Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:45:33

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 4 [All] Go Down Print

Den store jumper's knee-tråden

sungame
Veteran

A real stand-up kinda guy
« on: 13.05.09 at 22:07:33 »

For ca. et år siden fikk jeg problemer med smerter i knærne etter trening. Smerten kom snikende gradvis, og satt rett under kneskåla. Fastlegen ga meg beskjed om å ta det med ro en stund, og se om det gikk over. Det gjorde det. Etter ei fantastisk pudderhelg med to lange dager på telemarkski i januar kom imidlertid smertene tilbake, verre enn før. Jeg kutta ut capoeiraen, droppa spensthopp og lignede for en stund, og i et par måneder gikk det greit. Like over påske var imidlertid knærne så ille etter kickboxingtrening at jeg måtte kutte ut det også, og jeg kontakta fastlegen igjen. Han mente jeg hadde klassiske symptomer på jumpers knee.

13. mai fikk jeg time hos fysioterapeut.Hun var enig i at jeg har jumpers knee, og satt meg opp på følgende treningsprogram:

- Stå på bakken med et bein på ei kasse. Løft deg opp på det beinet, som om du er på vei opp ei trapp. Gå ned igjen. Gjør dette langsomt og kontrollert, og press kneet litt utover. 60 repetisjoner på hvert bein.
- Samme øvelse, men med sida mot kassa. 60 repetisjoner på hvert bein.
- Knebøy med ryggen mot en vegg (bare egen kroppsvekt). Gå langsomt ned og opp. Ikke gå så langt ned at det gjør vondt, og under ingen omstendigheter lenger enn til 90 grader i kneet. 30 repetisjoner
- Langsomt utfall, kun egen kroppsvekt. 45 repetisjoner

Dette programmet skal gjøres hver dag.

Jeg skal selvfølgelig unngå alt som gjør vondt, altså både kickboxing og capoeira, samt skikjøring. Det blir altså hovedsaklig sykling og styrketrening framover. Jeg tenkte å bruke denne tråden til å skrive litt om hvordan jeg legger opp treninga framover, hva slags behandling jeg får, og hvilke resultater jeg får. Hvis noen andre har erfaring med jumpers knee, er dere naturligvis velkomne til å dele deres erfaringer.

- livet er en lang rappell
Kine
*
Gammel ørn

« Reply #1 on: 14.05.09 at 07:59:10 »

Hadde det for en håndfull år siden. Fikk beskjed om å hvile og det funka for meg. Begynte å ta heis osv. Lurer på om jeg ikke måtte gå baklengs ned trappa hjemme også? Ble bra etter 1 mnds tid, kanskje litt lenger.
sungame
Veteran

« Reply #2 on: 14.05.09 at 08:36:53 »

Hadde det for en håndfull år siden. Fikk beskjed om å hvile og det funka for meg.

Første gang jeg hadde dette problemet, fikk jeg også beskjed om å hvile. Det funka jo forsåvidt på kort sikt, og etter ca. 2 måneder var jeg symptomfri igjen. Problemet er bare at det kom tilbake for fullt seinere.

Denne gangen har jeg altså fått beskjed om å unngå all aktivitet som gjør vondt. Det kan man jo forsåvidt kalle en slags hvile, men det skal kombineres med et ganske omfattende treningsprogram som skal gjennomføres hver dag. Jeg regner med at tanken bak er at jeg dermed skal styrke støttemuskulaturen, og dermed unngå at jeg får dette problemet i framtida. Jeg håper inderlig det funker!

Kine
*
Gammel ørn

« Reply #3 on: 14.05.09 at 08:39:23 »

Jeg håper inderlig det funker!

Det håper jeg også, lykke til!
niklasn
« Reply #4 on: 14.05.09 at 21:26:44 »

Vært der.. ønsker deg masse lykke til!!! Kom gjerne med oppdateringer om det bedrer seg, hva som hjelper/ikke hjelper, kan komme til nytte smile
sungame
Veteran

« Reply #5 on: 15.05.09 at 08:10:08 »

Nå har jeg kjørt opptreningsprogrammet i to dager, og gjort meg følgende observasjoner:

- Dette tar tid, og krever tålmodighet. Alle øvelsene må gjøres veldig langsomt og kontrollert, både for at de skal få full effekt, og for at de ikke skal virke mot sin hensikt.
- De opp-på-kasse-øvelsene er faktisk litt slitsomme. De virker kjempelette i starten, men etter tredve repetisjoner med full konsentrasjon på rolig tempo og såkalt eksentrisk jobbing, begynner jeg å kjenne dem. Håper det er et tegn på at de styrker de musklene som trenger det.

I går tok jeg en veeeeldig rolig og ganske kort (bakhjulet punkterte Sad) sykkeltur i skogen, og kan konstatere at det funker helt fint. Ingen problemer for knærne, og det er deilig å få litt mer spennende fysisk aktivitet enn bare styrketrening. Planen er nå å trappe opp distansen på sykkelturene utover våren, og etterhvert også øke til mer utfordrende terreng. Imidlertid gjelder det her også å ta det veldig rolig og øke gradvis for ikke å få tilbakefall.

Jeg har oppfølgingstime hos fysioterapeuten neste onsdag, og kommer tilbake med ny rapport etter det.

sungame
Veteran

« Reply #6 on: 09.06.09 at 20:04:41 »

Ei lita oppdatering etter nesten en måned:

Jeg kjører fortsatt det samme opptreningsprogrammet for knærne hver dag, men jeg har kunnet øke høyden på kassa, og kan nå også gå dypere ned i knebøy og utfall uten smerter. Jeg tolker dette som et godt tegn, men neste mandag skal jeg tilbake til fysioterapeuten, så får vi se hva hun sier.

I tillegg til kneøvelsene kjører jeg sykling og lett styrke for ikke å forfalle fullstendig. Jeg har ingen ambisjoner om framgang hverken styrke- eller utholdenhetsmessig i denne perioden, målet er bare å bremse forfallet. Ukeprogrammet ser sånn ut:

Mandag: Sykling + kneøvelser
Tirsdag: Styrke armer (med manualer) + kneøvelser
Onsdag: Sykling + kneøvelser
Torsdag: Styrke armer (forskjellige varianter av push ups)+ kneøvelser
Fredag: Styrke mage (forskjellige sit ups + noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive)+ kneøvelser
Lørdag: Styrke armer (forskjellige varianter av push ups)+ kneøvelser
Søndag: Styrke rygg (flyver, fuglehund, planke)+ kneøvelser

Syklinga foregår relativt rolig og i lavere gir enn jeg ellers ville valgt. Det er hovedsakelig snakk om sykling på grusvei, med innslag av asfalt og litt stisykling. Foreløpig holder jeg meg til korte turer (30-45 minutter), men jeg øker langsomt både lengden på turene, graden av kupert terreng og andelen stisykling.

niklasn
« Reply #7 on: 09.06.09 at 20:54:42 »

Hvor gammel er du, Sungame?
sungame
Veteran

« Reply #8 on: 10.06.09 at 07:34:05 »

Hvor gammel er du, Sungame?

Ikke mer enn tredve, til tross for hva man kanskje skulle tru ut fra trim for eldre-programmet... blush
« Last Edit: 10.06.09 at 07:37:13 by sungame » Logged

sungame
Veteran

« Reply #9 on: 16.06.09 at 08:55:32 »

Under oppfølgingstime hos fysioterapeuten i går, fikk jeg en god og en dårlig nyhet:

Den gode:

Hun mener jeg har hatt stor framgang på den måneden jeg har fulgt treningsprogrammet. Derfor har jeg nå fått beskjed om å øke belastninga i noen av øvelsene, og også legge på littegrann vekt i tillegg til kroppsvekta.
- Trapp/skritt opp på kasse: Her skal jeg nå ikke sette ned foten på kassa, men ha hele vekta på det ene beinet gjennom hele øvelsen. Jeg skal også gjøre øvelsen med svært lette manualer i hendene (begynner på fire kg).
- Langsomt utfall: Øvelsen skal nå gjøres med all vekt på forrerste bein gjennom hele øvelsen. Bevegelsen skal være ned/opp og minst mulig fram/tilbake.

Den dårlige:
Til tross for god framgang, må jeg regne med 3-4 måneder rehabilitering, og det er minst en måned til jeg får utfordre knærne med noe mer belastende enn sykling. Selv om dette er kjedelig, hadde jeg regna med et halvt år da jeg begynte på programmet, så sånn sett er jeg ganske fornøyd.

Gårsdagens trening:

Jeg kjørte en lengre sykkeltur (i forhold til tidligere, ca. en time totalt) der første delen gikk nedoverbakke på sti, andre del (den lengste) slakt oppover på asfalt/grus og den siste delen nokså bratt oppover på sti. Selv om turen ikke blei så voldsomt lang, blei terrenget mer utfordrende og stigninga brattere enn planlagt (må skaffe meg et ordentlig kart). Likevel er jeg helt fin i dag. Det tolker jeg som nok et tegn på framgang, samt et signal om at sykling er relativt risikofritt.

Jeg kjørte også kneøvelsene på den nye, mer belastende måten om kvelden. De gikk også fint, selv om jeg jo kjenner at de er litt mer slitsomme nå. Egentlig er det litt deilig å kjenne at jeg faktisk trener når jeg nå engang må bruke så mye tid på dette regimet. showoff

adinho82
*
Forummedlem

« Reply #10 on: 26.06.09 at 09:27:14 »

Ahhh, endelig noen som prater om Jumpers knee, dette problemet har jeg snart hatt i 2 måneder, er jo umulig å bli kvitt dritten.
Dette starta for meg etter en del jogging på asfalt, først som mild smerte noe jeg i utgangspunktet burda ha tatt som seriøs signal men ikke gjorde det, deretter ble det verre og på et punkt var det så jævlig at jeg måtte halte selv når jeg gikk.
Nå er det ikke så jævlig lenger og det har bedret seg, jeg har kuttet ut all form for aktivitet og satset alt på at total avlastning skal hjelpe.
I forrige uke på søndag kjente jeg så å si ingen smerter under vanlig aktivitet, altså kun det å gå.
Derfor testet jeg kneet med en meget lett 1 km joggetur på løpebane,det gikk forsåvidt fint men jeg kjente bite litt smerte i kneet og det føltes som om det ikke var helt stabilt når jeg løpte, måtte på en måte tråkke forsiktig med det.
 Dagen etter kom smertene tilbake, og jeg er i utganspunktet der jeg var før.

Det jeg har skjønt er at kun avlastning ser ikke ut til å hjelpe og det at du kjører noen øvelser for kneet er nok det lureste.
Men det jeg lurer på er om dette er noe vi kommer til å måtte leve med resten av livet eller er det noe det går an å bli kvitt??
Skulle gjerne hørt fra noen som har klart å bli kvitt det!
sungame
Veteran

« Reply #11 on: 26.06.09 at 10:16:03 »

Nå er ikke jeg kvitt problemet enda, men jeg kan skrive under på at hvile aleine ikke fikser problemet. Såvidt jeg har forstått, strides de lærde litt om nøyaktig hva jumper's knee faktisk kommer av, og dermed også hvordan det skal behandles.

I mitt tilfelle mente fysioterapeuten at problemet kom av at en muskel på innsida av låret er for svak i forhold til de andre lårmusklene. Dermed belastes kneet skeivt ved hopping, satsing, spark, lave stillinger etc. Løsninga for meg blir altså å styrke den svake muskulaturen med spesifikke øvelser, samtidig som jeg unngår alt som gjør vondt. Dette er kjempekjedelig og tar tid, men ifølge terapeuten skal det bli helt bra, sannsynligvis i løpet av en tre-fire måneder.

Jeg anbefaler deg å få fastlegen din til å gi deg henvisning til en fysioterapeut, sånn at du kan få skreddersydd et opplegg som passer deg. Lykke til, og god bedring!

sungame
Veteran

« Reply #12 on: 26.06.09 at 10:34:51 »

Nå er det ferietid, og det vil si at jeg reiser fra den lille, sorte (sykkelen). Sykling utgår derfor fra treningsprogrammet de neste ukene, og min fysiske aktivitet vil hovedsaklig bestå av styrketrening (de evinnelige øvelsene + kroppsvektøvelser + litt manualer). Programmet vil variere noe etter hvor jeg er, og om jeg har tilgang tl for eksempel stang/grein e.l. til chin-ups, stol/benk til dips eller manualer. I tillegg kommer sporadisk svømming og noen fotturer. Jeg prøver også å legge inn tai chi fast på onsdagene. I innspurten av studiene kjørte jeg fast tai chi-pause hver dag klokka to, etter det har det blitt altfor sporadisk. Nå skal jeg forsøke å kjøre gjennom programmet mitt én gang i uka hele ferien, i fravær av annen kamprelatert trening.

Ferieprogrammet:
Mandag:  Styrke armer og mage (diverse varianter av push ups og sit ups noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive) + kneøvelser
Tirsdag: Styrke armer (manualer eller chin-ups) + kneøvelser
Onsdag: Styrke rygg (flyver, fuglehund, planke)+ kneøvelser+ tai chi
Torsdag: Styrke armer/rygg/skuldre (forskjellige varianter av push ups + chin-ups eller bench dips)+ kneøvelser
Fredag: Styrke mage (forskjellige sit ups + noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive)+ kneøvelser
Lørdag: Styrke armer og mage (diverse varianter av push ups og sit ups + noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive) + kneøvelser
Søndag: Styrke rygg (flyver, fuglehund, planke)+ kneøvelser
« Last Edit: 26.06.09 at 10:40:19 by sungame » Logged

niklasn
« Reply #13 on: 26.06.09 at 10:35:37 »

For mange er dette problemet litt kombinert med voksefasen. For meg gikk det over takket være trening av lårdmusklaturen kombinert med at jeg faktisk vokste fullstendig ut. Litt verre når man kommer litt opp i årene antar jeg.

- Men det er ikke noe vits i å kaste bort livet på kun avlastning så lenge man har muligheten til å trene skadeforbyggende !
sungame
Veteran

« Reply #14 on: 26.06.09 at 10:42:54 »

For mange er dette problemet litt kombinert med voksefasen.

For meg er det nok heller kombinert med generelt fysisk forfall, tenker jeg...

- Men det er ikke noe vits i å kaste bort livet på kun avlastning så lenge man har muligheten til å trene skadeforbyggende !

Veldig, veldig sant. De øvelsene jeg gjør nå, er jo ment å være direkte skadeforebyggende, og når knærne  blir bra nok til å trene kampsport igjen, kommer jeg til å fortsette med øvelsene parallelt med vanlig trening. Planen er dog å gå fra å gjøre kneøvelsen hver dag til fire dager i uka når knærne er bedre.

adinho82
*
Forummedlem

« Reply #15 on: 10.07.09 at 14:05:44 »

FAAAAAEEEEN!!!
trodde jeg var kvitt skaden da jeg ikke hadde kjent noen ting på noen dager og derfor bestemte meg for en rolig 3 km løpetur.
Dagen etter løpeturen kom skaden tilbake og jeg kjente det selv når jeg bare gikk....senest igår måtte jeg ta smertestillende (Voltaren) og smørte kneet med noe betennelsesdempende krem.
Jumpers Knee er et helvete, ser ikke  ut til at man blir kvitt dette her enkelt.

Forresten disse eksentriske øvelsene har jeg hørt er bra for denne type skader.
Hvordan gjør du disse øvelsene??

Har brukt å gå opp en gå opp og ned en kort murvegg (50 cm høy), da kjenner jeg ganske mye press  i kneet.
gjorde det forigårs og kjente faktsik at jeg ble litt verre av dette.
I tillegg tok jeg knebøy uten vekter.
niklasn
« Reply #16 on: 10.07.09 at 14:55:56 »

Ikke venn deg til å bruke smertestillende, kanskje spesielt ikke så sterkt som voltarene, da vet du aldri hvor godt i stand kneet egentlig er.

Jeg har hatt problemet i åresvis, og det kommer og går veldig.. Det som er viktig er at hvis du som du gjorde drar på løpetur, MÅ du stoppe med en gang du kjenner ubehag, for det vil ikke bli bedre i løpet av turen! Prøv heller igjen senere, gjerne med knevarmer/beskytter
adinho82
*
Forummedlem

« Reply #17 on: 13.07.09 at 08:33:40 »

Ok, så Jumpers Knee er ikke noe du blir kvitt, det er noe du alltdi kommer til å ha.
Da kan man jo si ha det bra til alt som kalles løping og hopping.
Jeg trodde i utganspunktet man kunne bli kvitt dette her slik at man blir helt smertefri?

Forresten, utifra dt jeg skjønte så er Jumpers Knee, betennelse i senen som binder lårmuskelen og leggen eller noe slikt. Hvis så er tilfellet hvordan kan det da hjelpe med disse eksentriske øvelsene som alle snakker om?
Disse går jo utpå å sette kneet under press?Vil ikke det da forverre situasjonen fo senen?
sungame
Veteran

« Reply #18 on: 20.07.09 at 10:52:58 »

@adinho82: Såvidt jeg har skjønt, BLIR man kvitt jumper's knee. Utfordringa er å hindre det i å komme tilbake igjen, og det er her de eksentriske øvelsene kommer inn. Jumper's knee kan være en slags betennelsestilstand i senen under kneskåla, men nøyaktig hva det kommer av, er fagfolk såvidt jeg har forstått litt uenige om. For å bli kvitt betennelsen, må man hvile, det vil si unngå de tinga som gjør vondt, som f.eks. løping og hopping. Hos enkelte kan betennelsen ifølge min fysioterapeut komme av at senen belastes feil, på grunn av at noen av musklene i beina (i mitt tilfelle på innsida av låret) er for svake i forhold til de andre. Da kan eksentriske øvelser hjelpe ved å styrke disse øvelsene.

Øvelsene kalles eksentriske fordi man belaster musklene på begge sider av "nullposisjon" (litt klønete forklart). To av de viktigste øvelsene jeg gjør, består av at jeg, som du skriver, går opp på en kant eller kasse. I denne øvelsen er det viktig at jeg går rolig og kontrollert opp på kassa og ned igjen, ikke slipper meg ned. På den måten trener jeg musklene både på vei opp og ned, samtidig som jeg unngår for står belastning på kneet.

Som Niklas skriver, er det viktig å stoppe det man driver med når man kjenner smerte i kneet, enten det er sparketrening, spensthopp, løping eller noe annet. Det gjelder også de eksentriske øvelsene. Man må begynne med kun kroppsvekt, lav høyde og laaaangsomt tempo, for så gradvis å øke belastninga. Hvis man går for fort fram, virker øvelsene mot sin hensikt, og gjør vondt verre. Jeg anbefaler at du får time hos fysioterapeut (gjennom fastlegen din) og får lagt opp et program som passer deg.

Lykke til!

Hapkido
Gammel ørn

« Reply #19 on: 20.07.09 at 12:02:17 »

Er det ikke en ide å slutte med all den løpingen, når det gjør vont i kneet?

Det er da så mye annet man kan trene.
sungame
Veteran

« Reply #20 on: 20.07.09 at 12:03:51 »

Er det ikke en ide å slutte med all den løpingen, når det gjør vont i kneet?

Amen til det. Sjøl holder jeg meg inntil videre til sykling.

sungame
Veteran

« Reply #21 on: 03.08.09 at 11:48:04 »

Da er ferien over, og det er dessverre bare å konstatere at jeg har vært litt for slapp også når det gjelder kneøvelsene. I praksis har det blitt mer annenhver enn hver dag.

Samtidig har jeg merka en forverring i knærne. Jeg får mer vondt når jeg sitter stille (kino, bilkjøring etc.), og jeg har måttet trappe ned intensiteten på øvelsene for å unngå smerter. Jeg har blant annet blitt nødt til å gjøre kasseøvelsene uten vekter igjen, og i et vesentlig lavere tempo enn før.

Jeg veit jo ikke helt hva som er årsak og virkning her, men hypotese1 er at for lite trening har ført til forfall. Jeg kjører ei uke nå med trening på lav intensitet hver dag (banna bein) og håper på bedring. Hvis det ikke blir bedre, får jeg høre med fysioterapeuten, men den tid, den sorg.

sungame
Veteran

« Reply #22 on: 07.09.09 at 12:43:39 »

Etter to gode uker med seldisiplin og øvelsesprogram uten vektbelastning, har jeg nå også gjennomført ei god uke med fem kilo vekt igjen. Det ser foreløpig ut til å fungere fint. Ingen smerter så langt. Jeg får høre med fysioterapeuten hva som blir neste skritt. Foreløpig ser treningsprogrammet sånn ut:

Mandag: Sykling + kneøvelser
Tirsdag: Styrke overkropp (bench dips) + kneøvelser
Onsdag: Sykling + kneøvelser
Torsdag: Styrke armer (forskjellige varianter av push ups)+ kneøvelser
Lørdag: Styrke overkropp (forskjellige varianter av push ups + bench dips)+ kneøvelser
Søndag: Styrke rygg (flyver, fuglehund, planke) + kneøvelser
« Last Edit: 07.09.09 at 12:45:51 by sungame » Logged

Bassai-Dai
Forumavhengig

I'm a llama!
« Reply #23 on: 08.09.09 at 11:17:00 »

Hei Sungame,

Lykke til med opptreningen av kneet ditt, håper det går bra.

Jeg har også fått noe smerter i kneet, men det ligger på utsiden nedenfor kneskåla. Er det det samme som du har tro?
Jerg har også begynt å jogge/ gå lange turer og  joggeskoa er sikker 2 år gamle, kanskje de er for gamle?
sungame
Veteran

« Reply #24 on: 08.09.09 at 11:48:00 »

Jeg har også fått noe smerter i kneet, men det ligger på utsiden nedenfor kneskåla. Er det det samme som du har tro?

For min del ligger smertene rett nedafor nedre kant av kneskåla, omtrent midt foran. Dette er vel det klassiske når det gjelder jumper's knee. Såvidt jeg veit, finnes det også noe som kalles runner's knee, der smertene sitter på sida av kneet.

Om du har jumper's knee eller noe annet rusk, kan jeg ikke svare på. Hvis ikke problemet gir seg, anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlegen din for å finne ut hva det er. Knærne bør man ta på alvor.

Som jeg trur jeg har vært inne på tidligere i tråden, er ikke legene hundre prosent sikre på hva jumper's knee egentlig kommer av, eller om årsaken nødvendigvis er det samme for alle som får det. Imidlertid har jeg forstått det sånn at det oppstår etter tung belastning på knærne, enten gjennom en enkel voldsom belastning (høyt hopp, fall, løft e.l.) eller mange gjentatte belastninger (som jeg trur det dreier seg om i mitt tilfelle). Om jogging i seg sjøl er hardt nok til å føre til jumper's knee, aner jeg ikke, men jeg har i hvert fall fått beskjed om å unngå løping til knærne er bedre. Igjen: Ta kontakt med fastlegen din om det ikke bedrer seg, selv eksperter kan ikke diagnostisere deg over internett.

Lykke til du også, det er noe dritt å ha problemer med knærne...

adinho82
*
Forummedlem

« Reply #25 on: 19.09.09 at 14:43:32 »

Når jeg ser på datoene når første inlegget om dette kom så ser det ut som dette er en veldig langvarig prosess.
Vil ihvertfall gi oppdatering på min tilstand den siste tiden.
Jeg har faktisk blitt mye bedre ved å gjøre 2 enkle ting og det er sykling på høy sete og bruk av en sånn step maskin som du har på helsestudio.Altså sykling og step maskin på treningssentret har gitt resultater.

Jeg ble så bra at jeg ikke kjente noen smerter og tenkte jeg skulle starte å småjogge litt for å sjekke om jeg tåler løping.
Startet først med 2,4 km og økte stadig vekk distansen til 6 km.
Kjente ingen smerte og trodde jeg endelig ble kvitt jumpers problemet,men akk nei.
Hele den tiden jeg jogget så trente jeg ikke sykling og step som i utgangspunktet har fått meg bedre.
Smertene er tilbake igjen og nå kan jeg ikke sykle eller bruke step maskinen engang.
Nå må jeg sitte og hvile og vente på at smertene forsvinner helt før jeg starter med sykling og step igjen.

Det jeg undrer over er om kansje jumpersn ikke hadde kommet tilbake hvis jeg hadde kombinert joggingen med sykling og step?
sungame
Veteran

« Reply #26 on: 21.09.09 at 10:47:09 »

Det jeg undrer over er om kansje jumpersn ikke hadde kommet tilbake hvis jeg hadde kombinert joggingen med sykling og step?

Jeg lurer på om du er inne på noe her. Jeg har i hvert fall fått beskjed om at når jeg tar opp kampsporten igjen, skal jeg fortsatt kjøre treningsprogrammet parallelt med kampsporttreninga.

Imidlertid er jeg litt frustrert for tida. Øvelsene har gått stadig bedre, men jeg har ikke merka noen bedring av den generelle tilstanden. Jeg får fortsatt smerter i knærne når jeg sitter lenge stille, går ned på huk eller lignende.

Jaja, nå skal jeg til fysioterapeuten 19. oktober, så får vi se hva hun sier.

adinho82
*
Forummedlem

« Reply #27 on: 21.09.09 at 19:00:39 »

Som Niklas skriver, er det viktig å stoppe det man driver med når man kjenner smerte i kneet, enten det er sparketrening, spensthopp, løping eller noe annet. Det gjelder også de eksentriske øvelsene. Man må begynne med kun kroppsvekt, lav høyde og laaaangsomt tempo, for så gradvis å øke belastninga. Hvis man går for fort fram, virker øvelsene mot sin hensikt, og gjør vondt verre. Jeg anbefaler at du får time hos fysioterapeut (gjennom fastlegen din) og får lagt opp et program som passer deg.

Lykke til!

Du sier at man ikke skal trene når man har smerter, dvs man skal være helt smertefri før man starter de eksentriske øvelsene?
Lurer på om du har rett der?
Agnar Tegander som er overlege  ved Klinikk for ortopedi og revmatologi ved St Olavs hospital sier da at man skal ha moderate smerter ved eksentriske øvelser.
adinho82
*
Forummedlem

« Reply #28 on: 21.09.09 at 19:05:55 »

Legger ved link til følgende artikkel: 

http://www.stolav.no/templates/StandardMaster____93489.aspx

Her er i tillegg øvelsen overlegen anbefaler for rehabilitering av jumpers knee:

http://www.legeforeningen.no/asset/42502/1/42502_1.pdf

her står det at man skal trene med MODERATE smerter!
sungame
Veteran

« Reply #29 on: 22.09.09 at 07:59:47 »

Du sier at man ikke skal trene når man har smerter, dvs man skal være helt smertefri før man starter de eksentriske øvelsene?

Her har du nok misforstått meg litt. Jeg begynte å trene fra den dagen jeg var hos fysioterapeuten. Jeg var altså langt fra smertefri da jeg begynte å trene. Imidlertid har jeg fått beskjed om at øvelsene i seg sjøl ikke skal være særlig smertefulle, at jeg skal øke belastninga veldig forsiktig og holde et rolig tempo. Jeg ser at Tegander anbefaler et radikalt annerledes opplegg. Jeg har ingen medisinsk kompetanse, og kan derfor ikke vurdere hvem som har rett, Tegander eller fysioterapeuten min.  Jeg kan jo spørre henne hva hun synes om Teganders metoder neste gang jeg skal dit.

BarteSam
Forumavhengig

« Reply #30 on: 22.09.09 at 09:27:34 »

Jeg bruker eksentrisk trening slik Tegnander beskriver det på nær sagt all seneproblematikk. Det er det som har vært det dominerende nå de siste to årene tror jeg.
Behandlingen er vel mest kjent på akillessene-problematikk, men har vist seg å være effektiv på flere områder.
Og det skal være smerter! smile

Som en kuriositet kan jeg nevne at metoden ble "oppdaget" av en lege som forsøkte å ryke sin egen akillessene, ved å stå i en trapp og langsomt senke seg ned gjentatte ganger. Han klarte ikke å ryke den, og så seg derfor nødt til å gradvis øke belastningen biggrin
Jeg har faktisk hørt den historien på to kurs jeg har vært på, og navnet på legen ble også sagt, men jeg husker det ikke, men jeg tror han jobber på ett sykehus i Sverige.
Vet ikke om det er helt sant, men morsom historie uansett smile

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
sungame
Veteran

« Reply #31 on: 18.11.09 at 11:05:32 »

Som dere kanskje har fått med dere, mente jeg å oppleve ganske stor framgang i løpet av de første månedene med trening. Imidlertid gikk denne framgangen først og fremst på hvor mye jeg kunne belaste knærne under de spesielle øvelsene jeg fikk. Jeg har ikke opplevd noen tilsvarende framgang når det gjelder smerter og "låsning" i knærne etter å ha sittet stille en stund. Jogging er også fortsatt helt uaktuelt.

Siden september har problemene til og med blitt verre, selv om jeg har fulgt treningsprogrammet. Den siste måneden har knærne også begynt å protestere på øvelsene. Fysioterapeuten mener vanlige jumpers knee burde ha blitt vesentlig bedre etter nesten et halvt år med trening. Hun ( og dermed jeg) frykter at det kan være noe annet/mer i veien med knærne, muligens noe med menisken. Jeg har derfor blitt henvist til MR av knærne. Det er jo litt ventetid på sånt, og jeg har fått time 8. desember. Jeg krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig, og for at hva det nå enn er kan fikses.

I mellomtida har dagene blitt kortere, været våtere og underlaget glattere. Det er med andre ord vanskelig å motivere seg til sykkeltrening. For ikke å forfalle fullstendig, har jeg måttet bite i det sure eplet og begynt å trene på Sats to ganger i uka. I tillegg kommer diverse kroppsvektøvelser hjemme en gang i uka (push ups, sit ups, bench dips), og når snøen kommer blir det vel litt langrenn (telemark tør jeg ikke tenke på foreløpig).

Satsprogrammet er prega av knærnes tilstand, det faktum at jeg bare har tid til å trene på Sats to ganger to timer, og at jeg vil ha ei økt i uka med boksing på sekk. Styrkeprogrammet er satt opp av treneren på Sats. Målet er som tidligere å bremse forfallet, sånn at jeg ikke får et altfor håpløst utgangspunkt når jeg (forhåpentligvis) kan begynne å trene kampsport igjen.

Dag 1

Generell oppvarming: 10 + 5 minutter sykling. Stigende intensitet, spurt siste minutt av hver runde.

Spesialisert oppvarming: 20 push ups, 20 sit ups, 15 bicep curls, 15 shoulder flies (veldig lette vekter).

Styrke overkropp: 2xmaks chin ups, 3x8 benkpress med manualer, 3x8 sittende roing, 2x  maks planke med beinløft.

Kondis / bein: Hjemmelagd intervallprogram på sykkel. Stigende belastning, spurt siste minutt.

Tøying: Lår, hofteleddsbøyere, setemuskler, bryst, armer, nakke

Dag 2

Generell oppvarming: 10 + 5 minutter sykling. Stigende intensitet, spurt siste minutt av hver runde.

Spesialisert oppvarming: 20 push ups, 20 sit ups, 15 bicep curls, 15 shoulder flies (veldig lette vekter).

Styrke overkropp: 2xmaks chin ups, 3x8 benkpress med manualer, 3x8 sittende roing, 2x  maks planke med beinløft.

Boksing (på sekk): Teknikk: Tre runder, hver på hundre reps av en utvalgt teknikk eller kort serie (kun boksing, ingen spark). Kondis/flyt: 3x2 minutter fri boksing.

Tøying: Lår, hofteleddsbøyere, setemuskler, bryst, over- og underarmer, nakke

« Last Edit: 18.11.09 at 11:08:44 by sungame » Logged

adinho82
*
Forummedlem

« Reply #32 on: 23.11.09 at 13:30:11 »

Du bør definitivt ta alle mulig tester av kneet.....det ser ikke ut til at det er Jumpers Knee det du har.

Uansett,vil gi oppdatering på min tilstand den siste tiden.
Har fortsatt kneesmerter og ting har ikke blitt betydelig bedre kort fortalt.
Nå har jeg vært vedlig lat i det siste og har så har så å si ikke trent på vedlig lang tid nå.
Det jeg har gjort er riktignok er å ha fått en del avklaringer.
Var hos en legespesialist på NIMI ved Ullevål for par uker siden og han tok bilde av senen hvor det bel veldig klart at jeg ikke har noen senebetennelse. Senen var frisk og fin og det var ikke noe gærnt der.
Han fortalte meg at han mener jeg mest sannsynlig har noe som kalles Hoffas syndrom eller Hoffas kne.
Dette er kort fortalt en slags betennelse i fettvevet mellom senen og beinet mener jeg å huske at han fortalte meg.
MR bildet har også visst antydning til hevelse i fettvefvet så det er definitivt indikasjon på at det er der problemet ligger.
Dette er visst ikke så veldig alvorlig og kan takles med ritkig trening og stabilisering av kneet.
Har vært hos fysioterapaut og hun har anbefalt forskjellig lett styrketrening med knebøy, legpress osv.
Hun mener også at visse av musklene mine kansje er litt for svake og at det kasnej skaper unødig press på kneet.

Uansett ikke vet jeg men vil prøve dette og se hva som skjer!

sungame
Veteran

« Reply #33 on: 26.01.10 at 13:20:30 »

Etter MR og påfølgende tur til idrettslege (her: http://www.friskvern.no/?page=3081), har jeg fått konstatert at senene under begge kneskålene er kronisk irritert, noe som igjen har ført til betennelse i slimposene under knærne.

Den gode nyheten er at det ikke er noe i veien med meniskene. Den dårlige nyheten er at det ifølge idrettslegene ikke er sikkert at knærne blir bra nok til at jeg kan trene kampsport igjen.

Etter anbefalig fra idrettslegene, har jeg fått satt opp en time hos ny fysioterapeut for å se om det er noe han kan gjøre med saken. Han er visst fysioterapeut for U18-landslaget i ishockey, så han bør ha litt peiling på idrettsskader. Jeg krysser fingrene.

sungame
Veteran

« Reply #34 on: 16.02.10 at 15:23:45 »

Ny fysioterapeut, nytt opplegg. Denne gangen er det snakk om tyngre belastning (det SKAL gjøre litt vondt å gjøre øvelsene) og tre sett på ti repetisjoner to ganger i uka. Selve øvelsen er en slags ettbeinsknebøy på et skråbrett.

Jeg har også fått nye øvelser fra treningsveilederen på Sats.

Dermed blir treningsprogrammet seende sånn ut framover:

Dag 1

Kneøvelser (3x10)

Styrke overkropp: 2xmaks chin ups, 3x5  benkpress med manualer, 5x5 sittende roing, 2x  maks planke med rullehjul.

Boksing (på sekk): Teknikk: 2x3min oppgavetrening (Fokus på en utvalgt teknikk eller kort serie).Kondis/flyt: 3x3 minutter fri boksing, fokus på tempo og flyt.

Dag 2

Kneøvelser (3x10)

Styrke overkropp: 3x8 enhåndsroing med manual, 3x8 nedtrekk foran, 2xmax pushups i slynger, 2xmax sideplanke

Tøying: Lår, hofteleddsbøyere, setemuskler, bryst, armer, nakke

I tillegg blir det en til to langrennsturer på rundt ei mil i uka nå som det er skiføre. Rolig tempo.

« Last Edit: 16.02.10 at 15:30:31 by sungame » Logged

sungame
Veteran

« Reply #35 on: 26.02.10 at 11:13:25 »

Da er den første uka med det nye opptreningsregimet over. Jeg huska litt feil da jeg skreiv den forrige posten. Sånn skal det se ut:

Uke       Treningsøkter pr uke      Antall serier og repetisjoner
1.         2               3 x 15
2.          3               3 x 15
3.         4               3 x 15
4.         4               3 x 15
5.         4               3 x 15
6.         4               3 x 15
8.         4               3 x 15

Det er altså snakk om en slags ettbeinsknebøy på et skråbrett med vekter i en sekk. Jeg begynte med 15kg i sekken på mandag, men det viste seg å være litt for lite. I går kjørte jeg med 20 kg, og nå gjorde det definitivt litt vondt å gjennomføre 3x15 repetisjoner. Likevel er ikke knærne noe verre enn de pleier i dag, så disse øvelsene gjør i hvert fall ikke noen skade på knærne.

Det eneste problemet er at det tar tid å gjennomføre disse øvelsene. I går fikk jeg ikke dratt ned på SATS før nærmere halv ni, og da rakkk jeg ikke noen sekkeøkt før det stengte.

sungame
Veteran

« Reply #36 on: 23.04.10 at 10:20:06 »

Det har gått en god stund siden sist jeg skreiv i denne tråden, ser jeg. Etter de første tre ukene med det nye treningsprogrammet, opplevde jeg at knærne heller blei verre enn bedre. Fysioterapeuten kom da med noen korrigeringer av måten jeg utførte øvelsene på. I tillegg gikk jeg ned fra fire til tre dager i uka med kneøvelser, og all annen trening der jeg brukte beina (inkludert boksing på sekk) blei bannlyst. Jeg gikk også ned til 17, 5kg i sekken.

Etter fire uker med bare styrketrening for overkroppen i tillegg til kneøvelser tre ganger i uka, merka jeg endelig framgang. Etter ny oppfølging hos fysioterapeuten i går, har jeg derfor fått ett nytt treningsregime. Kneøvelsene skal nå gjøres bare to ganger pr. uke, men vekta er økt til 20 kg igjen. Endelig får jeg lov til å teste beina litt til andre ting, og i første omgang er det jogging som gjelder. Jeg skal begynne veldig forsiktig, bare ti minutter på grus første gang, for så å øke til 15, 20 osv.

Etter en lang periode med styrketrening av overkropp og så å si ingen beintrening, har jeg begynt å få vattkulepåskekyllingtendenser. Sterkere overkropp har gitt meg nye øvelser også på styrkeprogrammet, og vårens inntog har gjort det mulig å kjøre sykkeloppvarminga utendørs.

Totalt blir treningsuka mi seende sånn ut framover:

Dag 1:
15min sykling, stigende tempo

Oppvarming av armer og overkropp (ymse oppvarmingsøvelser + 20 pushups og 20 situps + lett oppvarming med manualer.

Styrke overkropp: 4x maks chin ups m/vekt, 3x5 benkpress med manualer, 5x5 sittende roing, 2x maks planke med rullehjul.

Eksentriske kneøvelser: 3x15 "slo mo ettbeinsknebøy" på skråbrett med 20 kg i ryggsekk.

Dag 2:
Lett jogging
Grundig tøying av bein

Dag 3:
15 min sykling, stigende tempo

Oppvarming av armer og overkropp (ymse oppvarmingsøvelser + 20 pushups og 20 situps + lett oppvarming med manualer.

Styrke overkropp:  3x8 enhåndsroing med manual, 2x maks pull ups (overhåndsgrep), 2x maks pushups i slynger, 2 x maks sideplanke

sungame
Veteran

« Reply #37 on: 21.06.10 at 12:20:34 »

Siden forrige innlegg i denne tråden, har framgangen fortsatt sakte men sikkert. 25 minutter med jogging på variert underlag (grus, sti og asfalt) går helt fint uten smerter, og det samme gjør sykling. Selv nokså tøffe motbakker går nå greit, selv om jeg tar det med ro, og ikke drar på altfor mye i de hardeste bakkene.

I dag går jeg inn i den andre av totalt tre uker der jeg bare skal gjøre kneøvelsene én dag i uka. Jeg får også lov til å kjøre to dager med annen beintrening. Programmet vil bli omtrent sånn:

Dag 1:
Lett jogging (ca. 30 minutter, variert underlag og terreng).

Grundig tøying av bein

Dag 2:
Generell oppvarming: 15 min sykling, stigende tempo

Oppvarming av armer og overkropp (ymse oppvarmingsøvelser + 20 pushups og 20 situps + lett oppvarming med manualer).

Styrke overkropp: HER KOMMER NYTT PROGRAM. Jeg har time med treningsveilederen på onsdag.

Dag 3
Sykling. Jeg har begynt forsiktig her også, med 20 min i rolig tempo. Dette skal økes til 25 denne uka, og så til 30 i neste uke.

Kroppsvektøvelser: Forskjellige push ups, sit ups og ryggøvelser.

Etter totalt tre uker med dette programmet, skal jeg - endelig - kunne kutte ut kneøvelsene helt, og etterhvert fase inn kampsporttreninga forsiktig. Jeg regner med å begynne med ei økt i uka med boksing på sekk, så legge på spark og se hvordan det går, før jeg forhåpentligvis  :boxing:starter med litt ordentlig kickboxing igjen til høsten

« Last Edit: 21.06.10 at 12:23:06 by sungame » Logged

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #38 on: 21.06.10 at 16:08:12 »

Er det noen av capoeriasparkene som er utfordrende for skaden din?

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
sungame
Veteran

« Reply #39 on: 22.06.10 at 08:05:05 »

Er det noen av capoeriasparkene som er utfordrende for skaden din?

Det vil jeg absolutt tru, men jeg har ikke turt å prøve enda. Sånn jeg har forstått skaden, synes jeg imidlertid det virker logisk at frontspark (ponteira), push kick (bencao) og sidespark (pisao) skal være de verste, men jeg har altså ikke prøvd det i praksis enda. Hopping er også noe som sliter på knærne, og i capoeira gjelder jo det særlig hoppspark som martelo rotado (360 / 540 /tornado) og armada pulada og voada, men også floreos (akrobatikk) som for eksempel au sem mau (aerial).

Egentlig trur jeg ikke det er selve sparkene som er verst, men hoppinga og de lave stillingene (esquivas, cocorinha etc). Noe av det verste for knærne mine har vært å sitte på huk, og varianter av denne typen lave stillinger er utgangspunktet for veldig mange av forsvarsbevegelsene i capoeira.

Selv om jeg trur det var capoeira og telemarkkjøring som tok knekken på knærne mine, var ei vanlig kickboxingøkt nok til at jeg kjente det skikkelig, og til slutt måtte jeg altså kutte ut kickboxinga også. Det styrker meg i trua på at en del helt vanlig spark (i hvert fall når de blir utført med litt kraft på pads, sekk eller motstander) belaster knærne en del. Jeg trur ikke denne belastninga er stor nok til å ha noen negativ virkning for en utøver med friske knær, men når capoeiraen og skikjøringa først hadde gjort sitt, var nok kickboxinga med på å forverre tilstanden enda mer.

Konklusjonen blir altså at jeg trur særlig hoppinga og de lave stillingene gjør capoeira til en kampkunst som belaster knærne veldig mye. Derfor kommer jeg også til å prøve meg på kickboxing før jeg eventuelt tør å ta opp capoeiraen igjen.

sungame
Veteran

« Reply #40 on: 25.06.10 at 08:10:12 »

Onsdag var jeg på sats og fikk nytt treningsprogram. Jeg går nå ned til ei styrkeøkt i studio i uka, og veilederen satte sammen et program basert på det beste fra de to jeg hadde + litt nytt. Den generelle oppvarminga vil nok variere litt, avhengig av om jeg kan sykle til treningsstudioet eller ikke.

Styrkeprogram:

Oppvarming overkropp: Diverse oppvarmingsøvelser, 20 pushups, 20 situps, 15 nedtrekk med lett vekt, 15 x stående roing med lett vekt.

Styrke overkropp: 2 x max pushups i slynger, 2 x max pull-ups, 4 x 8 enhånds roing, 3x30 sekunder planke i slynge, 3 x 8 planke->knærne mot brystet i slynge (aner ikke hva denne øvelsen heter, men den kjennes godt i mage og rygg).

Kneøvelser

I går kjørte jeg ei 20 minutters sykkeløkt. Nokså rolig tempo på blanda underlag (asfalt, grus, sti), men jeg burde kanskje tatt det enda roligere, for jeg kjenner det litt i knærne i dag Sad

sungame
Veteran

« Reply #41 on: 09.08.10 at 11:00:31 »

Tidlig i juli blei jeg ferdig med siste fase i det spesifikke treningsprogrammet. Jeg har derfor endelig kunnet vinke farvel til de kjedelige kneøvelsene. Resten av sommeren har jeg stort sett kjørt ei løpeøkt og ei sykkeløkt i uka, begge på ca. 30 minutter. I tillegg kommer diverse fotturer, kanopadling og svømming.

Oppsummering av fysisk tilstand etter endt program:

- Helt smertefrie knær. Både løping og sykling går helt fint. Også lengre turer med buss/tog etc. går helt fint nå.
- Takket være en god del styrketrening er jeg sterkere i overkroppen enn noen gang tidligere.
- Et drøyt år uten kampsport og mange måneder uten løping eller sykling har ført til at jeg er relativt svak i beina, og kondisen har vel ikke vært så dårlig siden barneskolen...

Innfasing av kampsport

Jeg er nå i ferd med forsiktig å fase inn kamsportrelatert aktivitet . Jeg begynte forrige uke med ei rolig teknikkøkt på sekk: Tre runder med 100 repetisjoner av en bestemt teknikk/serie, med fokus på rett teknikk (jab, kryss, 1-2). Dette gikk helt fint, bortsett fra at bokseteknikken om mulig er enda dårligere enn før. Denne uka legger jeg på ei runde med to minutter fri boksing. Neste uke kommer enda en fri runde, denne gangen legger jeg til spark også.

De neste ukene blir litt kaotiske, men jeg regner med å kjøre ei styrkeøkt, ei løpeøkt og ei sykkeløkt i uka, med ei sekkeøkt som avslutning på styrkedagen. Når det gjelder sekkeøktene, vil jeg fase inn spark og øke omfanget på denne måten:

Uke 1 (forrige uke):
Teknikktrening. 3x100 repetisjoner (se over)

Uke 2 (denne uka):
  • Teknikktrening: 3x100 rep. 1-2, hook (vekselvis høyre og venstre), jab-kryss-hook
    Fri runde: 2 minutter fri boksing, fokus på hurtighet og flyt.

