Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
15.08.18 at 04:20:18

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Ingen sort belte i olympisk Taekwondo 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4  All Go Down Print

Ingen sort belte i olympisk Taekwondo

Hanne
« on: 17.05.09 at 23:27:41 »

Trenger man sort belte for å delta i OL taekwondo? confused_1
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #1 on: 18.05.09 at 01:18:51 »

Ifoelge WTF-reglementet ja...
Hanne
« Reply #2 on: 18.05.09 at 17:48:28 »

hm, hva med NM eller Norges Cup da? Kan man delta full kontakt? hvis man har 8 kup  gult belte?
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #3 on: 18.05.09 at 20:51:30 »

Trukke du VIL delta i NM/Norgescup med 8.cup hehe...
Husker ikke i farten om det er et konkret krav, tror det er en egen traad om emnet et sted her...
sabumnim
Veteran

« Reply #4 on: 18.05.09 at 22:14:50 »

Du får nok ikke delta i noe fullkontakt/knockdown/knockout TKD med 8.Cup. smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Mannen uten x
Veteran

« Reply #5 on: 19.05.09 at 06:01:05 »

belte har jo ikke en dritt å si da. Jeg fighta i flere år med blått liksom.. Rett og slett fordi jeg ikke gadd å gradere meg, jeg hadde ingen interesse av alt det andre tkd "tullet:P"

Mr. sexy!
T-bone
Gammel ørn

« Reply #6 on: 19.05.09 at 07:53:32 »

Helt korrekt XemX. Det er helt uproblematisk å delta i fullkontakt i Norge hvis man har 8. cup. I mønster derimot er kravet minst 7. cup.

Hvorfor? Fordi beltegrad ikke er et kriterium for å delta i kamp, uansett om man deltar i klassen for fullkontakt, delvis fullkontakt (dvs ikke fullkontakt mot hodet), semikontakt eller i klassen for barn 8-10 år (meget lett kontakt).

Det som er relevant dersom man ønsker å delta i feks NC/NM i klassen A* (dvs fullkontakt) er om man tilfredstiller kravene til alder (18-34 år) og om man vurderes som en utøver med høyt ferdighetsnivå når det gjelder konkurransekamp.

At man i praksis sjelden eller aldri ser utøvere med 8. kup (eller veldig lavt belte) i klassen for fullkontakt er nok fordi nivået er såpass høyt at man bør ha trent noen år og gjerne har litt ambisjoner som utøver.
Hanne
« Reply #7 on: 20.05.09 at 16:17:21 »

belte har jo ikke en dritt å si da. Jeg fighta i flere år med blått liksom.. Rett og slett fordi jeg ikke gadd å gradere meg, jeg hadde ingen interesse av alt det andre tkd "tullet:P"

Jeg hører deg XemX, jeg hører deg. Det er planen min, jeg tror jeg ikke gidder å bruke masse penger på å gradere meg. Herregud, på 5 måneder jeg har allerede brukt over 3000 kr på TKD utgifter. Jeg antar at hvis man graderer seg to ganger i året og betaler for treningskostnader frem til sort belte (etter 2/3) blir vel beløpet ca 12000, trolig mer. For noen klubber har krav om lengre treningstid når man nærmer seg sort belte. 12 000 kr er kanskje lite penger for noen, men for meg teller hver krone i lommeboka! Wink

Og forresten, hvorfor skal jeg betale andre for at de skal se på meg utføre et mønster. De gjør ikke noe annet enn å se om jeg har lært det jeg har allerede lært i treningene i klubben. Som jeg forøvrig har betalt for til trenerne i klubben skal lære meg. Dessuten så lærte jeg ingenting nytt fra graderingsdagen. Absolutt ingenting. Hvis jeg hadde lært noe nytt, så skal jeg vedde på at jeg hadde lært det i en av øktene i klubben hvor jeg trener alikevel. Wink

"Det som er relevant dersom man ønsker å delta i feks NC/NM i klassen A* (dvs fullkontakt) er om man tilfredstiller kravene til alder (18-34 år) og om man vurderes som en utøver med høyt ferdighetsnivå når det gjelder konkurransekamp."

Hvordan måler man ferdighetsnivået til en utøver når gjelder konkurranse kamp?

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #8 on: 20.05.09 at 19:12:56 »

Om man har ambisjoner om å delta i konkurranser, være seg NC/NM/OL, så forutsetter det at man har trent en stund og har lært seg det å gå kamp. Selv om TKD har rykte på seg for å være "dollio-sisten", så er det en GOD DEL mer som skal til for å gå en bra kamp, enn bare å kunne sparke et enkelt spark. I og med at TKD er en OL gren, så regnes TKD som en toppidrett. For å nå et høyt nivå (toppidrettsnivå) innen hvilken som helst idrett kreves det i følge Olympiatoppen ca. 10 år med kontinuerlig trening. Dette for å utvikle de fysiske og mentale ferdigheter som trengs for å nå nettopp dette nivået.

At det finnes en del "rart" rundt om i diverse TKD klubber er det ingen tvil om, men jeg synes fortsatt at det er noe betenklig når utøvere som ikke har trent alt for lenge hele tiden slenger ut at dette "er bare tull". Jeg synes også det er noe betenkelig at man ser på graderinger i f.eks TKD som "tull og dyrt", når man også må betale for slike tester for å ta lappen, selv om man har "lært alt i kjøretimene", eller faktisk må ta eksamen på skolen, selv om man har lært "alt" i timene. Du har da betalt semesteravgift til skolen og implisit din egen lærer, men det er gjerne eksterne sensorer som tar seg av retting av eksamen. Disse kan gi en mer objektiv bedømmelse av svarene enn læreren som til enhvert tid undervise. Samtidig kan disse eksterne sensorene holde en viss kvalitetskontroll med elevene (og lærerne hva de faktisk har klart å lære bort). Graderingene skal være en test på å se om man har progresjon i riktig rettning. (Men ja, jeg synes også det er dyrt med 3000,- på 5 mnd...) . Uansett, har du mål om å komme til OL, så vil det ta deg mye tid i treningssalen, samlinger, mesterskapsdeltakelse etc. TKD er dessverre ikke en idrett som har overflod av sponsorer, så enten må du betale en del selv, eller håpe at klubben er interessert nok i din utvikling til å kunne sponse deg noe.

Spørsmålet som forresten burde vært stillt her er "har tradisjonell TKD (grunnteknikk/poomse/1.step) noen innvirkning på det å gå kamp"? (Noe som har vært diskutert opp og ned i mente i diverse tråder her på forumet). Kort sagt, nei, man trenger ikke denne delen for å bli god i kamp! MEN for å nå en gitt grad innen kampsporten/kunsten TKD, så er det slik pr. i dag at man må gjennom disse graderingene. Det finnes forsåvidt klubber i Norge pr. i dag, som på høyere grader også kjører kampgraderinger på sine konkurranseutøvere (med et lite innslag av det tradisjonelle), kontra mye av det tradisjonelle og mindre på kampdelen for "vanlige" utøvere.

Når det gjelder å måle nivå på kamputøvere, så kan man teste hvor god man f.eks er på de ulike sparkene, er det teknisk riktige, er de raske, brukes hofter riktig når du sparker, har man god kondis og holder ut en hel kamp, hvordan tåler man å få spark mot seg/tåler man å få seg en trøkk, hvordan er step/avstandsbedømmelse, hvordan man oppfatter kampbildet og tenker taktikk/strategi +++. Det er rimelig mange kriterier for å bedømme dette. Om man ikke har kunnskapen enda, så kan det være en fordel å trene noe mer... Evt. kan man høre med sin instruktør(er) om dette og om de kan gi mer pekepinn om de ulike elementene. Klarer ikke instruktør(ene) å svare på dette kan det dessverre være på tide å finne seg en ny klubb...

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
sabumnim
Veteran

« Reply #9 on: 20.05.09 at 19:49:53 »

Werner:
Du glemte en ting: erfaring.

Man trenger endel erfaring før man prøver seg på A klasse i ett stevne, og forbundet legger nå opp til dette i regelverket sitt.  smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Hanne
« Reply #10 on: 21.05.09 at 01:44:44 »

Jeg er enig med deg, Werner at man betaler for en kvalitetskontroll. Men er ikke helt fornøyd med hvordan en gradering er arrangert, for mye venting (som jeg kunne ha brukt til å jobbe og tjene penger f.eks)

Jeg har lest en del om poosme, og konkludert at de hjelper, men er ikke så spesifikk for kamptrening enn selve kamptrening. Jeg skal slutte i klubben jeg trener i, og finne et mer billigere sted å trene.

Tror dere at WTF Tae Kwon Do kommer til få en splittelse ? Med tanke på en "sport" TKD med bare fokus på kamptrening og dagens WTF Tae Kwon Do? Hvis det finnes folk som meg der ute, så er vel det på vei?  Tongue

mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #11 on: 21.05.09 at 01:49:36 »

Kanskje du skulle konvertert til en rendyrket sportsidrett, som Kickboxing, Boxing el.l.?

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #12 on: 21.05.09 at 10:49:37 »

Tror dere at WTF Tae Kwon Do kommer til få en splittelse ? Med tanke på en "sport" TKD med bare fokus på kamptrening og dagens WTF Tae Kwon Do? Hvis det finnes folk som meg der ute, så er vel det på vei?  Tongue
Om man skal ta utgangspunkt i antallet utøvere i Norge, så er det vel et sted mellom 8-10.000 aktive utøvere i TKD. Greit nok at vi har deltakerrekord på deltakerrekord i mesterskap, men det er fortsatt et mindretall som aktivt konkurrerer i kamp. Jeg tror ikke det vil bli noen splittelse. Det ville i alle fall vært utrolig synd for TKD som en helhet Tongue

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Hanne
« Reply #13 on: 23.05.09 at 17:22:17 »

Apropos Tae Kwondo OL, er det lov sparke motstanderens ansiktet? Spesielt i pannen, der har man jo beskyttelse.

Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #14 on: 24.05.09 at 12:36:38 »

Jeg skal slutte i klubben jeg trener i, og finne et mer billigere sted å trene.

Når du synes det er for dyrt å trene der du trener, så er det et ganske klart alternativ ja. Når det gjelder priser på gradering, medlemsavgift o.l. så varierer det veldig fra klubb til klubb. Noen TKD-klubber drives kommersielt, med de fordeler og ulemper det innebærer. Andre drives av en eller to ildsjeler uten tanke for profitt, med de fordeler og ulemper det innebærer. Hva du er villig til å betale gir deg en viss innflytelse på den tjenesten du får tilbake. Dyrere klubber har gjerne (ikke alltid, men ofte) egne lokaler, ingen dugnader (hvis du synes det er en fordel), trenere som er tilgjengelige hele tiden, godt med utstyr osv. Billigere klubber trener ofte i gymsaler o.l, har trenere som underviser på hobbybasis osv. I tillegg kommer det Werner nevner ang. eksterne eksaminatorer. Å få folk inn til klubben er en utgiftspost for klubben, og må derfor dekkes inn. I tillegg kommer som oftest belter og eventuelle diplomer som en del av ekstrautgiftene man har ved gradering. Men totalt sett, hvis du synes det er et misforhold mellom det du betaler og det du får, ja da er det bare å finne seg et annet sted der forholdet er mer i henhold til det du forventer deg.

Pages: [1] 2 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Ingen sort belte i olympisk Taekwondo « previous next »
Jump to:  

Social sharing