet hardt på trening!
God påske!
Logged

Don't sleep next to the noodlehouse
MrFrom
« Reply #21 on: 08.04.09 at 18:50:11 »

Vist er det meg. Har ikke vært aktiv her, men du gav meg en god grunn smile

Greia med fallteknikk, eller i hvert fall sånn jeg har lært det, er egentlig bare å la det stå til og prøve. Gjør litt vondt i begynnelsen og føles skikkelig ubehagelig, men jo mer du prøver, jo bedre blir du. Ikke gi opp, du klarer deg bra. Bare husk å prøve ut de nye teknikkene du lærer på trening og ikke gi deg.

Når det gjelder blåmerker og sånt småpjusk så er det noe jeg også har til stadig. Fikk faktisk ett blått øye etter somesamlinga på lørdag. Tror jeg fikk en skulder i tryne Tongue Men litt vondt skal man da ha. Deilig å kjenne at man har trena. Værste for meg har egenlig vært brannsår på beina/føttene, men litt teip fikser det.

Gleder meg også til trening etter ferien. Synd at det ikke er noe trening i påska, blir at for lenge mellom treningene. Men da har jeg i hvet fall tid til å trene på andre ting! smile

God påske til deg og! Sees på trening smile
Logged

Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid!
MrFrom
« Reply #22 on: 15.04.09 at 20:21:11 »

www.crossfit.com er den treningformen jeg snakka om. Som sagt, en litt avansertt form for sirkeltrening med en god miks av styrke og kondisjon. Kommer ny økt hver dag i sykluser på 3 dager på og en hvile dag. Økta står midt på sida, bare bla nedover for å finne tidligere økter. Siden du jobber skift, og øktene gjerne kommer på natta, så kan det være en fordel å kanskje ligge en uke etter syklusen. Da er det lettere å planlegge øktene så de passer bedre inn i uka di. smile

Start foreksempel med å kjøre 2-3 økter i uka og gjerne de som inkluderer øvelser du allerede kjenner. På de øvrige dagene, eller etter at du er ferdig med dagens økt, så kan du kjøre teknikk på øvelser du ikke kan. På den måten får du en god trening uten for mye bytting av øvelser og stress med å finne alternativer biggrin

Jeg har hatt sinnsyk fremgang med dette systemet og anbefaler det på det sterkeste!! smile
Logged

Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid!
Flashmaster
*
Posts: 47
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #23 on: 18.05.09 at 21:51:39 »

Har holdt på med judo siden mars nå, og jeg trives veldig med sporten. Men jeg føler at jeg sliter litt med å fokusere på teknikker når jeg går bakkekamp på trening. Blir liksom mer at jeg hele tiden bare klarer å fokusere på ikke å bli tatt. Er litt lettere i randoori oppe, men er det noen som har noen råd angående dette eller er det kun trening og erfaring som gjør at det kommer etterhvert?
Logged

Don't sleep next to the noodlehouse
sabumnim
******
Posts: 3041
Veteran
Offline Offline

« Reply #24 on: 18.05.09 at 21:57:34 »

En ting som kan være lurt i treningsøyemed, er å bestemme seg for EN teknikk, og å ha denne ene teknikken som mål uansett hvilken posisjon man havner i. Neste gang velger du en annen teknikk.  smile

Da slipper du å "tenke" for mye, samt du får god trening i å "jobbe" deg til teknikker.

Du finner også etterhvert ut hvilke teknikker som passer DEG, så du kan bruke disse som favoritter.  smile
Logged

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Flashmaster
*
Posts: 47
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #25 on: 19.05.09 at 10:35:03 »

Takk for tipset. Har blitt litt glad i en kasteteknikk som jeg føler jeg får til bra. tai otoshi. Får liksom litt fart på motstanderen.
Tar gjerne imot flere råd! biggrin
Logged

Don't sleep next to the noodlehouse
Flashmaster
*
Posts: 47
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #26 on: 27.05.09 at 20:25:33 »

En ting som kan være lurt i treningsøyemed, er å bestemme seg for EN teknikk, og å ha denne ene teknikken som mål uansett hvilken posisjon man havner i. Neste gang velger du en annen teknikk.  smile

Da slipper du å "tenke" for mye, samt du får god trening i å "jobbe" deg til teknikker.

