Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:52:42

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Down Print

Den store jumper's knee-tråden

BarteSam
*****
Posts: 739
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #30 on: 22.09.09 at 09:27:34 »

Jeg bruker eksentrisk trening slik Tegnander beskriver det på nær sagt all seneproblematikk. Det er det som har vært det dominerende nå de siste to årene tror jeg.
Behandlingen er vel mest kjent på akillessene-problematikk, men har vist seg å være effektiv på flere områder.
Og det skal være smerter! smile

Som en kuriositet kan jeg nevne at metoden ble "oppdaget" av en lege som forsøkte å ryke sin egen akillessene, ved å stå i en trapp og langsomt senke seg ned gjentatte ganger. Han klarte ikke å ryke den, og så seg derfor nødt til å gradvis øke belastningen biggrin
Jeg har faktisk hørt den historien på to kurs jeg har vært på, og navnet på legen ble også sagt, men jeg husker det ikke, men jeg tror han jobber på ett sykehus i Sverige.
Vet ikke om det er helt sant, men morsom historie uansett smile
Logged

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #31 on: 18.11.09 at 11:05:32 »

Som dere kanskje har fått med dere, mente jeg å oppleve ganske stor framgang i løpet av de første månedene med trening. Imidlertid gikk denne framgangen først og fremst på hvor mye jeg kunne belaste knærne under de spesielle øvelsene jeg fikk. Jeg har ikke opplevd noen tilsvarende framgang når det gjelder smerter og "låsning" i knærne etter å ha sittet stille en stund. Jogging er også fortsatt helt uaktuelt.

Siden september har problemene til og med blitt verre, selv om jeg har fulgt treningsprogrammet. Den siste måneden har knærne også begynt å protestere på øvelsene. Fysioterapeuten mener vanlige jumpers knee burde ha blitt vesentlig bedre etter nesten et halvt år med trening. Hun ( og dermed jeg) frykter at det kan være noe annet/mer i veien med knærne, muligens noe med menisken. Jeg har derfor blitt henvist til MR av knærne. Det er jo litt ventetid på sånt, og jeg har fått time 8. desember. Jeg krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig, og for at hva det nå enn er kan fikses.

I mellomtida har dagene blitt kortere, været våtere og underlaget glattere. Det er med andre ord vanskelig å motivere seg til sykkeltrening. For ikke å forfalle fullstendig, har jeg måttet bite i det sure eplet og begynt å trene på Sats to ganger i uka. I tillegg kommer diverse kroppsvektøvelser hjemme en gang i uka (push ups, sit ups, bench dips), og når snøen kommer blir det vel litt langrenn (telemark tør jeg ikke tenke på foreløpig).

Satsprogrammet er prega av knærnes tilstand, det faktum at jeg bare har tid til å trene på Sats to ganger to timer, og at jeg vil ha ei økt i uka med boksing på sekk. Styrkeprogrammet er satt opp av treneren på Sats. Målet er som tidligere å bremse forfallet, sånn at jeg ikke får et altfor håpløst utgangspunkt når jeg (forhåpentligvis) kan begynne å trene kampsport igjen.

Dag 1

Generell oppvarming: 10 + 5 minutter sykling. Stigende intensitet, spurt siste minutt av hver runde.

Spesialisert oppvarming: 20 push ups, 20 sit ups, 15 bicep curls, 15 shoulder flies (veldig lette vekter).

Styrke overkropp: 2xmaks chin ups, 3x8 benkpress med manualer, 3x8 sittende roing, 2x  maks planke med beinløft.

Kondis / bein: Hjemmelagd intervallprogram på sykkel. Stigende belastning, spurt siste minutt.

Tøying: Lår, hofteleddsbøyere, setemuskler, bryst, armer, nakke


Dag 2

Generell oppvarming: 10 + 5 minutter sykling. Stigende intensitet, spurt siste minutt av hver runde.

Spesialisert oppvarming: 20 push ups, 20 sit ups, 15 bicep curls, 15 shoulder flies (veldig lette vekter).

Styrke overkropp: 2xmaks chin ups, 3x8 benkpress med manualer, 3x8 sittende roing, 2x  maks planke med beinløft.

Boksing (på sekk): Teknikk: Tre runder, hver på hundre reps av en utvalgt teknikk eller kort serie (kun boksing, ingen spark). Kondis/flyt: 3x2 minutter fri boksing.

Tøying: Lår, hofteleddsbøyere, setemuskler, bryst, over- og underarmer, nakke


« Last Edit: 18.11.09 at 11:08:44 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
adinho82
*
Posts: 7
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #32 on: 23.11.09 at 13:30:11 »

Du bør definitivt ta alle mulig tester av kneet.....det ser ikke ut til at det er Jumpers Knee det du har.

Uansett,vil gi oppdatering på min tilstand den siste tiden.
Har fortsatt kneesmerter og ting har ikke blitt betydelig bedre kort fortalt.
Nå har jeg vært vedlig lat i det siste og har så har så å si ikke trent på vedlig lang tid nå.
Det jeg har gjort er riktignok er å ha fått en del avklaringer.
Var hos en legespesialist på NIMI ved Ullevål for par uker siden og han tok bilde av senen hvor det bel veldig klart at jeg ikke har noen senebetennelse. Senen var frisk og fin og det var ikke noe gærnt der.
Han fortalte meg at han mener jeg mest sannsynlig har noe som kalles Hoffas syndrom eller Hoffas kne.
Dette er kort fortalt en slags betennelse i fettvevet mellom senen og beinet mener jeg å huske at han fortalte meg.
MR bildet har også visst antydning til hevelse i fettvefvet så det er definitivt indikasjon på at det er der problemet ligger.
Dette er visst ikke så veldig alvorlig og kan takles med ritkig trening og stabilisering av kneet.
Har vært hos fysioterapaut og hun har anbefalt forskjellig lett styrketrening med knebøy, legpress osv.
Hun mener også at visse av musklene mine kansje er litt for svake og at det kasnej skaper unødig press på kneet.

Uansett ikke vet jeg men vil prøve dette og se hva som skjer!

 
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #33 on: 26.01.10 at 13:20:30 »

Etter MR og påfølgende tur til idrettslege (her: http://www.friskvern.no/?page=3081), har jeg fått konstatert at senene under begge kneskålene er kronisk irritert, noe som igjen har ført til betennelse i slimposene under knærne.

Den gode nyheten er at det ikke er noe i veien med meniskene. Den dårlige nyheten er at det ifølge idrettslegene ikke er sikkert at knærne blir bra nok til at jeg kan trene kampsport igjen.

Etter anbefalig fra idrettslegene, har jeg fått satt opp en time hos ny fysioterapeut for å se om det er noe han kan gjøre med saken. Han er visst fysioterapeut for U18-landslaget i ishockey, så han bør ha litt peiling på idrettsskader. Jeg krysser fingrene.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #34 on: 16.02.10 at 15:23:45 »

Ny fysioterapeut, nytt opplegg. Denne gangen er det snakk om tyngre belastning (det SKAL gjøre litt vondt å gjøre øvelsene) og tre sett på ti repetisjoner to ganger i uka. Selve øvelsen er en slags ettbeinsknebøy på et skråbrett.

Jeg har også fått nye øvelser fra treningsveilederen på Sats.

Dermed blir treningsprogrammet seende sånn ut framover:

Dag 1

Generell oppvarming: 10 + 5 minutter sykling. Stigende intensitet, spurt siste minutt av hver runde.

Kneøvelser (3x10)

Spesialisert oppvarming: 20 push ups, 20 sit ups, 15 bicep curls, 15 shoulder flies (veldig lette vekter).

Styrke overkropp: 2xmaks chin ups, 3x5  benkpress med manualer, 5x5 sittende roing, 2x  maks planke med rullehjul.

Boksing (på sekk): Teknikk: 2x3min oppgavetrening (Fokus på en utvalgt teknikk eller kort serie).Kondis/flyt: 3x3 minutter fri boksing, fokus på tempo og flyt.


Dag 2

Generell oppvarming: 10 + 5 minutter sykling. Stigende intensitet, spurt siste minutt av hver runde.

Kneøvelser (3x10)

Spesialisert oppvarming: 20 push ups, 20 sit ups, 15 bicep curls, 15 shoulder flies (veldig lette vekter).

Styrke overkropp: 3x8 enhåndsroing med manual, 3x8 nedtrekk foran, 2xmax pushups i slynger, 2xmax sideplanke

Tøying: Lår, hofteleddsbøyere, setemuskler, bryst, armer, nakke


I tillegg blir det en til to langrennsturer på rundt ei mil i uka nå som det er skiføre. Rolig tempo.


« Last Edit: 16.02.10 at 15:30:31 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #35 on: 26.02.10 at 11:13:25 »

Da er den første uka med det nye opptreningsregimet over. Jeg huska litt feil da jeg skreiv den forrige posten. Sånn skal det se ut:

Uke       Treningsøkter pr uke      Antall serier og repetisjoner
1.         2               3 x 15
2.          3               3 x 15
3.         4               3 x 15
4.         4               3 x 15
5.         4               3 x 15
6.         4               3 x 15
8.         4               3 x 15

Det er altså snakk om en slags ettbeinsknebøy på et skråbrett med vekter i en sekk. Jeg begynte med 15kg i sekken på mandag, men det viste seg å være litt for lite. I går kjørte jeg med 20 kg, og nå gjorde det definitivt litt vondt å gjennomføre 3x15 repetisjoner. Likevel er ikke knærne noe verre enn de pleier i dag, så disse øvelsene gjør i hvert fall ikke noen skade på knærne.

Det eneste problemet er at det tar tid å gjennomføre disse øvelsene. I går fikk jeg ikke dratt ned på SATS før nærmere halv ni, og da rakkk jeg ikke noen sekkeøkt før det stengte.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #36 on: 23.04.10 at 10:20:06 »

Det har gått en god stund siden sist jeg skreiv i denne tråden, ser jeg. Etter de første tre ukene med det nye treningsprogrammet, opplevde jeg at knærne heller blei verre enn bedre. Fysioterapeuten kom da med noen korrigeringer av måten jeg utførte øvelsene på. I tillegg gikk jeg ned fra fire til tre dager i uka med kneøvelser, og all annen trening der jeg brukte beina (inkludert boksing på sekk) blei bannlyst. Jeg gikk også ned til 17, 5kg i sekken.

Etter fire uker med bare styrketrening for overkroppen i tillegg til kneøvelser tre ganger i uka, merka jeg endelig framgang. Etter ny oppfølging hos fysioterapeuten i går, har jeg derfor fått ett nytt treningsregime. Kneøvelsene skal nå gjøres bare to ganger pr. uke, men vekta er økt til 20 kg igjen. Endelig får jeg lov til å teste beina litt til andre ting, og i første omgang er det jogging som gjelder. Jeg skal begynne veldig forsiktig, bare ti minutter på grus første gang, for så å øke til 15, 20 osv.

Etter en lang periode med styrketrening av overkropp og så å si ingen beintrening, har jeg begynt å få vattkulepåskekyllingtendenser. Sterkere overkropp har gitt meg nye øvelser også på styrkeprogrammet, og vårens inntog har gjort det mulig å kjøre sykkeloppvarminga utendørs.

 Totalt blir treningsuka mi seende sånn ut framover:

Dag 1:
15min sykling, stigende tempo

Oppvarming av armer og overkropp (ymse oppvarmingsøvelser + 20 pushups og 20 situps + lett oppvarming med manualer.

Styrke overkropp: 4x maks chin ups m/vekt, 3x5 benkpress med manualer, 5x5 sittende roing, 2x maks planke med rullehjul.

Eksentriske kneøvelser: 3x15 "slo mo ettbeinsknebøy" på skråbrett med 20 kg i ryggsekk.

Dag 2:
Lett jogging
Grundig tøying av bein

Dag 3:
15 min sykling, stigende tempo

Oppvarming av armer og overkropp (ymse oppvarmingsøvelser + 20 pushups og 20 situps + lett oppvarming med manualer.

Styrke overkropp:  3x8 enhåndsroing med manual, 2x maks pull ups (overhåndsgrep), 2x maks pushups i slynger, 2 x maks sideplanke
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #37 on: 21.06.10 at 12:20:34 »

Siden forrige innlegg i denne tråden, har framgangen fortsatt sakte men sikkert. 25 minutter med jogging på variert underlag (grus, sti og asfalt) går helt fint uten smerter, og det samme gjør sykling. Selv nokså tøffe motbakker går nå greit, selv om jeg tar det med ro, og ikke drar på altfor mye i de hardeste bakkene.

I dag går jeg inn i den andre av totalt tre uker der jeg bare skal gjøre kneøvelsene én dag i uka. Jeg får også lov til å kjøre to dager med annen beintrening. Programmet vil bli omtrent sånn:

Dag 1:
Lett jogging (ca. 30 minutter, variert underlag og terreng).

Grundig tøying av bein

Dag 2:
Generell oppvarming: 15 min sykling, stigende tempo

Oppvarming av armer og overkropp (ymse oppvarmingsøvelser + 20 pushups og 20 situps + lett oppvarming med manualer).

Styrke overkropp: HER KOMMER NYTT PROGRAM. Jeg har time med treningsveilederen på onsdag.

Dag 3
Sykling. Jeg har begynt forsiktig her også, med 20 min i rolig tempo. Dette skal økes til 25 denne uka, og så til 30 i neste uke.

Kroppsvektøvelser: Forskjellige push ups, sit ups og ryggøvelser.

Etter totalt tre uker med dette programmet, skal jeg - endelig - kunne kutte ut kneøvelsene helt, og etterhvert fase inn kampsporttreninga forsiktig. Jeg regner med å begynne med ei økt i uka med boksing på sekk, så legge på spark og se hvordan det går, før jeg forhåpentligvis  :boxing:starter med litt ordentlig kickboxing igjen til høsten

« Last Edit: 21.06.10 at 12:23:06 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Posts: 12384
Guru
Offline Offline

« Reply #38 on: 21.06.10 at 16:08:12 »

Er det noen av capoeriasparkene som er utfordrende for skaden din?
Logged

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #39 on: 22.06.10 at 08:05:05 »

Er det noen av capoeriasparkene som er utfordrende for skaden din?

Det vil jeg absolutt tru, men jeg har ikke turt å prøve enda. Sånn jeg har forstått skaden, synes jeg imidlertid det virker logisk at frontspark (ponteira), push kick (bencao) og sidespark (pisao) skal være de verste, men jeg har altså ikke prøvd det i praksis enda. Hopping er også noe som sliter på knærne, og i capoeira gjelder jo det særlig hoppspark som martelo rotado (360 / 540 /tornado) og armada pulada og voada, men også floreos (akrobatikk) som for eksempel au sem mau (aerial).

Egentlig trur jeg ikke det er selve sparkene som er verst, men hoppinga og de lave stillingene (esquivas, cocorinha etc). Noe av det verste for knærne mine har vært å sitte på huk, og varianter av denne typen lave stillinger er utgangspunktet for veldig mange av forsvarsbevegelsene i capoeira.

Selv om jeg trur det var capoeira og telemarkkjøring som tok knekken på knærne mine, var ei vanlig kickboxingøkt nok til at jeg kjente det skikkelig, og til slutt måtte jeg altså kutte ut kickboxinga også. Det styrker meg i trua på at en del helt vanlig spark (i hvert fall når de blir utført med litt kraft på pads, sekk eller motstander) belaster knærne en del. Jeg trur ikke denne belastninga er stor nok til å ha noen negativ virkning for en utøver med friske knær, men når capoeiraen og skikjøringa først hadde gjort sitt, var nok kickboxinga med på å forverre tilstanden enda mer.

Konklusjonen blir altså at jeg trur særlig hoppinga og de lave stillingene gjør capoeira til en kampkunst som belaster knærne veldig mye. Derfor kommer jeg også til å prøve meg på kickboxing før jeg eventuelt tør å ta opp capoeiraen igjen.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #40 on: 25.06.10 at 08:10:12 »

Onsdag var jeg på sats og fikk nytt treningsprogram. Jeg går nå ned til ei styrkeøkt i studio i uka, og veilederen satte sammen et program basert på det beste fra de to jeg hadde + litt nytt. Den generelle oppvarminga vil nok variere litt, avhengig av om jeg kan sykle til treningsstudioet eller ikke.

Styrkeprogram:

Oppvarming overkropp: Diverse oppvarmingsøvelser, 20 pushups, 20 situps, 15 nedtrekk med lett vekt, 15 x stående roing med lett vekt.

Styrke overkropp: 2 x max pushups i slynger, 2 x max pull-ups, 4 x 8 enhånds roing, 3x30 sekunder planke i slynge, 3 x 8 planke->knærne mot brystet i slynge (aner ikke hva denne øvelsen heter, men den kjennes godt i mage og rygg).

Kneøvelser


I går kjørte jeg ei 20 minutters sykkeløkt. Nokså rolig tempo på blanda underlag (asfalt, grus, sti), men jeg burde kanskje tatt det enda roligere, for jeg kjenner det litt i knærne i dag Sad
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #41 on: 09.08.10 at 11:00:31 »

Tidlig i juli blei jeg ferdig med siste fase i det spesifikke treningsprogrammet. Jeg har derfor endelig kunnet vinke farvel til de kjedelige kneøvelsene. Resten av sommeren har jeg stort sett kjørt ei løpeøkt og ei sykkeløkt i uka, begge på ca. 30 minutter. I tillegg kommer diverse fotturer, kanopadling og svømming.

Oppsummering av fysisk tilstand etter endt program:

- Helt smertefrie knær. Både løping og sykling går helt fint. Også lengre turer med buss/tog etc. går helt fint nå.
- Takket være en god del styrketrening er jeg sterkere i overkroppen enn noen gang tidligere.
- Et drøyt år uten kampsport og mange måneder uten løping eller sykling har ført til at jeg er relativt svak i beina, og kondisen har vel ikke vært så dårlig siden barneskolen...

Innfasing av kampsport

Jeg er nå i ferd med forsiktig å fase inn kamsportrelatert aktivitet . Jeg begynte forrige uke med ei rolig teknikkøkt på sekk: Tre runder med 100 repetisjoner av en bestemt teknikk/serie, med fokus på rett teknikk (jab, kryss, 1-2). Dette gikk helt fint, bortsett fra at bokseteknikken om mulig er enda dårligere enn før. Denne uka legger jeg på ei runde med to minutter fri boksing. Neste uke kommer enda en fri runde, denne gangen legger jeg til spark også.

De neste ukene blir litt kaotiske, men jeg regner med å kjøre ei styrkeøkt, ei løpeøkt og ei sykkeløkt i uka, med ei sekkeøkt som avslutning på styrkedagen. Når det gjelder sekkeøktene, vil jeg fase inn spark og øke omfanget på denne måten:

Uke 1 (forrige uke):
Teknikktrening. 3x100 repetisjoner (se over)

Uke 2 (denne uka):
  • Teknikktrening: 3x100 rep. 1-2, hook (vekselvis høyre og venstre), jab-kryss-hook
    Fri runde: 2 minutter fri boksing, fokus på hurtighet og flyt.

Uke 3:
  • Teknikktrening: 3x100 rep. hook (vekselvis høyre og venstre), uppercut (vekselvis høyre og venstre), venstre uc-høyre uc-venstre hook-høyre hook
    Frie runder: 2 minutter fri boksing,2 minutter boksing + rundspark. Fokus på hurtighet og flyt.

Uke 4:
  • Teknikktrening: 3x100 rep. 1-2, sving(vekselvis høyre og venstre), jab-kryss-sving-rundspark
    Frie runder: 2 minutter fri boksing,2 minutter boksing + rundspark, 2 minutter fri kickboxing.  Fokus på hurtighet og flyt.

Dersom dette går bra, er planen å begynne forsiktig med organiserte kickboxingtreninger i september. Jeg vil også kontakte fysioterapeuten, og be om konkrete råd for å unngå å at skaden kommer tilbake. Til nå har fokuset ligget på å bli kvitt svineriet, framover må jeg fokusere på å unngå tilbakefall.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #42 on: 27.08.10 at 13:13:00 »

De siste dagen har jeg kjent litt smerter i begge knærne igjen. Sad Jeg er ikke sikker på om det kommer av dårlig madrass, hyppige togreiser, opptrapping av kampsportrelatert trening eller noe helt annet, men for sikkerhets skyld droppa jeg sekketreninga i går. Det kjennes litt bedre nå, og jeg krysser fingrene og håper at det ikke er et ordentlig tilbakefall.
Logged

- livet er en lang rappell
pijasiri
*
Posts: 1
Forummedlem
Offline Offline

« Reply #43 on: 29.08.10 at 12:55:47 »

hei, jeg er en jente på 18år og jag har/hadd jumper's og jeg har prøvd å trent og hvilt og det eneste som fungerte på mitt knee av strøm behandling. 
å nu har jeg fått et nytt problem me samme knee, nu kjennes d ut som d er noe galt me knee skåla.. jeg lure på om noen andre har også fått et annet problem med samme knee før?
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #44 on: 30.08.10 at 20:43:14 »

@pijasiri: Som du kanskje har skjønt fra denne tråden, har jeg hatt lignende problemer med knærne en gang tidligere. Første gang jeg kjente noe, var i mai 2008. Dette gikk over etter hvile, men i januar 2009, kom problemene tilbake. For meg var symtomene omtrent de samme, men de var vesentlig verre andre gang.

Logged

- livet er en lang rappell
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines