Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
17.07.18 at 12:25:48

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Ingen sort belte i olympisk Taekwondo 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4  All Go Down Print

Ingen sort belte i olympisk Taekwondo

MichaelBGO
Gammel ørn

Wa to nin
« Reply #30 on: 26.05.09 at 21:53:35 »

...
Innen judo har man jo også beltegrader, men jeg syns ikke man virker så beltefikserte der. Hvertfall ikke den klubben jeg trener i.
...
Og ute i verda er det heller ikkje uvanleg å få tildelt grader i judo på bakgrunn av konkurranseprestasjonar. Eg synest det er eit godt opplegg når ein fyrst har bestemt seg for å ha eit gradsystem.

Michael L. Storebø, landslagstrenar sanda, Norges Kampsportforbund
Sanda, BJJ
Hanne
« Reply #31 on: 26.05.09 at 23:10:17 »

Jeg ville tippet at ettersom TKD er verdens meste populære kampsport, så har man større innflytelse for å dytte TKD frem som OL sport enn andre kampsport.
mrlee
*
Veteran

Elvis has left the building.....
« Reply #32 on: 26.05.09 at 23:40:17 »

Hva er viktigst? Å trene en OL-sport? Å konkurrere (selv om det IKKE er en OL-sport)? Eller å slippe maset og jaget med belter og grader? Fordi de tre alternativene kan gjøre at man ender opp på ganske så forskjellige stilarter....

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #33 on: 27.05.09 at 09:21:08 »

Nå husker jeg ikke i forbifarten alle de nivåene man som sport må gjennom av "godkjenning" for å bli en sport i OL, men vet det finnes forskjellige klassifiseringer man må gjennom. Dette organiseres via IOC, og WTF Taekwondo var på godt og vondt tidlig ute å fronte TKD der. Mange andre kampsporter gjorde IKKE dette. Det har ikke noe med popularitet eller noe å gjøre, men rett og slett hvordan man har jobbet i bakgrunnen...

I tillegg hadde man allerede "kastesport" (Judo) og "slagsport" (boksing). Så da ble det lettere for å få inn TKD ("sparkesport") enn f.eks karate. Rett og slett for å holde konseptene fra hverandre for menigmann. Det er ikke alle som er like kampsportjunkies som oss her inne og ser den store forskjellen på alle kampidrettene.

Ang. belter og hva som skal "telle" så er det også flere tråder her på forumet som diskuterer dette. Kort sagt kan TKD deles inn i 3 hovedområder; "basis/tradisjonell" (grunnteknikk/poomse/1.step etc), konkurransekamp og selvforsvar. Avhengig av grad/nivå/klubb/etc. så er vektleggingen av disse 3 områdene forskjellig. Min mening er at skal man oppover i gradene bør man ha en minimumskombinasjon av kunnskap/erfaring fra alle disse 3 områdene.
TKD er mer enn bare det å gå konkurranse, så derfor er ikke konkurranseaspektet i seg selv nok til å kunne få en grad.

Werner Lindgård. WTF Taekwondo - http://www.keumgangteam.net
Déjà Moo: The feeling you've heard this bull before.
JonnyKr
« Reply #34 on: 27.05.09 at 09:33:28 »

Jeg tror også det er andre grener av kampsport som tilfredstiller konkurranseaspektet bedre enn TKD.

Dette var jo en ganske interessant påstand.. Er det noen som har svar til uvitende sjeler som meg på hvorfor akkurat TKD er OL-gren? hvor akkurat TKD, og ikke noe helt annet?

Taekwondo ble offisiell OL-gren i Sydney-OL 2000, etter å ha vært prøvegren i Seoul 1988, og Barcelona 1992. I forkant av OL i Seoul i 1998 hadde Korea søkt om å få inn TKD som OL-gren, noe som var årsaken til at TKD var prøvegren første gang nettopp i Seoul.

At sporten er en OL gren gir ingen indikasjoner på sportens popularitet eller utbredelse på verdensbasis. Det er mange små idretter som er OL grener.

Personlig så jeg noen kamper under siste OL og DET KOMMER IKKE TIL Å GJENTA SEG! Jeg vil heller se på Curling enn på dette, for i Curling skjer det faktisk noe, i motsetning til hva jeg så av TKD fra Ol.

Så at dette er en OL-gren, er en stor vits etter min mening. Jeg mener, hvor mange utøvere var det i klassen til Nina Solheim? Fire stykker?

Taudrakamp for menn, var en OL-gren frem til 1920. Jeg er sikker på at dette var mer underholdende for publikum enn TKD er. Spesielt om de hadde en vanngrav i mellom lagene. Her kunne man bli underholdt uten å måtte kjenne reglene for å skjønne noe som helst.

Nei. Ut med TKD og inn med Taudrakamp.  boxing
« Last Edit: 27.05.09 at 09:56:07 by JonnyKr » Logged
Addey
Mr. Nice Guy :)
*
Veteran

It's okay - he's in a happy place now.
« Reply #35 on: 27.05.09 at 09:59:10 »

Er det noen som har svar til uvitende sjeler som meg på hvorfor akkurat TKD er OL-gren? hvor akkurat TKD, og ikke noe helt annet?

God lobbyvirksomhet, enkelt og greit smile

Ellers er vel det meste kommentert av Werner allerede...

Werner
*
Forumavhengig

« Reply #36 on: 27.05.09 at 10:03:15 »

Så at dette er en OL-gren, er en stor vits etter min mening. Jeg mener, hvor mange utøvere var det i klassen til Nina Solheim? Fire stykker?

Det var 16. stk i hver vektklasse. 8 vektlasser.

Det skal sies at for å i det hele tatt komme til OL, så er det 3 "verdensuttak", der man innenfor sin klasse MÅ ha 1, 2 eller 3dje plass for å i det hele tatt få billett videre til OL. Det er ikke et "åpent uttak" der man melder seg på fordi man har lyst. For i det hele tatt komme til dette uttaket så må man være tatt ut av landslagsledelsen for sitt land... Som igjen tilsier at man må ha gjort seg bemerket i mange store internasjonale mesterskap over lang tid i forkant.

Kan også tipse om at det er regelendringer på gang innen TKD, rett og slett for å gjøre det mer "publikumsvennlig" og mer "actionfyllt". På godt og vondt...
« Last Edit: 27.05.09 at 10:12:23 by Werner » Logged

JonnyKr
« Reply #37 on: 27.05.09 at 10:40:07 »

Hvorfor er det å gjøre det mer publikumsvennlig "vondt". Jeg mener, er det noe poeng å ha det som OL-gren hvis det ikke er publikumsvennlig?

Slik det er i dag setter jeg det i samme klasse som Synkronsvømming, Synkronstuping, Windsurfing, Luftgeværskyting og Kajakkslalom. Altså idretter for spesielt interesserte.
« Last Edit: 27.05.09 at 10:43:30 by JonnyKr » Logged
sabumnim
Veteran

« Reply #38 on: 27.05.09 at 11:19:38 »

JonnyKr:
Hvis du skal se curling under sommer OL så må jeg jo ønske deg lykke til. biggrin Og curling er faktisk spennende! smile

Jørn Johannessen (International Master Instructor, Kukkiwon, Korea -99) 7.Dan MooDukKwan Norway, 6.Dan WTF TKD.
IKAEF Kadua Guro Phase 5, Modern Arnis 3.class, Judo 2 Kyu, Norwegian FCS Kali Representative (Dionaldo)
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #39 on: 27.05.09 at 11:32:44 »

Hvorfor er det å gjøre det mer publikumsvennlig "vondt". Jeg mener, er det noe poeng å ha det som OL-gren hvis det ikke er publikumsvennlig?
Slik jeg har fått med meg de forslagene til endring, så blir det mer "flashy-hoppe-og-spinne-rundt-i-vilden-sky" type teknikker som skal gi mer poeng, og derfor skal bli mer attraktivt å utføre. Det er det jeg mener er "vondt". Når det først er igang med å endre på regler, kunne de jo heller gått den veien å gjøre det mer som en kampsport også...

JonnyKr
« Reply #40 on: 27.05.09 at 14:10:36 »

Uffameg. Hva med armteknikker, er det noe som vurderes?
koriac
« Reply #41 on: 27.05.09 at 18:30:44 »

Med tanke på hvor defensivt gamet er nå, med ca én teknikk per 2 minutts runde, så må vel slike fancy spark gi 20 poeng for at noen skal vurdere å satse på dem smile
JonnyKr
« Reply #42 on: 27.05.09 at 18:53:50 »

Enig Skulle jo tro ar slike fancy teknikker er mer kontringsutsatte og da må "belønningen" være høy for at folk vil satse på det.
MichaelBGO
Gammel ørn

Wa to nin
« Reply #43 on: 27.05.09 at 21:28:27 »

...
Ang. belter og hva som skal "telle" så er det også flere tråder her på forumet som diskuterer dette. Kort sagt kan TKD deles inn i 3 hovedområder; "basis/tradisjonell" (grunnteknikk/poomse/1.step etc), konkurransekamp og selvforsvar. Avhengig av grad/nivå/klubb/etc. så er vektleggingen av disse 3 områdene forskjellig. Min mening er at skal man oppover i gradene bør man ha en minimumskombinasjon av kunnskap/erfaring fra alle disse 3 områdene.
TKD er mer enn bare det å gå konkurranse, så derfor er ikke konkurranseaspektet i seg selv nok til å kunne få en grad.
Dette er litt offtopic, så vi kan gjerne ta diskusjonen i ein annan tråd dersom trådstartar eller moderator synest det:

Mine tankar om dette er at når du fyrst satsar på konkurranseidrett, så bør du bruke mest mogeleg tid på det som betrar konkurranseprestasjonane dine og lite tid på anna. Så difor synest eg judo sitt opplegg er bra, fordi det gjev konkurranseutøvarar moglegheit til å få grader basert på konkurranseprestasjonar, og andre kan velge å gradere ihht eit fast pensum.

Utover det tenkjer eg at grunnteknikk og mønster har vorte sett på som øvingar for å verte god i kamp, om det er konkurranse eller sjølvforsvar. Kvifor skal ein då graderast utfrå sine prestasjonar i treningsøvingar, og ikkje utfrå det som faktisk er målet for øvingane? Synest faktisk det er litt som å bedømme ein sprinter er utfrå kor god knebøyteknikken hans er, eller å bedømme ein kva som helst løpar utifrå steget, og ikkje bry seg om løpstida.

Edit: Skrivefeil

Michael L. Storebø, landslagstrenar sanda, Norges Kampsportforbund
Sanda, BJJ
Werner
*
Forumavhengig

« Reply #44 on: 28.05.09 at 12:24:25 »

Har sjekket litt med graderingsregelverket til Kukkiwon (hovedorganet for WTF TKD), og det regelverket tilsier faktisk at konkurranseprestasjoner kan påvirke en gitt prosentandel av kravene til nestegradering. Så langt jeg kunne se, er det forresten kun en gullmedalje i OL som vil kunne gi 100% uttelling på gradering opp til neste grad.

Så ja, regelverket i WTF TKD tar hensyn til at man kan legge konkurranseresultater til grunn for graderinger. Jeg kan ikke akkurat påstå det er en utbredt praksis blant klubber i Norge å ta hensyn til dette, men som jeg sa tidligere, så har noen klubber begynt å gjøre det.

Det skal sies at om en utøver begynner å komme på så høyt nivå at det er KUN tid til konkurranserettet trening, så vil de allerede ha tilbakelagt ganske mange timer i treningssalen med både kamptrening og annen type trening. Så om poomse i denne perioden har vært en del av treningen/pensumet, ser jeg på som relativt uproblematisk. Ingen utøvere, etter min og mange andres erfaring, kommer inn i en klubb som topptrente utøvere og trener 10-15 timer i uka. Det tar tid å komme på et slikt nivå. Olympiatoppen anbefaler også på det sterkeste allsidig trening, og ikke kun ensrettet mot renspikka konkurransetrening fra første time. Så som et alternativ til bare å løpe/hoppe/rulle eller sparke fotball etc. for å trene opp kroppen kan man like gjerne bruke 30 minutter i uka på f.eks poomsetrening.

Det kan dras paralleller mellom elementer av det å gå kamp og poomse. Trening på et av disse områdene kan påvirke den andre på en positiv måte. Selv om jeg kanskje sier imot meg selv nå, så vil jeg ikke benytte poomse som treningsmetode for å bli god i kun kamp. Langs samme linje bør det nevnes at poomse også er en konkurransegren, og jeg vil i utgangspunktet ikke bruke kamptrening som treningsmetode for å gjøre utøverne bedre i poomse til konkurranse. Poenget mitt er at for et generelt pensum, så bør det være et minimum av både poomse og kamp som en "grunnutdanning" innenfor TKD. På samme måte som man på barneskolen må lære både rettskriving, matte, gym, religion/livssyn, historie etc. før man på videregående/høyskoler etc. kan velge å spesialisere seg.

Dette kan bli en lang diskusjon som evt. kan startes opp igjen i en egen tråd, eller fortsette på noen av de gamle vi har ang. gradering/pensum/treningsmetodikk og hva dette bør inneholde.

Pages: 1 2 [3] 4  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Taekwon-Do (Moderators: Werner, Addey)  |  Topic: Ingen sort belte i olympisk Taekwondo « previous next »
Jump to:  

Social sharing