Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
21.11.17 at 03:53:14

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4  All Go Down Print

Den store jumper's knee-tråden

sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« on: 13.05.09 at 22:07:33 »

For ca. et år siden fikk jeg problemer med smerter i knærne etter trening. Smerten kom snikende gradvis, og satt rett under kneskåla. Fastlegen ga meg beskjed om å ta det med ro en stund, og se om det gikk over. Det gjorde det. Etter ei fantastisk pudderhelg med to lange dager på telemarkski i januar kom imidlertid smertene tilbake, verre enn før. Jeg kutta ut capoeiraen, droppa spensthopp og lignede for en stund, og i et par måneder gikk det greit. Like over påske var imidlertid knærne så ille etter kickboxingtrening at jeg måtte kutte ut det også, og jeg kontakta fastlegen igjen. Han mente jeg hadde klassiske symptomer på jumpers knee.

13. mai fikk jeg time hos fysioterapeut.Hun var enig i at jeg har jumpers knee, og satt meg opp på følgende treningsprogram:

- Stå på bakken med et bein på ei kasse. Løft deg opp på det beinet, som om du er på vei opp ei trapp. Gå ned igjen. Gjør dette langsomt og kontrollert, og press kneet litt utover. 60 repetisjoner på hvert bein.
- Samme øvelse, men med sida mot kassa. 60 repetisjoner på hvert bein.
- Knebøy med ryggen mot en vegg (bare egen kroppsvekt). Gå langsomt ned og opp. Ikke gå så langt ned at det gjør vondt, og under ingen omstendigheter lenger enn til 90 grader i kneet. 30 repetisjoner
- Langsomt utfall, kun egen kroppsvekt. 45 repetisjoner

Dette programmet skal gjøres hver dag.

Jeg skal selvfølgelig unngå alt som gjør vondt, altså både kickboxing og capoeira, samt skikjøring. Det blir altså hovedsaklig sykling og styrketrening framover. Jeg tenkte å bruke denne tråden til å skrive litt om hvordan jeg legger opp treninga framover, hva slags behandling jeg får, og hvilke resultater jeg får. Hvis noen andre har erfaring med jumpers knee, er dere naturligvis velkomne til å dele deres erfaringer.
Logged

- livet er en lang rappell
Kine
*
Posts: 297
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #1 on: 14.05.09 at 07:59:10 »

Hadde det for en håndfull år siden. Fikk beskjed om å hvile og det funka for meg. Begynte å ta heis osv. Lurer på om jeg ikke måtte gå baklengs ned trappa hjemme også? Ble bra etter 1 mnds tid, kanskje litt lenger.
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #2 on: 14.05.09 at 08:36:53 »

Hadde det for en håndfull år siden. Fikk beskjed om å hvile og det funka for meg.

Første gang jeg hadde dette problemet, fikk jeg også beskjed om å hvile. Det funka jo forsåvidt på kort sikt, og etter ca. 2 måneder var jeg symptomfri igjen. Problemet er bare at det kom tilbake for fullt seinere.

Denne gangen har jeg altså fått beskjed om å unngå all aktivitet som gjør vondt. Det kan man jo forsåvidt kalle en slags hvile, men det skal kombineres med et ganske omfattende treningsprogram som skal gjennomføres hver dag. Jeg regner med at tanken bak er at jeg dermed skal styrke støttemuskulaturen, og dermed unngå at jeg får dette problemet i framtida. Jeg håper inderlig det funker!
Logged

- livet er en lang rappell
Kine
*
Posts: 297
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #3 on: 14.05.09 at 08:39:23 »

Jeg håper inderlig det funker!

Det håper jeg også, lykke til!
Logged
niklasn
« Reply #4 on: 14.05.09 at 21:26:44 »

Vært der.. ønsker deg masse lykke til!!! Kom gjerne med oppdateringer om det bedrer seg, hva som hjelper/ikke hjelper, kan komme til nytte smile
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #5 on: 15.05.09 at 08:10:08 »

Nå har jeg kjørt opptreningsprogrammet i to dager, og gjort meg følgende observasjoner:

- Dette tar tid, og krever tålmodighet. Alle øvelsene må gjøres veldig langsomt og kontrollert, både for at de skal få full effekt, og for at de ikke skal virke mot sin hensikt.
- De opp-på-kasse-øvelsene er faktisk litt slitsomme. De virker kjempelette i starten, men etter tredve repetisjoner med full konsentrasjon på rolig tempo og såkalt eksentrisk jobbing, begynner jeg å kjenne dem. Håper det er et tegn på at de styrker de musklene som trenger det.

I går tok jeg en veeeeldig rolig og ganske kort (bakhjulet punkterte Sad) sykkeltur i skogen, og kan konstatere at det funker helt fint. Ingen problemer for knærne, og det er deilig å få litt mer spennende fysisk aktivitet enn bare styrketrening. Planen er nå å trappe opp distansen på sykkelturene utover våren, og etterhvert også øke til mer utfordrende terreng. Imidlertid gjelder det her også å ta det veldig rolig og øke gradvis for ikke å få tilbakefall.

Jeg har oppfølgingstime hos fysioterapeuten neste onsdag, og kommer tilbake med ny rapport etter det.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #6 on: 09.06.09 at 20:04:41 »

Ei lita oppdatering etter nesten en måned:

Jeg kjører fortsatt det samme opptreningsprogrammet for knærne hver dag, men jeg har kunnet øke høyden på kassa, og kan nå også gå dypere ned i knebøy og utfall uten smerter. Jeg tolker dette som et godt tegn, men neste mandag skal jeg tilbake til fysioterapeuten, så får vi se hva hun sier.

I tillegg til kneøvelsene kjører jeg sykling og lett styrke for ikke å forfalle fullstendig. Jeg har ingen ambisjoner om framgang hverken styrke- eller utholdenhetsmessig i denne perioden, målet er bare å bremse forfallet. Ukeprogrammet ser sånn ut:

Mandag: Sykling + kneøvelser
Tirsdag: Styrke armer (med manualer) + kneøvelser
Onsdag: Sykling + kneøvelser
Torsdag: Styrke armer (forskjellige varianter av push ups)+ kneøvelser
Fredag: Styrke mage (forskjellige sit ups + noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive)+ kneøvelser
Lørdag: Styrke armer (forskjellige varianter av push ups)+ kneøvelser
Søndag: Styrke rygg (flyver, fuglehund, planke)+ kneøvelser

Syklinga foregår relativt rolig og i lavere gir enn jeg ellers ville valgt. Det er hovedsakelig snakk om sykling på grusvei, med innslag av asfalt og litt stisykling. Foreløpig holder jeg meg til korte turer (30-45 minutter), men jeg øker langsomt både lengden på turene, graden av kupert terreng og andelen stisykling.

Logged

- livet er en lang rappell
niklasn
« Reply #7 on: 09.06.09 at 20:54:42 »

Hvor gammel er du, Sungame?
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #8 on: 10.06.09 at 07:34:05 »

Hvor gammel er du, Sungame?

Ikke mer enn tredve, til tross for hva man kanskje skulle tru ut fra trim for eldre-programmet... blush
« Last Edit: 10.06.09 at 07:37:13 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #9 on: 16.06.09 at 08:55:32 »

Under oppfølgingstime hos fysioterapeuten i går, fikk jeg en god og en dårlig nyhet:

Den gode:

Hun mener jeg har hatt stor framgang på den måneden jeg har fulgt treningsprogrammet. Derfor har jeg nå fått beskjed om å øke belastninga i noen av øvelsene, og også legge på littegrann vekt i tillegg til kroppsvekta.
- Trapp/skritt opp på kasse: Her skal jeg nå ikke sette ned foten på kassa, men ha hele vekta på det ene beinet gjennom hele øvelsen. Jeg skal også gjøre øvelsen med svært lette manualer i hendene (begynner på fire kg).
- Langsomt utfall: Øvelsen skal nå gjøres med all vekt på forrerste bein gjennom hele øvelsen. Bevegelsen skal være ned/opp og minst mulig fram/tilbake.

Den dårlige:
Til tross for god framgang, må jeg regne med 3-4 måneder rehabilitering, og det er minst en måned til jeg får utfordre knærne med noe mer belastende enn sykling. Selv om dette er kjedelig, hadde jeg regna med et halvt år da jeg begynte på programmet, så sånn sett er jeg ganske fornøyd.

Gårsdagens trening:

Jeg kjørte en lengre sykkeltur (i forhold til tidligere, ca. en time totalt) der første delen gikk nedoverbakke på sti, andre del (den lengste) slakt oppover på asfalt/grus og den siste delen nokså bratt oppover på sti. Selv om turen ikke blei så voldsomt lang, blei terrenget mer utfordrende og stigninga brattere enn planlagt (må skaffe meg et ordentlig kart). Likevel er jeg helt fin i dag. Det tolker jeg som nok et tegn på framgang, samt et signal om at sykling er relativt risikofritt.

Jeg kjørte også kneøvelsene på den nye, mer belastende måten om kvelden. De gikk også fint, selv om jeg jo kjenner at de er litt mer slitsomme nå. Egentlig er det litt deilig å kjenne at jeg faktisk trener når jeg nå engang må bruke så mye tid på dette regimet. showoff
Logged

- livet er en lang rappell
adinho82
*
Posts: 7
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #10 on: 26.06.09 at 09:27:14 »

Ahhh, endelig noen som prater om Jumpers knee, dette problemet har jeg snart hatt i 2 måneder, er jo umulig å bli kvitt dritten.
Dette starta for meg etter en del jogging på asfalt, først som mild smerte noe jeg i utgangspunktet burda ha tatt som seriøs signal men ikke gjorde det, deretter ble det verre og på et punkt var det så jævlig at jeg måtte halte selv når jeg gikk.
Nå er det ikke så jævlig lenger og det har bedret seg, jeg har kuttet ut all form for aktivitet og satset alt på at total avlastning skal hjelpe.
I forrige uke på søndag kjente jeg så å si ingen smerter under vanlig aktivitet, altså kun det å gå.
Derfor testet jeg kneet med en meget lett 1 km joggetur på løpebane,det gikk forsåvidt fint men jeg kjente bite litt smerte i kneet og det føltes som om det ikke var helt stabilt når jeg løpte, måtte på en måte tråkke forsiktig med det.
 Dagen etter kom smertene tilbake, og jeg er i utganspunktet der jeg var før.

Det jeg har skjønt er at kun avlastning ser ikke ut til å hjelpe og det at du kjører noen øvelser for kneet er nok det lureste.
Men det jeg lurer på er om dette er noe vi kommer til å måtte leve med resten av livet eller er det noe det går an å bli kvitt??
Skulle gjerne hørt fra noen som har klart å bli kvitt det!
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #11 on: 26.06.09 at 10:16:03 »

Nå er ikke jeg kvitt problemet enda, men jeg kan skrive under på at hvile aleine ikke fikser problemet. Såvidt jeg har forstått, strides de lærde litt om nøyaktig hva jumper's knee faktisk kommer av, og dermed også hvordan det skal behandles.

I mitt tilfelle mente fysioterapeuten at problemet kom av at en muskel på innsida av låret er for svak i forhold til de andre lårmusklene. Dermed belastes kneet skeivt ved hopping, satsing, spark, lave stillinger etc. Løsninga for meg blir altså å styrke den svake muskulaturen med spesifikke øvelser, samtidig som jeg unngår alt som gjør vondt. Dette er kjempekjedelig og tar tid, men ifølge terapeuten skal det bli helt bra, sannsynligvis i løpet av en tre-fire måneder.

Jeg anbefaler deg å få fastlegen din til å gi deg henvisning til en fysioterapeut, sånn at du kan få skreddersydd et opplegg som passer deg. Lykke til, og god bedring!
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #12 on: 26.06.09 at 10:34:51 »

Nå er det ferietid, og det vil si at jeg reiser fra den lille, sorte (sykkelen). Sykling utgår derfor fra treningsprogrammet de neste ukene, og min fysiske aktivitet vil hovedsaklig bestå av styrketrening (de evinnelige øvelsene + kroppsvektøvelser + litt manualer). Programmet vil variere noe etter hvor jeg er, og om jeg har tilgang tl for eksempel stang/grein e.l. til chin-ups, stol/benk til dips eller manualer. I tillegg kommer sporadisk svømming og noen fotturer. Jeg prøver også å legge inn tai chi fast på onsdagene. I innspurten av studiene kjørte jeg fast tai chi-pause hver dag klokka to, etter det har det blitt altfor sporadisk. Nå skal jeg forsøke å kjøre gjennom programmet mitt én gang i uka hele ferien, i fravær av annen kamprelatert trening.

Ferieprogrammet:
Mandag:  Styrke armer og mage (diverse varianter av push ups og sit ups noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive) + kneøvelser
Tirsdag: Styrke armer (manualer eller chin-ups) + kneøvelser
Onsdag: Styrke rygg (flyver, fuglehund, planke)+ kneøvelser+ tai chi
Torsdag: Styrke armer/rygg/skuldre (forskjellige varianter av push ups + chin-ups eller bench dips)+ kneøvelser
Fredag: Styrke mage (forskjellige sit ups + noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive)+ kneøvelser
Lørdag: Styrke armer og mage (diverse varianter av push ups og sit ups + noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive) + kneøvelser
Søndag: Styrke rygg (flyver, fuglehund, planke)+ kneøvelser
« Last Edit: 26.06.09 at 10:40:19 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
niklasn
« Reply #13 on: 26.06.09 at 10:35:37 »

For mange er dette problemet litt kombinert med voksefasen. For meg gikk det over takket være trening av lårdmusklaturen kombinert med at jeg faktisk vokste fullstendig ut. Litt verre når man kommer litt opp i årene antar jeg.

 - Men det er ikke noe vits i å kaste bort livet på kun avlastning så lenge man har muligheten til å trene skadeforbyggende !
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #14 on: 26.06.09 at 10:42:54 »

For mange er dette problemet litt kombinert med voksefasen.

For meg er det nok heller kombinert med generelt fysisk forfall, tenker jeg...

- Men det er ikke noe vits i å kaste bort livet på kun avlastning så lenge man har muligheten til å trene skadeforbyggende !

Veldig, veldig sant. De øvelsene jeg gjør nå, er jo ment å være direkte skadeforebyggende, og når knærne  blir bra nok til å trene kampsport igjen, kommer jeg til å fortsette med øvelsene parallelt med vanlig trening. Planen er dog å gå fra å gjøre kneøvelsen hver dag til fire dager i uka når knærne er bedre.
Logged

- livet er en lang rappell
Pages: [1] 2 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines