Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:48:10

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Down Print

Den store jumper's knee-tråden

adinho82
*
Posts: 7
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #15 on: 10.07.09 at 14:05:44 »

FAAAAAEEEEN!!!
trodde jeg var kvitt skaden da jeg ikke hadde kjent noen ting på noen dager og derfor bestemte meg for en rolig 3 km løpetur.
Dagen etter løpeturen kom skaden tilbake og jeg kjente det selv når jeg bare gikk....senest igår måtte jeg ta smertestillende (Voltaren) og smørte kneet med noe betennelsesdempende krem.
Jumpers Knee er et helvete, ser ikke  ut til at man blir kvitt dette her enkelt.

Forresten disse eksentriske øvelsene har jeg hørt er bra for denne type skader.
Hvordan gjør du disse øvelsene??

Har brukt å gå opp en gå opp og ned en kort murvegg (50 cm høy), da kjenner jeg ganske mye press  i kneet.
gjorde det forigårs og kjente faktsik at jeg ble litt verre av dette.
I tillegg tok jeg knebøy uten vekter.
Logged
niklasn
« Reply #16 on: 10.07.09 at 14:55:56 »

Ikke venn deg til å bruke smertestillende, kanskje spesielt ikke så sterkt som voltarene, da vet du aldri hvor godt i stand kneet egentlig er.

Jeg har hatt problemet i åresvis, og det kommer og går veldig.. Det som er viktig er at hvis du som du gjorde drar på løpetur, MÅ du stoppe med en gang du kjenner ubehag, for det vil ikke bli bedre i løpet av turen! Prøv heller igjen senere, gjerne med knevarmer/beskytter
Logged
adinho82
*
Posts: 7
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #17 on: 13.07.09 at 08:33:40 »

Ok, så Jumpers Knee er ikke noe du blir kvitt, det er noe du alltdi kommer til å ha.
Da kan man jo si ha det bra til alt som kalles løping og hopping.
Jeg trodde i utganspunktet man kunne bli kvitt dette her slik at man blir helt smertefri?

Forresten, utifra dt jeg skjønte så er Jumpers Knee, betennelse i senen som binder lårmuskelen og leggen eller noe slikt. Hvis så er tilfellet hvordan kan det da hjelpe med disse eksentriske øvelsene som alle snakker om?
Disse går jo utpå å sette kneet under press?Vil ikke det da forverre situasjonen fo senen?
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #18 on: 20.07.09 at 10:52:58 »

@adinho82: Såvidt jeg har skjønt, BLIR man kvitt jumper's knee. Utfordringa er å hindre det i å komme tilbake igjen, og det er her de eksentriske øvelsene kommer inn. Jumper's knee kan være en slags betennelsestilstand i senen under kneskåla, men nøyaktig hva det kommer av, er fagfolk såvidt jeg har forstått litt uenige om. For å bli kvitt betennelsen, må man hvile, det vil si unngå de tinga som gjør vondt, som f.eks. løping og hopping. Hos enkelte kan betennelsen ifølge min fysioterapeut komme av at senen belastes feil, på grunn av at noen av musklene i beina (i mitt tilfelle på innsida av låret) er for svake i forhold til de andre. Da kan eksentriske øvelser hjelpe ved å styrke disse øvelsene.

Øvelsene kalles eksentriske fordi man belaster musklene på begge sider av "nullposisjon" (litt klønete forklart). To av de viktigste øvelsene jeg gjør, består av at jeg, som du skriver, går opp på en kant eller kasse. I denne øvelsen er det viktig at jeg går rolig og kontrollert opp på kassa og ned igjen, ikke slipper meg ned. På den måten trener jeg musklene både på vei opp og ned, samtidig som jeg unngår for står belastning på kneet.

Som Niklas skriver, er det viktig å stoppe det man driver med når man kjenner smerte i kneet, enten det er sparketrening, spensthopp, løping eller noe annet. Det gjelder også de eksentriske øvelsene. Man må begynne med kun kroppsvekt, lav høyde og laaaangsomt tempo, for så gradvis å øke belastninga. Hvis man går for fort fram, virker øvelsene mot sin hensikt, og gjør vondt verre. Jeg anbefaler at du får time hos fysioterapeut (gjennom fastlegen din) og får lagt opp et program som passer deg.

Lykke til!
Logged

- livet er en lang rappell
Hapkido
****
Posts: 478
Gammel ørn
Offline Offline

« Reply #19 on: 20.07.09 at 12:02:17 »

Er det ikke en ide å slutte med all den løpingen, når det gjør vont i kneet?

Det er da så mye annet man kan trene.
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #20 on: 20.07.09 at 12:03:51 »

Er det ikke en ide å slutte med all den løpingen, når det gjør vont i kneet?


Amen til det. Sjøl holder jeg meg inntil videre til sykling.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #21 on: 03.08.09 at 11:48:04 »

Da er ferien over, og det er dessverre bare å konstatere at jeg har vært litt for slapp også når det gjelder kneøvelsene. I praksis har det blitt mer annenhver enn hver dag.

Samtidig har jeg merka en forverring i knærne. Jeg får mer vondt når jeg sitter stille (kino, bilkjøring etc.), og jeg har måttet trappe ned intensiteten på øvelsene for å unngå smerter. Jeg har blant annet blitt nødt til å gjøre kasseøvelsene uten vekter igjen, og i et vesentlig lavere tempo enn før.

Jeg veit jo ikke helt hva som er årsak og virkning her, men hypotese1 er at for lite trening har ført til forfall. Jeg kjører ei uke nå med trening på lav intensitet hver dag (banna bein) og håper på bedring. Hvis det ikke blir bedre, får jeg høre med fysioterapeuten, men den tid, den sorg.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #22 on: 07.09.09 at 12:43:39 »

Etter to gode uker med seldisiplin og øvelsesprogram uten vektbelastning, har jeg nå også gjennomført ei god uke med fem kilo vekt igjen. Det ser foreløpig ut til å fungere fint. Ingen smerter så langt. Jeg får høre med fysioterapeuten hva som blir neste skritt. Foreløpig ser treningsprogrammet sånn ut:

Mandag: Sykling + kneøvelser
Tirsdag: Styrke overkropp (bench dips) + kneøvelser
Onsdag: Sykling + kneøvelser
Torsdag: Styrke armer (forskjellige varianter av push ups)+ kneøvelser
Fredag: Styrke mage (forskjellige sit ups + noen andre øvelser jeg ikke helt klarer å beskrive)+ kneøvelser
Lørdag: Styrke overkropp (forskjellige varianter av push ups + bench dips)+ kneøvelser
Søndag: Styrke rygg (flyver, fuglehund, planke) + kneøvelser
« Last Edit: 07.09.09 at 12:45:51 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Bassai-Dai
*****
Posts: 534
Forumavhengig
Offline Offline

I'm a llama!
« Reply #23 on: 08.09.09 at 11:17:00 »

Hei Sungame,

Lykke til med opptreningen av kneet ditt, håper det går bra.

Jeg har også fått noe smerter i kneet, men det ligger på utsiden nedenfor kneskåla. Er det det samme som du har tro?
Jerg har også begynt å jogge/ gå lange turer og  joggeskoa er sikker 2 år gamle, kanskje de er for gamle?
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #24 on: 08.09.09 at 11:48:00 »


Jeg har også fått noe smerter i kneet, men det ligger på utsiden nedenfor kneskåla. Er det det samme som du har tro?


For min del ligger smertene rett nedafor nedre kant av kneskåla, omtrent midt foran. Dette er vel det klassiske når det gjelder jumper's knee. Såvidt jeg veit, finnes det også noe som kalles runner's knee, der smertene sitter på sida av kneet.

Om du har jumper's knee eller noe annet rusk, kan jeg ikke svare på. Hvis ikke problemet gir seg, anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlegen din for å finne ut hva det er. Knærne bør man ta på alvor.

Som jeg trur jeg har vært inne på tidligere i tråden, er ikke legene hundre prosent sikre på hva jumper's knee egentlig kommer av, eller om årsaken nødvendigvis er det samme for alle som får det. Imidlertid har jeg forstått det sånn at det oppstår etter tung belastning på knærne, enten gjennom en enkel voldsom belastning (høyt hopp, fall, løft e.l.) eller mange gjentatte belastninger (som jeg trur det dreier seg om i mitt tilfelle). Om jogging i seg sjøl er hardt nok til å føre til jumper's knee, aner jeg ikke, men jeg har i hvert fall fått beskjed om å unngå løping til knærne er bedre. Igjen: Ta kontakt med fastlegen din om det ikke bedrer seg, selv eksperter kan ikke diagnostisere deg over internett.

Lykke til du også, det er noe dritt å ha problemer med knærne...

Logged

- livet er en lang rappell
adinho82
*
Posts: 7
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #25 on: 19.09.09 at 14:43:32 »

Når jeg ser på datoene når første inlegget om dette kom så ser det ut som dette er en veldig langvarig prosess.
Vil ihvertfall gi oppdatering på min tilstand den siste tiden.
Jeg har faktisk blitt mye bedre ved å gjøre 2 enkle ting og det er sykling på høy sete og bruk av en sånn step maskin som du har på helsestudio.Altså sykling og step maskin på treningssentret har gitt resultater.

Jeg ble så bra at jeg ikke kjente noen smerter og tenkte jeg skulle starte å småjogge litt for å sjekke om jeg tåler løping.
Startet først med 2,4 km og økte stadig vekk distansen til 6 km.
Kjente ingen smerte og trodde jeg endelig ble kvitt jumpers problemet,men akk nei.
Hele den tiden jeg jogget så trente jeg ikke sykling og step som i utgangspunktet har fått meg bedre.
Smertene er tilbake igjen og nå kan jeg ikke sykle eller bruke step maskinen engang.
Nå må jeg sitte og hvile og vente på at smertene forsvinner helt før jeg starter med sykling og step igjen.

Det jeg undrer over er om kansje jumpersn ikke hadde kommet tilbake hvis jeg hadde kombinert joggingen med sykling og step?
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #26 on: 21.09.09 at 10:47:09 »

Det jeg undrer over er om kansje jumpersn ikke hadde kommet tilbake hvis jeg hadde kombinert joggingen med sykling og step?


Jeg lurer på om du er inne på noe her. Jeg har i hvert fall fått beskjed om at når jeg tar opp kampsporten igjen, skal jeg fortsatt kjøre treningsprogrammet parallelt med kampsporttreninga.

Imidlertid er jeg litt frustrert for tida. Øvelsene har gått stadig bedre, men jeg har ikke merka noen bedring av den generelle tilstanden. Jeg får fortsatt smerter i knærne når jeg sitter lenge stille, går ned på huk eller lignende.

Jaja, nå skal jeg til fysioterapeuten 19. oktober, så får vi se hva hun sier.
Logged

- livet er en lang rappell
adinho82
*
Posts: 7
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #27 on: 21.09.09 at 19:00:39 »

Som Niklas skriver, er det viktig å stoppe det man driver med når man kjenner smerte i kneet, enten det er sparketrening, spensthopp, løping eller noe annet. Det gjelder også de eksentriske øvelsene. Man må begynne med kun kroppsvekt, lav høyde og laaaangsomt tempo, for så gradvis å øke belastninga. Hvis man går for fort fram, virker øvelsene mot sin hensikt, og gjør vondt verre. Jeg anbefaler at du får time hos fysioterapeut (gjennom fastlegen din) og får lagt opp et program som passer deg.

Lykke til!

Du sier at man ikke skal trene når man har smerter, dvs man skal være helt smertefri før man starter de eksentriske øvelsene?
Lurer på om du har rett der?
Agnar Tegander som er overlege  ved Klinikk for ortopedi og revmatologi ved St Olavs hospital sier da at man skal ha moderate smerter ved eksentriske øvelser.
Logged
adinho82
*
Posts: 7
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #28 on: 21.09.09 at 19:05:55 »

Legger ved link til følgende artikkel: 

http://www.stolav.no/templates/StandardMaster____93489.aspx

Her er i tillegg øvelsen overlegen anbefaler for rehabilitering av jumpers knee:

http://www.legeforeningen.no/asset/42502/1/42502_1.pdf

her står det at man skal trene med MODERATE smerter!
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #29 on: 22.09.09 at 07:59:47 »


Du sier at man ikke skal trene når man har smerter, dvs man skal være helt smertefri før man starter de eksentriske øvelsene?


Her har du nok misforstått meg litt. Jeg begynte å trene fra den dagen jeg var hos fysioterapeuten. Jeg var altså langt fra smertefri da jeg begynte å trene. Imidlertid har jeg fått beskjed om at øvelsene i seg sjøl ikke skal være særlig smertefulle, at jeg skal øke belastninga veldig forsiktig og holde et rolig tempo. Jeg ser at Tegander anbefaler et radikalt annerledes opplegg. Jeg har ingen medisinsk kompetanse, og kan derfor ikke vurdere hvem som har rett, Tegander eller fysioterapeuten min.  Jeg kan jo spørre henne hva hun synes om Teganders metoder neste gang jeg skal dit.
Logged

- livet er en lang rappell
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines