Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
24.06.18 at 02:45:14

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Spørsmål fra en nysjerrigper! 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2  All Go Down Print

Spørsmål fra en nysjerrigper!

jonoslo84
*
Forummedlem

« on: 14.07.09 at 10:44:22 »

Hei, jeg er en 25 år gammel kis med bursdag i morgen fra Oslo, jobber som lagersjef og studerer med bachelor i Revisjon som mål, tidligere medlem av Mudo Instituttet og resten kan dere lese i signaturen min ph34r
Jeg har fulgt med en stund på dette forumet og andre steder på nett.
Det er da spessielt Hapkido som interesserer meg, og det noe grassalt mye.
I den forbindelse så resier det seg en del spørsmål:

Er det bare hvitt belte i Hapkido frem mot Dan?
Ser det er noen som har snakket om dette i forskjellige sammenhenger og derfor lurer jeg jo på dette smile
Ikke at det betyr så mye for meg men synes det er greit å vite.

Jeg vet at Mudo Lilleaker har Hapkido trening, men så ser det ut til at de skal ha trening kun en time i uken etter sommerferien, stemmer dette? Vil gjerne ha svar fra en som har med dette å gjøre smile
Jeg føler jo at hvis jeg skal begynne med Hapkido så ville det sansynligvis bli i Mudo Instituttet, men burde man ikke få 2 timer trening i uken?

Hvordan foregår gradering i Hapkido?

Jeg kommer ikke til å begynne med TKD igjen, da HKD interesserer meg mer, jeg er ikke en som trener for konkuranse men for å ha det bra med meg selv, føle meg selvsikker og kunne forsvare meg selv når jeg trenger det.
Jeg er 198 cm høy og veier 110 kg, er det en fordel/ulempe på noe vis?

Håper på noen fine svar  Cool

Tidligere trent TKD, men vært ute av trening 2006-2009 grunnet diverse skader og operasjoner! Nå kan jeg begynne å trene igjen og jeg gleder meg stort!
phariid
Gammel ørn

... endelig svart belte i hapkido...
« Reply #1 on: 14.07.09 at 12:29:58 »

Jeg kommer ikke til å begynne med TKD igjen, da HKD interesserer meg mer, jeg er ikke en som trener for konkuranse men for å ha det bra med meg selv, føle meg selvsikker og kunne forsvare meg selv når jeg trenger det.
Jeg er 198 cm høy og veier 110 kg, er det en fordel/ulempe på noe vis?
Fordelen er at du ikke trenger å bruke mye tid på hkd, for ift din høyde og vekt er det lite sannsynlig for at du vil havne i selvforsvarssituasjoner.
Ulempen er at du vil sløse mye tid hvis du begynner med hkd, av samme grunn som over...

Ja ja, dette var jo ikke et svar som du forventa, men jeg kommer sjelden med gode innlegg... clown2

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #2 on: 14.07.09 at 13:33:14 »

Tja.

"Er det bare hvitt belte i Hapkido frem mot Dan? "
- Dette er ganske vanlig i Korea, bl.a. fordi det stort sett tar VESENTLIG kortere tid fra hvitt til svart der (oftere trening, andre standarder, annen kultur + en del andre grunner). I Gnore er det så vidt jeg vet vanlig med "fargegrader".

"...men burde man ikke få 2 timer trening i uken? " mindre enn 2 timer trening i uken er uhyre lite, ja.

"Hvordan foregår gradering i Hapkido? " Det varierer. Hos meg er det en kontinuerlig vurdering, elevene blir "forfremmet" avhengig av progresjon, innstilling og ferdigheter. Andre steder er det formelle graderinger a la det du er vant til fra TKD.

"Jeg er 198 cm høy og veier 110 kg, er det en fordel/ulempe på noe vis? "
Fordel - du står sikkert for en støyt, for å si det mildt.
Ulempe - 110 kilo smeller bra når de treffer matten...
« Last Edit: 14.07.09 at 13:36:39 by Torbjørn K » Logged
Mannen uten x
Veteran

« Reply #3 on: 14.07.09 at 16:05:57 »

Graderingene på lilleaker, antar jeg er de samme som med tkd; at de har det jevnlig til faste datoer. På lilleaker, tror jeg at de ser på hapkidoen som ett supplement til taekwondoen.

Mr. sexy!
jonoslo84
*
Forummedlem

« Reply #4 on: 15.07.09 at 05:28:51 »

Ok, takker for svar smile
Jeg er ikke 110 kg med såkalt overvekt om noen trodde det, jeg trener og er aktiv på helsestudio og løper nærmere en mil annen hver dag.

Spørsmål til phariid: Hvorfor vil jeg sløse tid av den grunn?

Tidligere trent TKD, men vært ute av trening 2006-2009 grunnet diverse skader og operasjoner! Nå kan jeg begynne å trene igjen og jeg gleder meg stort!
Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #5 on: 15.07.09 at 06:23:10 »

phariid er en stor tullekopp av og til clown2
jonoslo84
*
Forummedlem

« Reply #6 on: 15.07.09 at 21:30:24 »

hehe Tongue Den er god smile

Jeg må si at Hapkido virkelig har fasinert meg.

phariid
Gammel ørn

« Reply #7 on: 15.07.09 at 21:41:40 »

Spørsmål til phariid: Hvorfor vil jeg sløse tid av den grunn?
Ikke bry deg så mye om mine rare svar... men altså, jeg mente at med din størrelse trenger du ikke kampsport for å forsvare deg, så jeg mente at du da kunne bruke tiden din på fx hekling, hehe, tuller en del her på forumet skjønner du clown2

Nei da, hapkido er gøy det, starta samtidig med Torbjørn på slutten av 90-tallet, og han har svart belte i dag, mens jeg fortsatt har hvitt... tsk tsk tsk, må nok skjerpe meg shy

WTF Taekwondo
"You mixed martial artist? Hahaha, me use big knife, you halal meat, hahaha!" (ordtak av den berømte arabiske filosofen Abdul Tah Qund Dhaw Al Qraizi Munqi, år 497 etter Kristi fødsel)
jonoslo84
*
Forummedlem

« Reply #8 on: 15.07.09 at 21:50:09 »

hehe Tongue
Jeg har aldri hatt problemer med å forsvare meg, men man vet jo aldri om man vil trenge det en dag.
Det ligger en stor fasinasjon bak ønsket om å trene hapkido smile

HSH
**
Stuntposter

Taekwondo - Hapkido -Taegeukkwon - Haedongkumdo
« Reply #9 on: 15.07.09 at 22:49:55 »

Hei nyskjerrigper.

Du er hjertelig velkommen til å prøve hapkido-trening på Sangrok Mudo. Vi anser hapkido som et suplement til all kampsport trening, men også som en seperat stilart. Grunnen til at det kun er satt opp en trening i uken er grunnet instruktør mangel, men dette er noe jeg håper å få en endring på i løpet av høsten.

Vi har 10 grader før sort med diverse beltefarger. Fargene differensierer noe fra Taekwondo. Gradering blir avholdt 2 ganger i året.

Vel møtt.

Vennlig hilsen
Henrik S. Hunstad
« Last Edit: 15.07.09 at 23:13:57 by HSH » Logged

Henrik S. Hunstad KwanJang
Sangrok Norway
jonoslo84
*
Forummedlem

« Reply #10 on: 16.07.09 at 09:42:21 »

flott smile
Men kan du fortelle litt om hvor gradering foregår?
Er det noe trening nå i sommerferien da?

phariid
Gammel ørn

« Reply #11 on: 16.07.09 at 10:39:13 »

Jeg også er litt nysgjerrig... blush

Jeg føler jo at hvis jeg skal begynne med Hapkido så ville det sansynligvis bli i Mudo Instituttet, men burde man ikke få 2 timer trening i uken?

Hvorfor akkurat Mudo Instituttet...?

Og hvorfor er du så fascinert av hapkido? Jeg mener... det ser ikke ut som du har så mye peiling på denne kampkunsten, så jeg er litt nysgjerrig på hva som fascinerer deg?
- har du prøvd det i det hele tatt?
- er det pga kule klipp på YouTube?
- er det pga drakta?
- osv...

Hva vet du om hapkido eller rettere sagt, hva tror du hapkido er?

Hva forventer du av hapkido?

Jeg lurer på dette fordi ut ifra det du har skrevet til nå, ser det ut som om vi to har et ganske forskjellig syn på hva hapkido er.

Mange spørsmål ja, hehe, men er ikke slik at jeg forventer at du skal svare på  hvert eneste av dem Wink men heller bruke dem som utgangspunkt for å tilfredsstille min nysgjerrighet clown2

WTF Taekwondo
HSH
**
Stuntposter

Taekwondo - Hapkido -Taegeukkwon - Haedongkumdo
« Reply #12 on: 16.07.09 at 23:07:36 »

Hei igjen nyskjerrigper

Vi starter opp igjen med ordinære hapkido-klasser fra 16. august.

Graderingen foregår ved at det er visse serier som skal være innlært og vises. Videre så får elevene oppgave f.eks vise fire forsvar mot kragegrep ol. Med andre ord en fastsatt del og en hvor eleven må selv finne løsning. Kravene på dette øker selvfølgelig med erfaring og kunnskap.

Vi har et pensum, men dette fungerer som et rammeverk og rettningslinjer, slik at det både er rom for og vi oppfordrer til egen tilpasning ut ifra egne forutsetninger.

Sort belte/dan- gradering foregår i samme mal, men det er da "stasjoner" for hvert tema med flere sensorer.
Du kan finne mer informasjon på www.sangrok.no, men du må nok lete litt i arkivet.

Skulle det være mer, så spør i vei og jeg skal svare etter beste evne.

Med ønsker om en fortsatt god sommer, alt vel, Henrik S. Hunstad

Henrik S. Hunstad KwanJang
Sangrok Norway
jonoslo84
*
Forummedlem

« Reply #13 on: 17.07.09 at 05:59:49 »

Hvorfor Mudo?
Fordi at det er det som ligger best til for meg, og så er jeg tidligere medlem av mudo.
Jeg var innom hwardo kwan eller hva det het og det falt ikke i smak pågrunn av lokalene.

Når jeg sier at jeg fasineres av det så er det ikke på grunn av kule klipp på youtube men jeg føler jeg ikke trenger sitte her og lange ut hvorfor akkurat jeg ønsker å trene hapkido osv.

Må jeg ha god peiling på hapkido før jeg begynner ? Tror ikke det.

Torbjørn K
Gammel ørn

« Reply #14 on: 17.07.09 at 06:48:31 »

Det er vel ikke akkurat noe stort utbud av hapkidoklubber i Oslo heller (som du indirekte påpeker), så mulighetene er jo litt begrensede for øyeblikket. Håper du får anledning til å trene oftere enn en gang i uken, da!  smile
Pages: [1] 2  All Go Up Print 
Kampforum.no  |  Disipliner  |  Hapkido (Moderator: Addey)  |  Topic: Spørsmål fra en nysjerrigper! « previous next »
Jump to:  

Social sharing