Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?
20.11.17 at 22:03:34

Login with username, password and session length
* Home Help Search Login Register
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Treningsblogg for JingLi (Øystein Sondrup) 0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 26 Go Down Print

Treningsblogg for JingLi (Øystein Sondrup)

JingLi
Forumavhengig

« on: 12.10.09 at 21:13:46 »

Ja, da er det altså gjort. Jeg skal blottlegge mine treninger for all offentlighet. Har hatt plan om det en stund, men ikke kommet i gang. Føler meg ikke helt klar ennå, men når blir man det? I dag er det mandag og ny uke, like greit å starte med en gang.

Noen av dere vet allerede litt om meg, men jeg skal bruke denne første posten som en introduksjon. Oppdaterer den etterhvert.

Min bakgrunn er Tai Chi Chuan, Yang- og Chen-stil, samt Wing Chun.
I tillegg trener jeg Circular Strength Training.

Min problematikk er at jeg også jobber som instruktør, dette gjør at det kan være vanskelig å få til personlig trening. Vi får se hvordan det går framover.

Fast timeplan som instruktør er:
Mandager - Tai Chi / Wing Chun
Tirsdager - Circular Strength Training / Tai Chi Push Hands
Onsdager - Tai Chi
Torsdager - Circular Strength Training

Jeg trener som regel med så mye som mulig når jeg underviser.

I tillegg kommer personlig trening.

Har noen mål framover, men det kommer vi tilbake til senere.
 clown2

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #1 on: 12.10.09 at 21:23:15 »

Gleder meg til å få innsikt i hvordan du krysstrener kinesiske kampkunst og denne typen styrketrening. Det lille du har vist meg, gir meg inntrykk av at disse to passer bra sammen!

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
JingLi
Forumavhengig

« Reply #2 on: 12.10.09 at 21:27:23 »

Mandag:
Chen Tai Chi-klasse, ca 2 timer 20 minutter.
Først viderekomne, så nybegynnere, derfor litt rart opplegg. I dag kom ingen av de nyere, så det ble mer tid til finpuss.
Det ble jobbet med Chen 18 og Lao Jia Yi Lu formene, men forsiktig siden vi starter rett på form uten annen oppvarming.
Så kjørte vi Intu-Flow mobilitetsøvelser, litt blanding av nivå en og to. Var godt å få løst opp litt i kroppen.
Mere form, jobbet med Peng-energi, noen push hands-øvelser til slutt.

Forsiktig start på uka for min del, mest instruktør i dag, gikk ikke med i formene hele tiden. Litt stiv i Pu Bu stance, strammer på innsiden av lårene. Ellers følte jeg meg rimelig sterk og myk.

JingLi
Forumavhengig

« Reply #3 on: 12.10.09 at 21:50:27 »

Ble noen få øvelser med Clubbells også før sengetid. Ikke så veldig systematisk, mest for moroskyld  smile

JingLi
Forumavhengig

« Reply #4 on: 13.10.09 at 20:14:18 »

Tirsdag:

Circular Strength Training-klasse ca en time:

Intu-Flow nivå en, fullt program + noen øvelser fra nivå to. Ca 30 minutter.
Følte progresjon på bakoverbøy, som er et vanskelig område for meg.

Flowfit 15 minutter. Har kjørt nivå 2 lenge nå og var klar for nivå 3. Problemet er elever som ikke har kommet så langt ennå. Prøvde at vi kjørte litt forskjellige nivåer, men han som var ferskest hadde ikke nivå 2 helt inne ennå og ble forvirret når jeg gjorde andre bevegelser enn han skulle. Føler jeg må ofre meg litt her for at elevene ikke skal lide, selv om det er nivå 3 jeg trenger å jobbe med selv.

Prasara Yoga, 6 statiske stillinger for å kompansere for belastningen i Flowfit. Disse stillingene har vi kjørt en stund nå og jeg har hatt god utvikling der. Tid for å bytte dem ut med 6 nye tror jeg.

Personlig CST / diverse ca 45 minutter:

Workup til Zuzanas horrible push up (vanskelig for meg pga bakoverbøy)(http://kampforum.no/forum/index.php/topic,19429.0.html)
Steg 1: 10 press up med begge armer til upward facing dog
Steg 2: 10 h +10 v press up som over men ene hånden lenger fram enn hodet for å gi mer belastning på den andre armen.
Steg 3: 5 v + 5 h fulle push ups. Klarte for første gang 5 push ups på hver side. Noe dårlig stabilitet, men på rett vei.
10 flyers for å styrke rygg og jobbe mer med bakoverbøy.

Clubbells:

Arm Cast
10 pund: 20 h + 20 v
15 pund: 20 h + 20 v

Side Pendulum

Side Pendulum + Shoulder Cast

Forholdsvis lett økt. Jobber med stabilitet i Order position, jeg stopper alle bevegelsene der så jeg får sjekket at jeg har balansen på klubba. Gikk greit på høyre arm, venstre er noe mer ustabil med 15 punds klubba.

Planche-trening:
Planche med bøyde ben 10
Planche med rette ben 10
Planche med skrått grep på benken 10 h + 10 v
Planche med skrått grep og rette ut bena 10 h + 10 v

Føles bra i skuldre og armer  smile
« Last Edit: 13.10.09 at 22:03:30 by JingLi » Logged

JingLi
Forumavhengig

« Reply #5 on: 14.10.09 at 22:20:32 »

Onsdag:
Chen Tai Chi klasse, ca 1 t 45 min.
Oppvarming:
Litt komprimert Intu-Flow, ca 15 minutter.
Chen 8-tallsøvelse ned til Pubu stance med variasjoner som lett tøying.

Prinsipptrening:
Chen miniform (peng-lu-ji-an) med fokus på å beholde peng-energien gjennom bevegelsene.

Styrke / flex:
Chen 8-tallsøvelse ned til den dybde hver enkelt elev mestrer. Tre sett, 30 + 40 + 40 reps.
Lotusspark 20 v + 20 h
Tøying i div stances.

Formtrening:
Chen 18 og Lao Ja Yi Lu.
Litt push hands til slutt, fokus på peng-energien.

Trente med selv så mye som mulig og hadde veldig godt utbytte av treningen. Fin oppladning til hard økt i morgen.
Merker styrken og fleksibiliteten i dype stances begynner å komme tilbake etter en litt slapp sommer mht tai chi  Roll Eyes

JingLi
Forumavhengig

« Reply #6 on: 15.10.09 at 21:14:10 »

Torsdag 15. oktober 2009

Circular Strength Training-klasse ca en time:

Intu-Flow nivå en, fullt program + noen øvelser fra nivå to. Ca 30 minutter.

Flowfit 15 minutter, nivå 2.

Prasara Yoga, 6 statiske stillinger for å kompansere for belastningen i Flowfit. Byttet ut 3 av stillingene siden sist.

Personlig CST / diverse ca 1 time:

Workup til Zuzanas horrible push up.
Steg 1: 10 press up med begge armer til upward facing dog
Steg 2: 10 h +10 v press up som over men ene hånden lenger fram enn hodet for å gi mer belastning på den andre armen.
Steg 3: 5 v + 5 h fulle push ups.
10 flyers.

Clubbells:

Arm Cast
10 pund: 10 h + 10 v
15 pund: 30 h + 30 v

Side Pendulum

Side Pendulum + Shoulder Cast

Tung økt i dag. Bedre stabilitet enn sist, og tok flere reps med den tunge klubba.

Planche-trening:
Planche med bøyde ben 10
Planche med rette ben 10
Planche med skrått grep på benken 10 h + 10 v
Planche med skrått grep og rette ut bena 10 h + 10 v

Merker god utvikling i planche. Bedre stabilitet, tryggere på hele bevegelsen. Deilig treningsøkt!

« Last Edit: 03.12.09 at 20:41:24 by JingLi » Logged

JingLi
Forumavhengig

« Reply #7 on: 16.10.09 at 22:20:17 »

Fredag:

Aktiv restitusjon, ca 45 min.
Merker litt stølhet etter økta i går, mest rundt skuldre, men føler meg generelt veldig bra i dag.

Intu-Flow nivå 2, ca 30 minutter. Interessant å kjenne hvordan disse myke øvelsene får fatt i støl muskulatur man ikke visste var der engang. Får løsnet opp og føler muskulaturen vekkes igjen.

Prasara yoga, de 6 posisjonene som ble introdusert i går. Kjørte med Gymboss timer i dag, så det var ikke mulig å jukse med tiden. Her merktes stølhet fra i går tydelig, og runden var rett og slett ganske plagsom å gjennomføre.
Programmerte Gymbossen til 60 sek økt med 10 sek i mellom til bytte av stilling.

Posisjonene:
- Gracie, 30 sek hver arm
- Backward bend (pinefullt minutt)
- Clasped hands forward bend
- Table
- Kneeling arm thread, 1 min på hver side
- Seal

Fikk filmet litt av øvelsene i går, håper å få lagt ut noe snart  smile

JingLi
Forumavhengig

« Reply #8 on: 17.10.09 at 22:37:17 »

Lørdag 17. oktober 2009:

Lekedag / fotodag.
Dro til songsvann for å være litt ute i det fine været. Ikke særlig systematisk trening, mest lek og moro.

20 h + 20 v mills med 15 punds clubbell.
Ukjent antall swings, cleans og jerks med 10 kilo kettlebell.
Noen planches på diverse steiner og benker på stedet.

smile

JingLi
Forumavhengig

« Reply #9 on: 18.10.09 at 13:17:00 »

Søndag 18. oktober 2009:

Lett trening hjemme.

Intu-Flow nivå 2, ca 30 minutter. Følte virkelig forbedring på nakken i dag. Bedre motorikk og mobilitet, mindre knasing. Jeg har en nakkeskade fra over 20 år siden, en blind vold-episode hvor jeg ble slått bakfra i nakken. Har hatt lite smerter pga det, men mistet kontakt med noe muskulatur i nakken, hatt dårlig bevegelighet, og det har vært mye knasing. De siste årenes trening har gitt jevn framgang, men siden april i år hvor jeg har hatt mye fokus på Intu-Flow har jeg virkelig hatt stor framgang. I dag følte jeg det knaste mindre enn noensinne, men jeg er veldig usikker på om det bare er noe jeg inbiller meg. Blir spennende å se framover.

Startet såvidt å se på to programmer vi fikk av Ryan Murdock (RMAX); Ankle Strength og Beyond Situps.

Ankle Strength blander prinsipper fra Intu-Flow og Bodyflow med noen ganske spesielle styrkeøvelser for anklene. Tydelig et program man må starte forsiktig med og la det utvikle seg over lang tid. Øvelsene fra Bodyflow (som jeg har drevet mye med før) er helt supre, spesielt for hoftene og lysken. Tydelig at jeg trenger litt fokus der igjen. Fikk ny inspirasjon på det feltet.

Beyond Situps begynner med veldig sakte situps, sakte opp og like sakte ned. Kjørte 10 stk som gikk veldig greit.
Neste steg var å inkludere spinal rock (rulle bak på ryggen), i like sakte tempo, kjøre bena rett opp mot taket, ned og ut til strake ben før hælene gikk ned i gulvet, før neste situp startet. Dette ble ganske utfordrende, følte det holdt med 5 stk av det i dag.

Økta ble avsluttet med en øvelse i Terapimasteren (Redcord / slynger). Fra knestående lener man seg framover med strake armer mens man holder i slyngene. Sakte tempo både fram og tilbake. Dette blir en form for aktiv tøying av muskulaturen på framsiden, slik at man lettere kan komme opp i håndstående og i bro. Jeg er for kort her så jeg ikke får armene langt nok bakover. Kjørte 10 stk av denne øvelsen.

Kroppen føles helt super i dag, men jeg tror det er viktig å ikke kjøre på harde programmer hver gang man føler seg sprek. Heller nyte en lett dag og bruke energien på noe annet   smile

JingLi
Forumavhengig

« Reply #10 on: 18.10.09 at 21:26:15 »

Oppsummering denne uka og tanker om neste ukes program.

Dette var første uke med treningsblogg her på kampforum. Jeg er veldig fornøyd, jeg merket økt push og motivasjon til å gjennomføre treningene. Jeg er også tilhenger av statistikk, så det er godt å føre opp såpass nøye hva man gjør.
Har forsøkt diverse papirbaserte systemer tidligere, men det har falt i fisk etter en stund. Bare å vite at det er flere som leser denne bloggen hjelper meg i å være nøye med å ajourføre. God start, vi får se hvordan det går videre  Tongue

Utvikling planche:

Første bildet er fra 11. september i år, andre bildet 17. oktober. Jeg hadde ikke trent spesifikt på planche når første bildet ble tatt, så jeg ble litt overrasket over resultatet. Må tillegge utviklingen fram til da til Flowfit-treningene mine, som virkelig har styrket kjernemuskulaturen. Tidligere har jeg sett ut som en skadeskutt struts i denne stillingen. Jeg ble da inspirert til å begynne å trene på planche for å videreutvikle.
Svake punkter var stivhet i bakoverbøy, svak ryggmuskulatur og svake armer. Dette har jeg jobbet med ved hjelp av intu-flow nivå 1, prasara yoga (backward bend), Zuzanas horrible push ups, flyers, og ikke minst planche-treningen direkte (kommer en video om gradvis progresjon der snart).

Det dere kan se fra første til neste bilde er hvordan jeg nå klarer å holde kroppen i en bue, og rette armene mer ut, dvs skyve tyngda lenger framover. Framdeles mye å jobbe på der, men moro å se framskritt i ryggen, noe som jeg har ansett som et svært rigid område hos meg.

Neste uke er skoleuke for meg, dvs skole fra onsdag til og med søndag. Onsdag er skolen fra 0900 - 2000, så da spørs det om det blir noe trening. Skolen suger mye energi, fort å havne i sofaen etterpå.
Men trening blir det. Fokus blir:
Videreutvikle planche.
Jobbe videre med clubbells basics, øke antall repetisjoner.
Fortsette Ankle Strength og Beyond Situps.
Øke antall repetisjoner i Chen åttetallsøvelse.
Jobbe mer med Tai Chi grunnprinsipper.
Burde også få kjørt inn den nyeste Chen-formen min, lenge siden jeg har hatt anledning til å trene den nå.
Wing Chun Siu Nim Tau-form.

smile

Agandhjin
Autentisk Kampentusiast
*
Guru

« Reply #11 on: 18.10.09 at 21:44:01 »

Kule bilder! Har du mulighet til å filme noen eksempler og utførelse av øvelsene du gjør? Da forstår vi kanskje treningsbloggen din bedre, og vi kan se nytten av 'clubbells' og 'kettlbells'.

Dan Thomas Agandhjin Marceliussen Blogg
Juggernaut Fight Group
JingLi
Forumavhengig

« Reply #12 on: 18.10.09 at 21:57:00 »

Ja, jeg kastet meg litt rundt for å komme i gang med bloggen, så jeg er klar over at det er en del ukjente øvelser og begreper her som står forholdsvis uforklarte så langt. Jeg har begynt å filme litt, det kommer noen klipp her snart. Sitter og sliter livet av meg med diverse skoleoppgaver for tiden, så du må være litt tålmodig  Wink

-ø-

JingLi
Forumavhengig

« Reply #13 on: 19.10.09 at 21:24:16 »

Mandag 19. oktober 2009

Hvorfor er man alltid stiv og støl på mandager, uansett hva man har gjort i helga? Det lurer jeg på.....

Chen Tai Chi klasse, ca 2 timer 15 minutter.
Vi jobbet med Chen 18 og Lao Jia Yi Lu formene. Intu-Flow, litt strekk, så form igjen. Til slutt Peng, Lu, Jie og An ekeltøvelser, og fokus på Peng-energien i bevegelsene. Ser ut som elevene skjønte litt av det i dag :-)

Mens elevene repeterte form fikk jeg jobbet litt med den siste Chen-formen jeg har lært. Ting forsvinner litt fort ut av hodet mitt  og jeg har veldig mange former å holde styr på. Hadde lagt inn film av formen på mobilen slik at jeg kunne se underveis, dette fungerte veldig bra. Skal legge inn alle formene på mobilen så jeg alltid har dem med.

Kjørte en lett hjemmetrening etter klassen, var litt i godt driv.
3 x Wing Chun Siu Nim Tau-form
50 slag på wallbag
10 v og 10 h av jab, cross, jab + cross, hook på heavy bag, ganske lette, rolige slag.

I morgen blir det CST, gleder meg til det  smile

JingLi
Forumavhengig

« Reply #14 on: 20.10.09 at 21:30:51 »

Tirsdag 20. oktober 2009.

Skikkelig møkkadag i dag. Alt som kan gå galt går jo galt samtidig. Så i dag har jeg sloss med både det ene og det andre, når jeg egentlig hadde helt andre ting å gjøre. Ble bare utrolig sliten og var ikke så motivert for trening i dag. Men når man er instruktør må man jo.

Circular Strength Training klasse, ca en time.
Fullt sett med Intu-Flow nivå en, med noen fra nivå 2 innblandet. Merket stresset i dag hadde satt seg opp i nakken, var mer vond der enn på lenge.
Pga stort frafall på treninga i dag valgte vi å droppe Flowfit, og heller gjøre litt roligere øvelser.
Gjorde introduksjonsøvelsene til Ankle Strength og Beyond Situps, og 10 reps av framoverlening i ringene i gymsalen.

Ingen stor dag i dag altså, og jeg følte ikke progresjon i noe som helst. Jo forresten, litt mer kontroll i de sakte øvelsene fra Beyond Situps.

I morgen blir det skole fra 0900 til 2000 så jeg rekker ikke treninga da. Satser på en Intu-Flow før sengetid for å løse opp i skolefrustrasjoner, men tviler på det blir noe. Sofaen har stor tiltrekningskraft etter en sånn dag  Roll Eyes

Pages: [1] 2 3 4 5 ... 26 Go Up Print 
Kampforum.no  |  Generelt  |  Treningsrelatert  |  Treningsdagbok  |  Topic: Treningsblogg for JingLi (Øystein Sondrup) « previous next »
Jump to:  

Social sharing