Du finner også etterhvert ut hvilke teknikker som passer DEG, så du kan bruke disse som favoritter.  smile

Prøvde ut dette på treninga nå i dag, og både jeg og han jeg gikk mot følte at det fungerte.  Tongue
Logged

Don't sleep next to the noodlehouse
watergeorg
*
Posts: 9
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #27 on: 19.07.09 at 09:23:58 »

Hvordan kan jeg best mulig unngå kink i nakken når jeg blir kastet?
Andre trening er i boks. Var kjempegøy som vanlig, men fikk kink i nakken. Det err jo ikke så behagelig.  blush
trente på ippon seio nage og osoto gari. Landet feil en par ganger og det kjente jeg bra i nakken. Trente jo litt på fall teknikk men ble feil allikevel.
 blush

Med 46 års erfaring av judo, og fortsatt aktiv, er det noen ting jeg vil kommentere om det du sier:
- Å trene o soto gari så tidlig er ikke riktig. Be treneren å lære ut o soto otoshi. Der følger du uke ned i mattaen, og ingen slår seg.
- Det er ikke noen hensikt med å trene mengder med fallteknikk bare for å trene fallteknikk, synes jeg. Dette inngår automatisk i din trening hver gang du blir kastet. Det som er viktig er at tori trener på sitt kast, og uke trener på sin fallteknikk, samtidig.
- Når du blir kastet, er det din oppgave å se til at du selv styrer ditt fall: Lage så at du faller på siden. Det er ikke alle tori som klarer å holde opp som de skal, så du bør ta kontroll over ditt fall selv.
- Lær å holde haka nede, så slipper du nakkesleng. For å gjøre det, må du sterke nakkemuskulaturen. Det får du ved ne waza-trening.
- Den måten å lære fallteknikk fremover som blir vist i de aller flest klubber er ikke bra. Det ser vi på hva lang tid det tar for enkelte å lære. Vi på Kano Judo har en annen metode, der nybegynnere viser en perfekt rulling fremover etter ca 10-15 minutters trening. Dessverre går den ikke å beskrive med ord.

En advarsel: Hvis man blir kastet flere ganger på en måte som man selv oppfatter som nifst, kommer folk til å slutte innen kort tid. Vi begynner aldri med ippon seoi  nage eller o soto gari, vi bruker en lav tani otoshi og o soto otoshi. Disse teknikkene åpner naturlig for ne waza.
Logged
watergeorg
*
Posts: 9
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #28 on: 19.07.09 at 09:37:39 »

Har holdt på med judo siden mars nå, og jeg trives veldig med sporten. Men jeg føler at jeg sliter litt med å fokusere på teknikker når jeg går bakkekamp på trening. Blir liksom mer at jeg hele tiden bare klarer å fokusere på ikke å bli tatt. Er litt lettere i randoori oppe, men er det noen som har noen råd angående dette eller er det kun trening og erfaring som gjør at det kommer etterhvert?

Dette er psykologi og dypere judofilosofi:
- Din holdning (å ikke bli tatt) viser på at du bare tenker på å forsvare deg,
- noe som tyder på at du ikke liker å tape,
- som i sin tur viser at du har prestasjonsangst,
- som du sikkert også har i andre sammenheng også.

Det var psykologibiten. Så Judofilosofi:
- Du er i dojon (livet) for å lære.
-Ikke bry deg om du blir tatt. Hvis du blir det, lær deg å komme ut. Du må lære mange ulike måter å komme ut på. I livet er det samme sak: Ibland går du ned, men det viktigste er å komme seg opp igjen.
- Det finnes en meget enkel teknikk som gjør at du kommer ur alle mulige holdegrepp: Klapp på din treningskamerat 3-4 ganger... Tank nå på hva som er alternativet. Ja, just det: Å trene.
- Uansett hvilken grad du har, kommer du til å ligge under mange ganger. T o m Svein Gårdsø ligger under. Du må lære deg tålmodighet via trening og trening og trening.
- Det er viktigere å lære å komme opp, enn å ligge på topp hele tiden. På matta og i livet.
- Glem din prestasjonsangst    thumbup

Dette var bare starten...
« Last Edit: 19.07.09 at 09:43:02 by watergeorg » Logged
Hapkido
****
Posts: 478
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #29 on: 19.07.09 at 10:15:57 »

Ikke land med samlede bein. Det kan få voksne menn til å grine.  eek

Også kalt "nøtteknekkern"
Logged
Pages: 1 [2] 3  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Judo (Moderator: 265lbsfist)  |  Topic: Nybegynner i Judo. Noen gode råd? « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines