Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.07.18 at 12:28:53

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Ingen sort belte i olympisk Taekwondo 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Down Print

Ingen sort belte i olympisk Taekwondo

koriac
« Reply #15 on: 24.05.09 at 13:52:02 »

Hvis du driver med skiskyting og enten hater skigåing eller skyting er det ingen som hindrer deg i å bytte til enten langrenn eller skyting smile På godt norsk, hvis du kun trener TKD for å gå kamp, og i tillegg synes regelverket i f.eks WTF kamp er uinteressant, så vil som MrLee sier et alternativ være å trene i en klubb/stilart der kamp er målsetningen for treningen.

Vil du bli god i noe koster det både tid og penger.
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #16 on: 24.05.09 at 14:39:39 »

Apropos Tae Kwondo OL, er det lov sparke motstanderens ansiktet? Spesielt i pannen, der har man jo beskyttelse.

Ingenting som hindrer deg i dette. (Rent bortsett fra beveglighet, timing etc. Wink )

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
Mannen uten x
Veteran

« Reply #17 on: 24.05.09 at 18:31:29 »

Er noe for dyrt, er det jo alltid en mulighet for å snakke med "sjefen" og høre om en prisreduksjon, med argumentasjonen "jeg liker meg veldig godt her, men jeg har desverre ikke råd til å betale 450,- i måneden..."

Mr. sexy!
Hanne
« Reply #18 on: 24.05.09 at 21:39:23 »

Hvis du driver med skiskyting og enten hater skigåing eller skyting er det ingen som hindrer deg i å bytte til enten langrenn eller skyting smile På godt norsk, hvis du kun trener TKD for å gå kamp, og i tillegg synes regelverket i f.eks WTF kamp er uinteressant, så vil som MrLee sier et alternativ være å trene i en klubb/stilart der kamp er målsetningen for treningen.

Vil du bli god i noe koster det både tid og penger.

Å nei, synes ikke regelverket i WTF kamper er uinteressant. Men tingen er at Tae Kwon Do er den eneste mudo sporten i OL. Å bytte til bueskyting, judo, wrestling, fekting eller boksing er liksom ikke helt den samme greia smile

Dessuten så koster ikke mye å trene til f.eks maraton, et par nye sko hver sesong ca.1500 smile Pengene jeg ville har brukt på gradering og andre treningsavgifter kan jeg heller spare, og gi dem f.eks til Nina Solheim for gi meg privat timer.  Cool

Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #19 on: 25.05.09 at 02:54:15 »

Dessuten så koster ikke mye å trene til f.eks maraton, et par nye sko hver sesong ca.1500 smile
Tror du at du kommer opp paa OL-nivaa i maraton ved hjelp av et par nye sko i aaret?
Alt koster penger. Jeg ser hvor du vil hen med spoersmaalet ditt, og tror du faar det best ved aa henvende deg til en klubb som driver frem mange talenter. Hvis de tror du har talent og kan vinne konkurranser for dem, er det sikkert mulig aa komme til an avtale ift graderinger, utgifter osv. Foerst maa du imidlertid bevise at du duger som utoever, paa lik linje med alle andre som har lyst til aa bli OL-champ (uavhengig av idrett)om ti aar...

Sorry mht tegnene, er i USA paa snarvisitt.
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #20 on: 25.05.09 at 07:41:16 »

Dessuten så koster ikke mye å trene til f.eks maraton, et par nye sko hver sesong ca.1500 smile Pengene jeg ville har brukt på gradering og andre treningsavgifter kan jeg heller spare, og gi dem f.eks til Nina Solheim for gi meg privat timer.  Cool

Jeg tror du vil bli mye bedre av å sparre med mange forskjellige i en klubb som satser mot konkurranse, enn du ville blitt ved å få privattimer av Nina, selv om hun er veldig flink...

Hanne
« Reply #21 on: 25.05.09 at 15:57:51 »

Dessuten så koster ikke mye å trene til f.eks maraton, et par nye sko hver sesong ca.1500 smile
Tror du at du kommer opp paa OL-nivaa i maraton ved hjelp av et par nye sko i aaret?

Nei da, naturligvis ikke. Men jeg har bare blitt veldig skeptisk mot TKD og penger. Forbinder alltid TKD med penger, kanskje det skyldes alt snakket om McDojangs. Alt blir også forsterket når instruktøren maser om husk å betale i tide, nevner så mye koster det og det, neste måned er det ekstra trening for en pris for de som vil, introduksjons pakke for nybegynner, rabatt for det og det, etter rødt belte koster graderingen mer, kom på seminar du lærer mer og det koster etc etc. Kanskje det er bare jeg som opplever dette, men jeg er skeptisk  dry 

Forresten, kjenner du til noen gode klubber i Oslo området som driver aktivt med konkurranse? Jeg har sjekket litt rundt og sett på, men fikk litt dårlig erfaring. Den ene klubben skrudde på musikk i bakgrunnen, og som oppvarming hadde de sisten? Jeg trodde TKD hadde en spesifikk oppvarming?  Og i en annen klubb snakket jeg med en instruktør:

Har du trent før?
nei, ikke taekwondo, men har trent hapkido i 12 år,
så du har sort belte?
jepp, 
kanskje vi kan gradere deg raskere. Vi har tre graderinger i året, det koster...

Øh, jeg vil ikke gradere meg raskere. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Nivået til sorte belter varierer alikevel.

Og i en annen klubb, i garderoben:

På fredag kommer det flere ungdommer og voksne, så du burde trene da.
Ja? ok.
Ganske mange søte gutter også.
He he

Alle jeg snakket med (som var medlem i klubben) var usedvanlig pro bli-med-å-tren-her, følte som jeg var på et TV shop set.
Javisst, søte gutter er grunn jeg vil bli god i kampsport, kjæresten min ville også ha satt pris på det ja. Og da jeg kom ut av garderoben ble jeg overfalt av en dame som sølte ut priser, avgifter, og at jeg vil bli flink i TKD hvis jeg føler deres plan, og at det er rimelig etc etc.  blink Jeg ville bare hjem, og fikk den samme følelsen når man blir stoppet av en gateselger som plager deg med å kjøpe ting, med alle salgstriksene, til og med kroppspråket var inn øvet. Og så sa hun at hun kom til å ringe meg opp for å se om jeg vil ta i mot tilbudet, og det gjorde hun også to ganger!  eek

« Last Edit: 25.05.09 at 16:00:23 by Hanne » Logged
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #22 on: 25.05.09 at 16:22:21 »

Synes det er helt fornuftig at du er skeptisk til steder som fokuserer for mye på belter og penger. Men det viktigste er om du får trening som passer deg.
Så gjerne leit opp hver klubb i byen og prøv dem ut en etter en til du finner en klubb du er fornøyd med.
Av klubber jeg vet satser greit på konkuransekamp i Oslo er Tøyen TKD, Tojang (Brynseng), Grorud TKD, Mudo Furuset/Tveita. Sikkert flere også, men følger ikke så mye med på det for tiden.

Å ha musikk til trening ser jeg ikke helt problemet med, noen klubber bruker det, noen ikke.
Sisten som oppvarming... selv foretrekker jeg mer relevant oppvarming, men liker også at man varier hva slags oppvarming man bruker.

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #23 on: 25.05.09 at 21:05:30 »

Av klubber jeg vet satser greit på konkuransekamp i Oslo er Tøyen TKD, Tojang (Brynseng), Grorud TKD, Mudo Furuset/Tveita. Sikkert flere også, men følger ikke så mye med på det for tiden.
+ Keum Gang TKD - St.Hanshaugen og Nesodden TKD klubb.

Kommer an på hvor i Oslo du bor, men dette er av de klubbene som i alle fall jobber mye med konkurranseutøvere og har egne partier for de som ønsker å konkurrere.

En liten ting ang. det å betale i tide etc: husk at det faktisk koster å drive en klubb; lokalleie, utstyr++ Kommer an på klubbene, men avhengig av hvor fort eksterne regninger forfaller, er det begrenset hvor mye middler de ulike klubbene har på konto...
Musikk er forsåvidt heller ikke noe problem, da dette i mange tilfeller gjør folk mer "gira" slik at de gjør en ekstra innsats når de trener Wink

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #24 on: 25.05.09 at 22:27:25 »

He he, høres ut som om TKD IKKE er noe for deg, Hanne. Hvorfor ikke finne noe helt annet? Hva med Kung Fu? Oslo Wu-Tan (som jeg kjenner best til), har ikke noe gradsystem eller belter, og bare der sparer du jo tusenvis av kroner. Så ihvertfall hvis økonomi er viktig, så er jo DET noe å tenke på....

I tillegg er det veldig godt miljø i klubben, veldig hyggelige instruktører, og massevis av dyktige folk. Jeg har også en TKD-bakgrunn, men er MEGET glad for å ha funnet en tradisjonell Kung Fu klubb. smile

koriac
« Reply #25 on: 26.05.09 at 16:21:04 »

Utifra at hun har skrevet at hun ønsker å gå konkurranser, og minst mulig mønster, så er det vel en del andre alternativer som kan være mer passende. I hennes situasjon ville jeg mest sannsynlig startet med kickboxing. Det er kanskje ikke en OL sport, men det får så være.
BarteSam
Forumavhengig

« Reply #26 on: 26.05.09 at 17:24:26 »

Jeg tror også det er andre grener av kampsport som tilfredstiller konkurranseaspektet bedre enn TKD.
Noe som egentlig er forbausende med tanke på at TKD er en konkurransegren i OL.
Dette må vel være ganske spesielt i OL-sammenheng?
Innen judo har man jo også beltegrader, men jeg syns ikke man virker så beltefikserte der. Hvertfall ikke den klubben jeg trener i.
Der er det helt ok å ikke prioritere graderinger, og heller konsentrere seg fullt om konkurranser.

Halvparten av Norges befolkning er dummere enn gjennomsnittet!
koriac
« Reply #27 on: 26.05.09 at 21:18:27 »

Det er vel kanskje fordi TKD har en mer militær gradfiksert bakgrunn?
JR
Forumavhengig

柔道 - 태권도 - 회전무술
« Reply #28 on: 26.05.09 at 21:29:55 »

TKD er så mangt, finnes TKD klubber som synes det er helt greit at man prioriterer konkuranser og ikke lærer seg ett eneste mønster også

Judo - Taekwondo - ex Hoi Jeon Moo Sool - whatever
niklasn
« Reply #29 on: 26.05.09 at 21:35:33 »

Jeg tror også det er andre grener av kampsport som tilfredstiller konkurranseaspektet bedre enn TKD.

Dette var jo en ganske interessant påstand.. Er det noen som har svar til uvitende sjeler som meg på hvorfor akkurat TKD er OL-gren? hvor akkurat TKD, og ikke noe helt annet?
Pages: 1 [2] 3 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Ingen sort belte i olympisk Taekwondo « previous next »
Jump to:  

Social sharing