Uke 3:
  • Teknikktrening: 3x100 rep. hook (vekselvis høyre og venstre), uppercut (vekselvis høyre og venstre), venstre uc-høyre uc-venstre hook-høyre hook
    Frie runder: 2 minutter fri boksing,2 minutter boksing + rundspark. Fokus på hurtighet og flyt.

Uke 4:
  • Teknikktrening: 3x100 rep. 1-2, sving(vekselvis høyre og venstre), jab-kryss-sving-rundspark
    Frie runder: 2 minutter fri boksing,2 minutter boksing + rundspark, 2 minutter fri kickboxing.  Fokus på hurtighet og flyt.

Dersom dette går bra, er planen å begynne forsiktig med organiserte kickboxingtreninger i september. Jeg vil også kontakte fysioterapeuten, og be om konkrete råd for å unngå å at skaden kommer tilbake. Til nå har fokuset ligget på å bli kvitt svineriet, framover må jeg fokusere på å unngå tilbakefall.

sungame
Veteran

« Reply #42 on: 27.08.10 at 13:13:00 »

De siste dagen har jeg kjent litt smerter i begge knærne igjen. Sad Jeg er ikke sikker på om det kommer av dårlig madrass, hyppige togreiser, opptrapping av kampsportrelatert trening eller noe helt annet, men for sikkerhets skyld droppa jeg sekketreninga i går. Det kjennes litt bedre nå, og jeg krysser fingrene og håper at det ikke er et ordentlig tilbakefall.

pijasiri
*
Forummedlem

« Reply #43 on: 29.08.10 at 12:55:47 »

hei, jeg er en jente på 18år og jag har/hadd jumper's og jeg har prøvd å trent og hvilt og det eneste som fungerte på mitt knee av strøm behandling. 
å nu har jeg fått et nytt problem me samme knee, nu kjennes d ut som d er noe galt me knee skåla.. jeg lure på om noen andre har også fått et annet problem med samme knee før?
sungame
Veteran

« Reply #44 on: 30.08.10 at 20:43:14 »

@pijasiri: Som du kanskje har skjønt fra denne tråden, har jeg hatt lignende problemer med knærne en gang tidligere. Første gang jeg kjente noe, var i mai 2008. Dette gikk over etter hvile, men i januar 2009, kom problemene tilbake. For meg var symtomene omtrent de samme, men de var vesentlig verre andre gang.

sungame
Veteran

« Reply #45 on: 30.08.10 at 20:44:50 »

På grunn av ny og tettpakka timeplan hos SATS, blei det ikke noe sekketrening denne gangen heller. Jaja, knærne kjennes i hvert fall fine nå, og jeg satser på å prøve første ordentlige kickboxingøkt i neste uke.

sungame
Veteran

« Reply #46 on: 22.09.10 at 14:58:43 »

I går hadde jeg min første ordentlige kickboxingøkt på over et år. Treninga besto av ei grundig oppvarming som gikk over i styrke-/kondisjonsøvelser med medisinball, fulgt av maaaaange runder sparring og oppgavesparring. Treninga blei avslutta med intervaller på sekk. Jeg kjørte rein boksing i intervallene, og sto over en runde med utfall i oppvarminga, ellers gjorde jeg ingen spesielle tilpasninger.

I dag er jeg støl i mesteparten av kroppen, men knærne kjennes fine så langt. Jeg krysser fingrene for at dette går riktig vei, og satser på å kjøre ei kickboxingøkt i uka framover, ved siden av styrke, løping og sykling.

Sparringsformen er naturligvis ikke på topp, og et par leie uvaner har funnet veien tilbake i løpet av det drøye året som har gått siden sist, men det var uansett utrulig gøy å sparre igjen!  boxing

sungame
Veteran

« Reply #47 on: 14.10.10 at 13:18:44 »

Etter to Kickboxingtreninger er knærne fortsatt fine. Likevel er jeg nødt til å få kommet igang med noe ordentlig styrketrening for støttemuskulaturen rundt knærne. Problemet er bare at jeg sliter med å få timeplanen min til  passe til den for det lokale treningssenteret. Er det noen her på forumet som har noen gode øvelser jeg kan gjøre hjemme?

sungame
Veteran

« Reply #48 on: 18.10.10 at 20:09:14 »

Ingen tips til øvelser for støttemuskulaturen rundt knærne, altså?  confused_1

Nei, nei, sa den lille røde apen, da får jeg vel gjøre det selv. Jeg har gjort mitt beste med litt hjelp fra den vide verdsveven, og funnet fram til to øvelser: Ettbeins knebøy og ditto tåhev.

Treningsprogrammet framover blir da som følger:

Dag 1: Styrke støttemuskulatur og rygg

- Ettbeins tåhev 3*12.
Jeg begynner forsiktig med 10 kg og øker etter hvert.
- Ettbeins knebøy 3*12
Jeg testa uten vekt i forrige uke uten problemer. Prøver med 10 kg denne uka.
- Flyver 3*10*15 sek
- Fuglehund 3*10*15 sek

Dag 2: Kickboxing 1,5 timer

Dag 3: Styrke overkropp

- Pushups: 20 smale, 25 breie, 10 på knokene
- Situps: beina på bakken, beina i 90 grader, beina rett opp, splitt og så tilbake igjen (tilsammen 70 stk)
- Bench dips 3*10
- Bicep curls 3*20 (ja, det er veldig mange reps, men jeg har bare lette manualer)
- "Syklesitups" 30 stk
- Dragon flags 20 stk

I tillegg kommer ymse kondisjonstrening i form av løping, sykling og etter hvert skiløping.

Planen er å stadig øke antall repetisjoner på styrkeøvelsene, siden jeg ikke har mulighet/kunnskap til å øke belastninga noe særlig. Om knærne holder, vil jeg også forsøke meg med to kickboxingøkter i uka når timeplanen forhåpentligvis tillater dette etter jul.

« Last Edit: 18.10.10 at 20:19:44 by sungame » Logged

sungame
Veteran

« Reply #49 on: 28.10.10 at 12:54:30 »

Ettbeins knebøy med 10 kg gikk helt fint i forrige uke, men denne uka kjente jeg det i venstrekneet midtveis i andre sett, så jeg droppa det siste settet.

Etter kickboxingtrening på tirsdag, kjente jeg vag smerte i venstre kne mesteparten av onsdagen. Om det kom av knebøyene eller av litt for mange og harde turn kicks, veit jeg ikke.

I dag kjennes kneet bra igjen, så jeg trur jeg prøver meg på ettbeins knebøy uten vekt neste mandag, og bygger meg enda saktere opp fra det.

sungame
Veteran

« Reply #50 on: 25.11.10 at 11:20:08 »

Ettbeins knebøy har vist seg å funke dårlig, selv uten vektbelastning. Jeg har derfor gått over til å kjøre vanlige knebøy i stedet, og det funker helt supert. Etter styrketrening på mandag og kickboxing på tirsdag er jeg fremdeles helt smertefri. Dette lover godt!

sungame
Veteran

« Reply #51 on: 25.11.10 at 11:24:48 »

For de som lurer: Her har jeg endelig funnet en god beskrivelse av den skråbrettøvelsen jeg fikk av fysioterapeuten:http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/ArtikelListing/Behandling/Kne/Hopperkne/Eks-trening-for-hopperkne/

Anbefalt lesing for alle som sliter med kneplager!
« Last Edit: 25.11.10 at 11:26:20 by sungame » Logged

sungame
Veteran

« Reply #52 on: 18.01.11 at 11:31:31 »

De av dere (om noen) som faktisk har fulgt med på denne tråden en stund, har kanskje fått med dere at jeg har slitt litt med å finne gode hjemmeøvelser som styrker støttemuskulaturen rundt knærne. I min søken etter et brukbart hjemmetreningsprogram, har jeg bestemt meg for å teste ut noe som er så hipt og trendy at jeg nesten er flau over å nevne det: catslide (http://www.catslide.no/).

Kort forklart er det et system der man bruker glatte matter under hender og føtter for å skli ut i forskjellige kroppsvektøvelser. Litt klønete forklart, men jeg trur nesten man må se det for å forstå det. Uansett lånte jeg matter og et treningsprogram med sju forskjellige øvelser av en slektning, og i går testa jeg det ut for første gang.

De aller fleste øvelsene styrker kjernemuskulaturen (mage og rygg). I tillegg er det egne øvelser for armer, lår og legger, skuldre og hofteleddsbøyere. Den ene beinøvelsen, kalt glidende utfall, kjentes litt i knærne, men jeg skal gi den en sjanse til neste mandag. Alt i alt virker det som brukbar trening av funksjonell styrke, selv om jeg stusser litt over at man ifølge programmet bare skal kjøre to sett. Jeg kommer uansett til å kjøre dette programmet et par mandager framover før jeg konkluderer. Treningsprogrammet blir da sånn:

Dag 1: Catslide

Dag 2: Kickboxing 1,5 timer

Dag 3: Styrke overkropp

- Pushups: 20 smale, 25 breie, 10 på knokene
- Situps: beina på bakken, beina i 90 grader, beina rett opp, splitt og så tilbake igjen (tilsammen 70 stk)
- Bench dips 3*10
- Bicep curls 3*20 (ja, det er veldig mange reps, men jeg har bare lette manualer)
- "Syklesitups" 30 stk
- Dragon flags 20 stk

I tillegg kommer ymse kondisjonstrening i form av løping, sykling og etter hvert skiløping.

sungame
Veteran

« Reply #53 on: 03.03.11 at 13:33:37 »

For et par uker siden klarte jeg å sparke rett inn i et annet spark på trening, og etter det var det venstre kneet nokså ømt en stund. Faktisk så ille at jeg droppa kickboxinga i to uker.

Denne uka er det imidlertid vesentlig bedre, og jeg kjente ingen problemer verken under eller etter tirsdagens kickboxing (ingen sparring, bare teknikktrening og boksing på sekk). Faktisk følte jeg meg så bra at jeg i går tok sjansen på å hente fram telemarkskia for første gang siden januar 2009.

Dessverre kjente/kjenner jeg litt smårusk i begge knærne både under kjøringa og i dag, så jeg er litt usikker på hvor klokt det var. Imidlertid melder smertene seg i dag bare når jeg har sittet ved skrivebordet et par timer, så jeg håper det ikke er snakk om noe alvorlig tilbakefall. Noen forsøk på kristianiasving viste relativt tydelig at jeg går ei trist framtid i møte om jeg blir nødt til å feste hælen...

BarteSam
Forumavhengig

« Reply #54 on: 13.03.11 at 20:16:47 »

Hvorfor fungerte det ikke så godt med ettbens knebøy?
Forsøkte du å gjøre det med lukkede øyne? På balansepute e.l?
Det er ikke alltid løsningen er å øke vektene på øvelser som ettbens knebøy om målet er å bedre stabiliteten. Økte vekter kan faktisk gjøre det lettere å utføre øvelsen, fremfor tyngre, slik at man på en måte blir litt "lurt"....

Ellers er det jo øvelser man kan gjøre i en Redcord mini hjemme, om man bare har en krok i taket, eller bare lage en enkel slynge selv.

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
sungame
Veteran

« Reply #55 on: 14.03.11 at 10:57:37 »

Hvorfor fungerte det ikke så godt med ettbens knebøy?

Det gjorde rett og slett vondt verre.Uansett om jeg kjørte med eller uten vekter, fikk jeg smerter i knærne av denne øvelsen, og jeg turte ikke annet enn å droppe dem. Akkurat denne øvelsen har jeg ikke forsøkt å gjøre med lukkede øyne, men jeg har forsøkt med balansepute, uten at det gjorde noen stor forskjell.

sungame
Veteran

« Reply #56 on: 03.08.11 at 09:33:32 »

Nå har jeg nettopp lagt bak meg den første uka på over ett år med to kampsporttreninger (kickboxing). Dette fungerte helt fint, uten verken smerter eller andre problemer med knærne. Dermed kaller jeg meg sjøl friskmeldt - i denne omgangen.

Kneproblemene var antagelig et resultat av flere faktorer. En av dem var sannsynligvis manglende supplerende forebyggende styrketrening, spesielt av viktig støttemuskulatur i beina. For å unngå lignende problemer i framtida, kommer jeg til å fortsette med denne typen trening framover. Timeplanen for høsten er ikke lagt ennå, så akkurat hvordan den vil se ut og hvilke øvelser jeg vil trene, er foreløpig ikke klart. Jeg kommer imidlertid til å legge ut programmet her når jeg har det på plass, forhåpentligvis til glede for nye lesere.

Om noen har konkrete forslag til gode øvelser for støttemuskulaturen rundt knærne, mottas de med takk!

Er det én ting jeg har lært av hele miseren, er det at det er bedre å forebygge enn å reparere. Jeg har lært av mine feil, nå håper jeg andre kan lære av dem også.

Gibson
« Reply #57 on: 03.08.11 at 10:28:00 »

Du kan prøve dette:

Har reddet hele min konkurransekarriere etter to kneoperasjoner!
Spesielt knebøy på tærne skal være effektivt for jumpers knee og slatters, gjerne med enda fler repetisjoner enn i videoen.
sungame
Veteran

« Reply #58 on: 03.08.11 at 10:39:46 »

Genialt, Gibson!

Her er det mye å ta tak i. Nå må jeg bare se om jeg får passa inn tid på Spenst i timeplanen min, og om de har en sånn maskin. Uansett er knebøy på tærne noe å ta med seg videre. Balansepute kan jeg også vurdere som et alternativ til den tåhev-øvelsen jeg har brukt til nå.

sungame
Veteran

« Reply #59 on: 02.02.12 at 13:28:48 »

Ok, nå har jeg ikke skrevet her på en god stund, så det er vel på tide med ei oppdatering.

Jeg har nå fått strukturert treninga mi bedre, og i tillegg til to faste kickboxingøkter i uka, har jeg skvist inn en styrkedag på Spenst.

Programmet ser nå sånn ut:

Tirsdag: Kickboxing

Onsdag: Styrke

Oppvarming
- Ergometersykkel (10 min stigende intesitet + 5 min stigende intensitet med litt høyere belastning
- 20 push ups
- 20 sit ups
- 15 nedtrekk med lett belastning

Gibsons program for knerehabilitering.
Hvert sett avsluttes med ett sett hangups (max).

Slyngetrening (RedCord):
- Push ups i slynger: 3 x max
- Planke med opptrekk: 3 x 30 min + 8 opptrekk

Skråbrett
http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/ArtikelListing/Behandling/Kne/Hopperkne/Eks-trening-for-hopperkne/
3 x 15 med 20 kg.
Hvert sett avsluttes med et sett på 3 x 8 rep stående roing.

Torsdag: Kickboxing

I tillegg blir det minst en skitur i helga, i hvert fall så lenge det er snø.

Dette programmet ser ut til å funke fint, i hvert fall så langt. Ikke bare er jeg skadefri (bank i bordet), men jeg er også i bedre form enn på lenge. Faktisk i så god form at jeg endelig fikk gradert meg igjen rett før jul!

Pages: 1 2 3 4 [All] Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing