Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 21:51:33

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 3 [4]  All Go Down Print

Den store jumper's knee-tråden

sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #45 on: 30.08.10 at 20:44:50 »

På grunn av ny og tettpakka timeplan hos SATS, blei det ikke noe sekketrening denne gangen heller. Jaja, knærne kjennes i hvert fall fine nå, og jeg satser på å prøve første ordentlige kickboxingøkt i neste uke.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #46 on: 22.09.10 at 14:58:43 »

I går hadde jeg min første ordentlige kickboxingøkt på over et år. Treninga besto av ei grundig oppvarming som gikk over i styrke-/kondisjonsøvelser med medisinball, fulgt av maaaaange runder sparring og oppgavesparring. Treninga blei avslutta med intervaller på sekk. Jeg kjørte rein boksing i intervallene, og sto over en runde med utfall i oppvarminga, ellers gjorde jeg ingen spesielle tilpasninger.

I dag er jeg støl i mesteparten av kroppen, men knærne kjennes fine så langt. Jeg krysser fingrene for at dette går riktig vei, og satser på å kjøre ei kickboxingøkt i uka framover, ved siden av styrke, løping og sykling.

Sparringsformen er naturligvis ikke på topp, og et par leie uvaner har funnet veien tilbake i løpet av det drøye året som har gått siden sist, men det var uansett utrulig gøy å sparre igjen!  boxing
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #47 on: 14.10.10 at 13:18:44 »

Etter to Kickboxingtreninger er knærne fortsatt fine. Likevel er jeg nødt til å få kommet igang med noe ordentlig styrketrening for støttemuskulaturen rundt knærne. Problemet er bare at jeg sliter med å få timeplanen min til  passe til den for det lokale treningssenteret. Er det noen her på forumet som har noen gode øvelser jeg kan gjøre hjemme?
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #48 on: 18.10.10 at 20:09:14 »

Ingen tips til øvelser for støttemuskulaturen rundt knærne, altså?  confused_1

Nei, nei, sa den lille røde apen, da får jeg vel gjøre det selv. Jeg har gjort mitt beste med litt hjelp fra den vide verdsveven, og funnet fram til to øvelser: Ettbeins knebøy og ditto tåhev.

Treningsprogrammet framover blir da som følger:

Dag 1: Styrke støttemuskulatur og rygg

- Ettbeins tåhev 3*12.
Jeg begynner forsiktig med 10 kg og øker etter hvert.
- Ettbeins knebøy 3*12
Jeg testa uten vekt i forrige uke uten problemer. Prøver med 10 kg denne uka.
- Flyver 3*10*15 sek
- Fuglehund 3*10*15 sek

Dag 2: Kickboxing 1,5 timer

Dag 3: Styrke overkropp

- Pushups: 20 smale, 25 breie, 10 på knokene
- Situps: beina på bakken, beina i 90 grader, beina rett opp, splitt og så tilbake igjen (tilsammen 70 stk)
- Bench dips 3*10
- Bicep curls 3*20 (ja, det er veldig mange reps, men jeg har bare lette manualer)
- "Syklesitups" 30 stk
- Dragon flags 20 stk

I tillegg kommer ymse kondisjonstrening i form av løping, sykling og etter hvert skiløping.

Planen er å stadig øke antall repetisjoner på styrkeøvelsene, siden jeg ikke har mulighet/kunnskap til å øke belastninga noe særlig. Om knærne holder, vil jeg også forsøke meg med to kickboxingøkter i uka når timeplanen forhåpentligvis tillater dette etter jul.

« Last Edit: 18.10.10 at 20:19:44 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #49 on: 28.10.10 at 12:54:30 »

Ettbeins knebøy med 10 kg gikk helt fint i forrige uke, men denne uka kjente jeg det i venstrekneet midtveis i andre sett, så jeg droppa det siste settet.

Etter kickboxingtrening på tirsdag, kjente jeg vag smerte i venstre kne mesteparten av onsdagen. Om det kom av knebøyene eller av litt for mange og harde turn kicks, veit jeg ikke.

I dag kjennes kneet bra igjen, så jeg trur jeg prøver meg på ettbeins knebøy uten vekt neste mandag, og bygger meg enda saktere opp fra det.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #50 on: 25.11.10 at 11:20:08 »

Ettbeins knebøy har vist seg å funke dårlig, selv uten vektbelastning. Jeg har derfor gått over til å kjøre vanlige knebøy i stedet, og det funker helt supert. Etter styrketrening på mandag og kickboxing på tirsdag er jeg fremdeles helt smertefri. Dette lover godt!
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #51 on: 25.11.10 at 11:24:48 »

For de som lurer: Her har jeg endelig funnet en god beskrivelse av den skråbrettøvelsen jeg fikk av fysioterapeuten:http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/ArtikelListing/Behandling/Kne/Hopperkne/Eks-trening-for-hopperkne/

Anbefalt lesing for alle som sliter med kneplager!
« Last Edit: 25.11.10 at 11:26:20 by sungame » Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #52 on: 18.01.11 at 11:31:31 »

De av dere (om noen) som faktisk har fulgt med på denne tråden en stund, har kanskje fått med dere at jeg har slitt litt med å finne gode hjemmeøvelser som styrker støttemuskulaturen rundt knærne. I min søken etter et brukbart hjemmetreningsprogram, har jeg bestemt meg for å teste ut noe som er så hipt og trendy at jeg nesten er flau over å nevne det: catslide (http://www.catslide.no/).

Kort forklart er det et system der man bruker glatte matter under hender og føtter for å skli ut i forskjellige kroppsvektøvelser. Litt klønete forklart, men jeg trur nesten man må se det for å forstå det. Uansett lånte jeg matter og et treningsprogram med sju forskjellige øvelser av en slektning, og i går testa jeg det ut for første gang.

De aller fleste øvelsene styrker kjernemuskulaturen (mage og rygg). I tillegg er det egne øvelser for armer, lår og legger, skuldre og hofteleddsbøyere. Den ene beinøvelsen, kalt glidende utfall, kjentes litt i knærne, men jeg skal gi den en sjanse til neste mandag. Alt i alt virker det som brukbar trening av funksjonell styrke, selv om jeg stusser litt over at man ifølge programmet bare skal kjøre to sett. Jeg kommer uansett til å kjøre dette programmet et par mandager framover før jeg konkluderer. Treningsprogrammet blir da sånn:

Dag 1: Catslide


Dag 2: Kickboxing 1,5 timer

Dag 3: Styrke overkropp

- Pushups: 20 smale, 25 breie, 10 på knokene
- Situps: beina på bakken, beina i 90 grader, beina rett opp, splitt og så tilbake igjen (tilsammen 70 stk)
- Bench dips 3*10
- Bicep curls 3*20 (ja, det er veldig mange reps, men jeg har bare lette manualer)
- "Syklesitups" 30 stk
- Dragon flags 20 stk

I tillegg kommer ymse kondisjonstrening i form av løping, sykling og etter hvert skiløping.

Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #53 on: 03.03.11 at 13:33:37 »

For et par uker siden klarte jeg å sparke rett inn i et annet spark på trening, og etter det var det venstre kneet nokså ømt en stund. Faktisk så ille at jeg droppa kickboxinga i to uker.

Denne uka er det imidlertid vesentlig bedre, og jeg kjente ingen problemer verken under eller etter tirsdagens kickboxing (ingen sparring, bare teknikktrening og boksing på sekk). Faktisk følte jeg meg så bra at jeg i går tok sjansen på å hente fram telemarkskia for første gang siden januar 2009.

Dessverre kjente/kjenner jeg litt smårusk i begge knærne både under kjøringa og i dag, så jeg er litt usikker på hvor klokt det var. Imidlertid melder smertene seg i dag bare når jeg har sittet ved skrivebordet et par timer, så jeg håper det ikke er snakk om noe alvorlig tilbakefall. Noen forsøk på kristianiasving viste relativt tydelig at jeg går ei trist framtid i møte om jeg blir nødt til å feste hælen...
Logged

- livet er en lang rappell
BarteSam
*****
Posts: 739
Forumavhengig
Offline Offline

« Reply #54 on: 13.03.11 at 20:16:47 »

Hvorfor fungerte det ikke så godt med ettbens knebøy?
Forsøkte du å gjøre det med lukkede øyne? På balansepute e.l?
Det er ikke alltid løsningen er å øke vektene på øvelser som ettbens knebøy om målet er å bedre stabiliteten. Økte vekter kan faktisk gjøre det lettere å utføre øvelsen, fremfor tyngre, slik at man på en måte blir litt "lurt"....

Ellers er det jo øvelser man kan gjøre i en Redcord mini hjemme, om man bare har en krok i taket, eller bare lage en enkel slynge selv.
Logged

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #55 on: 14.03.11 at 10:57:37 »

Hvorfor fungerte det ikke så godt med ettbens knebøy?

Det gjorde rett og slett vondt verre.Uansett om jeg kjørte med eller uten vekter, fikk jeg smerter i knærne av denne øvelsen, og jeg turte ikke annet enn å droppe dem. Akkurat denne øvelsen har jeg ikke forsøkt å gjøre med lukkede øyne, men jeg har forsøkt med balansepute, uten at det gjorde noen stor forskjell.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #56 on: 03.08.11 at 09:33:32 »

Nå har jeg nettopp lagt bak meg den første uka på over ett år med to kampsporttreninger (kickboxing). Dette fungerte helt fint, uten verken smerter eller andre problemer med knærne. Dermed kaller jeg meg sjøl friskmeldt - i denne omgangen.

Kneproblemene var antagelig et resultat av flere faktorer. En av dem var sannsynligvis manglende supplerende forebyggende styrketrening, spesielt av viktig støttemuskulatur i beina. For å unngå lignende problemer i framtida, kommer jeg til å fortsette med denne typen trening framover. Timeplanen for høsten er ikke lagt ennå, så akkurat hvordan den vil se ut og hvilke øvelser jeg vil trene, er foreløpig ikke klart. Jeg kommer imidlertid til å legge ut programmet her når jeg har det på plass, forhåpentligvis til glede for nye lesere.

Om noen har konkrete forslag til gode øvelser for støttemuskulaturen rundt knærne, mottas de med takk!

Er det én ting jeg har lært av hele miseren, er det at det er bedre å forebygge enn å reparere. Jeg har lært av mine feil, nå håper jeg andre kan lære av dem også.
Logged

- livet er en lang rappell
Gibson
« Reply #57 on: 03.08.11 at 10:28:00 »

Du kan prøve dette:


Har reddet hele min konkurransekarriere etter to kneoperasjoner!
Spesielt knebøy på tærne skal være effektivt for jumpers knee og slatters, gjerne med enda fler repetisjoner enn i videoen.
Logged
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #58 on: 03.08.11 at 10:39:46 »

Genialt, Gibson!

Her er det mye å ta tak i. Nå må jeg bare se om jeg får passa inn tid på Spenst i timeplanen min, og om de har en sånn maskin. Uansett er knebøy på tærne noe å ta med seg videre. Balansepute kan jeg også vurdere som et alternativ til den tåhev-øvelsen jeg har brukt til nå.
Logged

- livet er en lang rappell
sungame
******
Posts: 1478
Veteran
Offline Offline

A real stand-up kinda guy
« Reply #59 on: 02.02.12 at 13:28:48 »

Ok, nå har jeg ikke skrevet her på en god stund, så det er vel på tide med ei oppdatering.

Jeg har nå fått strukturert treninga mi bedre, og i tillegg til to faste kickboxingøkter i uka, har jeg skvist inn en styrkedag på Spenst.

Programmet ser nå sånn ut:

Tirsdag: Kickboxing

Onsdag: Styrke

Oppvarming
- Ergometersykkel (10 min stigende intesitet + 5 min stigende intensitet med litt høyere belastning
- 20 push ups
- 20 sit ups
- 15 nedtrekk med lett belastning

Gibsons program for knerehabilitering.
Hvert sett avsluttes med ett sett hangups (max).

Slyngetrening (RedCord):
- Push ups i slynger: 3 x max
- Planke med opptrekk: 3 x 30 min + 8 opptrekk

Skråbrett
http://www.klokavskade.no/no/Skadefri/ArtikelListing/Behandling/Kne/Hopperkne/Eks-trening-for-hopperkne/
3 x 15 med 20 kg.
Hvert sett avsluttes med et sett på 3 x 8 rep stående roing.

Torsdag: Kickboxing

I tillegg blir det minst en skitur i helga, i hvert fall så lenge det er snø.

Dette programmet ser ut til å funke fint, i hvert fall så langt. Ikke bare er jeg skadefri (bank i bordet), men jeg er også i bedre form enn på lenge. Faktisk i så god form at jeg endelig fikk gradert meg igjen rett før jul!
Logged

- livet er en lang rappell
Pages: 1 2 3 [4]  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert (Moderator: Tormod)  |  Topic: Den store jumper's knee-tråden « previous next »
Jump to:  

Social sharing

  Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2011, Simple Machines